Στον «αέρα» είναι και επισήμως η προκήρυξη του διαγωνισμού στη Β. Ελλάδα για την οποία μόλις προ ημερών αναφέρθηκε το insider.gr. Πρόκειται για το έργο «Κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Νέα Κάρβαλη - Τοξότες», ύψους 193,2 εκατ. ευρώ, και με ΦΠΑ στα 240 εκατ. ευρώ.
Η προθεσμία υποβολής προσφορών ορίστηκε για τις 3 Σεπτεμβρίου 2024 (στις 10/09 η αποσφράγιση). Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να πέσουν υπογραφές αρχές 2025. Παράλληλα με τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, «έτρεξε» και η διαδικασία κήρυξης απαλλοτριώσεων, με δύο διαδοχικές αποφάσεις, τον Μάρτιο και τον Ιούλιο του 2024.
Τα έργα αυτά στο βόρειο μέτωπο της χώρας είναι ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα καθώς αναμένεται να παίξουν σημαντικό μεταφορικό / εμπορευματικό ρόλο στην προσπάθεια της Ελλάδας να αποτελέσει μέρος διευρωπαϊκών αξόνων που θα ενώσουν λιμάνια της χώρας με διεθνείς λιμένες, θα ενώσουν Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος, παρακάμπτοντας τον Βόσπορο και αποτελώντας μέχρι και «διάδρομο» προς την Ουκρανία, θα μετατρέψουν την χώρα σε περιφερειακό κόμβο logistics στα Βαλκάνια.
Το τμήμα Καρβάλη – Τοξότες θα συνδέει τον εμπορευματικό λιμένα Καρβάλης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, σε μια περιοχή κοντά στην Καβάλα, που έχει και γεωπολιτικό ενδιαφέρον. ο έργο χρηματοδοτείται από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027» και είναι εγγεγραμμένο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Ποιο είναι το έργο
Ειδικότερα, το προς δημοπράτηση έργο της νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής (Σ.Γ.) Νέα Καρβάλη – Τοξότες αποτελεί τμήμα του μελλοντικού σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Τοξότες Ξάνθης. Η αρχή του παρόντος έργου τίθεται βορειοανατολικά του οικισμού της Νέας Καρβάλης, όπου θα διαμορφωθεί απλός σταθμός με επιβατική στάση (Σιδηροδρομική στάση Νέας Καρβάλης).
Η νέα σιδηροδρομική γραμμή κατευθύνεται ΒΑ κινούμενη σε γενικές γραμμές παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο Α2 (Εγνατία Οδός), διέρχεται μεταξύ του οικισμού Πετροπηγή και της ΒΙΠΕ Καβάλας, πλησίον του οικισμού Γραβούνας ΒΔ της Χρυσούπολης. Στην περιοχή αυτή διαμορφώνεται ο σιδηροδρομικός σταθμός (Σ.Σ.) Γραβούνας που θα εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή της Χρυσούπολης.
Η γραμμή συνεχίζει προς τα ΒΑ γεφυρώνοντας τον ποταμό Νέστο. Το πέρας του έργου βρίσκεται στην περιοχή του παλαιού Εργοστασίου Ζάχαρης Τοξοτών στα ΝΔ της πόλης της Ξάνθης, όπου διαμορφώνεται σύνδεση με την υφιστάμενη μονή Σ.Γ. Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης. Το μήκος της νέας γραμμής είναι περίπου 31,7 χλμ.
Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης δευτερεύων, συνδετήριος κλάδος μονής Σ.Γ. που εκκινεί από τον Σ.Σ. Νέας Καρβάλης και οδεύει ΝΔ προς τον εμπορικό λιμένα της Καβάλας «Φίλιππος Β΄» με μήκος περίπου 5,3 χλμ.
Επί αυτού του συνδετήριου κλάδου και πριν την είσοδο στον λιμένα διαμορφώνεται Εμπορευματικός Σταθμός Διαλογής. Η εν λόγω δευτερεύουσα Σ.Γ. περατούται εντός της χερσαίας ζώνης του Λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β΄», όπου διαμορφώνεται Επιλιμένιος σταθμός. Στο έργο δεν περιλαμβάνεται η σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση της γραμμής, αλλά στον σχεδιασμό όλων των επί μέρους έργων υπάρχει η πρόνοια μελλοντικής υλοποίησης αυτών.
Η «Έργα Ο.Σ.Ε. Ανώνυμη Εταιρεία» (ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.) είναι ο Αναθέτων Φορέας με δραστηριότητα τις Σιδηροδρομικές Υπηρεσίες. Για το έργο είχαν εξασφαλιστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κονδύλια 211 εκατ. ευρώ. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ορίζεται σε 66 μήνες. Η επιλογή του Αναδόχου θα γίνει σύμφωνα με την «ανοικτή διαδικασία».