Πολλά προϊόντα δηλώνονται ως φιλικά προς το περιβάλλον λόγω της χρήσης των λέξεων «φυσικό», «βοτανικό» ή «φιλικό προς το περιβάλλον», «οικολογικό», «βιολογικό». Όμως τα προϊόντα αυτά μπορεί τελικά να μην είναι τόσο πράσινα όσο θέλουν να δείχνουν καθώς σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται για «πράσινες» τακτικές μάρκετινγκ που επιτρέπουν στις εταιρείες να προβούν σε αναληθείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς. Αυτό είναι γνωστό ως greenwashing και δεν έχει καμία σχέση με τη βιωσιμότητα.
Πώς μπορούμε όμως να διακρίνουμε τα πραγματικά οικολογικά προϊόντα από τα... απατηλά;
Ένας τρόπος είναι να ελέγχουμε τις ετικέτες και να διασταυρώνουμε τις πληροφορίες με όσα αναφέρονται στο site της εκάστοτε πληροφορίες. Εάν αυτές οι πληροφορίες φαίνονται σκόπιμα ασαφείς ή πολύ γενικές, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η εταιρεία αυτή να κάνει greenwashing.
Στην ίδια λογική, μπορεί κάποιος να αναζητήσεις πιστοποιήσεις από αναγνωρισμένους φορείς επάνω στη συσκευασία και αν δεν υπάρχουν καθόλου, τότε πάλι κάτι έχει... ξεφύγει. Για παράδειγμα σε κάποιες τηλεοπτικές και online διαφημίσεις πολλές φορές υπάρχουν σκηνές από φυσικά τοπία όπου φαίνεται η πηγή ή η πρώτη ύλη του προϊόντος χωρίς να κατονομάζεται.
Ομοίως, απαιτείται να είμαστε «ευγενικά καχύποπτοι» με όρους όπως «πράσινο», «φυσικό», «φυτικό», «οργανικό». Αυτές οι λέξεις όταν δεν φέρουν πιστοποίηση δεν σημαίνουν τίποτα. Επίσης, το φυσικό, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και φιλικό προς το περιβάλλον.
Ένα άλλο στοιχείο το οποίο «μαρτυρά» τη φιλοσοφία της εταιρείας είναι το κατά πόσο διαφανής είναι, αν κάνει ενέργειες ΕΚΕ, αν υποστηρίζει έμπρακτα το περιβάλλον, αν επιλέγει συσκευασίες οι οποίες (στο μέτρο που αυτό είναι δυνατόν) μπορούν να ανακυκλωθούν, αν κάνει δωρεές και αν λειτουργεί με διαφάνεια.
Και φυσικά, αν έχετε απορίες, καλό είναι να επικοινωνείτε απευθείας με την εταιρεία και να θέτετε ερωτήσεις.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.