Σε «χειρουργικού» τύπου παρεμβάσεις στο τεκμαρτό σύστημα υπολογισμού του ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών φαίνεται να καταλήγει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με τις σχετικές ανακοινώσεις να αναμένονται από το Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ.
Τις τελευταίες ημέρες, στο μικροσκόπιο του ΥΠΕΘΟ βρίσκονται τα στοιχεία της ΑΑΔΕ με τα εισοδήματα που εμφάνισαν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις οι ελεύθεροι επαγγελματίες, τα ποσά του φόρου που βεβαιώθηκαν αλλά και οι αιτήσεις αμφισβήτησης που υπέβαλε ένας μικρός αριθμός φορολογούμενων οι οποίοι θεωρούν ότι αδικούνται από το νέο σύστημα υπολογισμού του ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματός τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία πάνω από τους μισούς ελεύθερους επαγγελματίες ή περίπου 402.000 επαγγελματίες εμφανίζονται στην εφορία με μέσο ετήσιο καθαρό εισόδημα 3.215 ευρώ και φορολογήθηκαν με το τεκμαρτό εισόδημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις διορθώσεις που σχεδιάζονται στο σύστημα φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών λαμβάνονται υπόψη τα εξής:
- Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Αυτό σημαίνει μείωση της ετήσιας φορολογικής επιβάρυνσης τουλάχιστον κατά 325 ευρώ.
- Η μειωμένη προκαταβολής φόρου, την οποία εξετάζει να διατηρήσει το υπουργείο Οικονομικών.
- Η αύξηση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος στα 11.620 ευρώ από 10.920 ευρώ λόγω αύξησης του κατώτατου μισθού από 780 ευρώ το 2023 σε 830 ευρώ το 2024.
Χωρίς να ανατρέπεται ο βασικός πυρήνας του τεκμαρτού συστήματος υπολογισμού του ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος οι διορθώσεις που σχεδιάζονται από το οικονομικό επιτελείο αφορούν:
1. Διεύρυνση των περιπτώσεων που θα εφαρμόζεται η μείωση 50% στο ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα. Σήμερα το μέτρο αφορά τους επαγγελματίες:
- Που παρουσιάζουν αναπηρία 67% έως 79%,
- Που ασκούν δραστηριότητα και έχουν την κύρια κατοικία σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους,
- Σε γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα,
- Σε γονείς με εξαρτώμενα τέκνα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον 67%,
- Σε γονείς πολύτεκνων οικογενειών.
2. Συνυπολογισμό του οικογενειακού εισοδήματος για την κάλυψη του τεκμαρτού ποσού.
3. Βελτιώσεις στη διαδικασία αμφισβήτησης του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος. Σημειώνεται ότι μόνο 4.357 φυσικά πρόσωπα ή το 1,08% των περίπου 400.000 φυσικών προσώπων που υπάγονται στο τεκμήριο εισοδήματος δήλωσαν πρόθεση αμφισβήτησης του τεκμηρίου και από αυτούς μόνο 366 ή 0,009% υπέβαλαν αίτηση αμφισβήτησης για αντικειμενικούς λόγους, μέσω της ειδικής πλατφόρμας, ενώ άλλοι 263, ή 0,006% όσων εμπίπτουν στο τεκμήριο, υπέβαλαν αίτημα διενέργειας ελέγχου.
4. Μείωση της επιβάρυνσης που προκύπτει από την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, ο οποίος αποτελεί τη βάση υπολογισμού του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος.
Οι όποιες αλλαγές θα νομοθετηθούν πριν από το τέλος του έτους, ώστε να υπάρξει επαρκής χρόνος για την ΑΑΔΕ να προσαρμόσει τα συστήματά της στα νέα δεδομένα, για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων του επόμενου έτους. Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει έναρξη της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων από την 1η Μαρτίου 2025, με «κλειδωμένο» χρονοδιάγραμμα χωρίς παρατάσεις έως τις 30 Ιουνίου κάθε χρόνο.