Πιο μακρινές και πολλά υποσχόμενες τουριστικές αγορές φιλοδοξεί να προσελκύσει η Ελλάδα, στοχεύοντας να διατηρήσει τον αναπτυξιακό ρυθμό του κλάδου και τα επόμενα χρόνια. Άλλωστε, παρότι η χώρα δείχνει να έχει επιτύχει φέτος όχι απλά την ανάκαμψη αλλά το προβάδισμα σε σχέση με τα προ πανδημίας τουριστικά μεγέθη, οι προκλήσεις για τον τουριστικό κλάδο δεν έχουν εκλείψει. Γεγονός που απαιτεί μακροπρόθεσμο αλλά και βιώσιμο σχεδιασμό για την συνέχεια.
Οι αγορές τροφοδότες και οι φετινές επιδόσεις
Να θυμίσουμε ότι οι μέχρι σήμερα επιδόσεις της χώρας, παρά τις έκρυθμες συνθήκες που έφεραν οι μεγάλες πυρκαγιές, δείχνουν ότι η χρονιά θα ξεπεράσει αισθητά τα 18,2 δισ. εσόδων του 2019. Μόνο το α' εξάμηνο του έτους, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κινήθηκαν ανοδικά κατά 23,9% σε σχέση με πέρυσι ενώ και η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 26%. Εξίσου ικανοποιητικά κινήθηκαν και οι δύο θερμότεροι μήνες του καλοκαιριού, σύμφωνα με την επιβατική κίνηση των αεροδρομίων, ενώ αυξημένες σε σχέση με πέρυσι είναι και οι κρατήσεις για Σεπτέμβριο και Οκτώβριο. Κι αυτά την ώρα που ο ευρωπαϊκός τουρισμός το πρώτο εξάμηνο του 2023 έχει φθάσει περίπου στα επίπεδα του 95% των διεθνών αφίξεων του προηγούμενου έτους σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων.
Οι βασικές αγορές - τροφοδότες της τουριστικής κίνησης βέβαια, εξακολουθούν να προέρχονται από την Ευρώπη κι από την Αμερική, με την τελευταία να ανεβάζει ρυθμούς μετά την πανδημία, χάρη στην αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων και την προτίμηση των Αμερικανών για τον ευρωπαϊκό «ήλιο και θάλασσα». Λίαν προσφάτως βέβαια, άρχισαν να συγκαταλέγονται στις ανερχόμενες αγορές και νέοι προορισμοί, όπως το Ισραήλ και η Μέση Ανατολή. Οι μακρινοί ασιατικοί προορισμοί όμως, οι οποίοι αυξάνουν αισθητά τα περιθώρια για αύξηση εσόδων και αφίξεων τα επόμενα χρόνια, δεν φαίνεται να έχουν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα ενώ άλλες πολλά υποσχόμενες αγορές - εξαιτίας της αυξημένης μέσης δαπάνης αλλά και της μεγαλύτερης διάρκειας παραμονής - όπως η Ινδία και η Αυστραλία, παραμένουν εκτός του τουριστικού μας κάδρου.
Στο κάδρο Αυστραλία και Ιαπωνία
Σε αυτό το πλαίσιο οι προσπάθειες προσέγγισης νέων αγορών δείχνουν να εντατικοποιούνται από την πλευρά του υπουργείου Τουρισμού. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η νέα υπουργός Τουρισμού, κα Ολγα Κεφαλογιάννη, μόλις χθες συναντήθηκε με τον Ιάπωνα πρέσβη, κ. Nakayama Yasunori, καθώς και με την Πρέσβη της Αυστραλίας, κα Alison Joy και την Πρέσβη της Μογγολίας, κα Lkhagvasuren Sayanaa.
Στόχος της συνάντηση με τον Ιάπωνα πρέσβη ήταν η ενίσχυση της τουριστικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, στο πλαίσιο της νέας φάσης ανάπτυξης των διμερών σχέσεων που επισφραγίστηκε και κατά την επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στο Τόκυο τον περασμένο Ιανουάριο. Η Υπηρεσία Τουρισμού της Ιαπωνίας προσβλέπει στην αύξηση των τουριστικών ροών στη χώρα και την αποκατάστασή τους στα προ-της-πανδημίας επίπεδα, δίνοντας μάλιστα έμφαση και σε ειδικές μορφές τουρισμού, όπως ο γαστρονομικός και οι οινικός, οι οποίοι συνδυάζονται άρτια με το προφίλ των Ιαπώνων τουριστών. Η στιγμή δε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κομβική, αν σκεφτεί κανείς ότι το 2024 θα αποτελέσει Έτος Πολιτισμού-Τουρισμού Ελλάδος-Ιαπωνίας και σχεδιάζεται σειρά σχετικών δράσεων.
Η αύξηση των τουριστικών ροών προς την χώρα μας βρέθηκε στο επίκεντρο και των άλλων δύο συναντήσεων της υπουργού. Στην περίπτωση της Αυστραλίας, αγορά ιδιαίτερης σημασίας για τον ελληνικό τουρισμό, επισημάνθηκε ως βασική επιδίωξη της χώρας η προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού επισκεπτών, ομογενών και μη. Από πλευράς της μάλιστα, η Αυστραλή Πρέσβης επιβεβαίωσε το αυξανόμενο ενδιαφέρον των Αυστραλών για την χώρα μας, τονίζοντας πως παρά το μικρό μέγεθός της, η Ελλάδα διακρίνεται για τους πολλούς και πολύ διαφορετικούς προορισμούς της.
Όσο για την Μογγολία, από το 2022 βρίσκεται σε ισχύ σχετικό Μνημόνιο Συνεργασίας (2020) μεταξύ των δύο χωρών, για την από κοινού προώθηση του βιώσιμου τουρισμού. Στην σχετική συνάντηση δε, τόσο η ελληνίδα υπουργός όσο και η Πρέσβης της Μογγολίας, επεσήμαναν την πρόθεσή τους για διεύρυνση των τουριστικών σχέσεων, η οποία θα επιτευχθεί και με την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας για αεροπορικές συνεργασίες μεταξύ των δύο χωρών.
Οι high spenders Ινδοί
Αγορά στόχο για την συνέχεια, πέρα από τις προαναφερθείσες, αποτελεί και η Ινδική, οι τουρίστες της οποίας χαρακτηρίζονται ως high spenders. Η ενίσχυση των τουριστικών ροών άλλωστε υπήρξε και στην ατζέντα του Έλληνα Πρωθυπυργού με τον Ινδό Ομόλογό του, Ναρέντα Μόντι, στο πλαίσιο της πρόσφατης επίσημης επίσκεψης του στη χώρα μας. Κατά την συνάντηση ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι παρουσιάζονται μεγάλες ευκαιρίες συνεργασίας σε πεδία όπως ο τουρισμός, χαρακτηρίζοντας μάλιστα ιδιαιτέρως σημαντική την ύπαρξη μιας απευθείας αεροπορικής σύνδεσης μεταξύ Ινδίας και Ελλάδος, τόσο για την ενίσχυση του τουρισμού όσο και για την εντατικοποίηση των διακρατικών επαφών, όπως αυτές μεταξύ ελληνικών και ινδικών επιχειρήσεων και φορέων.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι στην περίπτωση χωρών όπως η Ινδία, θα πρέπει να λυθούν και οι όποιες καθυστερήσεις παρατηρούνται στην έγκριση βίζας, ώστε να διευκολύνονται οι σχετικές μετακινήσεις, γεγονός που είχε απασχολήσει και την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού. Για το λόγο αυτό άλλωστε ο κ. Κικίλιας είχε δρομολογήσει την ενίσχυση του προσωπικού της Ελληνικής Πρεσβείας στο Νέο Δελχί και του Προξενικού Γραφείου.
Σημειωτέον ότι οι Ινδοί τουρίστες κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως, όσον αφορά τα χρήματα που ξοδεύουν στις διακοπές τους. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, οι Ινδοί όταν βρίσκονται στο εξωτερικό δαπανούν 4πλάσια χρήματα σε σύγκριση με τον μέσο Ιάπωνα και Κινέζο τουρίστα, 140% περισσότερα από τους Βρετανούς και 71% παραπάνω από τον Αμερικάνους.