Να μεταμορφώσει τα αεροδρόμια που ανέλαβε από την Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου θέλει η Fraport Greece. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Μεγάλης Δευτέρας μέσα σε λίγα λεπτά, μετά από πολλά προβλήματα και αντιδράσεις, ξεκίνησε μια καινούργια πορεία 40 ετών για τα 14 πιο σημαντικά περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, μέσω των οποίων επισκέπτονται την Ελλάδα εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο.
Έτσι, η Fraport Greece, η οποία ελέγχεται κατά 73,4% από τον γερμανικό όμιλο Fraport AG και κατά 26,6% από τον όμιλο Κοπελούζου, καταβάλλοντας το τίμημα των 1,234 δισ. ευρώ στο Ελληνικό Δημόσιο έγινε ένας από τους πιο σημαντικούς «μετόχους» στον τομέα των ελληνικών αερομεταφορών και του τουρισμού.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν περιλαμβάνουν τρεις πύλες εισόδου στην ηπειρωτική Ελλάδα σε Θεσσαλονίκη, Ακτιο και Καβάλα, καθώς και 11 αεροδρόμια σε νησιά και συγκεκριμένα σε Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κω, Μύκονο, Μυτιλήνη, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο και Ζάκυνθο.
Πέρα από το εφάπαξ τίμημα που έδωσε αλλά και το ποσό των που θα πρέπει να δίνει κάθε χρόνο στο ελληνικό κράτος, η Fraport θα πρέπει να προχωρήσει σε επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ τα επόμενα τέσσερα χρόνια, για την ανακαίνιση και επέκταση των υφιστάμενων υποδομών. Για αυτό το λόγο άλλωστε υπέγραψε πρόσφατα και σύμβαση με την Intrakat που ανέλαβε τις κατασκευαστικές εργασίες και για τα 14 αεροδρόμια, τα οποία όπως δηλώνουν στελέχη της εταιρείας βρίσκονται σε διάφορες καταστάσεις από την καλύτερη (π.χ. Χανιά) έως και τη χειρότερη δυνατή (Μυτιλήνη, Σαντορίνη).
Αυτές τις ημέρες πραγματοποιούνται απλές παρεμβάσεις σε όλα τα αεροδρόμια, οι οποίες αφορούν τον γενικό καθαρισμό, το βάψιμο των εγκαταστάσεων και την ανακαίνιση των χώρων υγιεινής. Μετά από την καλοκαιρινή σεζόν θα ξεκινήσουν και οι εργασίες αναβάθμισης των υποδομών των αεροδρομίων.
Στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθούν εκτεταμένες εργασίες προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ. Ακόμη, στο Μακεδονία καθώς και στα αεροδρόμια Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω και Μυτιλήνης θα κατασκευαστούν νέου τερματικοί σταθμοί. Συνολικά το μέγεθος των 14 τερματικών θα αυξηθεί κατά 100.000 τετραγωνικά μέτρα και θα φτάσει τα 300.000 τετραγωνικά μέτρα. Τα σημεία check in θα αυξηθούν σε 297 από 213 που είναι σήμερα, ενώ τα σημεία ελέγχου ασφαλείας θα διπλασιαστούν σχεδόν από 44 σε 84. Ακόμη, οι πύλες εξόδου θα αυξηθούν στις 147 από 103 που είναι σήμερα και οι θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών από 115 σε 150.
Αυτές είναι οι αρχικές επενδύσεις που θα γίνουν έτσι και αλλιώς. Όμως, ανάλογα το πως θα διαμορφωθεί η επιβατική κίνηση θα κινηθεί και το επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport το οποίο μπορεί -σύμφωνα πάντα με στελέχη της εταιρείας- να φτάσει το 1 δισ. ευρώ.
14...μικρά εμπορικά κέντρα
Πέρα από το κομμάτι των υποδομών, η Fraport Greece δίνει μεγάλη σημασία και στην εμπορική αξιοποίηση των αεροδρομίων. Για αυτό τον λόγο σχεδιάζει την επέκταση τους με στόχο να δημιουργήσει 14 μικρά εμπορικά κέντρα. Εξάλλου η εταιρεία προχώρησε πρόσφατα στην υπογραφή συμφωνίας με την Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ) ΑΕ, θυγατρική της Dufry. Μεταξύ άλλων, η τριακονταετής συμφωνία προβλέπει σημαντική επέκταση των εμπορικών χώρων με αποτέλεσμα τον υπερδιπλασιασμό του τρέχοντος χώρου των καταστημάτων από 5.000τ.μ. σε περισσότερα από 12.000τ.μ. Η επέκταση και βελτίωση των εμπορικών χώρων θα ξεκινήσει και αυτή φέτος και θα ολοκληρωθεί το 2021.
Δείτε αναλυτικά τα 14 αεροδρόμια:
>