Το 2022 αναμένονται 62 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιέρας στον ΟΛΘ, έναντι 17 το 2021, με το λιμάνι της Βορείου Ελλάδας να έχει «βάλει πλώρη» ώστε να μπει δυναμικά στον χάρτη της κρουαζιέρας.
Άλλωστε, βρίσκεται σε στρατηγική γεωγραφική θέση δεδομένου ότι είναι από τα ελάχιστα λιμάνια παγκοσμίως που η αφετηρία της κρουαζιέρας είναι στην καρδιά της πόλης ενώ η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από πολύ σημαντικά αξιοθέατα και μνημεία της Β. Ελλάδος (Αρχαία Πέλλα, Βεργίνα, Άγιο Όρος, Αμφίπολη κ.α.).
Ανάμεσα στους στρατηγικούς στόχους που έχει θέσει η ΟΛΘ Α.Ε. για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, συγκαταλέγεται και η προώθηση της Θεσσαλονίκης ως ιδανικό προορισμό κρουαζιέρας, αυξάνοντας την τουριστική κίνηση, με σκοπό την ενίσχυση τόσο της τοπικής κοινότητας, όσο και της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, που είχε αναδείξει σε σχετικό του θέμα το insider.gr, η εισηγμένη φέρονταν να αναμένει περί τις 55 επιβεβαιωμένες αφίξεις από 11 διαφορετικές εταιρείες κρουαζιέρας με 15 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια (με τα τότε στοιχεία, το 55% των αφίξεων της κρουαζιέρας του 2022 θα είναι αφίξεις homeport - 30 αφίξεις homeport). Ωστόσο, όπως σημειώθηκε στην πρόσφατη παρουσίαση προς αναλυτές ο ΟΛΘ αναμένει για φέτος 62 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιέρας.
Ήδη πάντως, σύμφωνα με όσα είχε γνωστοποιήσει στα μέσα Ιανουαρίου η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, τα στοιχεία για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, συγκριτικά μεταξύ του 2021 και του 2019 (δεδομένου ότι το 2020 ήταν ουσιαστικά χρονιά επανεκκίνησης του κλάδου κρουαζιέρας) «έδειχναν» ότι στη Θεσσαλονίκη υπερδιπλασιάστηκαν οι επιβάτες (+142%). Το λιμάνι από την 26η θέση στον αριθμό επιβατών το 2019 βρέθηκε στην 14η το 2021, ενώ με βάση τον αριθμό αφίξεων από την 36η το 2019 βρέθηκε στην 18η θέση το 2021. Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σχεδόν τριπλασιάστηκαν από 6 το 2019 σε 17 το 2021.
Σημειώνεται ότι το 2021 η εταιρεία εμφάνισε αυξημένα μεγέθη. Όπως σημειώθηκε και στην σχετική παρουσίαση, σε επίπεδο μητρικής η αύξηση των εσόδων ανήλθε σε €5,2 εκατ. (αύξηση 7,2%), από €71,7 εκατ. το 2020, στα €76,9 εκατ. το 2021, με €1,3 εκατ. πρόσθετα έσοδα προερχόμενα από τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (συνολικά 51 εκατ. ευρώ), ήτοι αύξηση 2,7% και πρόσθετα €3,3 εκατ. από τον τερματικό σταθμό συμβατικού φορτίου, σημειώνοντας αύξηση 16,3% (23,5 εκατ. ευρώ συνολικά), αποτέλεσμα κυρίως αυξημένων όγκων φορτίων και στους δύο τομείς. Επίσης σημειώθηκε αύξηση στην εκμετάλλευση χώρων με €0,3 εκατ. πρόσθετα έσοδα, ήτοι αύξηση 20,2% και πρόσθετα €0,2 εκατ. από την επιβατική κίνηση, σημειώνοντας αύξηση 110,5%.
Αναφορικά με την κερδοφορία, τα Μικτά Κέρδη της ΟΛΘ Α.Ε. αυξήθηκαν από € 33,9 εκατ. το 2020 σε € 37 εκατ. το 2021, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 9%. Τα Λειτουργικά Κέρδη (EBITDA) σημείωσαν αύξηση επίσης από € 30,9 εκατ. το 2020, σε € 34,7 εκατ. το 2021, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 12,3% κυρίως λόγω του αυξημένου όγκου διακινούμενων φορτίων. Τέλος, τα Καθαρά Κέρδη μετά φόρων αυξήθηκαν από € 20,1 εκατ. το 2020, σε € 21,1 εκατ. το 2021, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 5%. Το μικτό περιθώριο κέρδους ανήλθε σε 48,1%, το περιθώριο EBITDA σε 45,2% και των καθαρών κερδών σε 27,4% επί των πωλήσεων.
Αναφορικά με την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε συνολικά αύξηση κατά 2,2%, από 461 χιλ. TEUs το 2020, σε 471 χιλ. TEUs το 2021 (εκ των οποίων 8 χιλ. TEUs μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σόφιας). Το επίπεδο δραστηριότητας σε διακίνηση φορτίων αυξήθηκε για τον Σταθμό Συμβατικού Φορτίου συνολικά κατά 13,3% (4,236 εκατ. τόνοι) με τον τομέα Dry Bulk να εισφέρει 3,511 εκατ. τόνους (+14,7% έναντι 2020), τον τομέα General Cargo να ενισχύεται 6,3% και τον τομέα Liquid Bulk κατά +11,8%.
Ιδιαίτερα σημαντική αύξηση σημείωσε και η κίνηση στον Επιβατικό Τομέα, με 77 χιλιάδες επιβάτες, έτος ρεκόρ άφιξης επιβατών, όπως και έτος ρεκόρ για την ανάπτυξη του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και συνολικών εσόδων για τον Λιμένα Θεσσαλονίκης. Οι αφίξεις πλοίων αυξήθηκαν σημαντικά κατά 7,1%, από 1.286 το 2020 σε 1.377 το 2021, περιλαμβάνοντας διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, συμβατικού φορτίου και επιβατών.
Το 2021 ο ΟΛΘ είχε καθαρές ταμειακές εισροές από λειτουργικές δραστηριότητες 29,9 εκατ. ευρώ, σύνολο ιδίων κεφαλαίων ύψους περίπου 174 εκατ. ευρώ, η εισηγμένη δεν έχει τραπεζικό δανεισμό, ενώ τα μετρητά ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ. Η μετοχή διαπραγματεύεται με p/bv στο 1,5 περίπου (στις 31/12/2021 είχε book value στα 17,32 ευρώ), ενώ βάσει της τιμής στο τέλος του χρόνου «έπαιζε» με p/e 12, με τη μερισματική απόδοση στο 5,6%.
Μέσα στο 2022 η μετοχή του ΟΛΘ έχει κάνει υψηλό στα 27,7 ευρώ, πρόσφατα υποχώρησε προς τα 24 ευρώ (αρχές Μαρτίου, μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, ενδοσυνεδριακά και στα 23,5 ευρώ) για να επανέλθει σταδιακά προς τα 25,7-25,8 ευρώ. Υψηλό 12μήνου έγινε πέρυσι τον Ιούνιο στα 29 ευρώ περίπου.
Στη σχετική παρουσίαση αναφέρθηκαν και άλλα στοιχεία όπως:
- Η ΟΛΘ διατηρεί επαρκή χρηματοοικονομική θέση και δημιουργεί νέες ετήσιες χρηματοροές, ικανές να χρηματοδοτήσουν τις ετήσιες λειτουργικές δαπάνες (OpEx), ετήσιες καταβολές μερισμάτων και σημαντικό μέρος των συνολικών αναγκών σε επενδύσεις (CapEx), σε συνδυασμό με τη μελλοντική χρήση δανεισμού, όταν απαιτηθεί. Παραμένει χωρίς δανεισμό (Debt free).
- Ειδικότερα, όσον αφορά το πρόγραμμα κεφαλαιουχικών επενδύσεων, η ΟΛΘ ολοκλήρωσε σημαντικές επενδύσεις € 52,4εκατ. από την ιδιωτικοποίησή της (Μάρτιος 2018) έως τον Μάρτιο του 2022, ενώ ένα επιπλέον ποσό € 30-35εκατ. αναμένεται να εκτελεστεί κατά τη διάρκεια του 2022, τηρουμένων σχετικών συνθηκών.
- Το προτεινόμενο μέρισμα, υπό την έγκριση της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της χρήσης του 2021 η οποία θα διεξαχθεί την 21η Απριλίου 2022, ανέρχεται σε € 1,50/μετοχή σε σύγκριση με € 1,42/μετοχή του προηγούμενου έτους. Η μελλοντική μερισματική πολιτική της ΟΛΘ στοχεύει να συνεχίσει με ικανοποιητικές καταβολές, λαμβάνοντας ωστόσο υπόψη την ανάγκη αυτοχρηματοδότησης σημαντικού μέρους των επενδύσεών της.
Η Διοίκηση της ΟΛΘ επικεντρώνεται σε μια σειρά νέων υλοποιήσεων, μεταξύ των οποίων ενδεικτικά αναφέρονται:
- Διαρκή βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης του Λιμένα ως πρωταρχικού χώρου διακίνησης συμβατικών φορτίων και περαιτέρω ενίσχυση του ηγετικού ρόλου της Θεσσαλονίκης στην Ανατολική Μεσόγειο.
- Εντός Ιουλίου 2022 αναμένεται να τεθούν σε πλήρη λειτουργία δυο υπερσύγχρονες γερανογέφυρες (STS Cranes) στην Προβλήτα 6, οι οποίες αναμένεται να βελτιώσουν σημαντικά την λειτουργικότητα και εξυπηρέτηση των νέων αφίξεων στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων.
- Νέες επενδύσεις εντός του 2022 για την αναβάθμιση και επέκταση της Προβλήτας 6, οι οποίες θα επιτρέπουν την εξυπηρέτηση πλοίων Post Panamax έως 24 χιλ. TEUs (επί του παρόντος εξυπηρετούνται πλοία New Panamax έως 8 χιλ. TEUs) και θα προσελκύσουν υπηρεσίες κύριας γραμμής, (mainliner services) σύμφωνα με τις νέες συνθήκες της αγοράς.
- Εγκατάσταση νέου λογισμικού TOS (Terminal Operation System) για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, με σκοπό να βελτιωθεί σημαντικά η λειτουργική απόδοση.
- Επέκταση της περιοχής της Ελευθέρας Ζώνης.
- Περαιτέρω βελτίωση της πελατοκεντρικής πολιτικής, της ουσιαστικής ανάπτυξης νέων εμπορικών γραμμών, της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας.
- Τέλος, ανάπτυξη των λεγόμενων δραστηριοτήτων «beyond the Port»: ενσωμάτωση του Λιμένα της Θεσσαλονίκης στην εφοδιαστική αλυσίδα, παρέχοντας intermodal (διατροπικές) λύσεις από και προς τις κύριες Βαλκανικές χώρες. Προς αυτό το σκοπό, συστάθηκε νέα θυγατρική στη Σόφια (100% ιδιοκτησίας ΟΛΘ) το Νοέμβριο του 2020, «ThPA Sofia EAD», ενώ αναμένεται να ιδρυθούν περισσότερες θυγατρικές στο εγγύς μέλλον.