Σημαντικές αλλαγές για την βιωσιμότητα και την απόδοση των καζίνο καλείται να εξετάσει το οικονομικό επιτελείο, προκειμένου να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για τα καζίνο και να μπει σε… τάξη μία αγορά που τα τελευταία χρόνια μειώνει συνεχώς τα μεγέθη της, με αποτέλεσμα πολλά καζίνο να μην είναι πλέον βιώσιμα.
Η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων απέστειλε εδώ και μήνες τις προτάσεις των νομοθετικών ρυθμίσεων στο υπουργείο Οικονομίας και το Μέγαρο Μαξίμου, καθώς όλες αυτές οι αλλαγές απαιτούν νομοθετικές παρεμβάσεις.
Η μελέτη του 2023 που επεξεργάστηκε η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων και η οποία έδειξε τη «ζοφερή» κατάσταση στα οικονομικά των καζίνο αλλά και η ανάκληση της άδειας για το καζίνο του Ρίο και οι δυσμενείς εξελίξεις για το Λουτράκι αλλά και τη Σύρο οδήγησαν την Ανεξάρτητη Αρχή σε σύνταξη πρότασης για παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο των καζίνο.
Παράλληλα τα δεδομένα στην αγορά άλλαξαν σημαντικά και με την ανάπτυξη στην χώρα μας του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με καζίνο (Integrated Resort Casino – IRC) που κατασκευάζει η Hard Rock στο Ελληνικό, αλλά και με την αναμενόμενη μετεγκατάσταση του καζίνο της Πάρνηθας στο Μαρούσι όπου θα δημιουργηθεί ακόμα ένα IRC.
Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς αναμένεται να υιοθετηθούν διαφοροποιήσεις με το μέχρι σήμερα πλαίσιο και συγκεκριμένα:
α) θα επιτραπεί το κάπνισμα στα καζίνο σε ειδικούς χώρους όπως στην περίπτωση των καζίνο στο Las Vegas
β) θα υπάρξουν αλλαγές αναφορικά με την προσβασιμότητα (π.χ. ελαστικότητα στην είσοδο και ενίσχυση βιομετρικών δεδομένων),
γ) θα υπάρξουν αλλαγές στον κανονισμό για το «ξέπλυμα χρήματος» στη χώρα ούτως ώστε να διευκολύνονται οι παίκτες τους εξωτερικού.
Επίσης οι προτάσεις για την αγορά των καζίνο που κατέθεσε η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων στο υπουργείο Οικονομίας μετά από διαβούλευση με την αγορά μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
* Διασφάλιση ελάχιστης κεφαλαιακής επάρκειας: Οι επιχειρήσεις από τα περισσότερα υφιστάμενα καζίνα έχουν πολύ περισσότερο «καταβεβλημένο κεφάλαιο» από το προβλεπόμενο ελάχιστο και αρνητικά ίδια κεφάλαια. Σε ό,τι αφορά τα ίδια κεφάλαια, γίνεται παραπομπή στις διατάξεις του εμπορικού νόμου, ο οποίος όμως ισχύει και σήμερα. Προτείνεται η ρύθμιση να αυστηροποιηθεί, προβλέποντας ότι αν τα ίδια κεφάλαια υπολείπονται του ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου που προβλέπει ο νόμος, εφόσον σε εύλογο χρόνο δεν αναπληρωθεί η διαφορά, να τίθεται ζήτημα οριστικής ανάκλησης της άδειας. Για τις ΕΚΑΖ (Επιχειρήσεις Καζίνων) που θα αδειοδοτούνται, το καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο πρέπει να καλύπτει τα όρια του νόμου και τα συνολικά ίδια κεφάλαια να μην υπολείπονται αυτών των ορίων. Η μετατροπή των ιδίων κεφαλαίων σε αρνητικά να συνεπάγεται την οριστική ανάκληση της άδειας.
* Χορήγηση προσωρινής άδειας καζίνου: Εφόσον σε ένα καζίνο ανακληθεί οριστικά η άδεια, ξεκινάει από την ΕΕΕΠ η προβλεπόμενη διαδικασία νέας σύμβασης παραχώρησης και ο υπουργός Οικονομικών, για λόγους δημόσιας τάξης, μπορεί να χορηγήσει προσωρινή άδεια λειτουργίας του καζίνο, διάρκειας έως τριών ετών.
* Εποχική λειτουργία σε τουριστικές περιοχές: Τα καζίνο Ρόδου, Σύρου, Κέρκυρας και Πόρτο Καρράς μπορούν να λειτουργούν εποχικά, όπως προβλέπεται για τα υπό ίδρυση καζίνο Μυκόνου και Σαντορίνης, εφόσον μετατραπούν σε ΕΚΑΖ, πάντα υπό τον αυστηρό έλεγχο της ΕΕΕΠ.
* Τροποποίηση όρων της σύμβασης κατά τη μετατροπή σε ΕΚΑΖ: Κατά τη διαδικασία μετατροπής σε ΕΚΑΖ είναι δυνατόν, μετά από αίτησή τους στην ΕΕΕΠ, να τροποποιηθούν οι όροι της σύμβασης παραχώρησης. Σε αυτούς μπορούν να περιλαμβάνονται οι όροι που αφορούν το ελάχιστο απασχολούμενο προσωπικό. Μπορεί να αφορούν τη χωρική επέκταση της έδρας μέχρι τα όρια της Περιφέρειας. Μπορεί να αφορούν ειδικά προγράμματα παροχής κινήτρων και στήριξης πραγματοποίησης νέων επενδύσεων καθώς και άλλους όρους. Η τροποποίηση αποφασίζεται από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μετά από εισήγηση της ΕΕΕΠ.
* Μέρες λειτουργίας: Τα καζίνο, με αίτησή τους στην ΕΕΕΠ, μπορούν να ζητούν να εργάζονται ορισμένες μέρες την εβδομάδα για ορισμένη περίοδο ή σε ετήσια βάση. Η ΕΕΕΠ, αιτιολογημένα και με βασικό κριτήριο τη βιωσιμότητα, μπορεί να εγκρίνει το αίτημα.
* Μειωμένα δικαιώματα σε παραμεθόριες περιοχές: Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από τεκμηριωμένη πρόταση της ΕΕΕΠ, μπορεί να προτείνει στη Βουλή τη μειωμένη καταβολή δικαιωμάτων του Δημοσίου επί των εσόδων από τυχερά παίγνια, από καζίνο που έχουν έδρα στη Μακεδονία και στη Θράκη, στο πλαίσιο της κλίμακας των ποσοστών που ορίζονται από το Ν. 4512/18.
* Μετεγκατάσταση υπό όρους: Οποιοδήποτε καζίνο, για λόγους βιωσιμότητας με τις αυστηρές διαδικασίες που εφαρμόστηκαν για τη μετεγκατάσταση του Καζίνο Πάρνηθας, μπορεί να μετεγκατασταθεί σε άλλη θέση οπουδήποτε στη χώρα, με ψήφιση νόμου για τις ειδικές προϋποθέσεις.
* Ειδικές ρυθμίσεις: Ειδικοί χώροι (studios) για διαδικτυακά παίγνια στις επιχειρήσεις καζίνο. Να επιτρέπεται η λειτουργία ειδικών χώρων διενέργειας τυχερών παιγνίων στις επιχειρήσεις καζίνο, σε πραγματικό χρόνο, και η μετάδοσή τους μέσω αδειοδοτημένων διαδικτυακών παρόχων τυχερών παιγνίων.
* Μείωση ορίων μέσων χρηματοδότησης παικτών: Μείωση του ορίου παροχής πιστώσεων από τα καζίνο στους παίκτες, από ποσό άνω των 50 χιλ. ευρώ σε ποσό άνω των 10 χιλ. ευρώ.
* Οικειοθελής αποποίηση άδειας: Παραχωρησιούχοι και διαδικτυακοί πάροχοι, εάν θέλουν να αποποιηθούν των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων της άδειας λειτουργίας, υποβάλλουν αίτημα στην ΕΕΕΠ και αυτή αποφασίζει. Οι γενικές προϋποθέσεις αποδέσμευσής τους ορίζονται με κανονισμό που εκδίδει η ΕΕΕΠ.
* Καζίνο σε κρουαζιερόπλοια εν πλω: Τα κρουαζιερόπλοια, έναντι τιμήματος που καταβάλλουν στην ΕΕΕΠ, μπορούν να λειτουργούν τα εγκατεστημένα σε αυτά καζίνο όταν πλέουν στα ελληνικά όρια και μόνον όταν δεν βρίσκονται σε αγκυροβόλιο. Οι λεπτομέρειες καθορίζονται με κανονισμό της ΕΕΕΠ.
* Κατηγοριοποίηση ΕΚΑΖ Ευρέος Φάσματος: Εξουσιοδοτείται ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να ορίζει κατηγορίες για τις ΕΚΑΖ Ευρέος Φάσματος, με κριτήριο το μέγεθος της επένδυσης ή άλλα χαρακτηριστικά.
* Διαφοροποίηση όρων λειτουργίας ΕΚΑΖ Ευρέος Φάσματος: Εξουσιοδότηση στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για ρύθμιση γενικών όρων λειτουργίας όπως προσβασιμότητα, χώροι καπνιζόντων, ρυθμίσεις για AML και προσωπικά δεδομένα, στις ΕΚΑΖ Ευρέος Φάσματος, με κριτήριο τη βιωσιμότητα και βάση τις ισχύουσες διεθνώς πρακτικές και μόνο περιορισμό σχετικές ρυθμίσεις του Ενωσιακού Δικαίου.
* Διαφοροποίηση δικαιωμάτων Δημοσίου για ΕΚΑΖ Ευρέος Φάσματος: Μετά από αιτιολογημένη πρόταση της ΕΕΕΠ, με κριτήριο τη βιωσιμότητα μίας επένδυσης σε ΕΚΑΖ Ευρέος Τύπου, ανάλογα και με την κατηγορία ή άλλα κριτήρια, μπορεί να διαφοροποιηθούν οι συντελεστές δικαιωμάτων του Δημοσίου επί των εσόδων από τυχερά παίγνια, στο πλαίσιο της κλίμακας που ορίζεται από τον Ν. 4512/18.