ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Αττική Οδός: «Αλλαγή φρουράς» στο «χρυσό» asset - Τι παραλαμβάνει σε έσοδα/κυκλοφορία από ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Αττική Οδός: «Αλλαγή φρουράς» στο «χρυσό» asset - Τι παραλαμβάνει σε έσοδα/κυκλοφορία από ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ
Πάνω από 271 χιλ. διελεύσεις η μέση κυκλοφορία οχημάτων στο 9μηνο 2024, πόσο αυξήθηκε σε σχέση με 2023 και 2019. Ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, τα έσοδα του αυτοκινητόδρομου στο ίδιο διάστημα, πόσο έχουν ενισχυθεί. Η «αλλαγή φρουράς», τα διόδια, οι αναπροσαρμογές, οι εργαζόμενοι, τα έργα.

Η μεταβίβαση της κορυφαίας οδικής υποδομής της χώρας, δηλαδή της Αττικής Οδού, από τον μέχρι τώρα παραχωρησιούχο ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) – ΑΒΑΞ στον νέο, δηλαδή τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (που αναλαμβάνει τη νέα 25ετή σύμβαση), είναι προ των πυλών, μετά όσα προηγήθηκαν τις τελευταίες 2 εβδομάδες με το «σπριντ» στο οποίο επιδόθηκαν όλοι οι εμπλεκόμενοι (οι κατασκευαστές συν το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, το ΥΠΟΙΚ και τα υπόλοιπα συναρμόδια υπουργεία, το ΤΑΙΠΕΔ, τις τράπεζες κ.α.).

Κατά συνέπεια, ολοκληρώνεται, και μάλιστα με αντίτιμο 3,27 δισ. ευρώ (σχεδόν 1,5% του ΑΕΠ, όπως από καιρό έχουμε αναδείξει) μία από τις πλέον «βαριές» και εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις, με οφέλη για όλους και με νέα διόδια, στα 2,5 από 2,8 ευρώ πριν. Υπενθυμίζεται, όπως από καιρό έχει αναδείξει το insider.gr, ότι η νέα παραχωρησιούχος μπορεί να μεταβιβάσει μέχρι και το 49% του μετοχικού της κεφαλαίου εντός της πρώτης πενταετίας.

Τα στελέχη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έτσι και αλλιώς έχει εμπειρία από οδικές παραχωρήσεις (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, αλλά και συμμετοχή στην Ολυμπία), θεωρούν ότι υπό τη δική τους διαχείριση μελλοντικά, και με συνέργειες ή και επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου (που χάρισε «χρυσά» μερίσματα και κέρδη στους μετόχους του), το asset μπορεί να αποδώσει EBITDA της τάξεως τουλάχιστον των 300 εκατ. ευρώ ετησίως (κατά μέσο όρο, στη διάρκεια της σύμβασης), καθώς έχει αποδείξει τη δυναμική του αλλά και τις αντοχές του (π.χ. στην πανδημία και μετά).

Ενδιαφέρον έχει, λοιπόν, και το υπό ποιες συνθήκες, σε επίπεδο εσόδων και κυκλοφορίας, γίνεται η… τελετή παράδοσης – παραλαβής της υποδομής, δηλαδή τι παραδίδουν οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, βάσει της εικόνας της Αττικής Οδού την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024.

Τι παραλαμβάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε έσοδα / κυκλοφορία

Σύμφωνα με τα τελευταία, πιο «φρέσκα» στοιχεία, όπως τουλάχιστον αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, παγιώνεται η τάση της επιστροφής της υποδομής πλέον στη «κανονικότητα», όπως από καιρό έχει αποκαλύψει και αναδείξει το insider.gr.

Σε επίπεδο, λοιπόν, 9μήνου 2024, τα έσοδα (χωρίς ΦΠΑ τα νούμερα) της Αττικής Οδού εμφανίζονται αυξημένα κατά περίπου 8% σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2023. Ειδικότερα, φέρονται να ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) έναντι περίπου 158 εκατ. ευρώ το 2023. Πολλαπλάσια είναι η άνοδος των εσόδων σε σχέση με το 2019 (+18% με +19% περίπου). Για την ιστορία και μόνο, ο Σεπτέμβριος ως τελευταίος ολόκληρος μήνας υπό τον παλιό παραχωρησιούχο, ήταν ανοδικός στα έσοδα (πάνω από 20 εκατ. τον μήνα αυτόν) σε σχέση με το 2023 κατά σχεδόν 6% και κατά περίπου 19% έναντι του Σεπτεμβρίου 2019. Στο σύνολο του 2023 τα έσοδα (πάντα προ ΦΠΑ) έφτασαν στα 214 εκατ. ευρώ περίπου, το 2022 σε 196,5 εκατ. ευρώ και το 2019 σε 194 εκατ. ευρώ.

Ως προς την κυκλοφορία, επίσης τα νούμερα είναι ανεβασμένα. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων σε επίπεδο συνολικά 9μήνου φέρεται το 2024 να ξεπέρασε τις 270-271 χιλιάδες, έναντι 257 χιλ. το 2023, άρα έχουμε άνοδο περίπου στο 5,5%. Σε σχέση με το 2019 (Pro Covid period) η ενίσχυση κυκλοφορίας προσέγγισε, πάντα κατά πληροφορίες, το 16%. Ο Σεπτέμβριος ήταν ένας από τους καλούς μήνες σε σχέση με τη μέση ημερήσια κυκλοφορία καθώς φέρεται να έφτασε τις 295 χιλ. διελεύσεις (σχεδόν +6% έναντι Σεπτεμβρίου 2023 και +17% σε σχέση με τον ίδιο μήνα το 2019). Στο σύνολο του 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία προσέγγισε τις 260 χιλ. διελεύσεις, το 2022 σε άνω των 236 χιλ. διελεύσεων και το 2019 σε περίπου 236 χιλ. διελεύσεις.

Βέβαια, να θυμίσουμε ότι τόσο το 2019 όσο και το 2023 ήταν εκλογικές χρονιές, ενώ, κατά πληροφορίες, η αποζημίωση από το Δημόσιο για το 2023 ακόμη δεν έχει καταβληθεί.

Επίσης, όπως αναφέρουν στελέχη της «παλιάς» κοινοπραξίας (αν και η ελαφριά συντήρηση για τα 2 πρώτα χρόνια θα παραμείνει στον παλιό συντηρητή/λειτουργό), ο αυτοκινητόδρομος παραδίδεται σε πολύ καλή κατάσταση σε σχέση με την βαριά συντήρηση που έχει ολοκληρωθεί.

Τα διόδια, οι εργαζόμενοι, οι αναπροσαρμογές, τα έργα

Από κει και πέρα, όπως έχει ανακοινώσει ήδη η «Νέα Αττική Οδός», υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2024, οι τιμές των διοδίων διαμορφώνονται ως ακολούθως: • 1,25 ευρώ για τα μοτοποδήλατα • 2,50 ευρώ για τα ΙΧ (κατηγορίες 2, 3 και 4) • 6,25 ευρώ για τα μικρά και μεσαία φορτηγά (κατηγορία 5) • 10,00 ευρώ για τα μεγάλα φορτηγά (κατηγορία 6).

Στο ίδιο πλαίσιο και προκειμένου να μην επηρεαστεί η ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων και με γνώμονα την εξυπηρέτηση και την επαρκή ενημέρωση των συνδρομητών, από τις 06.10.2024 η νέα εταιρεία παραχώρησης «Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μ.Α.Ε.» υπεισέρχεται αυτόματα σε όλες τις συμβάσεις με τους συνδρομητές, στη θέση των Εταιρειών «Αττική Οδός Α.Ε.» και «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.», αναλαμβάνοντας όλα τα σχετικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις από τις συμβάσεις αυτές.

Ως εκ τούτου, οι συσκευές e-PASS (πομποδέκτες) και οι κάρτες διελεύσεων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και μετά τις 05.10.2024, με μεταφορά των ποσών που αντιστοιχούν στα χρηματικά υπόλοιπα των συνδρομητικών λογαριασμών προπληρωμής.

Ειδικά για τον Οκτώβριο 2024, διατηρούνται τα εξής συνδρομητικά προγράμματα: • Πρόγραμμα Bonus: διατηρείται η πρόβλεψη για τις 15 δωρεάν διελεύσεις του Οκτωβρίου. • Προγράμματα Friendly και Business: οι τιμές των 30 πρώτων διελεύσεων μειώνονται στα επίπεδα του Βασικού Διοδίου (βλ. παραπάνω νέες τιμές), με τις υφιστάμενες τιμές των επόμενων 20 διελεύσεων (31η έως 50η) και τις τιμές πλέον των 50 διελεύσεων (51η και άνω) να διατηρούνται ως έχουν σήμερα, μόνο για τον μήνα Οκτώβριο.

Επιπλέον, οι συσκευές e-PASS εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους, ενώ αντίστοιχα οι πομποδέκτες άλλων αυτοκινητοδρόμων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και στην Αττική Οδό.

Σχετικά με τις υπηρεσίες οδικής ασφάλειας, σε ισχύ παραμένει ο 4ψήφιος Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 1024, όπου οι οδηγοί μπορούν να καλούν κι ένα περίπολο θα βρίσκεται άμεσα κοντά τους (24 ώρες/7 ημέρες), όπως επίσης και οι δωρεάν υπηρεσίες οδικής βοήθειας για την ασφαλή μεταφορά ακινητοποιημένου οχήματος εκτός του αυτοκινητόδρομου. Σχετικά με την εξυπηρέτηση πελατών σε ισχύ παραμένει το τηλέφωνο 210 6682222.
Στην νέα εταιρεία μεταβιβάζονται όλες οι συμβάσεις της Αττικής Οδού ΑΕ και των Αττικών Διαδρομών και όλα τα σχετικά δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τις υφιστάμενες συμβάσεις. Αυτό αντίστοιχα σημαίνει ότι και οι εργαζόμενοι θα λάβουν τις νόμιμες αποζημιώσεις τους με την λύση της σύμβασης και όσοι το επιθυμούν θα μεταφερθούν στην νέα εταιρεία παραχωρήσεις.

Όπως προ ημερών ανέφερε το insider.gr, η σύμβαση προβλέπει επίσης ότι το ύψος των διοδίων θα αυξάνεται στην αρχή κάθε χρονιάς με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή, ενώ θα υπάρχουν και περιθώρια αναπροσαρμογής αναλόγως κάποιων όρων – συνθηκών.

Επιπλέον στο πλαίσιο των κατασκευών για την εύρυθμη λειτουργία της Αττικής Οδού προβλέπονται μια σειρά από έργα που θα εκτελέσει ο παραχωρησιούχος. Εφόσον ζητηθεί από το Δημόσιο εντός πέντε ετών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης θα γίνει κατασκευή αναστροφών στον ανισόπεδο κόμβο Λεονταρίου για τον περιορισμό του κυκλοφοριακού προβλήματος στην απόληξη του κλάδου της δυτικής περιφερειακής λεωφόρο Υμηττού στον ανισόπεδο κλάδο Δουκίσσης Πλακεντίας.

Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα σύνδεσης του κλάδου Ραφήνας προς τον αερολιμένα των Σπάτων αλλά και η κατασκευή εξόδου διαφυγής πεζών στη σήραγγα Βριλησσίων μήκους μεγαλύτερης των 500 μέτρων καθώς και συνοδές ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Συνολικά κατά τη διάρκεια της παραχώρησης, ο νέος Παραχωρησιούχος θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του δρόμου εκτιμώμενου ύψους 380 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα για το δημόσιο

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πέραν της καταβολής του εφάπαξ οικονομικού τιμήματος, θα αποδίδει Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης, που θα ανέλθει τελικά σε 9,3% των συνολικών πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού. Υπενθυμίζεται ότι στη σύμβαση παραχώρησης προβλεπόταν Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης ύψους 7,5% επί των πάσης φύσεων εσόδων με τη δυνατότητα αναπροσαρμογής ανάλογα με το ύψος των επιτοκίων κατά την ημέρα έναρξης της παραχώρησης. Σε συνέχεια της σημερινής διαδικασίας προσαρμογής της χρηματοδότησης της σύμβασης στις τρέχουσες τιμές επιτοκίων (rebalancing), τελικώς η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης διαμορφώνεται σε 9,3%.

Στη νέα σύμβαση, η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης υπολογίζεται επί του κύκλου εργασιών της εταιρείας που θα λειτουργεί την Αττική Οδό και όχι επί των καθαρών κερδών όπως ισχύει στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.

Προ ημερών αναρτήθηκε στο ΓΕΜΗ η τροποποίηση του καταστατικού της νέας εταιρείας παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που είναι η Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση (πέραν της «Νέα Αττική Οδός Λειτουργία ΑΕ») με διάρκεια 30 ετών και αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου στα 497 εκατ. ευρώ (από 3 εκατ. αρχικά).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΔΕΘ: Νέο «βήμα» για τη μεγάλη ανάπλαση των 300 εκατ. ευρώ

Ακίνητα: Πώς οι υποδομές «στηρίζουν» ή «δυναμιτίζουν» μεγάλα projects – Έρχονται συγχωνεύσεις στις ΑΕΕΑΠ;

Lamda Development: Σε «ρότα» αναβάθμισης η μαρίνα Αγίου Κοσμά – Οι επισημάνσεις της Περιφέρειας Αττικής 

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider