Οι στόχοι βιωσιμότητας και ESG των επιχειρήσεων είναι εύκολο να μετρηθούν όταν συνδέονται με μετρήσιμους όρους που συμβάλλουν στο περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα όπως είναι η κατανάλωση ενέργειας για τη δραστηριότητά τους ή ο αριθμός των δέντρων που έκοψαν για να καλύψουν τις λειτουργικές τους ανάγκες. Όμως, υπάρχουν κάποιες εκπομπές οι οποίες αποτελούν μια «αόρατη» πληγή για την πράσινη ανάπτυξη. Πρόκειται για τις εκπομπές της διαδικτυακής διαφήμισης, οι οποίες, λόγω του τρόπου που λειτουργεί η ευρύτερη ψηφιακή αγορά, είναι δύσκολο να μετρηθούν. Για παράδειγμα, στο Super Bowl της Κυριακής, υπάρχουν τα ακριβά (παραδοσιακά) σποτ που αγοράζονται μήνες νωρίτερα και οι ψηφιακές διαφημιστικές πινακίδες οι οποίες πωλούνται συνήθως σε αυτοματοποιημένες δημοπρασίες τ που συχνά περιλαμβάνουν δεκάδες διαφορετικές διαδικτυακές εταιρείες για κάθε συναλλαγή. Καθένα από αυτά ενεργοποιεί έναν τεράστιο αριθμό διακομιστών υπολογιστών που χρειάζονται ενέργεια για κάθε διαφήμιση.
Η μέτρηση της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για όλα αυτά τα μηχανήματα δεν είναι εύκολη. Μια μελέτη του 2018 από Φινλανδούς ερευνητές υπολόγισε ότι η προβολή όλων των διαφημίσεων στο Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου έτους εκπέμπει κάπου μεταξύ 11,5 και 159,9 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα. Οι αριθμοί αυτοί είναι κάτι παραπάνω από εξαπλάσιοι σε σχέση με τις εκτιμώμενες εκπομπές της εξόρυξης Bitcoin για το 2018.
Όσον αφορά στο Super Bowl, σύμφωνα με εκτιμήσεις της star up, Good-Loop, οι 10 πιο δημοφιλείς διαφημίσεις στο διαδίκτυο κατά τον περσινό αγώνα αντιπροσώπευαν 422 τόνους εκπομπών.
Για την παρακολούθησή του, η Good-Loop ανέπτυξε ένα είδος λογισμικού που λειτουργεί σαν διαδικτυακό cookie και αντί να παρακολουθεί τα ιστορικά περιήγησης, μετρά πόσοι μεσάζοντες βρίσκονται πίσω από κάθε ψηφιακή διαφήμιση και, στη συνέχεια, υπολογίζει τη ζήτηση ενέργειας. Η εταιρεία χρησιμοποίησε δημοφιλή σημεία του Super Bowl για να μετρήσει τον αντίκτυπο του μεγάλου παιχνιδιού. Ύστερα από καταμέτρηση, οι 10 πιο δημοφιλείς διαφημίσεις από τον περσινό αγώνα παρακολουθήθηκαν στο διαδίκτυο περίπου 422 εκατομμύρια φορές. Σύμφωνα με τα μαθηματικά του Good-Loop, αυτές οι διαφημίσεις αντιπροσώπευαν 422 τόνους εκπομπών, οι οποίοι με τη σειρά τους ισοδυναμούν σε εκπομπές που προκύπτουν από 2.800 πτήσεις μεταξύτης Φιλαδέλφειας και του Κάνσας Σίτι.
Έτσι, την Κυριακή, όπου εκατομμύρια άνθρωποι θα συντονιστούν στο Super Bowl θα παρακολουθήσουν τις διαφημίσεις του παιχνιδιού μέσω του διαδικτύου, των διαφημιστικών πινακίδων αλλά και των κινητών τους.
Το αγαπημένο αθλητικό γεγονός της Αμερικής είναι ένα ξέφρενο πάρτυ για τη διαφημιστική βιομηχανία της χώρας, η οποία χρησιμοποιεί το Σαββατοκύριακο για να βομβαρδίσει τους καταναλωτές με μηνύματα στις τηλεοράσεις και στο διαδίκτυο. Όμως, κάθε διαφήμιση στο Διαδίκτυο απαιτεί μια αόρατη ποσότητα ενέργειας για να προβληθεί, ένα αποτύπωμα που, μέχρι πρόσφατα, δεν είχε μετρηθεί σωστά.
«Δεν έχει συζητηθεί ποτέ», λέει η Amy Williams, διευθύντρια της Good-Loop. «Δεν είναι σαν να κόβεις ένα δέντρο. Δεν μπορείτε να το δείτε ή να το νιώσετε. Οπότε είναι πολύ εύκολο να το αγνοήσεις».
Ακόμη, η Scope3, μια άλλη start up ελπίζει ότι η αποκάλυψη τέτοιων στοιχείων για το ψηφιακού μάρκετινγκ θα περιορίσει το πρόβλημα και εργάζεται επίσης προς αυτή την κατεύθυνση. Η εταιρεία υπολογίζει τις εκπομπές των διαδικτυακών μέσων με βάση το πόση προσπάθεια καταβάλλεται για την παραγωγή και τη διανομή των διαφημίσεών τους.
Ωστόσο, ούτε το Good-Loop ούτε η Scope3 μπορούν ακόμη να παρακολουθούν με ακρίβεια τους πρωταθλητές της διαφήμισης του διαδικτύου, το YouTube και το Facebook της Google. Το μόνο που είναι γνωστό είναι ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες έχουν θέσει φιλόδοξους στόχους να λειτουργούν με καθαρή ενέργεια που, αν λειτουργήσουν, θα μπορούσαν να καταστούν ιδιαίτερα αποτελεσματικές.
Με πληροφορίες από το Bloomberg.