Για Greenwashing κατηγορούνται 17 ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες από την BEUC και 23 οργανώσεις-μέλη της από 19 χώρες. Με καταγγελία που υπέβαλαν πριν από λίγες ημέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις αρμόδιες υπηρεσίες προστασίας των καταναλωτών σύμφωνα με την Οδηγία 2005/29/ΕΚ, ζητούν να διερευνηθούν οι πρακτικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν οι εν λόγω εταιρείες και η αεροπορική βιομηχανία στο σύνολό της, σε σχέση με τη χρήση ισχυρισμών που σχετίζονται με το κλίμα.
Οι ισχυρισμοί ότι η πληρωμή επιπλέον πιστώσεων άνθρακα μπορεί να αντισταθμίσει, να εξουδετερώσει ή να αντισταθμίσει τις εκπομπές CO2 μιας πτήσης, αντικρούονται από τους καταγγέλοντες ως πρακτική greenwashing. Στο marketing κάποιων επιχειρήσεων τέτοιες πρακτικές ίσως εμφανίζονται πίσω από φράσεις του τύπου «Αντισταθμίστε τις εκπομπές CO2 σας», «Μπορείτε να αντισταθμίσετε τις εκπομπές άνθρακα» και «Αποζημίωση αντιστάθμισης άνθρακα». Ως προς αυτό, σύμφωνα με τους φορείς που διατύπωσαν την διαμαρτυρία, «τα κλιματικά οφέλη από τις δραστηριότητες αντιστάθμισης είναι εξαιρετικά αβέβαια, ενώ η βλάβη που προκαλείται από τις εκπομπές CO2 από τα αεροπορικά ταξίδια είναι βέβαιη».
Οι επιπλέον χρεώσεις των καταναλωτών όταν αυτοί πρόκειται να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων. Οι ενάγοντες ισχυρίζονται ότι «τέτοια καύσιμα δεν κυκλοφορούν στην αγορά και δεν είναι έτοιμα προς χρήση» και μέχρι να είναι μαζικά διαθέσιμα τα SAF, κάτι που θα συμβεί στην καλύτερη περίπτωση μετά από τα τέλη της δεκαετίας του 2030, θα καταλαμβάνουν μόνο ένα μικρό μερίδιο στο μείγμα καυσίμων που χρησιμοποιούν τα αεροπλάνα.
Η επιστολή αναφέρει ότι «καμία από τις στρατηγικές που αναπτύσσονται από τον τομέα των αερομεταφορών δεν είναι επί του παρόντος ικανή να αποτρέψει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου» και για το λόγο αυτό ίσως να είναι άτοπες οι φράσεις του τύπου «πετάξτε πράσινα», «βιώσιμα», «υπεύθυνα», «πράσινες τιμές», «μειώστε το αποτύπωμά σας».
Οι καταγγέλλοντες ζητούν την απαγόρευση οποιουδήποτε ισχυρισμού ότι το ταξίδι είναι ουδέτερο από άνθρακα και την θέσπιση «αντισταθμίσεων υψηλής ακεραιότητας με ισχυρά κριτήρια ποιότητας» ενώ τάσσονται υπέρ της προώθησης εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, όπως τρένα υψηλής ταχύτητας, για να περιοριστεί η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια.
Aναφορικά με το θέμα, η Ursula Pachl, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του BEUC, σχολίασε ότι «η στροφή της ζήτησης των καταναλωτών προς πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς είναι κρίσιμη για τη μείωση των εκπομπών. Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να δίνουν στους καταναλωτές την εσφαλμένη εντύπωση ότι επιλέγουν έναν βιώσιμο τρόπο μεταφοράς. Επιπλέον, οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων πρέπει να πιέσουν για λύσεις που θα παρέχουν στους καταναλωτές αξιόπιστες, ελκυστικές και βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις, όπως σιδηροδρομικές συνδέσεις μεγάλων αποστάσεων υψηλότερης ποιότητας».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη λίστα των 17 εταιρειών που κατηγορούνται για Greenwashing δεν περιλαμβάνεται καμία ελληνική αεροπορική εταιρεία.