Τάξη στα οικονομικά του ΕΟΠΥΥ επιχειρείται να μπει, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο της ευρύτερης αναδιοργάνωσης του Οργανισμού, που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση.
Στην κατεύθυνση αυτή, δημοσιεύτηκε προ ημερών η διακήρυξη ηλεκτρονικού διεθνή διαγωνισμού, με αντικείμενο την «Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών Λογιστικής και Οικονομικής λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 28 του Ν. 3918/2011».
Ο ΕΟΠΥΥ ιδρύθηκε με τον Νόμο Ν3918/11 και από την 1η Ιανουαρίου 2012 μέχρι σήμερα σ’ αυτόν έχουν ενταχθεί οι Κλάδοι Υγείας του ΙΚΑ, του ΟΠΑΔ, του ΟΑΕΕ και του ΟΓΑ. Εντούτοις, όπως επισημαίνεται στη σχετική διακήρυξη, ο Οργανισμός ξεκίνησε την λειτουργία του, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες διαδικασίες, οι εφαρμογές και οι υποδομές του για να μπορέσει να λειτουργήσει κανονικά και αυτοτελώς, επιτελώντας τον σκοπό του. Ως αποτέλεσμα, δεν ήταν σε θέση να ενημερώσει τις οικονομικές καταστάσεις του και να συντάξει τους ετήσιους ισολογισμούς του. Στο πλαίσιο αυτό, διαθέτει περί τα 8 εκατ. ευρώ (για 2 έτη) σε εξωτερικό συνεργάτη, προκειμένου να «νοικοκυρέψει» τα λογιστικά του.
Συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 6.400.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (ήτοι 7.936.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ο οποίος θα καλυφθεί από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ των ετών 2024, 2025 και 2026.
Οι τέσσερις φάσεις
Για τη συμμόρφωση της λογιστικής και οικονομικής λειτουργίας του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στην κείμενη νομοθεσία κρίνεται απαραίτητη η λογιστική αναδιοργάνωσή του, που περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις, οι οποίες ενδεικτικά κατηγοριοποιούνται σε τέσσερις φάσεις:
Φάση 1: Καταγραφή δεδομένων που σχετίζονται με τους εντασσόμενους Φορείς -Απογραφή έναρξης σύμφωνα με τα Λογιστικά Πρότυπα που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 28 του Ν. 3918/2011
Φάση 2: Αποτύπωση των λογιστικών γεγονότων από ταμειακή σε δεδουλευμένη βάση και καταχώρηση τυχόν εκκρεμών λογιστικών γεγονότων και πράξεων στα λογιστικά βιβλία του ΕΟΠΥΥ (στο πληροφοριακό σύστημα του αναδόχου) σύμφωνα με το π.δ. 80/1997 (ΦΕΚ 68 Α')
Φάση 3: Έλεγχος πληρότητας και διενέργειας συμφωνιών των βιβλίων του Οργανισμού για να εξασφαλιστεί η πληρότητα και η ακρίβεια των λογιστικών δεδομένων, που θα αποτελέσουν τη βάση για την κατάρτιση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων σύμφωνα με τα Λογιστικά Πρότυπα που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 28 του Ν. 3918/2011 που αφορούν: Οικονομικές Καταστάσεις για τις χρήσεις από 31/12/2012 έως και 31/12/2025
Φάση 4: Παράδοση δεδομένων από το Πληροφοριακό Σύστημα του Αναδόχου για μετάπτωση στο Πληροφοριακό Σύστημα (SAP) του ΕΟΠΥΥ
Οι στόχοι και τα αναμενόμενα οφέλη
Η λογιστική και οικονομική λειτουργία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., με την μετατροπή και απεικόνιση των λογιστικών βιβλίων σύμφωνα με τους κανόνες του διπλογραφικού συστήματος (π.δ. 80/1997) -από την ταμειακή βάση που απεικονίζονται στην υφιστάμενη κατάσταση- θα αποτελέσει εφαλτήριο για την λογιστική έναρξη του ΕΟΠΠΥ από 01.01.2012 (απογραφή), προκειμένου να καταρτιστούν οι οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν την πραγματική του περιουσιακή κατάσταση και την πορεία των αποτελεσμάτων του. Οι οικονομικές καταστάσεις εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν το έναυσμα για την ορθολογικότερη και ευχερέστερη διοικητική και οικονομική διαχείριση του, ενώ παράλληλα, θα είναι εργαλείο έγκυρης πληροφόρησης προς την Διοίκησή του και προς το κοινωνικό σύνολο.
Οι στόχοι που αναμένεται να επιτευχθούν με την υλοποίηση του έργου καθώς και τα αναμενόμενα οφέλη είναι:
Οφέλη για την Δημόσια Διοίκηση
• εκσυγχρονισμός της οργάνωσης και διοίκησης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.,
• εναρμόνιση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο,
• παροχή πρακτικών εργαλείων για την εφαρμογή αποτελεσματικής δημοσιονομικής πολιτικής,
• παροχή πρακτικών εργαλείων για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των δράσεων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και των συμβεβλημένων παρόχων υγείας
Ενίσχυση της διαφάνειας
• παροχή έγκυρων και εύλογων χρηματοοικονομικών πληροφοριών στην διοίκηση, τους θεσμικούς χρήστες, τους παρόχους των πόρων και τους αποδέκτες των υπηρεσιών, μείωση του χρόνου επεξεργασίας των απαιτούμενων για τη λειτουργία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στοιχείων
Ποιότητα στοιχείων και λογοδοσία
• λογιστικός χειρισμός των συναλλαγών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με αληθή, εύλογο και ομοιόμορφο τρόπο,
• αληθής και εύλογη απεικόνιση της χρηματοοικονομικής κατάστασης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.,
• διευκόλυνση των συναλλασσομένων με αυτόν,
• άντληση αξιόπιστων πληροφοριών κάθε φύσης,
• απλούστευση και διευκόλυνση των κάθε μορφής ελέγχων, αύξηση της παραγωγικότητας
Αποδοτικότητα και ανάπτυξη
• αύξηση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας των εργαζομένων,
• αύξηση της ασφάλειας, αλλά και της διαφάνειας των εργασιών,
• παροχή ανοικτών δεδομένων χρηματοοικονομικού χαρακτήρα στους τρίτους ενδιαφερόμενους
• βελτίωση των διαδικασιών κατάρτισης, εκτέλεσης και παρακολούθησης του προϋπολογισμού και την εναρμόνισή τους με διεθνείς πρακτικές, ιδίως σε ό,τι αφορά στον προϋπολογισμό επιδόσεων και την επισκόπηση δαπανών και δραστηριοτήτων.
Επίτευξη στόχων δημοσιονομικού χαρακτήρα
• τροφοδοσία με αξιόπιστα στοιχεία όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, με στόχο τη βελτιστοποίηση των πολιτικών υγείας και την προάσπιση της δημοσίας υγείας.
Η υποβολή προσφορών ξεκινάει από σήμερα Δευτέρα, 22 Ιουλίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου 2024.