«Λάθος τακτική» χαρακτηρίζει σε συνέντευξη του ο κ. Άκης Σκέρτσος, την κόκκινη γραμμή που χάραξε ο Νίκος Ανδρουλάκης, απέναντι στο ενδεχόμενο κυβέρνησης συνεργασίας με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, μιλώντας στο πρώτο πρόγραμμα της ΕΡΤ, χαρακτηρίζει συνδικαλιστική την αντίληψη του ΠΑΣΟΚ «που δεν βλέπει στο πως θα υπηρετήσουμε τους πολίτες, αλλά πως θα υπηρετήσουμε τους συνδικαλιστές μέσα στα υπουργεία».
Επεσήμανε πως η ΝΔ προσδοκά μια συνολική αναβάθμιση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο πολιτικό σύστημα, ενώ απαρίθμησε τι πέτυχε η κυβέρνηση στην τετραετία της και με βάση τις δεσμεύσεις της, αλλά και σε ποια πεδία χρειάζεται επιτάχυνση της δράσης.
Αναλυτικά, ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Άκη Σκέρτσου:
Για το δημοσκοπικό εύρημα της PULSE υπέρ της προσπάθειας σχηματισμού κυβέρνησης συνεργασίας με την πρώτη κάλπη
Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Εμείς προσδοκούμε μια συνολική αναβάθμιση της εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα στη βάση των δεσμεύσεων κάθε κόμματος και των αποτελεσμάτων που φέρνει τελικά όταν αναλαμβάνει μία ευθύνη. Και γι αυτό θέλουμε να θυμίσουμε, πηγαίνοντας πλέον προς την κάλπη, ότι οι πολίτες έχουν μια κρίσιμη επιλογή στα χέρια τους: να επιλέξουν την πολιτική δύναμη, η οποία ήρθε το 2019 στα πράγματα, πάλι με τη λαϊκή εντολή και είπε ότι «θα μειώσω τους φόρους, θα αυξήσω τους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας, θα φέρω περισσότερες επενδύσεις, θα φέρω περισσότερες δουλειές, θα φέρω καλύτερες αμοιβές». Είπε επίσης « θα κάνω καλύτερη διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος, με μεγαλύτερη ασφάλεια στα σύνορα-θαλάσσια και στα χερσαία- μεγαλύτερη ασφάλεια σε εθνικό επίπεδο, θα επιδιώξω καλύτερη εικόνα και αξιοπιστία της χώρας στο εξωτερικό».
Τι έχει πετύχει η Κυβέρνηση με βάση τις υποσχέσεις που έδωσε το 2019 ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Φέραμε διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από την υπόλοιπη Ευρώπη, μέσα σε πάρα πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες διεθνώς. Πολύ σημαντικό γιατί επιτρέπει να συγκλίνουμε εισοδηματικά με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ξέρουμε πολύ καλά ότι οι μισθοί στην Ελλάδα ήταν και παραμένουν χαμηλοί, παρά τις αυξήσεις που έχουν δοθεί. Ξέρουμε πολύ καλά πόσο δοκιμάζει ο πληθωρισμός τα εισοδήματα κάθε νοικοκυριού σήμερα.
Είπαμε ότι θα φέρουμε περισσότερες επενδύσεις και έχουμε σημειώσει ρεκόρ ξένων επενδύσεων. Δεν έχει γίνει τυχαία. Το πετύχαμε γιατί εφαρμόσαμε μια φιλοεπενδυτική πολιτική με σημαντικά χαμηλότερους φόρους και στην εργασία και στο κεφάλαιο και στην επιχειρηματικότητα, με σημαντικές μεταρρυθμίσεις που βελτίωσαν το επιχειρηματικό περιβάλλον και απλοποίησαν τη ζωή των επιχειρήσεων, με λιγότερα εμπόδια, δηλαδή, στην επιχειρηματικότητα.
Εμείς πιστεύουμε στην υγιή επιχειρηματικότητα και θεωρούμε ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι αυτή που δημιουργεί τον πρόσθετο πλούτο. Το Κράτος πρέπει να ρυθμίζει να λειτουργούν σωστά οι επιχειρήσεις – αυτή είναι η δουλειά του- αλλά από εκεί και πέρα, η ευημερία θα έρθει μέσα από την προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων.
Ως προς το Μεταναστευτικό, αυτή τη στιγμή έχουμε 5% - 10% μεταναστευτικές ροές από τρίτες χώρες προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας, ενώ ήταν το 75%- 80% την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ με πάρα πολύ άσχημες συνθήκες στα νησιά μας, αλλά και στις ακριτικές περιοχές, στον Έβρο, τόσο για τους ίδιους τους μετανάστες και τους πρόσφυγες, όσο και για τους μόνιμους κατοίκους. …Έχουμε κάνει πολύ σοβαρές επενδύσεις, τις σημαντικότερες επενδύσεις, στην εθνική άμυνα και ασφάλεια. Έχουμε τετραπλασιάσει τον προϋπολογισμό για την αναβάθμιση των αμυντικών μας συστημάτων. Πάρα πολύ σημαντική παράμετρος για την περιοχή στην οποία ζούμε και γνωρίζουμε τι προκλήσεις και τι κινδύνους αντιμετωπίζουμε λόγω των γειτόνων μας.
Η χώρα έχει κάνει αρκετά βήματα μπροστά, όμως έχουν σημειωθεί και ορισμένες σημαντικές αστοχίες τις οποίες δεν κρύψαμε ούτε κρυφτήκαμε. Τις αναγνωρίζουμε, αναλαμβάνουμε την ευθύνη και λέμε «είμαστε εδώ για να τις διορθώσουμε» . Και στις πυρκαγιές του 2021 και στις παρακολουθήσεις και στα Τέμπη, η Κυβέρνηση μας και ειδικά Πρωθυπουργός, είναι ο πρώτος Πρωθυπουργός στη μεταπολιτευτική ιστορία, που βγήκε μπροστά με θάρρος και είπε ότι «εδώ αστοχήσαμε, κάναμε λάθος και σας υπόσχομαι ότι θα το διορθώσω αυτό το λάθος». Κάτι τέτοιο δεν έχουμε δει από καμία πολιτική δύναμη
Τι δεν έγινε ή δεν ολοκληρώθηκε και έμεινε στη μέση τα τέσσερα χρόνια της διακυβέρνησης από τη ΝΔ
Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Είναι δύο πεδία τα οποία πρέπει να επιταχύνουμε σημαντικά. Είναι ο τομέας της υγείας και ο τομέας της λειτουργίας του Κράτους. Στην υγεία δώσαμε πολύ μεγάλη μάχη, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας ήταν για χρόνια ο μεγάλος ασθενής και προ της υγειονομικής κρίσης. Είχε υποστεί πολύ σημαντικές περικοπές κατά τη διάρκεια των μνημονίων και της μακροχρόνιας ύφεσης και θα μπορούσε, κυριολεκτικά, να είχε καταρρεύσει από την πανδημική κρίση, η οποία μας βρήκε σε μεγάλο βαθμό απροετοίμαστους, όταν προέκυψε. Όμως, η Ελλάδα κατάφερε τελικά να φέρει πολύ πιο θετικά αποτελέσματα σε σχέση με τις δυνατότητες που είχε, με τον προϋπολογισμό που είχαμε στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, με τους ανθρώπους που είχαμε. Οι υγειονομικοί μας πραγματικά έδωσαν τεράστια μάχη, τους είμαστε ευγνώμονες. Φέραμε καλύτερα αποτελέσματα και, μάλιστα, δώσαμε, προσφέραμε στους πολίτες, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη και ορισμένες σημαντικές καινοτομίες. Ψηφιακή εμβολιαστική εκστρατεία. Νομίζω ότι αυτό το οποίο είδαμε είναι μια εικόνα από το μέλλον. Η Κυβέρνηση αυτή προσέφερε στους πολίτες, για πρώτη φορά, ψηφιακά ραντεβού στην ώρα τους, με αξιοπρέπεια, με υπευθυνότητα, με αποτελεσματικότητα.
…Η Αξιωματική Αντιπολίτευση επιχειρεί μια τυμβωρυχία με την εξής έννοια: Θανάτους είχαν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες. Όλες οι σοβαρές μελέτες που έχουν γίνει ως προς την υπερβάλλουσα θνησιμότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δείχνουν ότι η Ελλάδα- με τον δεύτερο πιο γερασμένο πληθυσμό στην ΕΕ- παρά την κατάσταση στο Σύστημα Υγείας έχει φέρει καλύτερα αποτελέσματα από χώρες με καλύτερα συστήματα υγείας και με νεότερο πληθυσμό. …Η μεγάλη σοβαρή δέσμευση μας είναι να αναβαθμίσουμε τις υπηρεσίες υγείας. Την επόμενη τετραετία, χάρη στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, έχουμε δεσμευτεί και έχουμε εντάξει μέσα στο πρόγραμμά μας την αναβάθμιση 80 νοσοκομείων σε όλη τη χώρα, τον εκσυγχρονισμό 156 Κέντρων Υγείας, την υλοποίηση ενός πολύ φιλόδοξου προγράμματος προληπτικών εξετάσεων, που είναι πάρα πολύ σημαντικές, για να μην φτάνουμε στην πόρτα του νοσοκομείου με βαριές ασθένειες. Επενδύουμε στην πρόληψη. Είναι το Α και το Ω, μαζί με την επένδυση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Ο δωρεάν προσωπικός γιατρός, δηλαδή, που ήδη έχουν εγγραφεί μισοί πολίτες. Πέντε εκατομμύρια πολίτες έχουν εγγραφεί στον προσωπικό τους γιατρό και πραγματοποιούν ένα εκατομμύριο επισκέψεις κάθε μήνα δωρεάν. Έχουμε βάλει αυτό σαν στόχο αυτό να επεκταθεί σε όλο τον πληθυσμό, εντάσσοντας κι άλλους ιδιώτες γιατρούς.
… Η λειτουργία του Κράτους όντως είναι το μεγάλο ζητούμενο για να μπορέσουμε να προσφέρουμε ακόμα καλύτερες υπηρεσίες. Και εκεί ο πυρήνας του προβλήματος βρίσκεται σε δύο λέξεις: αξιοκρατία και ε αξιολόγηση. Ως προς την αξιολόγηση… Έχουμε φέρει δώδεκα νόμους την περασμένη τετραετία, που έχουν μέσα τους την αξιολόγηση. Έχουν εφαρμοστεί πλέον σε κάποιους από τους τομείς λειτουργίας του Δημοσίου, για παράδειγμα, στην εκπαίδευση… Είναι μεταρρυθμίσεις που έχουν καταψηφιστεί και από τον ΣΥΡΙΖΑ και από το ΠΑΣΟΚ. Και δείχνει και τη μεγάλη διαφορά που υπάρχει ως προς το ποιος θέλει πραγματικά την αναβάθμιση της λειτουργίας του Κράτους μέσα από την αξιολόγηση. Τα δημόσια αγαθά ενδυναμώνουν πολύ περισσότερο τους ευάλωτους συμπολίτες μας. Ένας φτωχός πολίτης, ένα φτωχό παιδί, από μια απομακρυσμένη περιοχή, αν δεν έχει πρόσβαση σε ένα καλό ποιοτικό σχολείο και ένα καλό ποιοτικό σύστημα υγείας, έχει πολύ λιγότερες ευκαιρίες να εξελιχθεί κοινωνικά και οικονομικά. Άρα, χρειαζόμαστε την αξιολόγηση στο Κράτος, για να μπορέσουμε να προσφέρουμε συνθήκες άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων. Αυτό είναι το Α και το Ω.
Για πιθανές αλλαγές στο επιτελικό κράτος και την αναφορά της αντιπολίτευσης σε «επιτελικό Κράτος στο Μαξίμου»
Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Το επιτελικό Κράτος προφανώς δεν είναι οι άνθρωποι που το στελεχώνουν, είναι μια άλλη νοοτροπία, φιλοσοφία διακυβέρνησης, η οποία λέει το εξής: Ότι κάθε χρόνο, στο τέλος κάθε χρόνου η Κυβέρνηση θέτει κάποιους στόχους σε ετήσια βάση, σε κάθε Υπουργείο, σε κάθε Υπουργό που αναλαμβάνουν να τους υλοποιήσουν . Υπάρχει ένας κεντρικός μηχανισμός ,στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού, που παρακολουθεί την υλοποίηση των στόχων. Τα σχέδια δράσης του κάθε Υπουργείου αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Κυβέρνησης. Μπορεί κάθε δημοσιογράφος και κάθε πολίτης να ελέγξει τι δουλειά έχει αναλάβει να κάνει, να υλοποιήσει ο κάθε Υπουργός μέσα στο έτος. Και από εκεί και πέρα, κάνουμε «ταμείο» τον επόμενο Δεκέμβριο και βλέπουμε πού πήγαμε καλά και πού δεν πήγαμε καλά.
Είναι μία θεσμική κατάκτηση και μία αναβάθμιση συνολικά του τρόπου με τον οποίο γίνεται η διακυβέρνηση της χώρας.
…Τα επιτεύγματα του επιτελικού Κράτος φέρνουν σε δύσκολη θέση πολιτικά την αντιπολίτευση. Να σας πω μερικά παραδείγματα. Το Ταμείο Ανάκαμψης. Η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει, χάρη στη δουλειά που κάναμε τα προηγούμενα χρόνια, ένα πακέτο 80 δισεκατομμυρίων ευρώ -το μεγαλύτερο στην Ευρώπη αναλογικά με τον πληθυσμό και το ΑΕΠ μας- δημοσίων επενδύσεων. Κάθε ένα ευρώ που πέφτει στην οικονομία από δημόσιες επενδύσεις, επιστρέφουν δύο ευρώ προς τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, την ανάπτυξη, την απασχόληση. …. Η Ελλάδα, επαναλαμβάνω, χάρη στο επιτελικό Κράτος αυτή τη στιγμή βρίσκεται και μεταξύ των πρώτων χωρών στην απορρόφηση αυτών των πόρων. Δεύτερο παράδειγμα : Το σχέδιο «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ», η εκστρατεία, η εμβολιαστική ελευθερία συντονίστηκε, οργανώθηκε, υλοποιήθηκε με την εποπτεία και τον συντονισμό του επιτελικού Κράτους. Επίσης το πρόγραμμα «ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ». Οι προληπτικές εξετάσεις μαστογραφίας για τις γυναίκες από 50 έως 70 ετών. Αυτά είναι αποτελέσματα του επιτελικού Κράτους. Το πρόγραμμα «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ» για τη φθηνότερη στέγη. Όλα όσα προανέφερα είναι πολιτικές, που αν τις αφήναμε σε ένα μόνο Υπουργείο -ακριβώς επειδή υπάρχει επικάλυψη και συναρμοδιότητες με άλλα Υπουργεία- δεν θα είχαμε τα ίδια καλά αποτελέσματα.
Το επιτελικό Κράτος είναι το συνεργατικό Κράτος, το οποίο αίρει τις αγκυλώσεις που υπάρχουν μεταξύ των διαφόρων δημοσίων Οργανισμών και Υπουργείων.
Θα συνεργαζόταν η ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ, αν ο Νίκος Ανδρουλάκης υπαναχωρήσει από το «δεν θέλω τον Μητσοτάκη για πρωθυπουργό»
Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Θεωρώ λάθος τακτική ότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ χάραξε αυτή την κόκκινη γραμμή. Επίσης μιλάει για την προηγούμενη τετραετία με απολύτως αρνητικό, καταστροφολογικό τρόπο, ουσιαστικά συγκλίνοντας στο πολιτικό του αφήγημα με τον ΣΥΡΙΖΑ. Θυμίζω ακόμη ότι το ΠΑΣΟΚ καταψήφισε την μεταρρύθμιση στον ΕΦΚΑ που δίνει πλέον συντάξεις, αντί για δύο χρόνια σε δύο μήνες. Γιατί ; Γιατί το ΠΑΣΟΚ έχει πολύ συγκεκριμένη συνδικαλιστική αντίληψη που δεν βλέπει στο πως θα υπηρετήσουμε τους πολίτες, αλλά πως θα υπηρετήσουμε τους συνδικαλιστές μέσα στα υπουργεία. Το να μαλώνουμε με το ΠΑΣΟΚ για τα αυτονόητα πράγματα που πρέπει να γίνουν στο δημόσιο, θεωρώ ότι αποτελεί συνθήκη επιβράδυνσης στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που μένουν ακόμα να γίνουν για να έχουμε ένα καλύτερο κράτος. Πέρα δηλαδή από την πολύ σοβαρή κόκκινη γραμμή ι για το πρόσωπο του πρωθυπουργού και που προφανώς κόβει κάθε συζήτηση, υπάρχουν και σοβαρές προγραμματικές αποκλίσεις που θα δυσχεράνουν πάρα πολύ τα άλματα που πρέπει να κάνουμε προς τα μπρος.