Νέα παράταση, λίγους μήνες μόλις μετά την… τελευταία παράταση, για την ολοκλήρωση διαδικασιών που σχετίζονται με την οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων, τον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή και άλλες εκκρεμότητες επί του σχεδίου σύμβασης, εάν και εφόσον, βέβαια, δεν έχουν ανακύψει… μεγαλύτερα ζητήματα, έδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την ανάπτυξη του περίφημου project «Θριάσιο 2», δηλαδή για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, Ολοκλήρωση Μελετών, Κατασκευής Έργων και Προμήθεια Εξοπλισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) Θριασίου Πεδίου.
Ως γνωστόν, κι ενώ είχαν προηγηθεί αποτυχημένες διαγωνιστικές προσπάθειες, στο τελευταίο εγχείρημα επικράτησε, δίχως ανταγωνισμό, το σχήμα Hellenic Train – Damco (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όμιλος Κοπελούζου) που ανακηρύχθηκε ανάδοχος τον Μάιο του 2023, δηλαδή, σχεδόν προ διετίας. Έκτοτε, όμως, ξεκίνησε ένα μπαράζ παρατάσεων της διαδικασίας, με εκκρεμότητες (και αμφιβολίες στην αγορά), με μεταθέσεις του χρόνου ισχύος των προσφορών και των σχετικών εγγυητικών επιστολών. Επί της ουσίας, μετράμε σχεδόν δύο χρόνια χωρίς να έχει επιτευχθεί η ολοκλήρωση των διαδικασιών, πόσω μάλλον να «πέσουν υπογραφές» και να εκκινήσει η επένδυση. Πλέον, το νέο χρονικό ορόσημο για την τύχη της σύμβασης παραχώρησης, εκτιμώμενης αξίας σχεδόν 561 εκατ. ευρώ, του logistics park, μπήκε για το τέλος Σεπτεμβρίου, δηλαδή, έχουμε να κάνουμε με χρονική μετάθεση σημαντική σε διάρκεια, ήτοι 6 μηνών.
Η συγκυρία και το όμορο έργο
Πάντως, μένει να φανεί πώς θα «ξετυλιχθεί το κουβάρι» των εξελίξεων καθώς ευρύτερα ο σιδηροδρομικός κλάδος βρίσκεται σε δυσχερή θέση, η Hellenic Train βρίσκεται στο επίκεντρο (και) με αφορμή την τραγική υπόθεση των Τεμπών, των επενδύσεων που έπρεπε να κάνει, ευρισκόμενη σε διαπραγματεύσεις με το ελληνικό δημόσιο για την επόμενη μέρα της στην χώρα. Ωστόσο, υπάρχει μία ακόμα παράμετρος που ίσως επηρεάζει το project. Όπως λένε στην αγορά, πέραν της κατάστασης με την Hellenic Train, υπάρχει και το ζήτημα της μη εκκίνησης, ακόμη, των εργασιών για την όμορη και σχεδόν ομοειδή logistics επένδυση των ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair, δηλαδή του γνωστού και ως «Θριάσιο 1» έργου. Πλευρές της αγοράς σημειώνουν και το γεγονός ότι οι καθυστερήσεις σε αυτό το μέτωπο ίσως να επηρεάζουν την πρόοδο των διαδικασιών και στο δεύτερο έργο. Πάντως, αυτά θα φανούν στην πορεία.
Νέος 6μηνος ορίζοντας
Να προσθέσουμε ότι το project μπήκε και στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ), όπως είχαμε αναφέρει, που «έβλεπε» για πρώτη φορά σημάδια για περιορισμό της λειτουργία του ανταγωνισμού. Άλλωστε, στη συνέχεια, η ΕΑ έδωσε το «πράσινο φως» τον Οκτώβριο αλλά υπό προϋποθέσεις και παραμέτρους. Πλέον, ο χρονικός ορίζοντας πάει για τις 29 Σεπτεμβρίου 2025, ήτοι ο χρόνος ισχύος προσφοράς και εγγυητικών. Όπως, μεταξύ άλλων, αναφέρεται στην σχετική απόφαση του υπουργείου, ο ανάδοχος καλείται να ολοκληρώσει εντός της προθεσμίας τη διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, προβαίνοντας σε όλες τις σχετικές ενέργειες που απαιτούνται σύμφωνα με τη Διακήρυξη, προκειμένου τα συμβατικά έγγραφα να εγκριθούν από την Αναθέτουσα Αρχή και να ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στα τέλη Μαρτίου η Δ/νση Συγκοινωνιακών Υποδομών έκρινε απαραίτητη την παράταση της χρονικής ισχύος της προσφοράς του αναδόχου μέχρι 30-09-2025 με ταυτόχρονη παράταση των αντίστοιχων εγγυητικών επιστολών, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τους όρους της Διακήρυξης, εντός του χρόνου ισχύος της Προσφοράς, με την προϋπόθεση της επίλυσης των θεμάτων που έχουν τεθεί και αφορούν στο Σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης.
Το project
Η επένδυση αφορά στην ανάπτυξη μεγάλου logistics center σύγχρονου κέντρου συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου, ορίστηκε στα 30 έτη. Η ανάπτυξη προωθείται σε ακίνητο κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε., σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων, που βρίσκεται σε έκταση όμορη στο «Θριάσιο Ι» (εκεί την επένδυση προωθεί, με σύμβαση παραχώρησης, η ΘΕΚ ΑΕ στην οποία συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair, έχοντας και χρηματοδοτική «ένεση» από τις ΗΠΑ), μία από τις μεγαλύτερες στην Αττική, όπου υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.
Βάσει όσων αναφέρονταν σε προκηρύξεις, η σύμβαση παραχώρησης έχει ως αντικείμενο την εκτέλεση του τεχνικού έργου (ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια Εξοπλισμού) του σιδηροδρομικού terminal, καθώς και τη παροχή των υπηρεσιών, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Εντός του Χώρου Παραχώρησης υπάρχει και λειτουργεί Σιδηροδρομική Υποδομή και θα παρέχονται υπηρεσίες σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης.
Στην πλήρη διαμόρφωσή του, στο πλαίσιο εκτέλεσης της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης, ο χώρος αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες/περιοχές λειτουργίας: α) Σιδηροδρομικό Σύστημα, β) Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών, γ) Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ, δ) Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών, ε) Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτιού, στ) Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων, ζ) Οδικό Σύστημα, η) Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου, θ) Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων.