Φανταστείτε την περιουσία σας να αυξάνεται κατά 2 δισ. δολάρια την ημέρα. Αυτό έγινε όταν η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς δεμάτων της Κίνας, η S.F. Express, έκανε το ντεμπούτο της στο χρηματιστήριο κάνοντας τον ιδρυτή της Γουάνγκ Γουέι τον τρίτο πλουσιότερο άνθρωπο της χώρας.
Πρόκειται για μια πολύ καλή κατάληξη μια εταιρείας που ξεκίνησε την δραστηριότητα της στις αρχές της δεκαετίας του 90΄όταν μόνο τα κινεζικά ταχυδρομεία μπορούσαν να μεταφέρουν δέματα. Η εταιρεία κούριερ που ξεκίνησε ο Γουάνγκ Γουέι λειτουργούσε για 16 χρόνια στην παρανομία μέχρι που η κυβέρνηση της χώρας της έδωσε επίσημη άδεια λειτουργίας.
Η επίσημη πρώτη της S.F. Express στο Χρηματιστήριο της Σεντζέν οδήγησε σε αύξηση της μετοχής της μητρικής εταιρείας S.F. Holding κατά 59% ανεβάζοντας παράλληλα την περιουσία του Γουάνγκ στα 25,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires.
Ο Γουάνγκ την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης των μετοχών της εταιρείας του στο χρηματιστήριο έδωσε μπόνους στους εργαζόμενους της SF, οι οποίοι έσπευσαν να αγοράσουν μετοχές. Αυτές οι αγορές βοήθησαν στην ραγδαία άνοδο της τιμής των μετοχών της SF.
Ο Γουάνγκ και άλλοι πέντε δισεκατομμυριούχοι «ντελιβεράδες» έχουν δει τις περιουσίες τους να αυξάνονται κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες, λόγω εισαγωγών των εταιρειών τους στο χρηματιστήριο. Σύμφωνα με τον δείκτη του Bloomberg οι εν λόγω επιχειρηματίες συγκέντρωσαν το ποσό των 47 δισ. δολαρίων. Όλοι αυτοί οι δισεκατομμυριούχοι και οι επιχειρήσεις τους αποτελούν κομμάτι της έκρηξης του ηλεκτρονικού εμπορίου και εταιρειών όπως η Alibaba Group, που είναι και η μεγαλύτερη πηγή εσόδων της S.F. Express.
Πάντως, το γεγονός ότι όλες οι εταιρείες κούριερ αναζήτησαν χρήματα από τις κεφαλαιαγορές σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα αναδεικνύει μια υποβόσκουσα ένταση: Ο ανταγωνισμός στον τομέα αυξάνεται και τα περιθώρια κέρδους μειώνονται οδηγώντας την αγορά σε ενοποίηση όπου θα επιβιώσουν μόνο δύο –τρεις μεγάλοι «παίχτες». Ο αγώνας για την συγκέντρωση κεφαλαίων και η ανάπτυξη στις μικρότερες πόλεις της Κίνας είναι οι παράγοντες που θα καθορίσουν ποιες εταιρείες θα επιβιώσουν.
Ωστόσο οι κινεζικές εταιρείες κούριερ στηρίζονται και στις ευκαιρίες που ανοίγουν οι πρωτοβουλίες του επικεφαλής της Alibaba Τζακ Μα ο οποίος έχει υποσχεθεί στον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ότι θα δημιουργήσει δουλειές στην Αμερική ενώνοντας 1 εκατομμύριο μικρές αμερικανικές επιχειρήσεις με Κινέζους αγοραστές. Αν γίνει αυτό τότε μιλάμε για πολλές πιθανές παραδόσεις.
«Όχι μόνο η προηγούμενη δεκαετία αλλά και τα επόμενα χρόνια θα είναι μια χρυσή εποχή για τους Κινέζους κούριερ», σχολιάσει ο Τζον Σονγκ διευθυντής του τμήματος μεταφορών της Deloitte στη Σαγκάη. «Υπάρχει τεράστιο έδαφος για ανάπτυξη».
Η ανάπτυξη αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αλλαγή της στάσης της κινεζικής κυβέρνησης, η οποία μέχρι το 2009 δεν επέτρεπε την παράδοση δεμάτων από ιδιωτικές εταιρείες. Από τότε όμως η Κίνα ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό στον κλάδο.
Την τελευταία δεκαετία η μέση τιμή μιας παράδοσης πακέτου στην Κίνα έχει μειωθεί κατά 57% στα 12,8 γουάν (1,86 δολάρια), σύμφωνα με την Κινεζική Υπηρεσία Ταχυδρομείων, που ρυθμίζει την αγορά κούριερ. Στις ΗΠΑ το μέσο κόστος για κάθε πακέτο υπολογίζεται στα 10 δολάρια.