Το παράδοξο με τους Έλληνες πτυχιούχους

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το παράδοξο με τους Έλληνες πτυχιούχους

Η Ελλάδα διαθέτει μεγάλο ποσοστό πτυχιούχων αλλά χαρακτηρίζεται από ένα ακόμη παράδοξο: Είναι άνεργοι. Η ανεργία μπορεί να έχει αυξηθεί στους αποφοίτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λόγω της πγακόσμιας οικονομικής κρίσης, ωστόσο υπάρχουν χώρες όπου οι πτυχιούχοι τους δεν έχουν πληγεί τόσο πολύ. Ο λόγος; Ίσως να βρίσκεται στο γεγονός ότι η ανώτατη εκπαίδευση συντελείται στα «τυφλά».

Με βάσει τα στοιχεία του 2015, από τους 1.197.000 ανέργους, 437.300 άτομα δηλαδή το 36,5% του συνολικού αριθμού των ανέργων ήταν κάτοχοι προπτυχιακών και μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών.

Το αμερικανικό περιοδικό Forbes επικαλούμενο στοιχεία του ΟΟΣΑ χαρακτηρίζει την Ελλάδα ως «πρωταθλήτρια» στο ποσοστό ανέργων που έχουν αποφοιτήσει από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως αναφέρει πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο που έχουν τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας μεταξύ των πτυχιούχων ανώτατης εκπαίδευσης, έχουν επηρεαστεί πολύ έντονα από την παγκόσμια οικονομική κρίση.

Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η Ισπανία που ακολουθεί την Ελλάδα στη σχετική λίστα με το ποσοστό της ανεργίας των νέων πτυχιούχων να βρίσκεται στο 14,9%.

Από την άλλη, οι χώρες με τη μικρότερη ανεργία των νέων πτυχιούχων είναι οι ΗΠΑ με 4,1%, η Ιαπωνία με 3,2%, η Νότιος Κορέα με 2,9%, η Γερμανία με 2,4% και το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας νέων πτυχιούχων το έχει η Νορβηγία με μόλις 1,8%.

Όσο καλύτερη είναι η εκπαίδευση, τόσο λιγότερη είναι η ανεργία

Και όμως … όσο καλύτερη είναι η εκπαίδευση, τόσο λιγότερη είναι η ανεργία. Αυτό τουλάχιστον επιβεβαιώνει μια μελέτη που δημοσίευσε πρόσφατα η γαλλική επενδυτική τράπεζα Natixis και ο οικονομολόγος Patrick Artus. Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος και της επαγγελματικής κατάρτισης διαδραματίζουν πρωταρχικό ρόλο στις οικονομικές και κοινωνικές επιδόσεις μια χώρας.

Η έρευνα διασταυρώνει τα αποτελέσματα από τα στοιχεία του ΟΟΣΑ και των διεθνών προγραμμάτων PISA 12 και PIAAC τα οποία αφορούν στην αξιολόγηση μαθητών και ενηλίκων με τα ποσοστά για την ανεργία και την παραγωγικότητα. Οι επιδόσεις στην εκπαίδευση με βάσει τις μετρήσεις του προγράμματος PISA σχετίζονται με την απασχόληση αλλά επηρεάζονται από το ιδιαίτερο επαγγελματικό περιβάλλον και τους μηχανισμούς που έχουν καθιερωθεί σε κάθε χώρα.

Και σε αυτό το σημείο είναι που τα στοιχεία «δένουν» με την έρευνα για το εκπαιδευτικό σύστημα. Η Ελλάδα δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των κρατών με το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα ενώ αντίθετα η Νότιος Κορέα και η Ιαπωνία για παράδειγμα βρίσκονται μεταξύ των χωρών με το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως επιβεβαιώνει και άλλη αναφορά του ΟΟΣΑ.

Συγκεκριμένα, Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Νότια Κορέα, Ταϊβάν και Ιαπωνία πήραν τους καλύτερους «βαθμούς». Η Γκάνα έχει το χειρότερο σχολικό σύστημα, ενώ και η Ελλάδα βρίσκεται μόλις στην 40η θέση στον κόσμο, ενώ σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές χώρες, είναι 29η.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider