«Ρεύμα» και στο φυσικό αέριο έχουν αρχίσει να αποκτούν τα σταθερά τιμολόγια, μετά τον ηλεκτρισμό, καθώς αρκετά νοικοκυριά βλέπουν πλέον θετικά την προοπτική να «κλειδώσουν» τα έξοδά τους και για τις ποσότητες καυσίμου που καταναλώνουν για να θερμανθούν ή για να μαγειρέψουν. Είναι ενδεικτικό ότι μη κυμαινόμενο προϊόν επιλέγει περίπου 1 στους 4 νέους πελάτες των εταιρειών που διαθέτουν ένα ανάλογο προϊόν.
Η στροφή στα σταθερά τιμολόγια φυσικού αερίου ουσιαστικά διανύει στα πρώτα της βήματα – σε αντίθεση με τον ηλεκτρισμό, στην περίπτωση του οποίου μέχρι και πριν από λίγα χρόνια οι σταθερές χρεώσεις ήταν ο κανόνας, ενώ τα μπλε τιμολόγια έχουν αποκτήσει σημαντική απήχηση περίπου από τα μισά του προηγούμενου έτους. Επομένως, αυτή τη στιγμή σε σταθερές χρεώσεις βρίσκονται λίγοι χρήστες αερίου.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν στελέχη των προμηθευτών στο Insider, η εκτίμηση είναι ότι μέσα στο 2025 τα συμβόλαια μη κυμαινόμενης χρέωσης θα αποκτήσουν σημαντική δυναμική. Εκτίμηση που φαίνεται πως μοιράζονται αρκετοί πάροχοι, όπως αποδεικνύει το γεγονός ότι από τις αρχές του χρόνου έχουν πολλαπλασιαστεί τα σταθερά οικιακά προϊόντα, φτάνοντας ήδη τα 10, με τις περισσότερες εταιρείες να διαθέτουν πλέον ένα τουλάχιστον ανάλογο συμβόλαιο στη «φαρέτρα» τους.
«Ασπίδα» στους φουσκωμένους λογαριασμούς
Τόσο στο ρεύμα όσο και στο αέριο, κοινός παρονομαστής της στροφής είναι η μεγάλη μεταβλητότητα των ενεργειακών αγορών, η οποία προκαλεί σκαμπανεβάσματα στις χρεώσεις και για τα δύο ενεργειακά προϊόντα. Κατά συνέπεια, ολοένα περισσότερα νοικοκυριά αποφασίσουν να «κλειδώσουν» τιμές προμήθειας, ανησυχώντας για το ενδεχόμενο μία νέα ενεργειακή κρίση να εκτινάξει τους λογαριασμούς τους.
Μάλιστα, το γεγονός ότι οι διεθνείς τιμές του καυσίμου εξαρτώνται ακόμη περισσότερο από τις γεωπολιτικές εξελίξεις σε διάφορα μέτωπα ανά την υφήλιο (από τη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή, μέχρι την άλλη πλευρά του Ατλαντικού) ενισχύει τις ανησυχίες του καταναλωτικού κοινού.
Πρώτη «δεξαμενή» υποψήφιων πελατών για τις εταιρείες είναι τα νοικοκυριά που έχουν ήδη συμβληθεί σε κάποιο μπλε τιμολόγιο ρεύματος και τα οποία επομένως επέλεξαν προϊόν ηλεκτρικής ενέργειας με γνώμονα τη «θωράκισή» τους από δυσάρεστες εκπλήξεις. Παράλληλα ένα προϊόν αερίου με σταθερή χρέωση μπορεί να επικοινωνηθεί εύκολα στους καταναλωτές από τα call center, με συνέπεια να ενισχύονται οι προοπτικές να αυξήσει το πελατολόγιο της εταιρείας που το προσφέρει.
10 τιμολόγια
Αν τα σταθερά συμβόλαια επιτρέπουν σε ένα καταναλωτή να έχει πολύμηνη «ορατότητα» για τα έξοδά του για τις ποσότητες καυσίμου που θα χρησιμοποιήσει, σύμφωνα με τους ανθρώπους του κλάδου, τα προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας μπορούν να του εξασφαλίσουν επίσης πως τα έξοδά του θα κινούνται σε ανταγωνιστικά επίπεδα, αφού οι χρεώσεις τους είναι αρκετά ελκυστικές.
Αυτή τη στιγμή, μη κυμαινόμενα προϊόντα προσφέρουν πέντε εταιρείες, η ΔΕΗ, η Protergia, η «Φυσικό Αέριο», η Elpedison και η ΖeniΘ. Διατίθενται συμβόλαια τόσο για κεντρικές όσο και για αυτόνομες θερμάνσεις, με τις χρεώσεις να κυμαίνονται από 3,78 έως 4,9 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα και το πάγιο από 4,9 έως 9,9 ευρώ. Στην πλειονότητά τους πρόκειται για 12μηνα προϊόντα, ενώ υπάρχει και ένα συμβόλαιο 6μηνης διάρκειας.
Με βάση πηγές των προμηθευτών, η δημιουργία ενός σταθερού οικιακού προϊόντος είναι πιο εύκολη από ό,τι στο ρεύμα, κατ' αρχάς γιατί οι πάροχοι ήδη προμηθεύουν αέριο με σταθερές χρεώσεις τις μεγάλες επιχειρήσεις που είναι πελάτες τους – οι οποίες εδώ και χρόνια έχουν ως πάγια πολιτική τον ανεφοδιασμό τους με σταθερές τιμές. Επομένως, οι πάροχοι ούτως ή άλλως «κλειδώνουν» μέσω προθεσμιακών προϊόντων (hedging) ήδη μεγάλες ποσότητες του αερίου που εξασφαλίζουν για το πελατολόγιό τους.
Στον Συγκριτικό Πίνακα της ΡΑΑΕΥ
Αυτό σημαίνει πως η μικρή -σε αυτή τουλάχιστον τη φάση- κατανάλωση των οικιακών καταναλωτών με σταθερά τιμολόγια μπορεί να καλυφθεί από τους όγκους που χετζάρουν οι πάροχοι. Ακόμη πάντως κι αν οι οικιακοί πελάτες τους με σταθερά τιμολόγια αυξηθούν στην πορεία, το hedging στο αέριο είναι πιο εύκολο και με μικρότερο ρίσκο σε σχέση με το ρεύμα, στην περίπτωση του οποίου πρέπει οι εταιρείες να καταφύγουν σε προθεσμιακά προϊόντα τα οποία απευθύνονται πρακτικά μόνο για την ελληνική αγορά.
Αντίθετα, τα παράγωγα για το αέριο προορίζονται επί της ουσίας για όλη την Ευρώπη, με συνέπεια η σχετική αγορά να έχει πολύ μεγάλη ρευστότητα. Ως αποτέλεσμα, οι προμηθευτές έχουν πρόσβαση σε μεγάλο αριθμό, και διαφορετικού τύπου, προθεσμιακά προϊόντα.
Όπως έγραψε πρώτο το Insider, από την 1η Ιανουαρίου τα τιμολόγια αερίου (οικιακά και επαγγελματικά) έχουν προστεθεί στον Συγκριτικό Πίνακα της ΡΑΑΕΥ, συμπληρώνοντας τα προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης, από τις αρχές του έτους έχει τεθεί σε ισχύ ο χρωματικός κώδικας και στα συμβόλαια αερίου, τα οποία επομένως έχουν είτε κίτρινο (κυμαινόμενα) είτε μπλε (σταθερά) χρώμα.
Αρκετές εταιρείες έχουν ήδη εφαρμόσει τον χρωματικό κώδικα, ακολουθώντας την ενημέρωση που τους είχε αποστείλει ηλεκτρονικά η Ρυθμιστική Αρχή. Οι υπόλοιπες αναμένουν την κανονιστική απόφαση που θα εισαγάγει και επίσημα τα χρώματα και στη λιανική αερίου.