Επένδυση επιπλέον 450 εκατ. δολαρίων στη Wisk Aero, ανήγγειλε ο αμερικανικός «γίγαντας» στον τομέα της αεροδιαστημικής Boeing, θέλοντας να υποστηρίξει τα σχέδια για την ανάπτυξη ιπτάμενων ταξί χωρίς πιλότους.
Η Wisk που εδρεύει στην Καλιφόρνια, ανήκει στην Boeing και την Kitty Hawk - την εταιρεία αεροπορικών οχημάτων που ξεκίνησε ο συνιδρυτής της Google, Λάρι Πέιτζ - και είναι ένας από τους δεκάδες κατασκευαστές οχημάτων της λεγόμενης ηλεκτρικής κάθετης απογείωσης/προσγείωσης (eVTOL), ωστόσο ξεχωρίζει διαφέρει ως προς την εστίαση των προσπαθειών της στην αυτόνομη πτήση.
«Η άποψή μας είναι ότι είναι το μεγάλο στρατηγικό πλεονέκτημα της Wisk, είναι η μετάβαση απευθείας σε ένα αεροσκάφος που πετά μόνο του, χτίζοντας αυτές τις αρχές σε κάθε επίπεδο του σχεδιασμού και της ανάπτυξης», δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής στρατηγικής της Boeing, Μαρκ Άλεν.
Η Boeing αρνήθηκε να δώσει ημερομηνία για αυτό που αποκαλεί το επιβατικό όχημα Wisk έκτης γενιάς, αλλά πηγές του Reuters ανέφεραν ότι η ιδέα ήταν να το παρουσιάσει για πιστοποίηση γύρω στο 2028.
Η Boeing είπε ότι θα είναι το πρώτο αυτόνομο όχημα μεταφοράς επιβατών που θα πιστοποιηθεί στις ΗΠΑ.
Σε ανακοίνωση της, η Wisk είπε ότι η επένδυση 450 εκατ. δολαρίων από την Boeing θα την καταστήσει «μια από τις πιο καλά χρηματοδοτούμενες» εταιρείες του τύπου της, αλλά δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες.
Η συγκέντρωση κεφαλαίων ακολουθεί ένα κύμα συγχωνεύσεων ανταγωνιστών μέσω SPAC ύψους δισ. δολαρίων, μια τάση η οποία ωστόσο έχει μειωθεί πρόσφατα.
Οι αναλυτές λένε ότι το χρονοδιάγραμμα για την πιστοποίηση παραμένει η βασική πηγή αβεβαιότητας γύρω από τον κλάδο, του οποίου τα ντεμπούτα περιλαμβάνουν τις Joby και Archer με έδρα την Καλιφόρνια και τους ευρωπαίους ανταγωνιστές Lilium και Vertical Aerospace.
Η Boeing κατέχει ένα άγνωστο πλειοψηφικό μερίδιο στη Wisk.
Συνεργασίες σε όλον τον κλάδο
Δεν είναι η μόνη εταιρεία αεροδιαστημικής που συνεργάζεται με τη Silicon Valley για να μοιραστεί το κόστος ανάπτυξης και να προωθήσει μια ευέλικτη προσέγγιση στην καινοτομία, καθώς τα ταυτόχρονα άλματα στην ηλεκτροκίνηση, στα υλικά και στην τεχνολογία επεξεργασίας φέρνουν την αεροπορία κοντά στις startups.
«Τα είδη συνεχών μεταβολών της ζήτησης που θα συνοδεύουν αυτές τις αναδυόμενες βιομηχανίες απαιτούν πραγματικά ευρεία συνεργασία μεταξύ εκείνων εντός της ίδιας της βιομηχανίας που συνδυάζουν διαφορετικές δυνατότητες», είπε ο Άλεν σε μια συνέντευξη.
Πέρα από αυτό, ο φορτωμένος με χρέη «γίγαντας» της αεροδιαστημικής των ΗΠΑ θεωρείται πιο πρόθυμος να αναπτύξει από κοινού τεχνογνωσία σε δυνατότητες όπως η αυτονομία και οι προηγμένες διαδικασίες παραγωγής, αντί να ελέγχει όλη την τεχνολογία προηγμένης τεχνολογίας ο ίδιος.
Ερωτηθείς εάν θα μπορούσαν να υπάρξουν άλλες συνεργασίες στο πλαίσιο των βασικών αεροδιαστημικών δραστηριοτήτων της Boeing, ο Άλεν είπε: «Η Wisk είναι μόνο ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Είμαι βέβαιος ότι δεν θα είναι το μόνο παράδειγμα.»
Η επένδυση της Boeing στην εταιρεία θα μπορούσε να αποφέρει βελτιώσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν σε όλο το χαρτοφυλάκιο της Boeing, πρόσθεσε.