Λιανεμπόριο: Οι αναιμικοί τζίροι των θερινών εκπτώσεων και οι φόβοι για έναν δύσκολο χειμώνα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιανεμπόριο: Οι αναιμικοί τζίροι των θερινών εκπτώσεων και οι φόβοι για έναν δύσκολο χειμώνα
Κατώτερες των προσδοκιών οι πωλήσεις στα εμπορικά καταστήματα κατά την εκπτωτική περίοδο του καλοκαιριού. Στη σχολική αγορά στρέφεται τον Σεπτέμβριο το λιανεμπόριο. Έντονος προβληματισμός για τους μήνες που έρχονται.

«Το ταμείο είναι μείον» για τα εμπορικά καταστήματα της χώρας, καθώς η περίοδος των θερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνεται τις αμέσως επόμενες ημέρες δεν απέφερε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα στον εγχώριο κλάδο του λιανικού εμπορίου.

Οι επιχειρήσεις πόνταραν σε μια σημαντική «ανάσα» ρευστότητας με τη στήριξη και του τουριστικού ρεύματος, ωστόσο η κόπωση των καταναλωτών μετά από σχεδόν τρία χρόνια αδιάκοπης ακρίβειας δεν αφήνει πολλά περιθώρια για σημαντικές δαπάνες πλην όσων αφορούν στα βασικά είδη διατροφής που έχει ανάγκη κάθε ελληνικό νοικοκυριό.

Οι θερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν τη Δευτέρα 8 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως και το Σάββατο 31 Αυγούστου, ωστόσο θεωρούνται από την πλειοψηφία των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο μια χαμένη εκπτωτική περίοδος, καθώς η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα ήταν υποτονική και κατ’ επέκταση οι τζίροι στα ταμεία αναιμικοί.

Ξεκάθαρη η απώλεια εισοδήματος

«Η μείωση του τζίρου στο λιανεμπόριο είναι σαφέστατη» δηλώνει στο insider.gr ο αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος. «Η επισκεψιμότητα στα καταστήματα ήταν μειωμένη τον Ιούλιο, ενώ η ίδια εικόνα συνεχίστηκε και τον Αύγουστο», προσθέτει, σπεύδοντας δε να εξηγήσει πως «παραδοσιακά ο Ιούλιος είναι ο πιο δυνατός μήνας των θερινών εκπτώσεων».

Ο κ. Καπράλος αναγνωρίζει πως το κλίμα ακρίβειας έχει γονατίσει τα ελληνικά νοικοκυριά και έχει επιφέρει μεγάλη απώλεια των διαθέσιμων εισοδημάτων, γεγονός που έχει μειώσει αισθητά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και κατ’ επέκταση την όποια δυνατότητα πραγματοποίησης αγορών. Πόσο μάλλον κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, όπου γίνεται σαφές πως ο κόσμος προτιμά να διαθέσει μεγάλο μέρος του οικογενειακού προϋπολογισμού στα έξοδα των διακοπών και όχι στα ψώνια.

Ωστόσο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς στέκεται και σε μια ακόμη παράμετρο, κάνοντας λόγο για μια ουσιαστική μετατόπιση των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο και δη σε γνωστές διεθνείς αλυσίδες, γεγονός που επίσης αφαιρεί έσοδα από τον εγχώριο κλάδο του λιανεμπορίου.

Μείωση πωλήσεων για σχεδόν εννέα στις 10 επιχειρήσεις τον Ιούλιο

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε στα τέλη Ιουλίου ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς για την κίνηση της αγοράς τον πρώτο μήνα των εκπτώσεων, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων, ήτοι ποσοστό 87,5%, κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις της.

«Οι καταναλωτές είναι πιο επιφυλακτικοί σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους και δίνουν προτεραιότητα στις βασικές ανάγκες, όπως είναι τα τρόφιμα, τα καύσιμα, η στέγαση, περιορίζοντας τις αγορές σε αγαθά και υπηρεσίες, που θεωρούνται πλέον πολυτέλεια. Οι εκπτώσεις, αν και ιδιαίτερα ελκυστικές, με ποσοστά που ξεπερνούν και το 50%, δεν φαίνεται να αποτελούν επαρκές κίνητρο για να ωθήσουν τους καταναλωτές σε αυξημένες δαπάνες» αναφερόταν στην εν λόγω έρευνα.

«Η συνεχής αύξηση του κόστους ζωής, με κυριότερο παράγοντα τον πληθωρισμό και τις εκτοξευμένες τιμές της ενέργειας, έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματός τους, με αποτέλεσμα να περιορίζουν δραστικά τις αγορές τους. Οι καταναλωτές αποδεικνύονται επιφυλακτικοί, ανησυχούν για τις μελλοντικές οικονομικές προοπτικές και προχωρούν σε αγορές μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο», τονιζόταν επίσης.

Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, ο στόχος που είχε τεθεί για τον εφετινό τζίρο των θερινών εκπτώσεων φαντάζει πλέον εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί. Υπενθυμίζεται εδώ ότι στόχευση του λιανικού εμπορίου για το εφετινό καλοκαίρι ήταν ο συνολικός τζίρος του διμήνου Ιουλίου - Αυγούστου να κινηθεί πάνω από τον περυσινό πήχη των 7 δισ. ευρώ. Στόχος που για πολλούς θεωρείται πλέον… άπιαστο όνειρο.

Η αγορά σχολικών ειδών το επόμενο «στοίχημα» του λιανεμπορίου

Και καθώς η θερινή εκπτωτική περίοδος θα αποτελεί σύντομα παρελθόν, με αφορμή την έναρξη του φθινοπώρου ο εμπορικός κόσμος της χώρας στρέφει πλέον την προσοχή του και κατ’ επέκταση τις ελπίδες του στην αγορά των σχολικών ειδών, καθώς ο χρόνος για το… πρώτο κουδούνι και την επιστροφή των μαθητών στα θρανία μετρά πλέον αντίστροφα.

Καθώς ο Σεπτέμβριος αποτελεί παραδοσιακά τον μήνα-σύμμαχο της σχολικής αγοράς, τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να κορυφωθεί η κινητικότητα στην αγορά των σχολικών ειδών, ενώ ήδη το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε και φέτος την πρωτοβουλία για το «καλάθι του μαθητή», το οποίο αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις 28 Αυγούστου, με τον υπουργό Τάκη Θεοδωρικάκο να στέλνει μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση προς είναι απόλυτη ανάγκη να στηριχθεί η ελληνική οικογένεια, να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια μείωσης του κέρδους και οι τιμές να είναι καλύτερες από πέρυσι, τονίζοντας μάλιστα πως «δεν δικαιολογείται καμία ανατίμηση στα σχολικά είδη».

«Ο Σεπτέμβριος είναι παραδοσιακά ο μήνας του παιδιού», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο κ. Καπράλος.

Η πρωτοβουλία για το «καλάθι του μαθητή» που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης θα διαρκέσει έως τις 15 Οκτωβρίου, ενώ σε αυτό εντάσσονται:

  • Σχολικές τσάντες
  • Κασετίνες
  • Τετράδια / μπλοκ (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα)
  • Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
  • Χρωματιστοί μαρκαδόροι / ξυλομπογιές
  • Στυλό
  • Γόμες
  • Ξύστρες
  • Διαβήτες
  • Χάρακες (σετ γεωμετρικών οργάνων)
  • Φωτοτυπικό χαρτί

Έντονος προβληματισμός για τον χειμώνα που έρχεται

Η υποτονική δε κίνηση στα καταστήματα κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων – η οποία μάλιστα ακολούθησε μια κατώτερη των προσδοκιών επισκεψιμότητα την πασχαλινή αγορά – επιβεβαιώνει περίτρανα πως το 2024 δεν είναι μια εύκολη χρονιά για τον εγχώριο κλάδο του λιανικού εμπορίου.

«Φοβόμαστε πως ο χειμώνας που έρχεται θα είναι δύσκολος για τα εμπορικά καταστήματα», επισημαίνει ο κ. Καπράλος, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθησή του πως μια τονωτική «ένεση» από την πλευρά του κράτους για τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος κρίνεται απαραίτητη, ώστε να ανακουφιστούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Χατζηδάκης: «Δεν μπορώ να στέκομαι αδιάφορος όταν κάποιοι δηλώνουν εισόδημα 268 ευρώ το μήνα»

«Παίρνει μπρος» η δέσμευση CO2 – Οι στόχοι-ορόσημα

Πότε η Ελλάδα θα γίνει εξαγωγέας «καθαρής» ενέργειας – Το όφελος στο κόστος ηλεκτρισμού

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider