Στην Αθήνα για τον EastMed ο Νετανιάχου: «Δημιουργήσαμε μια συμμαχία μεγάλης σημασίας»

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Στην Αθήνα για τον EastMed ο Νετανιάχου: «Δημιουργήσαμε μια συμμαχία μεγάλης σημασίας»
Αντίστροφη μέτρηση για τον αγωγό East Med. Το απόγευμα πέφτουν οι υπογραφές.

Στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος προσγειώθηκε, λίγο μετά τις 12:30 το μεσημέρι της Πέμπτης, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου, που ήρθε στην Ελλάδα ενόψει των υπογραφών για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med.

Η υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη σε γεωπολιτικό επίπεδο, ενώ οι υπογραφές θα «πέσουν» την Πέμπτη το απόγευμα μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκου Αναστασιάδη και του πρωθυπουργού του Ισραήλ, κ. Μπενιαμίν Νετανιάχου.

«Δημιουργήσαμε μια συμμαχία μεγάλης σημασίας στην Ανατολική Μεσόγειο»

Τον Ισραηλινό πρωθυπουργό υποδέχθηκε στο αεροδρόμιο ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας.

«Αναχωρούμε για μια σημαντικότατη σύνοδο με τον Πρόεδρο της Κύπρου και τον νέο Έλληνα πρωθυπουργό. Δημιουργήσαμε μια συμμαχία μεγάλης σημασίας στην Ανατολική Μεσόγειο για το ενεργειακό μέλλον του Ισραήλ, που γίνεται ενεργειακή δύναμη και για την περιφερειακή σταθερότητα» δήλωσε λίγο πριν αναχωρήσει από το Ισραήλ για την Ελλάδα, ο Μπενιαμίν Νετανιάχου.

Το σχέδιο κατασκευής του αγωγού

Το σχέδιο κατασκευής του αγωγού, το οποίο θα μεταφέρει αέριο, από τις νέες πηγές φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου, στις αγορές της Ευρώπης αν και θεωρείται σημαντικό, είναι ιδιαιτέρως δαπανηρό (το εκτιμώμενο κόστος ξεπερνά τα έξι δισ. ευρώ) και με τεράστιες τεχνικές δυσκολίες εξαιτίας του μεγάλου βάθους σε διάφορα σημεία της θαλάσσιας διαδρομής του, αλλά και της γεωμορφολογίας του βυθού. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 1.872 χλμ. το αγωγού, τα 1.335 χλμ. θα είναι υποθαλάσσια.

Σε κάθε περίπτωση, η σημερινή υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη τόσο γεωπολιτικά - λαμβάνοντας υπόψη τις μεθοδεύσεις της Τουρκίας για τη χάραξη μιας διαδρομής του αγωγού μέσω των εδαφών της, αλλά και τις τελευταίες προκλητικές κινήσεις της Άγκυρας σε σχέση με τη Λιβύη που θέτουν σε κίνδυνο τους ενεργειακούς σχεδιασμούς στην περιοχή μας - όσο και εμπορικά με δεδομένο ότι τα μοντέλα δείχνουν αυξημένη ζήτηση για αέριο στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια.

Παράλληλα, στο σχέδιο κατασκευής του East Med, σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) κ. Κωστή Χατζηδάκη, αποτυπώνεται – κατ΄ εξαίρεσιν ίσως - η συνέχεια της εξωτερικής και ενεργειακής πολιτικής της χώρας. «Γι΄αυτό κάλεσα τους συναδέλφους Γιάννη Μανιάτη, Πάνο Σκουρλέτη και Γιώργο Σταθάκη να παραστούν στην τελετή για τον EastMed, καθώς συνέβαλαν κι εκείνοι από την πλευρά τους να γίνει αυτό το σχέδιο πράξη. Με σοβαρότητα και εθνική ενότητα μπορούμε να χτίσουμε μια ισχυρή Ελλάδα», επεσήμανε ο υπουργός.

Το επόμενο στοίχημα

Το επόμενο «στοίχημα», ώστε το έργο να μπει στην τελική του ευθεία, θα εξαρτηθεί από τις επόμενες εκλογές στη γειτονική Ιταλία, η οποία τελευταία κρατούσε αρνητική στάση. Ωστόσο εάν το εκλογικό αποτέλεσμα δικαιώσει τον Σαλβίνι ο δρόμος εκτιμάται ότι θα είναι πιο ομαλός.

Σήμερα πάντως, λίγο πριν την υπογραφή της διακυβερνητικής συμφωνίας για τον EastMed, υπογράφεται και το Προσύμφωνο Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ, το οποίο ανοίγει τον δρόμο για την υπογραφή της πρώτης εμπορικής συμφωνίας που θα δεσμεύει ποσότητες φυσικού αερίου για την υλοποίηση του αγωγού East Med. Η ΔΕΠΑ θα δύναται να αγοράζει ποσότητες φυσικού αερίου από την Energean, περίπου στο 20% της αρχικής δυναμικότητας του δικτύου και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη των ισραηλινών αποθεμάτων φυσικού αερίου που βρίσκονται ή θα εντοπισθούν στην ΑΟΖ του Ισραήλ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider