Πολλές φορές ίσως έχετε αναρωτηθεί ποια είναι τα δικαιώματα σας σε καθημερινές συναλλαγές, οι οποίες μπορεί να φαίνονται ανώδυνες συχνά όμως δημιουργούν μπελάδες. Είναι γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν φημίζονται για την ενημέρωση που έχουν σχετικά με τα δικαιώματα τους αν και τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την ενημέρωση τόσο από τις καταναλωτικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα όσο και από τους θεσμικούς φορείς όπως είναι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή αλλά και ο Συνήγορος του Καταναλωτή.
Το βέβαιο είναι ότι οι καταναλωτές έχουν δικαιώματα τα οποία εάν γνωρίζουν μπορούν να αποφύγουν προβλήματα και επειδή «Κάλλιον του θεραπεύειν το προλαµβάνειν» μάθετε ποια είναι τα δέκα βασικά δικαιώματα του καταναλωτή.
-Στην ορθή ενημέρωση: Προτού δεσμευτεί κάποιος καταναλωτής συμβατικά, πρέπει να του δοθούν με απλό και κατανοητό τρόπο όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας που πρόκειται να προμηθευτεί, ιδίως για την τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, τους όρους αποδέσμευσης από αυτή, καθώς και οδηγίες για την ασφαλή χρήση τους.
- Σε συμβάσεις χωρίς καταχρηστικούς όρους: Οι συμβάσεις που συνάπτει κάποιος για την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών πρέπει να έχουν σαφείς όρους και να μην διαταράσσουν σημαντικά την ισορροπία δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε βάρος σου. Καταχρηστικές ρήτρες δεν δεσμεύουν τους καταναλωτές.
- Στην παροχή εγγύησης: Τα καινούργια προϊόντα με μακρά διάρκεια ζωής συνοδεύονται υποχρεωτικά από γραπτή εγγύηση στην ελληνική γλώσσα, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, τα στοιχεία επικοινωνίας του κατασκευαστή ή του αντιπροσώπου του, τη διάρκεια και την έκταση εδαφικής ισχύος. Για κάθε επισκευή μέσα στον χρόνο της εγγύησης, που υπερβαίνει τις 15 εργάσιμες ημέρες και μέχρι την ολοκλήρωσή της, δικαιούστε να ζητήσετε την προσωρινή αντικατάσταση του προϊόντος.
- Στην αντικατάσταση, επιδιόρθωση, μείωση του τιμήματος ή υπαναχώρηση: Τα ελαττωματικά προϊόντα ή όσα δεν έχουν τις συμφωνημένες ιδιότητες, επισκευάζονται ή αντικαθίστανται χωρίς κανένα κόστος μέσα σε δύο χρόνια από την αγορά ή την παράδοσή τους. Μπορετέ να ζητήσετε μείωση της τιμής ή, εφόσον το πρόβλημα είναι ουσιώδες, την επιστροφή των χρημάτων σας
- Στην αναιτιολόγητη υπαναχώρηση εντός 14 ημερολογιακών ημερών: Εάν μετανιώσετε για κάποιο προϊόν που αγόρασες εξ αποστάσεως (τηλεφωνικά και μέσω διαδικτύου) ή εκτός εμπορικού καταστήματος, μπορείτε να το επιστρέψετε και να πάρετε τα χρήματά σας πίσω, εφόσον δεν το έχετε χρησιμοποιήσει και η αξία του υπερβαίνει τα 30 ευρώ.
- Σε παροχή τεχνικής υποστήριξης:Ανταλλακτικά του προϊόντος και τεχνική υποστήριξη παρέχονται υποχρεωτικά από τον προμηθευτή, ακόμη και εκτός εγγύησης, εντός όμως του χρόνου πιθανής διάρκειας ζωής του.
- Σε αποζημίωση: Αν εξαιτίας της χρήσης ελαττωματικού προϊόντος προκληθεί ζημία σε περιουσιακά σας αγαθά, σωματική βλάβη ή ακόμη και θάνατος, ο κατασκευαστής υποχρεούται σε αποζημίωση. Ανάλογη υποχρέωση έχει και ο παρέχων υπηρεσίες για ζημιές που σας προκάλεσε στο πλαίσιο άσκησης της επαγγελματικής του δραστηριότητας.
- Σε ειλικρινείς διαφημίσεις: Παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές απαγορεύονται. Μπορείτε να ζητήσετε την παύση τέτοιων πρακτικών, καθώς και αποζημίωση για ζημία που τυχόν σας προκάλεσαν.
- Στη διαφύλαξη των προσωπικών σου δεδομένων:Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία συλλέγονται νομίμως από τους προμηθευτές, δεν γνωστοποιούνται ούτε μεταβιβάζονται σε τρίτους χωρίς την προηγούμενη ρητή συναίνεσή σας.
- Στην εναλλακτική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών:Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» σας εξασφαλίζει πρόσβαση σε γρήγορη, αποτελεσματική και χωρίς κανένα κόστος διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης της καταναλωτικής σου διαφοράς. Εάν η διαφορά σου είναι διασυνοριακή, με προμηθευτή που εδρεύει σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στη Νορβηγία και την Ισλανδία, μπορείς να απευθυνθείς στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας.