ΑΣΕΠ: Τι αλλάζει στο καθεστώς προσλήψεων στο Δημόσιο από το 2025 - Οι «κόφτες» για τους υποψήφιους

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΑΣΕΠ: Τι αλλάζει στο καθεστώς προσλήψεων στο Δημόσιο από το 2025 - Οι «κόφτες» για τους υποψήφιους
Με τις νέες ρυθμίσεις επιχειρείται να συντμηθούν οι προθεσμίες προσλήψεων σε συγκεκριμένα στάδια της διαδικασίας, από την έγκριση του προγραμματισμού προσλήψεων έως τον διορισμό και την ανάληψη καθηκόντων του υπαλλήλου

Παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της διαδικασίας προσλήψεων προσωπικού στο Δημόσιο τέθηκαν σε εφαρμογή μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών.

Με τις νέες ρυθμίσεις επιχειρείται να συντμηθούν οι προθεσμίες προσλήψεων σε συγκεκριμένα στάδια της διαδικασίας, από την έγκριση του προγραμματισμού προσλήψεων έως τον διορισμό και την ανάληψη καθηκόντων του υπαλλήλου.

Στόχος των παρεμβάσεων είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από την έγκριση του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων μέχρι να αναλάβουν δουλειά οι νεοπροσλαμβανόμενοι να μειωθεί από τα δύο ή ακόμα και τα τρία χρόνια που είναι σήμερα, στους 8 έως 12 μήνες.

Ειδική μέριμνα δίνεται στην στελέχωση των ορεινών, νησιωτικών και ηπειρωτικών δήμων της χώρας με μόνιμους κατοίκους των περιοχών αυτών, μέσω της ενίσχυσης της μοριοδότησης του κριτηρίου της εντοπιότητας.

Συγκεκριμένα, η βαθμολογία στον γραπτό διαγωνισμό υποψηφίων των κατηγοριών Π.Ε. και Τ.Ε. προσαυξάνεται κατά 40 μονάδες για τους κατοίκους ορεινών και νησιωτικών δήμων ανεξαρτήτως πληθυσμού, και κατά 20 μόρια για τους κατοίκους παραμεθόριων περιοχών ή δήμων με πληθυσμό έως 25.000 κατοίκους.

Οι ευεργετηθέντες όμως, θα έχουν την υποχρέωση να υπηρετήσουν επί τουλάχιστον 10 χρόνια, στη θέση στην οποία διορίζονται, και για 5 επιπλέον χρόνια σε υπηρεσίες της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας στην οποία βρίσκεται ο Δήμος, του οποίου έκαναν χρήση του κριτηρίου της εντοπιότητας.

Παράλληλα θεσπίζεται αντικίνητρο για τους υποψηφίους που μετέχουν αδιακρίτως σε διαδικασίες προσλήψεων χωρίς να στοχεύουν σε συγκεκριμένη θέση και όταν πετυχαίνουν κάποιο διορισμό δεν τον αποδέχοντι ή μετά από λίγο παραιτούνται με αποτέλεσμα η θέση να παραμένει κενή ακόμα και για έξι μήνες μέχρι να βρεθεί αντικαταστάτης. Πλέον, όσοι διοριστούν αλλά δεν αποδεχτούν τον διορισμό ή παραιτηθούν εντός 12 μηνών δεν θα έχουν δικαίωμα για τρία χρόνια να συμμετάσχουν σε νέα διαδικασία πρόσληψης.

Επίσης, αυξάνεται από 5 σε δέκα 10 έτη το απαιτούμενο διάστημα που πρέπει να έχει παρέλθει από τον διορισμό ή την πρόσληψη ενός δημοσίου υπαλλήλου, προκειμένου να έχει δικαίωμα συμμετοχής σε νέα διαδικασία πλήρωσης θέσεων ίδιας ή κατώτερης κατηγορίας από αυτή στην οποία ήδη υπηρετεί.

Τέλος μειώνονται οι προθεσμίες υποβολής των δικαιολογητικών διορισμού (από 20 σε 15 ημέρες), η προθεσμία διορισμού ή πρόσληψης από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δικαιολογητικών (από 30 σε 20 ημέρες), ενώ εισάγεται χρονικό όριο τριών ετών για τη διαδικασία αναπληρώσεων σε μία προκήρυξη από επιλαχόντες, η οποία σημειωτέον δημιουργεί πρόσθετο διοικητικό βάρος και καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού.

Τι αλλάζει στις προσλήψεις

Πιο αναλυτικά, οι διαδικασίες πρόσληψης στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ αλλάζουν στα εξής σημεία:

- Η απόφαση κατανομής θέσεων ΑμεΑ εκδίδεται εντός προθεσμίας ενός μηνός από την κοινοποίηση της ΠΥΣ με την οποία εγκρίνεται ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων. Σε περίπτωση δε άπρακτης παρέλευσης της εν λόγω προθεσμίας, το σύνολο των φορέων του οικείου Υπουργείου ή η Ανεξάρτητη Αρχή αποκλείονται από τη συμμετοχή σε προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων του ίδιου έτους.

Σε σχέση με τους ΑμεΑ προβλέπεται ότι για την κατάταξή τους κατά τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων ΑμεΑ προτάσσονται εκείνοι που έχουν επ’ αόριστον πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% έναντι εκείνων με πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% ορισμένης διάρκειας

Η Έκδοση της απόφασης κατανομής θέσεων ΑμεΑ εκδίδεται εντός προθεσμίας ενός μηνός από την κοινοποίηση της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου με την οποία εγκρίνεται ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων. Σε περίπτωση δε άπρακτης παρέλευσης της εν λόγω προθεσμίας, το σύνολο των φορέων του οικείου Υπουργείου ή η Ανεξάρτητη Αρχή αποκλείονται από τη συμμετοχή σε προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων του ίδιου έτους.

Στόχος της ρύθμισης είναι η επιτάχυνση του καθορισμού των προβλεπόμενων θέσεων για άτομα με αναπηρία από κάθε φορέα, προκειμένου να επιταχυνθεί ακολούθως και η κάλυψή τους. Περαιτέρω, στο πλαίσιο λήψης μέριμνας και προστασίας των ΑμεΑ προβλέπεται ότι για την κατάταξή τους κατά τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων ΑμεΑ προτάσσονται εκείνοι που έχουν επ’ αόριστο πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% έναντι εκείνων με πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% ορισμένης διάρκειας.

- Ενίσχυση της μοριοδότησης του κριτηρίου της εντοπιότητας για την πρόσληψη σε φορείς του Δημοσίου σε νησιωτικούς, ορεινούς και ηπειρωτικούς δήμους της χώρας, προκειμένου να διευκολυνθεί η στελέχωσή τους με ανθρώπινο δυναμικό που κατοικεί μόνιμα σε αυτούς. Ταυτόχρονα, ως εύλογο αντίβαρο του ευεργετήματος που λαμβάνουν οι υποψήφιοι, ήτοι της αυξημένης μοριοδότησης της εντοπιότητας, καθορίζεται συνολική υποχρεωτική δεκαπενταετής παραμονή, η οποία διασπάται σε παραμονή δεκαετούς διάρκειας σε υπηρεσίες εντός των γεωγραφικών ορίων του Δήμου του οποίου έγινε χρήση του κριτηρίου της εντοπιότητας και σε παραμονή πενταετούς διάρκειας σε υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας όπου βρίσκεται ο οικείος Δήμος διορισμού. Περαιτέρω, για λόγους επιτάχυνσης της διαδικασίας η απόδειξη της μόνιμης κατοικίας λαμβάνει χώρα μέσω της άντλησης των απαραίτητων στοιχείων από το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ.

- Εισαγωγή υποχρεωτικής μαγνητοφώνησης και απομαγνητοφώνησης της ατομικής συνέντευξης για την πρόσληψη Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού και σύνταξης κοινής αιτιολογίας βαθμολόγησης από τα μέλη της Επιτροπής, εφόσον η βαθμολογία δεν παρουσιάζει μεγάλη απόκλιση.

- Εισαγωγή δυνατότητας απόδοσης ενός τυχαίου αριθμού ανά προκήρυξη και σε κάθε υποψήφιο με σκοπό την επίλυση τυχόν ισοβαθμίας μεταξύ υποψηφίων, μετά από την εξάντληση όλων των προβλεπόμενων κατά περίπτωση κριτηρίων. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα, με απόφαση του ΑΣΕΠ, σε διαδικασίες με εκτιμώμενη αθρόα συμμετοχή, η σειρά κατάταξης των ισοβαθμούντων υποψηφίων να καθορίζεται βάσει τυχαίου αριθμού που θα λαμβάνουν οι υποψήφιοι ηλεκτρονικά κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησής τους, ώστε να διασφαλίζεται και στην περίπτωση αυτή η αντικειμενικότητα και η αξιοπιστία του συστήματος προσλήψεων.

- Αύξηση από 5 σε 10 έτη του απαιτούμενου διαστήματος που πρέπει να έχει παρέλθει από τον διορισμό ή την πρόσληψη ενός δημοσίου υπαλλήλου, προκειμένου να έχει δικαίωμα συμμετοχής σε νέα διαδικασία πλήρωσης θέσεων ίδιας ή κατώτερης κατηγορίας από αυτή στην οποία ήδη υπηρετεί.

- Η άντληση των δικαιολογητικών από το μητρώο υποψηφίων του ΑΣΕΠ γίνεται με ευθύνη του υποψηφίου, δεδομένου ότι ο ίδιος αποφασίζει από το σύνολο των δικαιολογητικών που έχει καταχωρίσει στο μητρώο ποιο ή ποια επιθυμεί να υποβάλει στο πλαίσιο συγκεκριμένης προκήρυξης του ΑΣΕΠ. Δικαιολογητικά καταχωρισμένα στο μητρώο υποψηφίων του ΑΣΕΠ σύμφωνα με το άρθρο 55 του ν. 4765/2021 δεν ελέγχονται εκ νέου από την Αρχή ως προς την ακρίβεια και γνησιότητά τους. Σε περίπτωση υποβολής ψευδών δικαιολογητικών, ο υποψήφιος, πέραν του αποκλεισμού του από την τρέχουσα διαδικασία, αποκλείεται και από κάθε επόμενη διαδικασία πλήρωσης θέσεων για διάστημα πέντε ετών.

- Εισαγωγή κωλύματος συμμετοχής επί τριετία σε νέα διαδικασία κάλυψης θέσεων σε φορείς του Δημοσίου για όποιον, ενώ διορίστηκε, δεν αποδέχτηκε τον διορισμό ή παραιτήθηκε εντός 12 μηνών από την πρόσληψή του.

- Μειώση από είκοσι 20 σε 15 ημέρες της προθεσμίας για την υποβολή των δικαιολογητικών διορισμού υποψηφίου.

- Μείωση από 30 σε 20 ημέρες της προθεσμία διορισμού ή πρόσληψης από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δικαιολογητικών. Εισαγωγή απώτατου χρονικό ορίου τριετίας για τη διαδικασία αναπληρώσεων σε μία προκήρυξη από επιλαχόντες.

- Χρονική αποσύνδεση της συγκρότησης της Κεντρικής Επιτροπής Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ χρονικά από τη δημοσίευση της προκήρυξης ενός γραπτού διαγωνισμού.

- Αύξηση από 10 σε 15 έτη της υποχρέωσης παραμονής διορισθέντων ή προσληφθέντων στο δημόσιο που έκαναν χρήση της εντοπιότητας, σε ομοιομορφία. Ομοίως, τροποποιείται και ο τρόπος απόδειξης της μόνιμης κατοικίας του υποψηφίου που κάνει χρήση της εντοπιότητας. Η υποχρέωση υποβολής βεβαίωσης μόνιμης κατοικίας αντικαθίσταται από την άντληση της σχετικής πληροφορίας από το Φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ.

- Εισαγωγή της υποχρεωτικής μαγνητοφώνησης και απομαγνητοφώνηση της ατομικής συνέντευξης για την πρόσληψη προσωπικού επί θητεία και σύνταξης κοινής αιτιολογίας βαθμολόγησης από τα μέλη της Επιτροπής, εφόσον η βαθμολογία δεν παρουσιάζει μεγάλη απόκλιση.

- Άντληση στοιχείων που αποδεικνύουν τη μόνιμη κατοικία υποψηφίου από το φορολογικό μητρώο που διαχειρίζεται η ΑΑΔΕ.

- Το σύνολο της διαδικασίας πλήρωσης θέσεων προσωπικού ορισμένου χρόνου, και όχι μόνο η υποβολή δικαιολογητικών, διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Εσωτερικών. Για λόγους περαιτέρω επιτάχυνσης των διαδικασιών πλήρωσης θέσεων ΙΔΟΧ στην εν λόγω πλατφόρμα θα έχει πρόσβαση το σύνολο των εμπλεκομένων, δηλαδή οι υποψήφιοι, το ΑΣΕΠ και οι αρμόδιοι φορείς στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.

- Παροχή δυνατότητα στο ΑΣΕΠ, κατ’ εξαίρεση των ισχυουσών διατάξεων του ν. 3130/2003 (A’ 76) περί μισθώσεων ακινήτων για στέγαση δημοσίων υπηρεσιών και του ν. 4412/2016, περί δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, της σύναψης συμβάσεων μίσθωσης ακινήτων και προμηθειών και παροχής υπηρεσιών με απευθείας ανάθεση τηρουμένου του ορίου της περ. β) του άρθρου 5 του ν. 4412/2016, με την εταιρεία «ΔΕΘ-HELEXPO AE”. Η συγκεκριμένη δυνατότητα παρέχεται στο ΑΣΕΠ αποκλειστικά για την πρώτη, μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και όχι πέραν του έτους 2025, διενέργεια των διαδικασιών πλήρωσης θέσεων προσωπικού και επιλογής διοικήσεων και στελεχών του Δημοσίου. Λαμβάνεται, ιδιαιτέρως, υπόψη το γεγονός ότι η ως άνω εταιρεία είναι η μόνη που διαθέτει τους αναγκαίους χώρους και τον εξοπλισμό για τη διεξαγωγή των ηλεκτρονικών διαγωνισμών του ΑΣΕΠ τόσο στη Β. Ελλάδα όσο και στην Αττική ώστε να υποδεχθεί μεγάλο αριθμό υποψηφίων.

- Κάλυψη των θέσεων του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων των ετών 2022, 2023, 2024 και 2025 από τους επιτυχόντες του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού της υπό στοιχεία 2Γ/2022 πρόσκλησης/προκήρυξης του ΑΣΕΠ σύμφωνα με τη βαθμολογία τους στη γραπτή εξέταση και τις προσαυξήσεις του άρθρου 12 του ν. 4765/2021. Επιπλέον, για την άμεση κάλυψη κενών θέσεων της Α.Α.Δ.Ε. προβλέπεται η δυνατότητα απορρόφησης επιτυχόντων της υπό στοιχεία 1Γ/2022 Προκήρυξης ΑΣΕΠ. Τέλος, προς εκκαθάριση των προς πλήρωση θέσεων των Προκηρύξεων 2ΓΒ/2023 και 3ΓΒ/2023 του Α.Σ.Ε.Π. ρητά ορίζεται ότι μετά από τρία αιτήματα αντικατάστασης/αναπλήρωσης, οι εν λόγω θέσεις επαναπροκηρύσσονται.

- Σύντμηση της προθεσμίας διορισμού από 30 σε 20 ημέρες από την υποβολή των δικαιολογητικών διορισμού και, σε κάθε περίπτωση εντός 3 αντί 4 μηνών, όπως ισχύει σήμερα, από την έκδοση των πινάκων διοριστέων.

- Μείωση από 30 σε 10 ημέρες της προθεσμίας κοινοποίησης της πράξης διορισμού στον διοριζόμενο, από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Επιπλέον, εισάγεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής κοινοποίησης, αντί αποκλειστικά επίδοσης, εφόσον ο διοριζόμενος έχει επιβεβαιώσει τα στοιχεία επικοινωνίας του κατά την υποβολή της αίτησής του.

- Εναρμόνιση της διάταξη του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων περί κατάρτισης υπαλληλικής σχέσης, με τη διάταξη του ίδιου Κώδικα για την ορκωμοσία και ανάληψη υπηρεσίας, στην οποία ήδη προβλέπεται η εναλλακτική της διαβεβαίωσης αντί του όρκου για την ανάληψη υπηρεσίας.

- Εισαγωγή στον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων (ν. 3528/2007), της δυνατότητας να επιλέξουν οι διοριζόμενοι υπάλληλοι τη διαβεβαίωση αντί του όρκου, χωρίς να απαιτείται να δηλώσουν ότι δεν πρεσβεύουν καμία θρησκεία ή ότι πρεσβεύουν θρησκεία που δεν επιτρέπει τον όρκο. Περαιτέρω, στο πλαίσιο της επιτάχυνσης των διαδικασιών διορισμού μειώνεται η προθεσμία για την ανάληψη υπηρεσίας από ένα μήνα σε είκοσι ημέρες.

- Μείωση της προθεσμίας της δημοσίευσης των πράξεων διορισμού των δημοσίων υπαλλήλων από 3 μήνες σε 2 από τη δημοσίευση της απόφασης κατανομής. Περαιτέρω, ορίζεται ρητά ότι η μη τήρηση της προθεσμίας αυτής δεν δύναται να οδηγεί σε ακυρότητα της πράξης διορισμού, δηλαδή σε βάρος του διοριζόμενου.

- Σύντμηση της προθεσμίας διορισμού από 30 σε 30 ημέρες από την υποβολή των δικαιολογητικών διορισμού και, σε κάθε περίπτωση εντός 3 αντί 4 μηνών, όπως ισχύει σήμερα, από την έκδοση των πινάκων διοριστέων.

- Διαγραφή από τον Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων της πρόβλεψης για τη δημοσίευση της περίληψης του διορισμού στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης,, επικαιροποιείται η διάταξη με τη διαγραφή της πρόβλεψης των κοινοτικών υπαλλήλων, καθώς πλέον δεν υφίστανται κοινοτικοί υπάλληλοι παρά μόνο δημοτικοί.

- Μεταφορά της πρόβλεψης περί δημοσίευσης της περίληψης του διορισμού από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μείωση (στον Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων) από 30 σε 10 ημέρες της προθεσμίας κοινοποίησης της πράξης διορισμού στον διοριζόμενο, από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, όπως αντίστοιχα προτείνεται και για τον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων με το προωθούμενο νομοσχέδιο. Επίσης προβλέπεται δυνατότητα ηλεκτρονικής κοινοποίησης, αντί αποκλειστικά επίδοσης, εφόσον ο διοριζόμενος έχει επιβεβαιώσει τα στοιχεία επικοινωνίας του κατά την υποβολή της αίτησής του, όπως αντίστοιχα προτείνεται και για τον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων.

- Εναρμόνιση της διάταξης του Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων περί κατάρτισης υπαλληλικής σχέσης, με τη διάταξη του ίδιου Κώδικα για την ορκωμοσία και ανάληψη υπηρεσίας, στην οποία ήδη προβλέπεται η εναλλακτική της διαβεβαίωσης αντί του όρκου για την ανάληψη υπηρεσίας.

- Εισαγωγή της δυνατότητας να επιλέξουν οι διοριζόμενοι υπάλληλοι τη διαβεβαίωση αντί του όρκου, χωρίς να απαιτείται να δηλώσουν ότι δεν πρεσβεύουν καμία θρησκεία ή ότι πρεσβεύουν θρησκεία που δεν επιτρέπει τον όρκο. Περαιτέρω, στο πλαίσιο της επιτάχυνσης των διαδικασιών διορισμού μειώνεται η προθεσμία για την ανάληψη υπηρεσίας από ένα μήνα σε είκοσι ημέρες.

- Οι νέες ρυθμίσεις δεν καταλαμβάνουν εκκρεμείς προκηρύξεις, ήτοι προκηρύξεις που δημοσιεύτηκαν προ της έναρξης ισχύος του παρόντος νομοσχεδίου. Επιπλέον, ορίζεται ότι ειδικά για την αποζημίωση που λαμβάνει το προσωπικό του ΑΣΕΠ για τις διαγωνιστικές διαδικασίες που διεξάγονται κατά το τελευταίο τετράμηνο του έτους 2024 και το έτος 2025, δεν εφαρμόζεται το όριο της παρ. 5 του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 ενώ, λόγω του συνεχιζόμενου φόρτου εργασίας του ΑΣΕΠ και της παροχής υπερωριακής απασχόλησης, προβλέπεται η εφαρμογή του άρθρου περί υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων του ΑΣΕΠ και του προσωπικού γραμματειακής, διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης Επιτροπών Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου, Ε.Υ.Σ. και ΕΙ.Σ.Ε.Π., για τα επόμενα έτη 2025, 2026 και 2027.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ψηφίστηκε το ν/σ για επιτάχυνση προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ - Το μήνυμα Λιβάνιου

Στο Εθνικό Τυπογραφείο η προκήρυξη του ΑΣΕΠ για 1.113 προσλήψεις κατηγορίας ΥΕ

ΑΣΕΠ: Από σήμερα οι αιτήσεις για 1.592 θέσεις στο Δημόσιο για ΑμεΑ

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider