Κάθε χρόνο οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου. Στόχος είναι να τονώσουν τις πωλήσεις και τους τζίρους των επιχειρήσεων, όμως και για τους καταναλωτές μπορεί να κρύβουν οφέλη αλλά και παγίδες.
Για το λόγο αυτό οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί προκειμένου να μην παρασυρθούν σε περιττές αγορές και δελεαστούν από υψηλά ποσοστά εκπτώσεων σε είδη που μπορεί να μην τους είναι απαραίτητα. Ειδικά, στις σημερινές συνθήκες, ο οικογενειακός προϋπολογισμός, η εκτίμηση των οικονομικών μας δυνατοτήτων και η ορθή ιεράρχηση των αναγκών μας, πρέπει να προηγούνται κάθε αγοράς. Όπως συμβουλεύει η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος για υπεύθυνες αγορές οι καταναλωτές θα πρέπει να:
-Οριοθετούν τις ανάγκες μας και προγραμματίζουμε πάντα με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουμε αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
-Δεν παραλείπουμε να κάνουμε έρευνα αγοράς και να ελέγχουμε όχι μόνο τις τιμές αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.
-Ενημερώνονται για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων. Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94 πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.
-Αποφεύγουν αγορές από πλανόδιους πωλητές τόσο για την αποφυγή αγοράς μη ασφαλών και μη πιστοποιημένων προϊόντων όσο και για την πάταξη του παραεμπορίου και τη μείωση της ανεργίας.
-Ενημερώνονται για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής μας όταν αγοράζουμε προϊόντα με δόσεις.
-Πριν προβούν σε αγορές με πιστωτική κάρτα, είμαστε πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
-Ενημερώνονται από τα καταστήματα για την πολιτική που ακολουθούν σχετικά με τα ελαττωματικά προϊόντα αλλά και τις επιστροφές.
-Να μην συγχέουν εκπτώσεις και προσφορές. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σαιζόν ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής. Ο καταναλωτής πρέπει να ελέγχει πάντοτε αν το προϊόν ανήκει στην τρέχουσα σαιζόν ή σε παλαιότερη, διότι έχει παρατηρηθεί συχνά το φαινόμενο, τα καταστήματα να βάζουν σε τιμή έκπτωσης παρωχημένα προϊόντα (stock) στην ίδια τιμή έκπτωσης με τα προϊόντα της τρέχουσας σαιζόν.
-Στην περίπτωση προσφορών, θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης. Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
-Iδιαίτερη προσοχή σε καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη των καταστημάτων αυτών είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.
-Δεν παραλείπουμε να ζητάμε την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουμε αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουμε να το επιστρέψουμε ή να το αλλάξουμε, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη. Δεν πρέπει επίσης, να ξεχνάμε να ζητάμε από το κατάστημα να σφραγίσει το πίσω μέρος της απόδειξης
-Να προτιμούμε τα προϊόντα των καταστημάτων που αναγράφουν και την παλαιά και την νέα τιμή καθώς και το ποσοστό έκπτωσης, κατά την περίοδο των εκπτώσεων.