Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τουλάχιστον στη μεταφορά των ΙΧ, εξετάζει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια ελάφρυνσης των νοικοκυριών που καλούνται για άλλη μια χρονιά να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Όπως δήλωσε μιλώντας χθες στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης «γίνεται διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα Ιδιωτικής Χρήσης οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542».
Στην ουσία αναζητείται ο δημοσιονομικός χώρος που θα επιτρέψει τη μείωση του ΦΠΑ στα ναύλα μεταφοράς από το 24% στο 13% τουλάχιστον για τη θερινή σεζόν. Αν και γενικά η κυβέρνηση αντιτίθεται στις μειώσεις των έμμεσων φόρων, καθώς μεταξύ άλλων εκτιμάται πως αυτές οι μειώσεις δεν «περνάνε» στις τελικές τιμές που πληρώνει ο καταναλωτής, αρμόδιες πηγές εξηγούν πως στη συγκεκριμένη περίπτωση το υπουργείο Ναυτιλία μπορεί άμεσα να ελέγξει εάν αυτή η μείωση θα περάσει στο εισιτήριο καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποχρεούνται εντός τριών ημερών να ενημερώνουν για κάθε αναπροσαρμογή των εισιτηρίων τους.
Παράλληλα ο κ. Στυλιανίδης σημείωσε ότι είναι σε επαφή με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές. Πηγές της ακτοπλοΐας σημειώνουν πάντως πως το 35% των εισιτηρίων στα συμβατικά πλοία εκδίδονται με εκπτώσεις λόγω κοινωνικών κριτηρίων, προγραμμάτων επιβράβευσης ή ειδικών προσφορών.
Αναφέρθηκε μάλιστα και στην πρόσφατη επιστολή που απηύθυνε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, με την οποία ζήτησε στενότερη συνεργασία και τη διερεύνηση συγκεκριμένης καταγγελίας για ενδεχόμενη παράνομη συμπεριφορά (εναρμονισμένες πρακτικές κ.α.). Και πρόσθεσε: «Την ίδια στιγμή με την ιδιότητα μου ως πρώην Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκανα κρούσεις στην DG Competition και σας ομολογώ ότι είναι απογοητευτικές οι ενδείξεις για να μπορέσω να προχωρήσω ή εγώ ή ο υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν».
Παρατηρητήριο Τιμών
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε ως καθοριστική τη συμβολή του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο σχεδιάζεται προσεκτικά και τις προσεχείς ημέρες θα λειτουργήσει πλήρως και δημόσια. Κατέθεσε μάλιστα στα Πρακτικά και πρόσφατη Έκθεση, που έχει τη μορφή Εβδομαδιαίου Δελτίου Τύπου, στην οποία καταγράφονται οι μέσες εβδομαδιαίες τιμές ναύλων και οι μέγιστες τιμές αυτών σε ενδεικτικές συνδέσεις, για το διάστημα από 03.06.2024 έως 09.06.2024. Στο πλαίσιο δε του ελέγχου της υποχρέωσής τους αυτής από 01/06/24 έως 19/07/24 έγιναν 1.456 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν 21 περιπτώσεις αντικανονικότητας.
Ο Υπουργός παρατήρησε πάντως πως από πλευράς συνθηκών ανταγωνισμού η ελληνική αγορά δεν ανήκει ακόμα στις ώριμες αγορές. Όπως επισήμανε «είναι παρατηρημένο εδώ και πολλά χρόνια πως σε όλους τους διαγωνισμούς δεν προσέρχονται ξένες εταιρείες. Αυτό συμβαίνει λόγω μικρών περιθωρίων για κέρδος, αλλά και λόγω της ιδιαιτερότητας και των απαιτήσεων των ελληνικών θαλασσών».
Παράλληλα ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τη σύνδεση ακόμα και του τελευταίου νησιού καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, η συνολική δαπάνη του κρατικού προϋπολογισμού αυξήθηκε από 90 εκατομμύρια το 2019 σε 154 φέτος.
«Οφείλουμε να λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών οδηγιών και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Είμαι μιας γενιάς που έζησε τι σημαίνει σοβιετικό μοντέλο και υπαρκτός σοσιαλισμός. Υπάρχει ενδεχόμενο αν περάσουμε σε μια τέτοια λογική και να έχουμε πλαφόν για όλα, να καταλήξουμε να ελέγχουμε την αισχροκέρδεια αλλά να μην έχουμε προϊόντα. Κι εγώ ως Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν θέλω ποτέ να δω νησιά να μην έχουν διασυνδεσιμότητα ούτε με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά ούτε και με τα άλλα νησιά», δήλωσε.