Στους 67.572 ανήλθαν οι έλεγχοι στην αγορά εργασίας για αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία το 2019, ενώ επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 54.531.234 ευρώ.
Από αυτές τις επιχειρήσεις, οι 3.852 απασχολούσαν αδήλωτους εργαζόμενους (ποσοστό 5,70%). Σε σύνολο 152.622 εργαζόμενων, διαπιστώθηκε ότι οι 5.196 εργαζόντουσαν σαν αδήλωτοι (ποσοστό 3,40%).
Στον κλάδο της εστίασης εντοπίστηκε ο μεγαλύτερος αριθμός αδήλωτων εργαζόμενων (περίπου 2.430) κατά το χρονικό διάστημα, από 1 Ιανουαρίου – 31 Δεκεμβρίου 2019.
Άλλοι «πρωταθλητές» στην παραβατικότητα είναι οι κλάδοι: Κατασκευής ειδών ένδυσης (ποσοστό 25,9% του συνόλου), Δασοκομίας και υλοτομίας (ποσοστό 23,6%), η Παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών υλών (με 16,2%), οι Μεταποιητικές δραστηριότητες (με 14,3%), οι Κτηνιατρικές δραστηριότητες (με 12,5%), η Παροχή προσωπικών Υπηρεσιών (με 14,4%), η Επισκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών (με 12%) και η Βιομηχανία ξύλου (με 8%).
Το ρεκόρ ελέγχων στην αγορά εργασίας που πραγματοποιήθηκε πέρυσι, αποτυπώνεται στην έκθεση του επιχειρησιακού σχεδίου «ΑΡΤΕΜΙΣ» που δημοσιοποίησε το υπουργείο Εργασίας.
Στα συμπεράσματα της έκθεσης, επισημαίνεται ότι από την στιγμή που επιβλήθηκε το υψηλό πρόστιμο των 10.500 ευρώ και εφαρμόστηκε το σχέδιο «ΑΡΤΕΜΙΣ», η αδήλωτη εργασία από το 40,47% που ήταν τον Μάρτιο του 2013, έπεσε στο 12% τον Αύγουστο του 2014 και τον Δεκέμβριο του 2019 έπεσε στο μονοψήφιο 5,11%.
Οι έλεγχοι είναι στοχευμένοι, κυρίως σε Επισιτιστικά επαγγέλματα (εστιατόρια - ταβέρνες, αίθουσες δεξιώσεων, μεζεδοπωλεία, καφετέριες, μπαρ, κέντρα διασκέδασης), Βιοτεχνικά Πάρκα, Βιομηχανικές Ζώνες, Κομμωτήρια, Πρατήρια Βενζίνης, Συνεργεία Αυτοκινήτων, Μεταφορικές Επιχειρίσεις, Λιανικό εμπόριο, Καθαριότητα, Κατασκευές, Φιλοξενία, Υπηρεσίες ασφαλείας, Επιχειρίσεις Φασόν.
Τι είναι το σχέδιο «ΑΡΤΕΜΙΣ»
Το σχέδιο «ΑΡΤΕΜΙΣ» εγκαινιάστηκε το 2013 και ήταν ένα συνεκτικό σχέδιο δράσης των ελεγκτικών σωμάτων του υπουργείου Εργασίας, του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και των Περιφερειακών Ελεγκτικών Κέντρων Ασφάλισης του e-EΦΚΑ για την καταπολέμηση της ανασφάλιστης και της αδήλωτης εργασίας.
Σημεία αναφοράς του ήταν:
1. Η πολιτική του υψηλού προστίμου σύμφωνα με την οποία επιβλήθηκε για πρώτη φορά το πολύ αυστηρό πρόστιμο των 10.500 ευρώ για την αδήλωτη εργασία.
2. Η πολιτική μείωσης του μη μισθολογικού κόστους για τις επιχειρήσεις και συγκεκριμένα η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 6 μονάδες που υλοποιήθηκε το 2013-2014. Η πολιτική αυτή συνεχίστηκε και από την σημερινή κυβέρνηση με την ψήφιση του ν.4670/2020 τον Φεβρουάριο του 2020 νέας μείωσης κατά 0.90 ποσ. μονάδες, ενώ επίκεινται και νέα περαιτέρω ελάφρυνση το επόμενο διάστημα.
3. Η δημιουργία του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» το οποίο χαρτογράφησε για πρώτη φορά την αγορά εργασίας και λειτούργησε σαν ασπίδα προστασίας για εργαζόμενους και συνεπείς επιχειρήσεις. Η αξιοποίησή του από τα ελεγκτικά σώματα του υπουργείου Εργασίας είχε ως αποτέλεσμα πιο στοχευμένους και αποτελεσματικούς ελέγχους.
4. Ο εκσυγχρονισμός και η συνεχής βελτίωση του πλαισίου προστίμων για την αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία με την δημιουργία του ηλεκτρονικού μητρώου παραβατών που ψηφίστηκε επί κυβέρνησης Μητσοτάκη με το νόμο 4635/2019 αλλά και την θέσπιση του νέου κώδικα ποινών και κυρώσεων τον Δεκέμβριο του 2019, που εφαρμόζουν τα ελεγκτικά σώματα του υπουργείου.
5. Η συνεχής αναβάθμιση και η ενδυνάμωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και σε έμψυχο δυναμικό αλλά και σε τεχνικά μέσα και η παράλληλα θεσμική θωράκισή του με Προεδρικό Διάταγμα που εγγυήθηκε την λειτουργική και επιχειρησιακή του αυτονομία.