Τελευταία ενημέρωση: 15:28
Σήμερα Παρασκευή 28 Απριλίου 2023, αναρτήθηκε το κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στην ιστοσελίδα του κόμματος.
Στο πρόγραμμα του κόμματος, γίνεται λόγος αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 10.000 ευρώ, για κατάργηση του ΤΧΣ και υπαγωγή των μετοχών των τραπεζών που κατέχει στο Υπουργείο Οικονομικών ή άλλο δημόσιο φορέα, απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου και συνεπώς του management μίας συστημικής τράπεζας, για ολοκληρωμένο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών, με προστασία της κύριας κατοικίας, της επαγγελματικής στέγης και της αγροτικής γης και για ανάκτηση του δημόσιου ελέγχου στη ΔΕΗ και την αξιοποίησή της για τη μείωση του κόστους ρεύματος.
Αναλυτικά, μπορείτε να δείτε τις 50 σελίδες του προγράμματος στη δεξιά στήλη με τα συνημμένα αρχεία.
Στο πρόγραμμα υπάρχει ειδικό κομμάτι σχετικά με τις δράσεις του ΣΥΡΙΖΑ στις πρώτες 50 ημέρες της διακυβέρνησης του.
Σε αυτό, σημειώνονται -μεταξύ άλλων-
- Αύξηση του κατώτατου μισθού στα 880 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα.
- Θεσμοθέτηση της ετήσιας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής στο ύψος του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο
- τομέα. Στον δημόσιο τομέα οι μισθοί θα αυξηθούν άμεσα κατά 10%.
- Επαναφορά της 13ης σύνταξης του 2019: πλήρης για συντάξεις έως 500 ευρώ και ποσοστιαία για τα ανώτερα κλιμάκια και χορήγηση της αύξησης του 7,5% για το 2023 σε όλους τους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως της ύπαρξης προσωπικής διαφοράς.
- Αναστολή των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας για ακίνητα έως 300.000 ευρώ, μέχρι την κατάθεση συνολικού σχεδίου αντικατάστασης του πτωχευτικού νόμου της ΝΔ και μόνιμων μέτρων προστασίας της πρώτης κατοικίας.
- Ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία, με διαγραφή μέρους της βασικής οφειλής, για χρέη που δημιουργήθηκαν μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και με 120 δόσεις για την αποπληρωμή του υπολοίπου. Δικαίωμα ένταξης στο σχήμα θα έχουν και όσοι απώλεσαν τη ρύθμιση του 2019.
- Θέσπιση ανώτατου συντελεστή κέρδους στον ενεργειακό τομέα στο 5%, με άμεση επίπτωση στις τιμές χονδρεμπορικής και λιανικής.
- Φορολόγηση άμεσα των υπερκερδών που έχουν συσσωρευθεί στα ταμεία των ενεργειακών εταιρειών και των διυλιστηρίων.
- Μείωση των ρυθμιζόμενων χρεώσεων ρεύματος που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές (ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ).
- Προστασία από τις αποκοπές ρεύματος, ειδικότερα τους ευάλωτους καταναλωτές αλλά και το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.
- Μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα (πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης, βενζίνη, φυσικό αέριο) στον χαμηλότερο συντελεστή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Κατάργηση από την καταβολή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο.
- Μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα στο 6%.
- Αφαίρεση από τη “διευρυμένη” Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων των αρμοδιοτήτων νερού και απορριμμάτων, επαναφορά των μετοχών των ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ στο Δημόσιο, μείωση του ΦΠΑ στο πόσιμο νερό στο 6% (από 13%) και στην αποχέτευση στο 13% (από 24%).
Ο ΣΥΡΙΖΑ χωρίζει το κυβερνητικό του πρόγραμμα σε θεματικές ενότητες και αναφερόμενος στο θέμα της οικονομίας αναφέρει τα εξής:
Φορολογία
Εκτός από τις φορολογικές παρεμβάσεις ενίσχυσης του εισοδήματος που προβλέπονται στο πρόγραμμα των 50 πρώτων ημερών, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία δεσμεύεται και για αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 10.000 ευρώ, θέσπιση αφορολόγητου στα 10.000 ευρώ για όλα τα φυσικά πρόσωπα, για εισοδήματα από την εργασία τους.
Ένταξη στην ενιαία κλίμακα φορολόγησης όλων των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως μορφής απασχόλησης. Ενοποίηση των κανόνων, δίκαιη φορολογική αντιμετώπιση της διανομής μερισμάτων με αύξηση του συντελεστή φορολόγησης για μερίσματα άνω των 50.000 ευρώ, από το 5% στο 10%, και την προοδευτική του εξέλιξη έως 15% και κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, ενός άδικου φορολογικού βάρους που επιβαρύνει οριζόντια επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
Ανάπτυξη
Κεντρική επιδίωξη στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία είναι ο μετασχηματισμός του αναπτυξιακού υποδείγματος. Στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωπαϊκοί πόροι που έχει στη διάθεσή της η χώρα μας μέχρι το τέλος της δεκαετίας (ΕΣΠΑ 2021-2027, Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης/ΠΑΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας/ΤΑΑ, πόροι Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων) είναι απολύτως κρίσιμοι και η ανακατεύθυνση των κονδυλίων επιτακτική.
Οι νέες προτεραιότητες, στη βάση των οποίων θα ανακατευθυνθούν οι χρηματοδοτικοί πόροι, είναι μεταξύ άλλων η διεύρυνση της εγχώριας παραγωγικής βάσης και των διασυνδέσεων μεταξύ κλάδων, στη λογική της οικονομίας της γνώσης με στοχευμένη ενίσχυση της βιομηχανίας και των νέων τεχνολογιών, με έμφαση στην πράσινη μετάβαση και την κυκλική οικονομία και η ανακατεύθυνση των δανείων του ΤΑΑ μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ουσιαστική ενίσχυση των δημόσιων υποδομών και του κοινωνικού κράτους. Στήριξη της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζομένων. Επενδύσεις στη δημόσια εκπαίδευση και τη διά βίου μάθηση.
Τραπεζικό σύστημα
Αυτή τη στιγμή οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της χώρας παραμένουν εν πολλοίς αποκλεισμένες από τη χρηματοδότηση. Συνεπώς, χρειάζονται τομές και δημόσια παρέμβαση, ώστε το τραπεζικό σύστημα να παίξει τον αναπτυξιακό του ρόλο. Στο πλαίσιο αυτό, στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία προβλέπεται Δημόσιος Πυλώνας στο τραπεζικό σύστημα.
Συγκεκριμένα προβλέπεται κατάργηση του ΤΧΣ και υπαγωγή των μετοχών των τραπεζών που κατέχει στο Υπουργείο Οικονομικών ή άλλο δημόσιο φορέα, απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου και συνεπώς του management μίας συστημικής τράπεζας, μέσω των μετοχών που σήμερα κατέχει το ΤΧΣ. Η εν λόγω τράπεζα, δραστηριοποιούμενη εντός του κοινού ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου θα αποτρέπει εναρμονισμένες πολιτικές των συστημικών τραπεζών, θα χρηματοδοτεί στη βάση συγκεκριμένου αναπτυξιακού σχεδίου, θα κατευθύνει τα χρηματοδοτικά εργαλεία στην πραγματική οικονομία, δίνοντας έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη των ΜμΕ και θα ασκεί πολιτική προσανατολισμένη στο δημόσιο συμφέρον, για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων.
Ρύθμιση Ιδιωτικού Χρέους και Προστασία της Πρώτης Κατοικίας
Για την ρύθμιση των οφειλών, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία στο πρόγραμμά του στοχεύει στην απελευθέρωση της οικονομίας και κοινωνίας από το διαρκώς διογκούμενο ιδιωτικό χρέος, με βιώσιμο και δίκαιο τρόπο. Για το σκοπό αυτό θα θεσπίσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών, με προστασία της κύριας κατοικίας, της επαγγελματικής στέγης και της αγροτικής γης. Στη ρύθμιση υπάγονται όλες οι οφειλές προς “θεσμικούς” πιστωτές.
Οι γενικές προϋποθέσεις υπαγωγής είναι η απουσία καταδολιευτικής ή απατηλής συμπεριφοράς και η υποχρέωση ειλικρίνειας (άρση τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου). Οι ειδικές προϋποθέσεις είναι το μηνιαίο διαθέσιμο εισόδημα του οφειλέτη να μην ξεπερνάει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία του υπό προστασία ακινήτου να μην υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ (ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του οφειλέτη). Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται διαδικασία δύο σταδίων.
Το πρώτο στάδιο αφορά την εξωδικαστική ρύθμιση μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα με υποχρεωτικότητα για τον πιστωτή, τόσο ως προς τη συμμετοχή όσο και ως προς το αποτέλεσμα της παραγόμενης ρύθμισης. Σε περίπτωση άρνησης συμμετοχής, όποια πράξη αναγκαστική εκτέλεσης επιχειρηθεί να διενεργηθεί θα είναι άκυρη.
Εδώ υπάρχουν δύο εναλλακτικές: 1 (αφορά ήδη μεταβιβασθέντα στεγαστικά δάνεια που τα διαχειρίζονται εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων) Ρύθμιση της οφειλής με μεγάλη διαγραφή μέρους της (από 40% έως 60%) και σύντομη διάρκεια αποπληρωμής (από 5 έως 10 έτη). Δυνατότητα κρατικής επιδότησης των δόσεων (έως 50%) με βάση εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια. 2: Ρύθμιση της οφειλής με μακρόχρονη διάρκεια αποπληρωμής (από 10 έως 35 έτη) και χαμηλές δόσεις (έως τα 3/10 του διαθέσιμου εισοδήματος, με σταθερό επιτόκιο 2%). Καταβάλλεται το 100% της αντικειμενικής αξίας του προστατευόμενου ακινήτου. Για ευάλωτες κατηγορίες οφειλετών, προβλέπεται επιδότηση της αποπληρωμής των δόσεων.
Τα ισχύοντα όρια ευαλωτότητας διευρύνονται κατά 50%. Το δεύτερο στάδιο αφορά τη δικαστική προσφυγή, για τον οφειλέτη, εάν δεν συμμετείχαν οι δανειστές στο εξωδικαστικό στάδιο, ή θεωρεί ότι εσφαλμένως απορρίφθηκε η αίτηση ρύθμισης στον εξωδικαστικό, ή κρίνει τη ρύθμιση ως μη βιώσιμη, για τον πιστωτή, αν διαφωνεί με την απόφαση υπαγωγής του οφειλέτη στον εξωδικαστικό, λόγω μη τήρησης των προϋποθέσεων του νόμου.
Ενέργεια
Εκτός από τα άμεσα μέτρα που αναφέρονται στο πρόγραμμα των 50 ημέρων, για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την ανάσχεση της ενεργειακής φτώχειας, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία προτείνει μια ενεργειακή και κλιματική πολιτική συνολικά διαφορετική από τη σήμερα εφαρμοζόμενη.
Στο πλαίσιο αυτό, στο πρόγραμμά του προβλέπεται η ανάκτηση του δημόσιου ελέγχου στη ΔΕΗ και την αξιοποίησή της για τη μείωση του κόστους ρεύματος, την αλλαγή ενεργειακού μείγματος και το σπάσιμο του καρτέλ ενέργειας, η ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και του εποπτικού και ελεγκτικού ρόλου της Πολιτείας στον ενεργειακό τομέα, και ιδίως στις υποδομές, που αποτελούν φυσικά μονοπώλια, αναθεώρηση της λειτουργίας της αγοράς ενέργειας (Targetmodel) με στόχο: α. την αποσύνδεση της τιμής ηλεκτρικής ενέργειας από τις τιμές φυσικού αερίου ή άλλων ακραίων τιμών καυσίμων, β. τον έλεγχο του ποσοστού κέρδους, γ. τη μείωση ρυθμιζόμενων χρεώσεων τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος και δ. δεσμευτικό ποσοστό για διμερή και προθεσμιακά συμβόλαια και εφαρμογή αυστηρών ελέγχων στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού και αυστηροποίηση των κυρώσεων για έλλειψη διαφάνειας και ορθής ενημέρωσης των καταναλωτών.
Δημόσιο
Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σηματοδοτείται η μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης. Δημιουργούμε το ανοιχτό στον κοινωνικό διάλογο και έλεγχο, δημοκρατικό, κοινωνικό κράτος των πολιτών, της ισότητας, της διαφάνειας, της εμπιστοσύνης, της αποτελεσματικότητας. Επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό της δημόσιας διοίκησης και στο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στην προώθηση και εφαρμογή τομεακών πολιτικών με στόχο την ανάπτυξη ισχυρών θεσμών που οι πολίτες και το διεθνές περιβάλλον θα εμπιστεύονται.
Οι αλλαγές θα είναι διαθρωτικές, τόσο στην οργάνωση όσο και στη λειτουργία σε όλο το φάσμα του συστήματος διακυβέρνησης.
- Καταργείται ο νόμος περί επιτελικού κράτους. Δημιουργείται ένα λιτό και λειτουργικό σχήμα, με στρατηγικό κέντρο το Γραφείου του Πρωθυπουργού, στη θέση της υδροκέφαλης και παράλογα κοστοβόρας Προεδρίας της Κυβέρνησης
- Επιβάλλουμε την αξιοκρατία στη Διοίκηση και εμπιστευόμαστε τα στελέχη της. Καμία θέση της πάγιας διοικητικής ιεραρχίας δεν καταλαμβάνεται από μετακλητό υπάλληλο
- Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, όχι για ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας αλλά για απλοποίηση της διαδικασίας. Σκεφτόμαστε από την πλευρά του πολίτη, διευκολύνοντας κάθε συναλλαγή του, και έτσι σχεδιάζεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους
- Ενισχύουμε το ΑΣΕΠ και αναθέτουμε, υπό την ευθύνη του, το σύνολο των προσλήψεων. Βάζουμε τέλος στην ομηρία των συμβασιούχων και ικανοποιούμε τις ανάγκες μόνιμου προσωπικού
- Οι διοικήσεις των νοσοκομείων και των Νομικών Προσώπων του Δημοσίου επιλέγονται με ανοιχτή και αξιοκρατική διαδικασία. Τα φαινόμενα των golden boys στις εταιρείες που ελέγχει το Δημόσιο τελειώνουν
- Με ειδικές θεσμικές παρεμβάσεις αποκαθιστούμε πλήρως το κύρος των ελεγκτικών θεσμών και των Ανεξάρτητων Αρχών
- Διερευνούμε τις υποθέσεις προμηθειών του Δημοσίου και ιδίως τις απευθείας αναθέσεις, μέχρι το τελευταίο ευρώ. Αξιοποιούμε συστηματικά το ελεγκτικό έργο, με στόχους την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και τη βελτίωση των δημόσιων πολιτικών και του διοικητικού μηχανισμού
- Αποκρυσταλλώνουμε τις αρμοδιότητες Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Ενισχύουμε την Αυτοδιοίκηση, με τους αναγκαίους πόρους, την ψηφιοποίηση υπηρεσιών και τις κατάλληλες αρμοδιότητες αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής, για να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, καθώς και τη συμβολή στην αντιμετώπιση διαπεριφερειακών και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων