Τι κάνετε με την εφημερίδα σας όταν τελειώσετε το διάβασμα της; Κάποιοι την ανακυκλώνουν, άλλοι απλώς την πετούν, ενώ μερικοί την αποθηκεύουν και την επαναχρησιμοποιούν ως χαρτί περιτυλίγματος.
Η πιο ευφάνταστη χρήση της, ωστόσο, μας έρχεται από μία ιαπωνική εκδοτική εταιρεία η οποία δίνει την ευκαιρία στους αναγνώστες να καλλιεργούν βότανα με την εφημερίδα τους.
Η «Πράσινη Εφημερίδα» λανσαρίστηκε από τον εκδότη της διάσημης ιαπωνικής καθημερινής εφημερίδας The Mainichi Shimbunsha. Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στην «Ημέρα Πρασίνου» στις 4 Μαΐου 2016, μία ειδική έκδοση αφιερωμένη στις περιβαλλοντικές ειδήσεις η οποία τυπώθηκε σε 100% βιοδιασπώμενο χαρτί με φυτικό μελάνι και με ενσωματωμένους σπόρους που, όταν φυτευθούν, γίνονται βότανα για κατανάλωση ή λουλούδια για να προσελκύσουν πεταλούδες και άλλους επικονιαστές.
Ο εκδότης συμβούλευσε τους αναγνώστες να σχίσουν την εφημερίδα σε μικρά κομμάτια, να τα φυτέψουν σε χώμα και μετά να ποτίσουν το δοχείο όπως θα έκαναν με κάθε φυτό.
Η ιδέα επινοήθηκε από την Dentsu, μια από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες της Ιαπωνίας, η οποία συνεργάζεται με την Mainichi. Η περιβαλλοντική βιωσιμότητα είναι βασική αξία για τον εκδότη, αναφέροντας ως αποστολή της εταιρείας του: «Η Mainichi δεν αναλαμβάνει δράση μόνο μέσω της πληροφόρησης, αλλά και με την επίλυση παγκόσμιων ζητημάτων».
Η πρωτοβουλία περιελάμβανε εκπαιδευτικά στοιχεία και εκδηλώσεις. Ο εκδότης έδωσε μαθήματα για περιβαλλοντικά ζητήματα σε σχολεία σε όλη την Ιαπωνία, χρησιμοποιώντας την Πράσινη Εφημερίδα ως κεντρικό εργαλείο μάθησης. Διοργάνωσε επίσης δημόσιες εκδηλώσεις που έδειχναν πώς να φυτεφθεί το χαρτί και πραγματοποίησε συζητήσεις και μαθήματα σχετικά με την ανακύκλωση και τη βιωσιμότητα.
Η πρωτοβουλία για τις προς φύτευση εφημερίδες έφτασε σε 4,6 εκατομμύρια άτομα και απέφερε πάνω από 700.000 δολάρια για τον εκδότη, καθώς άνω των 80 εκατομμυρίων γεν σε Τύπο, ξεπερνώντας κατά πολύ τις εφημερίδες, προκαλώντας αίσθηση και μεγάλη έμπνευση στο διαδίκτυο.
Με περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια αντίτυπα να κυκλοφορούν κάθε μέρα σε όλη τη χώρα, η πρωτοβουλία υπογράμμισε την ικανότητα της βιομηχανίας των εφημερίδων να προσεγγίζει τεράστια τμήματα του κοινού και να «τραβά» την προσοχή σε περιβαλλοντικά ζητήματα.
Άλλες πρωτοβουλίες έχουν «φυτρώσει» αλλού στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, ενώ αρκετές εταιρείες στις ΗΠΑ έχουν αρχίσει να κατασκευάζουν χαρτί προς φύτευση για διάφορους σκοπούς: σημειωματάρια, χαρτικά, χαρτί περιτυλίγματος κ.λπ.
95 εκατομμύρια δέντρα καταναλώνονται για εφημερίδες κάθε χρόνο. Εντωμεταξύ, το Διαδίκτυο έχει επηρεάσει δραματικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι καταναλώνουν τις ειδήσεις και η αναγνωσιμότητα του έντυπου υλικού έχει μειωθεί ραγδαία. Ο επανασχεδιασμός και η επανεφεύρεση του περιβαλλοντικού αντίκτυπου της βιομηχανίας των εφημερίδων θα μπορούσε να είναι μετασχηματιστικός όχι μόνο για το ίδιο το περιβάλλον, αλλά και για τον εκδοτικό κλάδο.