Ακόμη μεγαλύτερη φιλοδοξία στην υλοποίηση standalone μπαταριών χωρίς λειτουργική ενίσχυση αλλά με αποκλειστικό bonus την άμεση κατακύρωση ηλεκτρικού «χώρου», θα αποτυπώνει, σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, η τελική εκδοχή της πρόκλησης του ΥΠΕΝ προς τους «παίκτες» της αγοράς, για την υλοποίηση επενδύσεων στον κλάδο.
Η τελική εκδοχή της πρόκλησης θα αποτυπώνεται στην Υπουργική Απόφαση που θα δημοσιευθεί σε ΦΕΚ για να «ενεργοποιηθεί» η σχετική διαδικασία και η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, θα ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση έργων συνολικής ισχύος μέχρι 4.600 MW. Το όριο αυτό είναι σημαντικά ενισχυμένο από αυτό που προβλεπόταν στο draft της Υπουργικής, όπως είχε τεθεί σε διαβούλευση, και το οποίο ήταν 3.550 MW όπως είχε γράψει το Insider.gr.
Σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου, τα 4.600 MW αντιστοιχούν σε δυνητικές επενδύσεις έως και 2 δισ. ευρώ, κινητοποιώντας επομένως σημαντικά μεγαλύτερα κεφάλαια από τους αρχικούς στόχους που είχαν τεθεί και οι οποίοι «μεταφράζονταν» περίπου σε 1,5 δισ. ευρώ.
Αρχίζει η υποβολή αιτήσεων
Κίνητρο του ΥΠΕΝ στο να αυξήσει το όριο των μπαταριών που μπορούν να υλοποιηθούν με το συγκεκριμένο μέτρο, είναι το ισχυρό ενδιαφέρον των επενδυτών για την ανάπτυξη standalone μπαταριών, χωρίς λειτουργική ενίσχυση. Αν «ξεκλειδώσει» όντως η ανάπτυξη αυτόνομων μονάδων 4.600 MW, τότε σε συνδυασμό με τα έργα των τριών διαγωνισμών για ενίσχυση, θα δρομολογηθούν μπαταρίες συνολικής ισχύος 5.500 MW. Επομένως, θα υπερκαλυφθεί ο στόχος του 2030 για μονάδες αποθήκευσης, ο οποίος είναι 4.350 MW, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).
Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, είναι θέμα ωρών να δημοσιευθεί η Υπουργική Απόφαση σε ΦΕΚ, κάτι που μπορεί να γίνει ακόμη και σήμερα. Η δημοσίευση θα σηματοδοτήσει και την έναρξη υποβολής αιτήσεων από επενδυτές, για την ένταξη έργων τους στο μέτρο.
Σε σχέση με το προσχέδιο της Υπουργικής, στην τελική εκδοχή που θα δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, μία βασική αλλαγή θα είναι η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων. Έτσι, αυτή πλέον αυξάνεται στις 90 ημέρες για μπαταρίες άνω των 10 MW ή που προορίζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και σε 150 ημέρες για μονάδες αποθήκευσης κάτω των 10 MW ή που προορίζονται για τις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα Ιόνια νησιά.
«Στο παιχνίδι» και άλλοι επενδυτές
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση του πλαφόν στα 4.600 MW οφείλεται στο γεγονός ότι έχει αυξηθεί το ανώτερο όριο για τις «μεγάλες» μπαταρίες, δηλαδή για έργα που θα συνδεθούν στο σύστημα μεταφοράς. Σε αυτή την περίπτωση, έχει προστεθεί και μία ακόμη κατηγορία επενδυτών που μπορούν να κάνουν αιτήσεις και οι οποίοι είναι ιδιοκτήτες «πράσινων» aggregator (ΦΟΣΕ).
Σημαντικό είναι επίσης πως η «αρχιτεκτονική» του μέτρου στοχεύει στο μέγιστο όφελος για την αγορά και το σύστημα – ώστε π.χ. να συγκρατηθεί το κόστος επιχειρήσεων και προμηθευτών, αλλά και οι μπαταρίες να εγκατασταθούν σε περιοχές που απειλούνται με συμφόρηση λόγω πληθώρας φωτοβολταϊκών. Έτσι, οι «μεγάλες» μπαταρίες επιμερίζονται και πάλι σε έργα για τα οποία θα συναφθούν τουλάχιστον 8ετείς διμερείς συμβάσεις (PPAs) με βιομηχανίες και επιχειρήσεις, ενώ προβλέπεται και ένα μεγάλο χαρτοφυλάκιο για τις πρώην λιγνιτικές περιοχές.
Ο μεγάλος «όγκος» (2.550 MW) κατανέμεται ανά γεωγραφική περιοχή, με βάση το πόσα φωτοβολταϊκά «φιλοξενεί» αυτή. Αντίθετα, για τις «μικρές» μπαταρίες (στο δίκτυο διανομής) διατηρείται το ίδιο ανώτερο όριο (900 MW), με αλλαγή ωστόσο στην κατανομή του στις επιμέρους κατηγορίες, ώστε να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις μικρές μπαταρίες.
Χρόνοι υλοποίησης
Επίσης, όπως και στο προσχέδιο διατηρείται η πρόβλεψη πως τα έργα που θα ενταχθούν στο μέτρο θα πρέπει να υλοποιηθούν σε «σφιχτούς» χρόνους - αν και το σχετικό χρονικό διάστημα έχει αυξηθεί στους 18 μήνες (από 14), μετά τη χορήγηση όρων σύνδεσης.
Για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις, προβλέπεται πως δικαίωμα υπαγωγής στο μέτρο θα έχουν μπαταρίες που έχουν αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά και για τις οποίες έχει κατοχυρωθεί ο χώρος στον οποίο σχεδιάζεται να εγκατασταθούν (π.χ. με μίσθωση τουλάχιστον 10 ετών). Στην περίπτωση που παραβιαστεί το 18μηνο, τότε θα καταπέσουν υπέρ του Δημοσίου (καταλήγοντας στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ) οι «αλμυρές» εγγυητικές που θα πρέπει να υποβάλουν οι επενδυτές, για να αξιοποιήσουν το αδειοδοτικό πριμ.
Για τις μπαταρίες στο σύστημα μεταφοράς, οι εγγυητικές παραμένουν στα 200.000 ευρώ ανά MW, όπως και στο δίκτυο διανομής στα 50.000 ευρώ ανά MW. Παράλληλα, οι επενδυτές θα πρέπει να έχουν λάβει προέγκριση δανείου από τράπεζα για τα έργα τους ή να πιστοποιήσουν ότι διαθέτουν τα κεφάλαια για να υλοποιήσουν. Μία αλλαγή είναι πως στην τελική Υπουργική υιοθετείται ένα σχετικά μικρό ενδεικτικό κόστος ανάπτυξης των μπαταριών (200.000 ευρώ ανά MW), για τη διασφάλιση της επάρκειας κεφαλαίων.
Αλλαγές στην «ιδιοκτησιακή αντισυγκέντρωση»
Όπως και στο draft, το ΥΠΕΝ θέλει επίσης να διασφαλίσει ότι οι μπαταρίες δεν θα συγκεντρωθούν σε λίγους «παίκτες» του κλάδου, ώστε να είναι ενισχυμένος ο ανταγωνισμός κατά τη συμμετοχή τους στην αγορά. Έτσι, προβλέπει όρους «ιδιοκτησιακής αντισυγκέντρωσης», όπως ότι κάθε επενδυτής θα μπορεί να λάβει αδειοδοτικό πριμ για ένα χαρτοφυλάκιο έως 250 MW – αυξημένο σε σχέση με το προσχέδιο, όπου ήταν 200 MW. Επίσης, κάθε «παίκτης» μπορεί να υλοποιήσει συνολικά μπαταρίες 500 MW μέχρι το 2030.
Ανάλογα όρια υπάρχουν και για τις μπαταρίες που ένας επενδυτής θα θελήσει να υλοποιήσει μέσω του αδειοδοτικού πριμ, για να συνάψει PPAs με βιομηχανίες και επιχειρήσεις. Στην πρόκληση προβλέπεται επίσης μία σειρά κριτηρίων για την αξιολόγηση των αιτήσεων που θα υποβληθούν, μέσω των οποίων για μία σημαντική μερίδα μπαταριών, θα αποκτήσουν προβάδισμα εκείνες οι μονάδες που θα χρειάζονται λιγότερα έργα δικτύου για να λειτουργήσουν (εξοικονομώντας έτσι χρόνο και χρήμα).