Μετά από περίπου 3,5 χρόνια από τότε που δημοπρατήθηκε ο διαγωνισμός, με αρκετές ανατροπές και αλλαγές… προσωρινών αναδόχων, κι ενώ η αγορά είχε ξεχάσει την υπόθεση αυτή, τελικά, η εταιρεία ΟΔΟΣ ΑΤΕ, έκτης τάξης, κατοχύρωσε για λογαριασμό της μια σύμβαση αρχικού ύψους σχεδόν 40 εκατ. ευρώ, επικρατώντας άλλων μεγάλων ομίλων.
Πρόκειται για το έργο «Κάθετος Άξονας 70 Εγνατίας οδού: Τμήματα: «Εχίνος – Μελίβοια» (70.2.1) και «Μελίβοια – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» - Υποτμήμα: «Παράκαμψη Μελιβοίων - Δημάριο», προϋπολογισμού δημοπράτησης 39.375.000 ευρώ (στα 48 εκατ. με Φ.Π.Α.).
Αρχικά, στην δημοπρασία είχε μειοδοτήσει η εταιρεία «ΟΔΟΣ Α.Τ.Ε» με έκπτωση 21,5% και ακολούθησαν οι ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ με διψήφιο ποσοστό έκπτωσης (14% και 10% αντίστοιχα περίπου) και άλλες εταιρείες με μονοψήφιες προσφορές (η τότε Intrakat, η ΕΤΕΘ του ομίλου ΑΒΑΞ κ.α.).
Ωστόσο, αν και η έκπτωση δεν έμοιαζε ιδιαίτερα μεγάλη (δηλαδή επιπέδου 40%-45%), εντούτοις εξαρχής κυκλοφορούσαν πληροφορίες ότι θα κληθεί η εταιρεία να δικαιολογήσει την προσφοράς της επειδή απείχε σημαντικά από τις άλλες, ενώ είχε μεσολαβήσει και η άνοδος των τιμών στα υλικά.
Η επιτροπή του διαγωνισμού έσπευσε να κάνει χρήση του εκ του νόμου δικαιώματός της να ζητήσει δικαιολόγηση της προσφοράς. Με αποτέλεσμα, στις αρχές του 2022, να βγει το… πόρισμα ότι απορρίπτεται η προσφορά του αρχικού μειοδότη «ΟΔΟΣ Α.Τ.Ε», καθώς οι εξηγήσεις του για την υποβληθείσα ασυνήθιστα χαμηλή οικονομική προσφορά του δεν έγιναν αποδεκτές, και αναδεικνύεται ως προσωρινός Ανάδοχος του έργου ο 2οςκατά σειρά μειοδοσίας οικονομικό φορέα, που ήταν η κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – P. & C. DEVELOPMENT S.A.». Το εν λόγω σχήμα είχε δώσει μέση έκπτωση 14,03%.
Η αλήθεια είναι ότι στην πορεία η υπόθεση… ξεχάστηκε, καθώς την επικαιρότητα των υποδομών επισκίασαν άλλα μεγάλα έργα και σημαντικές εξελίξεις. Ωστόσο, και αν δεν έχει συμβεί κάτι που διέφυγε της αγοράς, φαίνεται ότι οι «δικαστικές διαμάχες» και οι ενέργειες από πλευράς ενδιαφερόμενων δεν σταμάτησαν, με την εταιρεία ΟΔΟΣ ΑΤΕ να επανέρχεται, να δικαιώνεται και να ανακηρύσσεται προσωρινός ανάδοχος.
Έτσι, φτάσαμε στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δ.Σ. του φορέα «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (16-01-2025), όπου αποφασίστηκε η κατακύρωση της σύμβασης του έργου στην εν λόγω τεχνική εταιρεία, με μέση έκπτωση 21,52% και συνολική συμβατική δαπάνη 30.920.840,77 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ).
Ποιο είναι το έργο
Η κατασκευή του έργου αφορούσε μήκος χάραξης 10,76 χλμ. περίπου και περιλαμβάνει:
Α) την κατασκευή τμήματος νέας χάραξης για την Παράκαμψη του οικισμού Μελίβοια, συνολικού μήκους 2,11 χλμ., από τη Χ.Θ. 5+836,05 του τμήματος 70.2.1 "Εχίνος – Μελίβοια" επί της υφιστάμενης οδού Εχίνου – Μελιβοίων και πέρας τη Χ.Θ. 7+947,68 και την κατασκευή των ισόπεδων κόμβων προς Μελίβοια-ανατολικά και προς Αιμόνιο/Μελίβοια-δυτικά και
Β) την βελτίωση – αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού με τοπικές παραλλαγές της χάραξης όπου απαιτείται, από Μελίβοια έως Δημάριο, μήκους 8,65 χλμ. περίπου, από τη Χ.Θ. 0+000 έως τη Χ.Θ. 8+646 του τμήματος 70.2.2 "Μελίβοια –Δημάριο - Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα", την κατασκευή των ισόπεδων κόμβων Κοτύλης και Δημαρίου και την προσαρμογή στο υπό κατασκευή έργο από Δημάριο έως Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα.
Να θυμίσουμε ότι γενικότερα ο εν λόγω Κάθετος Άξονας συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα σε θέση νέου μεθοριακού σταθμού. Αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου και με την κατασκευή του θα συνδεθεί το Σμόλιαν και το Ρούντοζεμ της Βουλγαρίας με τον οδικό άξονα προς Ξάνθη, μέσω της υφιστάμενης οδού, και κατ’ επέκταση με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας οδού μέσω των Α.Κ. Βανιάνου και Α.Κ. Βαφέικων.