Κινέζοι επενδυτές αναζητούν ευκαιρίες για επενδύσεις στη διαχείριση των απορριμμάτων της Ελλάδας, με έμφαση στην ενεργειακή αξιοποίησή τους. Το ενδιαφέρον του Πεκίνου και γι΄ αυτόν τον τομέα επιβεβαιώθηκε από τα δύο διαδικτυακά φόρουμ που διοργάνωσε η ελληνική Belt And Road Associates, η οποία είναι συνεργάτης του κινεζικού δικτύου China Go Abroad. Σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής της κ. Γιώργου Φλωρά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε αυτά συμμετείχαν περίπου 500 στελέχη κινεζικών εταιρειών, οι οποίες αναζητούν επενδυτικές ευκαιρείες ανά τον πλανήτη.
Όσον αφορά στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων, δεν είναι τυχαίο ότι το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) του οποίου η διαβούλευση λήγει αύριο, προβλέπει τη δημιουργία τεσσάρων μονάδων παραγωγής ενέργειας με ενεργειακή αξιοποίηση των υπολειμμάτων σκουπιδιών από τις Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ). Στόχος της κυβέρνησης είναι η αύξηση της ενεργειακής αξιοποίησης των υπολειμμάτων των αποβλήτων και η ανάπτυξη μονάδων παραγωγής ενέργειας με σκοπό τη μείωση της ταφής καθώς και η ανάκτηση ενέργειας από την επεξεργασία των οργανικών αποβλήτων (βιομάζα) αλλά και την παραγωγή δευτερογενών υλικών (κόμποστ) στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας. Το νέο ΕΣΔΑ επίσης προβλέπει πληθώρα νέων υποδομών για την πλήρη κάλυψη της χώρας έως το 2030 με 43 ΜΕΑ και 43 με 46 Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ).
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φλωράς, τουλάχιστον ένα δισ. ευρώ από την Κίνα αναζητεί επενδύσεις στα σκουπίδια στη χώρα μας. Μάλιστα, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε ο ίδιος, οι Κινέζοι προσφέρουν κάθε είδους τεχνολογία, αλλά και χρηματοδότηση για κάθε έργο παραγωγής ενέργειας από σκουπίδια. Μάλιστα, ο ίδιος επεσήμανε ότι υπάρχει πρόταση εκατοντάδων εκατ. ευρώ ειδικά για τον ΧΥΤΑ στη Φυλή με στόχο την παραγωγή ενέργειας και την απόδοση του χώρου ως πάρκου.
Να σημειωθεί ότι ο σχεδιασμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) προβλέπει –σε συνέχεια της δημοπράτησης των ΜΕΑ σε Κέρκυρα, Χερσόνησο και Τρίκαλα - τη δημοπράτηση άλλων 14 μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων έως το τέλος του 2020, σε Καβάλα, Ανατολική Θεσσαλονίκη, Νάξο, Χίο,Σητεία, Κεφαλονιά, Αγρίνιο,Ηράκλειο (αναβάθμιση ΜΕΑ), Λάρισα, Βόλο, Πάτρα, Λαμία, Χαλκίδα και Ρόδο. Με δεδομένο ότι έξι μονάδες έχουν ήδη δημοπρατηθεί (Ζάκυνθος, Λευκάδα, Ναύπακτος, Τρίκαλα, Κέρκυρα και Χερσόνησος) και άλλες επτά βρίσκονται σε στάδιο κατασκευής (Αλεξανδρούπολη, Θήβα, Ηλεία, Αμάρι, Αρκαδία, Μεσσηνία και Λακωνία), προβλέπεται ότι έως το τέλος του 2023 θα έχουν κατασκευαστεί 27 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων σε όλη την Ελλάδα.
Πέρα από τα έργα υποδομής για τα σκουπίδια, οι Κινέζοι επενδυτές – με την επιφύλαξη των δυσκολιών που δημιουργεί η πανδημία – ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας, στα σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ και της Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης κλπ.