Θέμα ημερών ή ολίγων εβδομάδων θεωρείται, όπως τουλάχιστον αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, το οικονομικό «κλείσιμο» της συναλλαγής για τη σύμβαση υπο-παραχώρησης του Λιμένα Καβάλας (Φίλιππος Β’) ανάμεσα στο δημόσιο και την κοινοπραξία, στην οποία δεσπόζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Παράλληλα, είτε στα τέλη Οκτωβρίου είτε μέσα στον Νοέμβριο εκτιμάται ότι θα «πέσουν υπογραφές» και για τη σημαντική επένδυση για τη μαρίνα mega-yachts της Κέρκυρας, την εκμετάλλευση της οποίας θα αναλάβει η εταιρεία Lamda Marinas Investments, θυγατρική της Lamda Development. Μένοντας στο… θαλάσσιο μέτωπο, εκτιμάται ότι στα τέλη του 2024 θα υποβληθούν προσφορές στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού, που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ.
Μια και ο λόγος για το Ταμείο, προ ημερών μόλις έβαλε μπρος ένα ακόμα εγχείρημα, καθώς δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την «Πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου αναφορικά με την εκπόνηση νέου Master Plan, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Συνοδών Μελετών του Λιμένα Ρόδου».
Το έσοδο 50% για το ΤΑΙΠΕΔ και τα λιμάνια
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο μέτωπο των Λιμένων, όπου το ΤΑΙΠΕΔ δρα ως Αρχή Σχεδιασμού, έχουμε μία σημαντική διαφοροποίηση, την οποία και έχει αναδείξει το insider.gr. Σε αντίθεση με άλλες αποκρατικοποιήσεις – αξιοποιήσεις δημόσιας περιουσίας, με βάση τις ρυθμίσεις του νόμου για το υπερταμείο, που ψηφίστηκε σχετικά πρόσφατα, στις αποκρατικοποιήσεις των λιμένων και μαρίνων το 50% των εσόδων οδεύει στην αποπληρωμή του χρέους και το υπόλοιπο 50% στην ανάπτυξη των λιμένων. Κάτι που ήδη έχει συμβεί με την περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (σχεδόν 40 εκατ. στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ) και προφανώς θα γίνει και για το Λαύριο, την Καβάλα και τα επερχόμενα assets.
Οικονομικό «κλείσιμο» για Λιμένα Καβάλας Φίλιππος Β’ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)
Για να περάσουμε στα assets, όπως αναφέραμε, θέμα ημερών ή ολίγων εβδομάδων θεωρείται, όπως τουλάχιστον αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, το οικονομικό «κλείσιμο» της συναλλαγής για τη σύμβαση υπο-παραχώρησης του Λιμένα Καβάλας (Φίλιππος Β’). Ηδη έχει «περάσει» από τη Βουή το νομοσχέδιο με τίτλο «Κύρωση της από 23 Νοεμβρίου 2023 Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» και της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.», και αφετέρου της εταιρείας «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία», της εταιρείας «Blacksummit Financial Group Inc», της εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών» και της εταιρείας «Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία». Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση, ο υποπαραχωρησιούχος του Προβλήτα Φίλιππος της Καβάλας θα καταβάλει 1,85 εκατ. ευρώ εφάπαξ και σε διάστημα 40 ετών το τίμημα των 20 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 2% των εκτιμώμενων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου. Παράλληλα, ο υποπαραχωρησιούχος αναλαμβάνει δεσμευτικές επενδύσεις ύψους επίσης 20 εκατ. ευρώ. Τον βασικό ρόλο στην κοινοπραξία θα έχει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η υπο-παραχώρηση του λιμένα «Φίλιππος Β΄» περιλαμβάνει: τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117.000 τ.μ., μια πρόσθετη μη επιστρωμένη υπό αποκατάσταση έκταση, εμβαδού περίπου 165.000 τ.μ., τον αποσπασμένο μώλο/κυματοθραύστη, την εμπορική δραστηριότητα (γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο και περιστασιακά εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων) και συγκεκριμένα αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού του λιμανιού.
Έρχονται υπογραφές για τη μαρίνα mega yacht στην Κέρκυρα (Lamda)
Μεγάλου βεληνεκούς, όσο και το… μήκος των super yachts που θα «δένουν» σε αυτήν, θεωρείται η επένδυση της Lamda στο μέτωπο της υλοποίησης του project της Μαρίνας Μεγάλων Σκαφών (τύπου mega yacht) στην Κέρκυρα. Ως γνωστόν, εταιρεία του ομίλου Lamda (με εμπειρία στον χώρο και μέσω assets όπως η μαρίνα Φλοίσβου, ενώ υπάρχει και του Αγ. Κοσμά στο Ελληνικό) είχε κερδίσει σχετικό διαγωνισμό που προώθησε το ΤΑΙΠΕΔ. Αν δεν προκύψει κάποια αλλαγή, είτε στα τέλη του μήνα είτε εντός Νοεμβρίου θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση. Αν αυτό επιτευχθεί, τότε θα ακολουθήσει η κύρωσή της στην Ελληνική Βουλή, με στόχο το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης μέσα στο έτος ή στις αρχές 2025. Οι επενδύσεις για την εκ του μηδενός κατασκευή και ανάπτυξη της Μαρίνας αναμένεται να υπερβούν τα 50 εκατ. ευρώ.
Εκτός από τις επενδύσεις, η συνολική αξία του τιμήματος που θα καταβάλλει ο Προτιμητέος Επενδυτής, δηλαδή η LAMDA MARINAS INVESTMENTS SMSA, με βάση τη σύμβαση που θα υπογραφεί θα ξεπεράσει τα 89 εκατ. ευρώ σε βάθος 40 ετών. Μέρος του τιμήματος θα καταβληθεί εφάπαξ με την έναρξη της υπο-παραχώρησης ενώ το υπόλοιπο θα αποτελεί ποσοστό επί του κύκλου εργασιών του υπο-παραχωρησιούχου και θα καταβάλλεται ετησίως. H αδειοδοτημένη μαρίνα μεγάλων σκαφών αναψυχής βρίσκεται εντός του Λιμένα Κέρκυρας και χωροθετείται δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας, πλησίον του Σταθμού Επιβατών. Θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 98 σκάφη μήκους έως 140 μέτρων και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ., η οποία μπορεί να επεκταθεί και να καλύψει έκταση περίπου, κατά μέγιστον, 100.000 τ.μ. Όπως πέρυσι είχε αναφέρει η Lamda, το project περιλαμβάνει χερσαίες αναπτύξεις επιφάνειας έως 7.800τμ, με χρήσεις εμπορικών καταστημάτων, εστίασης, ξενοδοχείων και γραφείων. Η χερσαία ζώνη περιλαμβάνει, επίσης, εκτεταμένους χώρους πρασίνου και πεζοδρόμων, αθλητικές εγκαταστάσεις και χώρους στάθμευσης.
Τέλος 2024 οι προσφορές για Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου;
Πληροφορίες της αγοράς θέλουν το ΤΑΙΠΕΔ να ετοιμάζεται για να ζητήσει υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο τέλος του 2024 στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε. (μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού). Η εταιρεία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E.» (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει μέχρι το έτος 2062).
Ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής. Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα είναι τα εξής: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine (Γ. Προκοπίου) - MSC Cruises, Jet Plan Shipping (μέλος της γνωστής ακτοπλοϊκής SEAJETS) - Άκτωρ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries, ΙΝΤΕΡΚΑΤ.
Παίρνει σειρά η Ρόδος
Όπως αναφέραμε, το Ταμείο, προ ημερών μόλις, δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την «Πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου αναφορικά με την εκπόνηση νέου Master Plan, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Συνοδών Μελετών του Λιμένα Ρόδου».
Ο τεχνικός σύμβουλος θα κληθεί να παράσχει στο ΤΑΙΠΕΔ τις ακόλουθες υπηρεσίες:
• Συλλογή, καταγραφή και αξιολόγηση όλων των απαραίτητων στοιχείων, και καταγραφή των υφιστάμενων εγκαταστάσεων των λιμένων.
• Διερεύνηση των λιμενικών χρήσεων (εμπορικών, ακτοπλοϊκών, αλιευτικών, τουριστικής εξυπηρετήσεως, κρουαζιερόπλοιων κλπ.), ώστε να προταθεί η τελική μορφή αναπτύξεως των λιμενικών, των χερσαίων και των Η/Μ εγκαταστάσεων και εξοπλισμού των λιμένων και η οργάνωση των λειτουργιών όλης της λιμενικής ζώνης.
• Πρόταση κάθε λειτουργίας και διαμόρφωσης που είναι δυνατόν να ενταχθεί στο σχεδιασμό των λιμενικών εγκαταστάσεων.
• Υποστηρικτικές μελέτες.
• Προτάσεις διαμόρφωσης ελεύθερων χερσαίων χώρων λιμένα και κτιριακών απαιτήσεων, καθώς και πολεοδομική οργάνωση του χερσαίου χώρου (χρήσεις γης, όροι δόμησης, προτεινόμενες προς πολεοδομική τακτοποίηση κατασκευές, κ.λπ.).
• Οικονομική διερεύνηση των υπό εξέταση Λιμενικών εγκαταστάσεων.
• Χρονική εξέλιξη της ανάπτυξης του υπό εξέταση Λιμένα.
• Μελέτη εσωτερικής οδοποιίας εφόσον είναι δυνατόν να επιτευχθεί και σύνδεσης των λιμενικών εγκαταστάσεων με το οδικό δίκτυο της περιοχής.
• Διερεύνηση της δυνατότητας σύνδεσης των λιμενικών εγκαταστάσεων με άλλους λιμένες, και της εξέλιξης των μεταφορικών συστημάτων της ευρύτερης περιοχής των λιμένων.
• Εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και Κυκλοφοριακής Θεώρησης του Λιμένα
• Υποστήριξη της αδειοδοτικής διαδικασίας.
Ο λιμένας της Ρόδου βρίσκεται στο βορειοανατολικό παραλιακό μέτωπο της Ρόδου, αποτελείται από τις λιμενικές εγκαταστάσεις της Κολόνας, του προβλήτα των Αγγέλων και του προβλήτα της Ακαντιάς. Φορέας διαχείρισής του είναι το Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου. Υφίσταται υποχρέωση για κατάρτιση Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης («Master Plan»), με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού για τον λιμένα Ρόδου.
Στο τελευταίο (αν και παλιό χρονικά) Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan), υπήρχε αναφορά για τη μαρίνα Ρόδου (με χερσαία ζώνη έκτασης 12,7 στρεμμάτων περίπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 175 σκαφών), για σχέδια περί μακροχρόνιας παραχώρησης δικαιώματος εκμετάλλευσης λιμενικών δραστηριοτήτων / υπηρεσιών, ενώ προβλέπονταν ή αναμένονταν η έκδοση ΦΕΚ για τον καθορισμό Αιγιαλού – Παραλίας, η σύνταξη Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και η σχετική δημόσια διαβούλευση ΣΜΠΕ (με την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας στα τέλη 2024).