Black Friday παντού: Ακόμα και γυμναστήρια στο «χορό» της Μαύρης Παρασκευής

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Black Friday παντού: Ακόμα και γυμναστήρια στο «χορό» της Μαύρης Παρασκευής
Όλη την εβδομάδα και με ευρεία συμμετοχή εξελίσσεται το έθιμο της Black Friday φέτος, με μικρούς και μεγάλους να ελπίζουν στην τόνωση του τζίρου μέσω των προσφορών.

Με ευρεία συμμετοχή ακόμα και στις υπηρεσίες ξεκίνησε ήδη από τα μεσάνυχτα της Κυριακής η περίφημη «Black Friday», η οποία επί ελληνικού εδάφους και μέσα σε μόλις τρία χρόνια κατάφερε να μετατραπεί σε «Black Week», δημιουργώντας έναν ολόκληρο μήνα προσφορών και εκπτώσεων.

Λίγο αφότου ολοκληρώθηκε το 15νθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων οι έμποροι ξεκινούν νέες προσφορές ευελπιστώντας να προσελκύσουν κόσμο σε φυσικά και online καταστήματα όλη την «Μαύρη Εβδομάδα». Κι όλα αυτά παρά τις αμφιβολίες που εκφράζει ο κλάδος για την επίπτωση των εκπτώσεων διαρκείας στους τζίρους των καταστημάτων και την «κακή εκπαίδευση» των καταναλωτών με την πρακτική αυτή.

Μικροί και μεγάλοι παίκτες μπαίνουν στον εκπτωτικό χορό της Μαύρης Παρασκευής

Κατά τον φετινό εορτασμό της εκπτωτικής εβδομάδας προηγήθηκαν εκτεταμένες προωθητικές ενέργειες σε μια προσπάθεια να κρατηθούν σε εγρήγορση οι καταναλωτές. Ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών προανήγγειλαν το επταήμερο προσφορών τους. Οι περισσότερες μεγάλες αλυσίδες, όπως Public, Κωτσόβολος και Πλαίσιο ξεκίνησαν με προσφορές ήδη από το Σαββατοκύριακο.

Πέρα από τις εταιρείες του κλάδου των ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών συσκευών, οι οποίες τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό κερδίζουν μεγάλο μέρος του «μαύρου» τζίρου, στο χορό συμμετέχουν και οι μεγάλες αλυσίδες επίπλων και ειδών σπιτιού, χωρίς ωστόσο όλες να έχουν επεκτείνει τις προσφορές του καθόλη την εβδομάδα. Το IKEA τρέχει Bazzar με 50% για τα τελευταία κομμάτια ενώ η «Μαύρη Παρασκευή» για το PRAKTIKER θα ξεκινήσει το βράδυ της Τετάρτης. Παράλληλα και αλυσίδες επίπλων όπως «Εντός» και «Μαρμαρίδης», καθώς κι εκείνες με ακριβότερα προϊόντα όπως BO Concept και Casa di Patsi έχουν προαναγγείλει τις προσφορές τους για την ημέρα.

Στο χορό έχουν μπει φυσικά όλα τα εμπορικά κέντρα Attica, The Mall Athens, Notos, Factory Outlet, McArthur Glen, River West και Smart Park αλλά και κάποια καταστήματα του Golden Hall. Το παρόν δίνουν και οι μεγάλες αλυσίδες ένδυσης κι υπόδυσης όπως ZARA,H&M, Intersport ενώ από τα μικρότερα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, τα περισσότερα συνεχίζουν ακάθεκτα τις εκπτώσεις της ενδιάμεσης περιόδου.

«Φλας εκπτώσεις» για το τέλος της εβδομάδας φαίνεται να ετοιμάζουν και διάφορες εταιρείες καλλυντικών με το ηλεκτρονικό κατάστημα Attica Beauty του ομώνυμου φυσικού πολυκαταστήματος να δέχεται από την αρχή της εβδομάδας σχετικές προπαραγγελίες. Την παράδοση της συμμετοχής τους με προσφορές κι εκπτώσεις σε ευρεία γκάμα ειδών συνεχίζουν φέτος και τα ηλεκτρονικά φαρμακεία.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει φέτος η ύπαρξη υπηρεσιών σε έκπτωση λόγω Black Friday. Ασφαλιστικές εταιρείες, καταστήματα ελέγχου μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, γυμναστήρια ακόμα και εταιρείες μέσω των οποίων αυξάνετε τους followers σας στο Instagram, παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε μειωμένες τιμές γι' αυτή την εβδομάδα.

Black Friday και στα σούπερ μάρκετ

Στα αμερικανικά πρότυπα των Target και Walmart δείχνουν να κινούνται και οι εγχώριες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Να υπενθυμίσουμε ότι ήδη από πέρυσι συμμετείχαν στην Black Friday οι τρεις πρώτες σε πωλήσεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και δύο ηλεκτρονικά καταστήματα. Όσο για φέτος, η Lidl έχει ήδη ανακοινώσει τις προσφορές της, οι οποίες θα ισχύουν από την Πέμπτη κυρίως σε είδη σπιτιού, ένδυσης και υπόδησης ενώ κάποιου είδους προσφορές αναμένεται να ανακοινώσουν και ΑΒ Βασιλόπουλος - πέρυσι προσέφερε έξτρα πόντους για την κάρτα ΑΒ Plus στις 100 πρώτες online παραγγελίες και Σκλαβενίτης - ο οποίς πέρυσι είχε ανακοινώσει εκπτώσεις 20% σε εποχιακά είδη και είδη σπιτιού.

Ανησυχία για τις «εκπτώσεις 365 μέρες το χρόνο»

Η ημερολογιακή επέκταση αλλά και οι μικρομεσαίοι παίκτες που έχουν προστεθεί στη φετινή εκπτωτική γιορτή της Μαύρης Παρασκευής, σε μια προσπάθεια να τονωθεί ο αναιμικός τζίρος των χρόνων της κρίσης, γεννούν αμφιβολίες ως προς την βιωσιμότητα του θεσμού. Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν η ενίσχυση του τζίρου των καταστημάτων που θα φέρει η Black Friday θα αφορά κυρίως τις μεγάλες αλυσίδες - οι οποίες μπορούν να προχωρήσουν σε μεγαλύτερες προσφορές - ενώ θα δημιουργήσει ασθενική κατανάλωση στην υπόλοιπη αγορά.

Ο προβληματισμός εντείνεται αν σκεφτεί κανείς ότι η ενσωμάτωση του θεσμού της Black Friday στην ελληνική πραγματικότητα ήρθε σε μια εποχή έντονης ύφεσης και πλέον ο καταναλωτής έχει εκπαιδευτεί να «κυνηγά προσφορές». Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το 50% του τζίρου της αγοράς των σούπερ μάρκετ πραγματοποιείται από προϊόντα σε προσφορά.

Οι εκπτώσεις μετατρέπονται πλέον σε «λαϊκό αίτημα» κι είναι δύσκολο για τα μικρά καταστήματα να απέχουν από μια περίοδο που οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν. Την ίδια στιγμή όμως, η εκτεταμένη περίοδος εκπτώσεων που προηγείται της χριστουγενιάτικης περιόδου αλλάζει τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών. Όπως απέδειξε πρόσφατη έρευνα της Deloitte, η Black Friday αποτελεί προφανές κίνητρο αγορών και το 10% των ερωτηθέντων της έρευνας επιβεβαιώνει ότι θα προμηθευτεί τα δώρα της περιόδου των Χριστουγέννων ήδη από τον Νοέμβριο, μέσα στην Black Friday. Το φαινόμενο άλλωστε παρατηρείται ήδη και στο εξωτερικό. Ήδη από το 2017 στη Βρετανία οι πωλήσεις του Νοεμβρίου ξεπέρασαν αυτές του Δεκεμβρίου, για πρώτη φορά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider