Με μια ψηφιακή εφαρμογή η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη έως τις 10 Ιουλίου και θα «κατεβάζουν» οι επιχειρήσεις δωρεάν από gov.gr, θα γίνεται ο έλεγχος των πελατών για την είσοδό τους στους εσωτερικούς χώρους των καταστημάτων εστίασης και χώρων ψυχαγωγίας από τις 15 Ιουλίου.
Οι επιχειρήσεις, μέσω αυτή της εφαρμογής, θα επιβεβαιώνουν τη γνησιότητα του πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης των πελατών τους στους covid free χώρους (αμιγείς) και αντίστοιχα των ράπιντ ή μοριακών τεστ στους μεικτούς. Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις που έδωσε την Πέμπτη η κυβέρνηση, η δήλωση των επιχειρηματιών σχετικά με την κατηγορία στην οποία ανήκουν, θα γίνεται στην πλατφόρμα της ΕΡΓΑΝΗ ενώ ένα κατάστημα μπορεί να έχει μεικτή χρήση στους εξωτερικούς της χώρους και αμιγή στους εσωτερικούς, η εναλλαγή χρήσης ωστόσο μπορεί να γίνεται μία φορά.
Στις εισόδους των καταστημάτων θα υπάρχει ειδική σήμανση(covid-free ή μεικτός χώρος), με ειδική αναφορά σχετικά με το αν είναι εμβολιασμένο και το προσωπικό της επιχείρησης. Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους στους covid free χώρους επισημαίνεται ότι πρέπει να φορούν μάσκα, γάντια και να υποβάλλονται σε τεστ, ωστόσο, σημειώνεται ότι «το κριτήριο που διαφοροποιεί τους πελάτες από τους εργαζόμενους είναι ο ουσιώδης χαρακτήρας της δραστηριότητας. Για τους πελάτες πρόκειται για ψυχαγωγία, για τους εργαζόμενους συνιστά απολύτως ουσιώδη δραστηριότητα επιβίωσης. Συνεπώς οι επιχειρηματίες σίγουρα έχουν το δικαίωμα να ρυθμίσουν εντός της επιχείρησης αυστηρούς κανόνες υγείας (πχ τακτικό τεστ, μάσκες ενισχυμένης προστασίας κοκ) και να διευθετήσουν τον τρόπο εργασίας των εργαζόμενων τους, ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η αμιγής χρήση ως χώρου εμβολιασμένων».
Προβλέπεται τέλος, όσον αφορά στις παραβάσεις, να υπάρξει ειδικό πλαίσιο αυστηρών κυρώσεων και για τους επιχειρηματίες και για τους πελάτες, το οποίο θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα.
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις
Την ίδια στιγμή παραμένει η αναταραχή που ξεκίνησε στον κλάδο μετά τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για το νέο πλαίσιο λειτουργίας και τον διαχωρισμό των καταστημάτων σε δύο κατηγορίες. Οι επιχειρηματίες περιμένουν να έχουν στα χέρια τους όλα τα δεδομένα για τους νέους κανόνες και πώς θα εφαρμόζονται, ώστε στη συνέχεια να επιλέξουν κατηγορία για τα καταστήματά τους, με την πλειονότητά τους αυτή τη στιγμή να μην έχει αποφασίσει ακόμα.
Από τη μία πλευρά, όπως εξηγούν, το ποσοστό πληρότητας στους αμιγείς χώρους φτάνει το 85% και είναι πολύ υψηλότερο από το 50% που θα ισχύει στις μεικτές. Παράλληλα εκτιμούν ότι το κόστος του ράπιντ τεστ που καλούνται να κάνουν οι ανεμβολίαστοι πελάτες θα λειτουργήσει αποτρεπτικά στο να επισκεφθούν τα καταστήματα. Κατά συνέπεια θεωρούν ότι με τα μέτρα αυτά «οδηγούνται» ουσιαστικά οι επιχειρήσεις προς την κατεύθυνση να γίνουν Covid free, κάτι βέβαια που σημαίνει ότι θα «χάσουν» τους πελάτες οι οποίοι δεν είναι εμβολιασμένοι.
Θεωρούν ωστόσο ότι μέσα στο καλοκαίρι που οι περισσότεροι πελάτες επιλέγουν να κάθονται έξω δεν θα αντιμετωπίσουν μεγάλα προβλήματα με τα μέτρα που θα ισχύσουν στους εσωτερικούς χώρους. Από το φθινόπωρο και μετά τα δεδομένα θα αλλάξουν ενώ όπως επισημαίνει και ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΕ, Γιώργος Καββαθάς, θα εξαρτηθούν πολλά και από την πορεία των εμβολιασμών. Εάν δηλαδή έχει εμβολιαστεί ένα υψηλό ποσοστό του πληθυσμού, οι επιχειρηματίες θα μπορέσουν ευκολότερα να επιλέξουν να λειτουργήσουν ως covid free, αυξάνοντας και τη χωρητικότητά τους. Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι θεσμικοί εκπρόσωποι του κλάδου αναμένεται να θέσουν τους προβληματισμούς τους στην κυβέρνηση ζητώντας να εφαρμοστεί πληρότητα 70% για όλα τα καταστήματα όπως ίσχυε άλλωστε και αμέσως μετά το πρώτο lockdown.