Τα σχέδια του υπουργείου Τουρισμού για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος ώστε να πρωταγωνιστήσει στην επόμενη ημέρα της πανδημίας αναλύσει σε συνέντευξή της στο insider.gr η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης, Βίκυ Λοΐζου.
Σε αυτό το πλαίσιο κι αναφερθείσα στην Εθνική Στρατηγική για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων η οποία προωθείται αυτή την περίοδο, διευκρινίζει ότι περιλαμβάνει τόσο την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου όσο και το μοντέλο διαχείρισης αυτών.
Παράλληλα όπως επισημαίνει η Γενική Γραμματέας η οποία έχει επιφορτιστεί με το σύνθετο έργο του ποιοτικού ανασχεδιασμού του Τουρισμού, ενέργειες δρομολογούνται και για την ανάπτυξη και προώθηση των ειδικών μορφών τουρισμού καθώς και για την περιφερειακή διάσταση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με την αρωγή πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το νέο ΕΣΠΑ.
Τέλος αναφέρεται και στις προσπάθειες που καταβάλλονται από πλευράς υπουργείου Τουρισμού για να κερδηθεί το στοίχημα των ψηφιακών νομάδων οι οποίοι μπορούν να αποτελέσουν δυνητικούς πρεσβευτές του τι σημαίνει να ζει ή να κάνει κάποιος διακοπές στην Ελλάδα.
- Η χώρα ετοιμάζεται για το άνοιγμα του τουρισμού τον Mάιο ενώ μια πιλοτική προσπάθεια έχει ήδη ξεκινήσει. Τι περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου για το άνοιγμα, υπό ποιες προϋποθέσεις θα γίνει και ποια μέτρα θα παρθούν για την διασφάλιση της υγείας τουριστών και κατοίκων της χώρας;
Όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, ο τουρισμός ανοίγει στις 15 Μαΐου και μέχρι τότε αίρονται σταδιακά οι απαγορεύσεις στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου σχεδίου. Ήδη οι ταξιδιώτες που είναι πολίτες χωρών της ΕΕ, της συνθήκης Σένγκεν και 12 άλλων χωρών - όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Σερβία, το Ισραήλ, η Ρωσία, η Αυστραλία κ.α - δεν υπόκεινται σε καραντίνα όταν εισέρχονται στη χώρα μας. Κύριος γνώμονάς μας είναι η θωράκιση της δημόσιας υγείας χωρίς να εμποδίζονται οι μετακινήσεις. Προκειμένου να επισκεφθεί κάποιος την Ελλάδα θα πρέπει είτε να είναι εμβολιασμένος, είτε να έχει αρνητικό τεστ το οποίο και δηλώνει στην φόρμα PLF. Επιπρόσθετα, ο επισκέπτης υποβάλλεται σε δειγματοληπτικό έλεγχο και τυχόν κρούσμα απομονώνεται άμεσα σε ξενοδοχείο καραντίνας. Η πρόοδος των εμβολιασμών στην Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες καθώς και ο μεγάλος αριθμός rapid tests που έχουμε στη διάθεσή μας, μας κάνουν να είμαστε αισιόδοξοι για την φετινή καλοκαιρινή σεζόν. Οι επαγγελματίες της φιλοξενίας εφάρμοσαν υποδειγματικά τα υγειονομικά πρωτόκολλα πέρυσι. Αξιοποιώντας την εμπειρία και το καλό όνομα από το 2020 χτίζουμε τις ενέργειές μας το 2021. Θέλουμε η Ελλάδα να είναι μία απολύτως ασφαλής υγειονομικά χώρα τόσο για τους επισκέπτες της, όσο και για της κατοίκους της.
- Το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» περιλάμβανε και στοχευμένες δράσεις για την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας, όπως οι παρεμβάσεις για την προώθηση ειδικών μορφών Τουρισμού. Σε ποιες ειδικές μορφές θα εστιάσετε αρχικά, με ποιο τρόπο και ποια τα οφέλη που απορρέουν για την επόμενη ημέρα του κλάδου;
Δίνουμε έμφαση στις ειδικές μορφές γιατί με αυτόν τον τρόπο συμβάλουμε καθοριστικά στον εμπλουτισμό και την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Το Σχέδιο περιλαμβάνει επενδύσεις στον θαλάσσιο και παράκτιο χώρο («γαλάζια ενότητα»), στην ενδοχώρα («πράσινη ενότητα») και στην εκπαίδευση και την επιμόρφωση των εργαζομένων του κλάδου. Συγκεκριμένα οι παρεμβάσεις μας αφορούν τις υποδομές του ορεινού τουρισμού όπως τα χιονοδρομικά κέντρα και τα περιπατητικά μονοπάτια, τον τουρισμό ευεξίας με επενδύσεις στις εγκαταστάσεις που συνδέονται με ιαματικές πηγές, τουριστικούς λιμένες, την βελτίωση της προσβασιμότητας των παραλιών και την ανάπτυξη καταδυτικών πάρκων. Επίσης, εισάγουμε μια ευρεία συνεργασία του Υπουργείου Τουρισμού με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για να επιτύχουμε την ανάπτυξη του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αναλαμβάνει να χρηματοδοτήσει επενδύσεις στους χώρους παραγωγής και μεταποίησης εμβληματικών ελληνικών τροφίμων, όπως το ελαιόλαδο και τα τυριά, για να τους καταστήσει επισκέψιμους. Το Υπουργείο Τουρισμού, από την άλλη πλευρά, εισηγείται τις τεχνικές προδιαγραφές αυτών των επισκέψιμων χώρων βάσει της εμπειρίας που ζητούν οι επισκέπτες και ταυτόχρονα σχεδιάζει την προβολή τους με την ανάπτυξη νέων εργαλείων όπως ψηφιακούς χάρτες και γαστρονομικές διαδρομές.
- Έχετε αναφέρει στο παρελθόν ότι το δεκαετές πλάνο που σχεδιάζει το υπουργείο εστιάζει μεταξύ άλλων και στην ενίσχυση των μαρίνων. Τι αλλάζει στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο γύρω από το μοντέλο διαχείρισης και χωροταξικής μελέτης για την ανάπτυξη των μαρίνων; Τι κίνητρα θα δοθούν για την προσέλκυση επενδύσεων σε αυτόν τον τομέα;
Η Ελλάδα, με τα τόσα νησιά και την τεράστια ακτογραμμή, έχει το χαμηλότερο ποσοστό θέσεων ελλιμενισμού σε όλη τη Μεσόγειο. Τα τελευταία 60 χρόνια κατασκευάζουμε τουριστικούς λιμένες – μαρίνες όπως έχουμε συνηθίσει να τους ονομάζουμε – χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό για το πού θα έπρεπε να βρίσκονται και πώς να διασυνδέονταιμεταξύ τους. Αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο κάνουμε μια τομή: καταρτίζουμε για πρώτη φορά Εθνική Στρατηγική για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων, στην οποία περιλαμβάνεται τόσο η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου με το οποίο χωροθετούμε, αδειοδοτούμε και παραχωρούμε τη χρήση όσο και το μοντέλο διαχείρισης των τουριστικών λιμένων. Στόχος μας είναι να απλοποιήσουμε το νομικό πλαίσιο και να μειώσουμε δραστικά τη γραφειοκρατία έτσι ώστε να μπορέσουμε να προσελκύσουμε τις κατάλληλες επενδύσεις που θα κάνουν τους τουριστικούς μας λιμένες πιο πράσινους, πιο ψηφιακούς και πιο προσβάσιμους. Σε αυτό μας το έργο συμβάλει το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς έχουμε προβλέψει να διατεθούν 130 εκατομμύρια ευρώ για έργα σε τουριστικούς λιμένες. Είτε για την ωρίμανσή τους με τις απαραίτητες μελέτες και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις είτε για επενδύσεις στις υποδομές τους που θα αφορούν μεταξύ άλλων τη διαχείριση αποβλήτων, την ηλεκτροκίνηση, την ψηφιοποίηση και προβολή των υπηρεσιών τους και τη δυνατότητα πρόσβασης των ατόμων με προβλήματα κινητικότητας σε όλες τους τις εγκαταστάσεις. Έτσι θα δημιουργήσουμε ένα δίκτυο τουριστικών λιμένων με πλήρεις υπηρεσίες που θα καταστήσει τη χώρα μας πιο ελκυστική τόσο για τους επισκέπτες του θαλάσσιου τουρισμού όσο και για τους επενδυτές.
- «Αν η χώρα καταφέρει να προσελκύσει 100.000 ψηφιακούς νομάδες σε μια χρονιά, και αν αυτοί έχουν μια μέση παραμονή των 6 μηνών, η Ελλάδα θα μπορούσε να ωφεληθεί κατά 1,6 δισ. έσοδα σε μια χρονιά» είχε αναφέρει ο υπουργός Τουρισμού σε πρόσφατη διαδικτυακή εκδήλωση. Παρότι η προσέλκυσή τους δεν άπτεται αποκλειστικά των αρμοδιοτήτων του υπουργείου σας, ποιες πρωτοβουλίες από πλευράς σας θα μπορούσαν να συμβάλουν στο να κερδηθεί το στοίχημα των ψηφιακών νομάδων;
Αποστολή του υπουργείου Τουρισμού είναι να κάνει γνωστό σε κάθε δυνητικό επισκέπτη της χώρας, για ποιους λόγους η Ελλάδα είναι μία χώρα που αξίζει να ζήσει για λίγο ή περισσότερο καιρό. Οι ψηφιακοί νομάδες έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν απομακρυσμένα και επομένως να διαλέξουν τον τόπο από τον οποίο θα εργαστούν. Δουλειά δική μας είναι αξιοποιώντας τα εργαλεία και την τεχνογνωσία μας να εντοπίσουμε δυνητικούς ψηφιακούς νομάδες και να τους προσκαλέσουμε να έρθουν να ζήσουν τη συνολική εμπειρία που λέγεται Ελλάδα. Την εμπειρία που ενσωματώνει το κλίμα, τον πολιτισμό, τη γαστρονομία, τους ανθρώπους, τη φυσική ομορφιά του τοπίου, τον τρόπο ζωής μας. Οι ψηφιακοί νομάδες είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία επισκεπτών, δεν είναι απλοί τουρίστες και για να μπορέσουμε να τους προσελκύσουμε συνεργαζόμαστε στην κυβέρνηση σε πεδία όπως η φορολογία, η υγειονομική περίθαλψη ή η δημιουργία μιας ειδικής κατηγορίας βίζας. Ήδη με την πανδημία είχαμε κάποιους επαγγελματίες που επέλεξαν τη χώρας μας για να εργαστούν για ένα χρονικό διάστημα. Στόχος μας είναι όσοι έρθουν να ζήσουν για ένα χρονικό διάστημα στην Ελλάδα, να γίνουν πολλαπλασιαστές του μηνύματός μας για το τι σημαίνει να ζεις σε αυτή τη χώρα. Να τους κάνουμε παγκόσμιους πρεσβευτές μας.
- Υπάρχουν ενέργειες που κάνει το υπουργείο σχετικά με την διαμόρφωση περιφερειακής στρατηγικής στον τουρισμό; Προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν σχετικές παρεμβάσεις από την νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ;
Προωθούμε την τοπική – περιφερειακή διάσταση της τουριστικής ανάπτυξης, ώστε να αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής έχοντας ως γνώμονα την ενσωμάτωση του τόπου, της παραγωγής, του πολιτισμού και των ανθρώπων στο τουριστικό μας προϊόν. Είμαστε σε συνεργασία με τις Περιφέρειες και το υπουργείο Ανάπτυξης ώστε αυτή η περιφερειακή διάσταση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης να αναδεικνύεται και μέσα από τα επιχειρησιακά προγράμματα της επόμενης προγραμματικής περιόδου 2021-2027 του ΕΣΠΑ. Η δημιουργία Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, οι οποίοι προβλέπονται στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο του υπουργείου, συντελεί στην ίδια κατεύθυνση. Στοχεύουμε, σε ένα αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν. Εργαζόμαστε για τη δημιουργία μίας πρότασης πιο διαφοροποιημένης που θα προωθεί την ανάπτυξη περιοχών πέρα από τους κλασικούς τουριστικούς προορισμούς, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, παρατείνοντας την υφιστάμενη τουριστική περίοδο και προσελκύοντας όχι μόνο περισσότερους επισκέπτες, αλλά και εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη κατά κεφαλήν δαπάνη.