Ένας συνδυασμός υποδομών, αναπλάσεων και κτηριακών αναπτύξεων, παρεμβάσεων σε μεταφορές – συγκοινωνίες αλλά και ιδιωτικών επενδύσεων έρχονται μέσα στην προσεχή χρονική περίοδο, άμεσα ή σε βάθος μερικών ετών, να αλλάξουν την όψη της Θεσσαλονίκης και των γύρω περιοχών, αναβαθμίζοντας την εικόνα της πόλης και βελτιώνοντας την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών. Σημαντικό μέρος αυτών των «αλλαγών» συνδέονται με έργα που προωθούνται από την κυβέρνηση, με αιχμή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τα οποία ανέρχονται στα επίπεδα των 4-5 δισ. ευρώ, ενώ αν συνυπολογιστούν και ιδιωτικές επενδύσεις (ακίνητα, γραφεία, αναπλάσεις κ.α.), τότε προφανώς ο «λογαριασμός» των παρεμβάσεων μεγαλώνει.
Κατά βάση πρόκειται για έργα που σχετίζονται με οδικούς άξονες, με το νέο εμβληματικό Μετρό Θεσσαλονίκης, με σιδηροδρομικές ή αντιπλημμυρικές υποδομές, με αναβάθμιση του μεταφορικού έργου σε επίπεδο Αστικών Συγκοινωνιών, με υποδομές που αφορούν σε νέα κτήρια για την Υγεία (νοσοκομεία), τη Δικαιοσύνη (Δικαστικά Μέγαρα), την Παιδεία (τα 17 νέα σχολεία μέσω ΣΔΙΤ) κ.α. Πρόκειται για έργα, μέσω των οποίων η κυβέρνηση επιχειρεί να αλλάξει την εικόνα της Θεσσαλονίκης αλλά και των κοντινών περιοχών της Βορείου Ελλάδας στην κατεύθυνση ενός ολιστικού σχεδίου ανάπτυξης.
Δεν θέλει, προφανώς, μεγάλη συζήτηση ότι η βασική Γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης (ύψους 1,5 δισ. ευρώ, με έναρξη στις 30 Νοεμβρίου), ή η επέκτασή του προς Καλαμαριά (εκτιμάται η λειτουργία στα τέλη 2025, ύψους 586 εκατ. ευρώ), μαζί με το οδικό ΣΔΙΤ FlyOver (σχεδόν 380 εκατ. ευρώ, η ολοκλήρωση του έργου έχει προγραμματιστεί για τα μέσα του 2027), θεωρούνται υποδομές – «σημαία» για την πόλη. Ωστόσο, δεν είναι οι μόνες. Η αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκη - Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη (μέσω ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 700 εκατ. ευρώ), η κατασκευή νέων Δικαστικών Μεγάρων, η ανέγερση 17 σχολικών μονάδων, η ολοκλήρωση των συνδέσεων του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και τον προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης, η ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας κ.α., εκτιμάται ότι θα προσφέρουν δυναμική στην πόλη, θα αλλάξουν το προφίλ τους και θα εξυπηρετήσουν την καθημερινότητα του πολίτη. Επιπρόσθετα, σημαντικά είναι και τα αντιπλημμυρικά έργα (Καλαμαριάς, ευρύτερης περιοχής Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης, έργα διευθέτησης ρεμάτων περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή δικτύων ομβρίων).
Να σημειωθεί ότι το «παζλ» των παρεμβάσεων και αναπτύξεων περιλαμβάνει και άλλα projects, όπως, για παράδειγμα, η ανάπλαση της ΔΕΘ (ΣΔΙΤ αξίας 300 εκατ. ευρώ, θα δώσει μια νέα όψη στο κέντρο της πόλης), το έργο ανάπλασης για την δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο Στρατόπεδο του Παύλου Μελά, την αξιοποίηση του Στρατόπεδου Γκόνου (επένδυση 250 εκατ. ευρώ για κέντρο logistics, μέσω σύμβασης παραχώρησης), την επένδυση για τη δημιουργία του τεχνολογικού πάρκου ThessIntec που αναμένεται να προσελκύσει σημαντικές ιδιωτικές αναπτύξεις), αλλά και νέα νοσοκομεία. Σε αυτά μπορεί να προστεθεί και η κατασκευή του Νοσοκομείου Παίδων στο Φίλυρο, με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
Στις Αστικές Συγκοινωνίες ξεχωρίζει, μεταξύ άλλων, η προμήθεια 110 ηλεκτρικών λεωφορείων, η υλοποίηση Σταθμού Φόρτισης Η/Ο, συνολικής επένδυσης 10 εκατ. ευρώ, η εγκατάσταση σε χώρο περιοχής αμαξοστασίου Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), αλλά και η πρόσληψη 190 οδηγών λεωφορείου με συμβάσεις ορισμένου χρόνου εντός του 2024.
Να προσθέσουμε ότι προχωρούν και ιδιωτικές επενδύσεις, όπως για παράδειγμα αυτές της Dimand, ύψους σχεδόν 400 εκατ. ευρώ, με το συγκρότημα γραφείων HUB 26 που εγκαινιάζεται την Παρασκευή, την ανάπλαση του πρώην εργοστασίου ΦΙΞ στη δυτική πλευρά της πόλης, το νέο mega logistics park σε πρώην ακίνητο της ΒΑΛΚΑΝ.