Στον προσδιορισμό και στην εξειδίκευση του φυσικού αντικειμένου και του καθορισμού των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των υποδομών σε περιοχές που κηρύχθηκαν ή παρέμειναν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων που έλαβαν χώρα στις 4, 5, 6 και 7 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία «Daniel») και στις 25, 26, 27 και 28 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία «Elias»), στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Με απλά λόγια, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, «ανοίγει τον δρόμο» για τα επείγοντα έργα αποκατάστασης του οδικού δικτύου της Θεσσαλίας, με την έγκριση του αντικειμένου των τεσσάρων ξεχωριστών διαγωνισμών, συνολικού προϋπολογισμού 899,7 εκατ. ευρώ. Τα έργα θα διεκδικήσουν αποκλειστικά οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας, μέσω πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση και με διαδικασίες fast track. Project manager για τα οδικά έργα είναι η ΣΑΛΦΩ.
Τα 4 τμήματα
Ειδικότερα, τα 4 τμήματα για την αποκατάσταση ζημιών ελέω «Daniel» και «Elias» είναι:
· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό: 278.200.000.
· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό: 267.500.000 ευρώ.
· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό: 184.000.000 ευρώ.
· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό: 170.000.000 ευρώ.
Τα κριτήρια
Όπως αναφέρεται, κρίθηκε αναγκαία η αναλυτική καταγραφή των ζημιών και της τεχνικής περιγραφής των αποκαταστάσεων, με γεωγραφικό κριτήριο και συγκεκριμένα ανά Περιφερειακή Ενότητα, εξαιτίας της κατεπείγουσας ανάγκης συγκρότησης των φακέλων σύναψης συμβάσεων των αποκαταστάσεων και για λόγους ορθολογικής κατανομής των αυτοψιών και αναγκαίας εξοικονόμησης χρόνου και πόρων κατά την ωρίμανση του φακέλου δημοπράτησης των έργων. Εξάλλου εξαιτίας του πλήθους των βλαβών, της ευρείας γεωγραφικής τους διασποράς και του διαφορετικού βαθμού προτεραιότητας στην επίτευξη της αποκατάστασης της οικιστικής, κοινωνικής και επιχειρηματικής ζωής των κατοίκων ήταν επιβεβλημένη η ιεράρχηση και προτεραιοποίηση των αναγκαίων παρεμβάσεων προκειμένου να εξειδικευτεί και οριστικοποιηθεί ο αριθμός και το αντικείμενο έκαστης εργολαβίας αποκατάστασης βλαβών.
Για την υλοποίηση των αναγκαίων εργασιών και την αποκατάσταση των προβλημάτων στο οδικό δίκτυο, όπως αυτά παρουσιάστηκαν ανωτέρω στις έξι Περιφερειακές Ενότητες, εξειδικεύτηκαν τα προς εκτέλεση έργα σε τέσσερεις ομάδες εργασιών (εργολαβίες), ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής.
Ενδεικτικά τα βασικότερα κριτήρια τα οποία ελήφθησαν υπόψη κατά το διαχωρισμό των ομάδων, είναι τα εξής:
- Κρισιμότητα αστοχιών με γνώμονα την εξασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης των πολιτών
- Γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά Δήμων (ορεινά, ημιορεινά & πεδινά εδάφη)
- Ομοιογένεια αστοχιών: - Ζημιές οδικού δικτύου (έντονες καθιζήσεις οδοστρώματος, αποδόμηση υπόβασης οδού, κ.ά.) - Κατολισθήσεις πρανών και ολισθήσεις- υποχωρήσεις επιχωμάτων-διάβρωση εδαφών - Κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών - Καταστροφές οχετών (θραύση-έμφραξη)
- Ομαδοποίηση των αστοχιών με κριτήριο τη γραμμική συνέχεια και την εγγύτητα (Θέσεις Επέμβασης) και κατανομή αυτών σε οδικά τμήματα, προκειμένου να εξασφαλίζεται η αδιάκοπτη χρήση της οδού.