Η Κίνα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η μετά Ταμείου Ανάκαμψης... προσεδάφιση

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Τι σχέση έχει η Κίνα με το Ταμείο Ανάκαμψης; Είναι ο πιο μεγάλος αποδεκτής κονδυλίων της ΕΕ. Όχι με την έννοια των κεφαλαίων που θα διανείμουν οι Βρυξέλλες έως το 2026. Εκεί τα πρωτεία τα κατέχει η Ελλάδα, αφού δικαιούται το υψηλότερο ποσό ως αναλογία του ΑΕΠ της (18 δισ. ευρώ επιδοτήσεων).

Η Κίνα είναι πρώτη σε ένα άλλο, πιο «πολύτιμο» σπρίντ: στον αγώνα για το ποια χώρας οι επιχειρήσεις θα πάρουν τελικά το πιο μεγάλο κομμάτι της «πίτας»  των κονδυλίων, προμηθεύοντας πρώτες ύλες, εξοπλισμό και ό,τι άλλο χρειάζονται στην Ευρώπη για τις επενδύσεις. Μάλιστα η Κίνα πήρε τα πρωτεία από την Γερμανία οι επιχειρήσεις της οποίας προηγουμένως λάμβαναν το πιο μεγάλο μέρος της «πίτας». Τώρα η Γερμανία κατατάσσεται δεύτερη. Και κάτι ακόμη: στην τρίτη θέση είναι οι ΗΠΑ...

Ίσως όλα αυτά εξηγούν και γιατί μπαίνει φρένο στις κινεζικές εισαγωγές. Και ειδικά στα αυτοκίνητα...

Για την Ελλάδα πάντως στο άμεσο μέλλον δεν θα αλλάξουν πολλά. Οι εισαγωγές αυξήθηκαν με αιχμή τον ακριβό εξοπλισμό για τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, πολλά εκ των οποίων είναι επίσης από τη Κίνα όπως τα πράσινα λεωφορεία. Τι θα γίνει αν μπουν φραγμοί; Τότε απλά θα εισάγουμε πράσινο εξοπλισμό από τη Γερμανία (όπως ήδη κάνουμε ειδικά για την πράσινη ενεργειακή μετάβαση)  ή από κάπου αλλού. Το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο για το ελληνικό ισοζύγιο.

Το έλλειμμα στο εξωτερικό ισοζύγιο και η απώλεια υπεραξίας από τα κονδύλια της ΕΕ παραμένει. Η Ευρώπη δίνει στην Ελλάδα (ΕΣΠΑ, ΚΑΠ και για τα χρόνια αυτά Ταμείο Ανάκαμψης ) με «πλάτη» από τα κράτη που είναι οι καθαροί δωρητές (πχ Γερμανία με το τεράστιο πλεόνασμα στο εμπορικό ισοζύγιο). Και ένα μεγάλο μέρος των επιδοτήσεων θα επιστρέψει σε αυτούς. Πάντα αυτό γινόταν. Κυρίως στο ΕΣΠΑ που έχουμε τώρα λησμονήσει λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά ίσως να μείνουμε μόνο με αυτό μετά το 2026 (τουλάχιστο σε επίπεδο επιδοτήσεων). Και έως τότε ας πράξουμε τα μέγιστα για να πιάσει τόπο το πακέτο της ΕΕ. Γιατί οι έρευνες που γίνονταν τα χρόνια που είχαμε μόνο ΕΣΠΑ έδειχναν πως η Ελλάδα τότε είχε μία από τις χαμηλότερες υπεραξίες πανευρωπαϊκά εξαιτίας ακριβώς αυτής της αδυναμίας να καλύψει από εγχώριες δυνατότητες τις ανάγκες των επενδύσεων.

Προς το παρόν για το Ταμείο Ανακαμψης το μόνο που έχουμε για να δούμε πόσο θα ωφελήσει είναι οι εκ των προτέρων εκτιμήσεις των Βρυξελλών (έγιναν το 2021). Υπολόγιζαν πως, από το υπέρογκο πακέτο των 36 δισ. ευρώ, μπορεί να υπάρξει ώθηση από 3,3% έως 4,4% στο ελληνικό ΑΕΠ ανάλογα με το πόσο αποδοτικά θα διανεμηθούν τα χρήματα (με επιπλέον ώθηση από τις μεταρρυθμίσεις που τότε δεν προσμετρούνταν στο λογαριασμό). Να θυμίσουμε και πως έχουμε πάνω από 2% άνοδο του ΑΕΠ ετησίως με  ώθηση κατά το ήμισυ τουλάχιστο λόγω των ίδιων έργων (προφανώς πάλι αυτή η επίδοση είναι πάρα πολύ καλή σε μία ΕΕ που παλεύει με τη στασιμότητα). Αλλά καθώς ακόμη (λόγω όσων περάσαμε με τη κρίση) είμαστε στον «πάτο» της ΕΕ σε όρους κατά κεφαλήν ΑΕΠ προσαρμοσμένο σε μονάδες αγοραστικής δύναμης (δηλαδή το στοίχημα της σύγκλισης είναι μπροστά μας), θα πρέπει να προετοιμασθούμε για μετά το  2026 αξιοποιώντας την ευκαιρία όλοι, και στη δημόσια αλλά και στην ιδιωτική «σφαίρα». Γιατί η... προσεδάφιση μετά το 2026 μπορεί να είναι απαιτητική, αλλά και γιατί πολλοί κίνδυνοι διεθνώς ελλοχεύουν...

Όλες οι ειδήσεις

15:30

«Όχι Βενζίνη, αν δεν φοράς Κράνος» - Τι ετοιμάζουν τα υπ. Υγείας και Ανάπτυξης με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών

15:28

Ηράκλειο: Έργο 1,5 εκατ. ευρώ για αποκατάσταση της ακτογραμμής στην Αγία Πελαγία

15:27

3ο Construction Project Management Conference: Τα νέα δεδομένα που αλλάζουν το μέλλον των κατασκευών

15:23

Παπαθανάσης: Ο πιο αναπτυξιακός προϋπολογισμός των τελευταίων 15 χρόνων - Δεν μπορούμε το 2025 να μιλάμε για κρατικοποίηση τραπεζών

15:20

Forbes: Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν πιο ισχυρή γυναίκα στον κόσμο για το 2024

15:18

Συγκροτήθηκε σε Σώμα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕ

15:13

Spiegel: Άγνωστης προέλευσης drones εθεάθησαν πάνω από την αμερικανική αεροπορική βάση του Ράμσταϊν

15:09

Μασκ: Τι μπορεί να αγοράσει με net worth 400 δισ. δολ.

14:51

Σταϊκούρας: Πάνω από 600.000 οι μετακινήσεις στο Μετρό Θεσσαλονίκης

14:51

ΕΕ: Ξεκινά επιχείρηση ανθρωπιστικής βοήθειας για τη Συρία μέσω Τουρκίας

14:46

Η Novibet διακρίνεται με δύο βραβεία στην τελετή του Ελληνικού Ινστιτούτου Εξυπηρέτησης Πελατών

14:45

Kυκλοφοριακές ρυθμίσεις στις λεωφόρους Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης 16/12-21/12

14:43

Ελληνικός Χρυσός: Προσήλωση στη βιώσιμη ανάπτυξη

14:41

Goldman Sachs για Wall Street: Έρχεται Santa rally για τον S&P 500

14:26

Κεφαλογιάννη: Το 2025 προμηνύεται χρονιά - ρεκόρ για τα έσοδα του τουρισμού

14:21

SNF RUN: 2025 FIRST RUN του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

14:13

Visa Innovation Program Europe: Οι fintechs που ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα οδηγούν την καινοτομία και τη συμπερίληψη

14:09

Entersoft - Softone: Ανακοινώθηκε η ένταξή τους σε έναν ενιαίο οργανισμό

14:02

Κεραμέως: Έως τις 23 Δεκεμβρίου η καταβολή των αυξημένων συντάξεων

13:51

Νέος πρωθυπουργός της Γαλλίας ο Φρανσουά Μπαϊρού

13:50

Ρωσία: Αντίποινα οι επιδρομές εναντίον της Ουκρανίας για χρήση αμερικανικών πυραύλων ATACMS

13:43

Σταϊκούρας: Καθοριστική η μεταρρυθμιστική παρέμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα

13:43

Ο Douleutaras εξασφάλισε χρηματοδότηση €1,2 εκατ. για το spin off του, την Piney

13:42

Μητσοτάκης: Eπικοινωνία με τον βασιλιά της Ιορδανίας και τον εμίρη του Κατάρ για την Συρία

13:38

Χατζηδάκης: Νομοθετική πρωτοβουλία για στεγαστικό και τραπεζικές προμήθειες - Τον Σεπτέμβριο οι επόμενες αλλαγές στη φορολογία

13:35

Όμιλος Antenna: Ο Henning Tewes αναλαμβάνει Διευθύνων Σύμβουλος

13:33

Μωραΐτης (ΔΕΠΑ Εμπορίας): Το υδρογόνο θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση Eυρώπης και Ελλάδας

13:31

Η Συρία στο επίκεντρο της συνάντησης Μπλίνκεν – Φιντάν στην Άγκυρα

13:28

Θεσσαλονίκη: Νέα καταδίκη για φθορές σε εγκαταστάσεις του Μετρό

13:26

AKTOR Ρουμανίας: Χριστουγεννιάτικα δώρα για 300 παιδιά σε νοσοκομεία του Βουκουρεστίου

sponsor appearance
gazzetta
gazzetta reader insider insider