Τα δεδομένα τόσο για τους δύο κορυφαίους εμπλεκόμενους επιχειρηματικούς ομίλους, δηλαδή την Ελλάκτωρ με βασικό μέτοχο την ολλανδική Reggeborgh της οικογένειας Holterman και τη Motor Oil (MOH) της οικογένειας Βαρδινογιάννη, όσο όμως και ευρύτερα στον τομέα των υποδομών αλλάζει το deal για την απόκτηση από τη MOH του μεριδίου των μετόχων της κατασκευαστικής, Μπάκου - Καϋμενάκη, αλλά και η συμφωνία του πετρελαϊκού ενεργειακού γκρουπ για τον τομέα ΑΠΕ της κατασκευαστικής.
Πλέον η Ελλάκτωρ μπορεί να προχωρήσει με ακόμα πιο γρήγορους ρυθμούς και μεγαλύτερη ορατότητα στην εξυγίανση του κατασκευαστικού τομέα, έχοντας μάλιστα σύμμαχο στο πλευρό της μία από τις ισχυρότερες επιχειρηματικές οικογένειες της Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση το deal δημιουργεί τις συνθήκες ώστε Ελλάκτωρ και Μotor Oil να δημιουργήσουν έναν από τους σημαντικότερους πόλους του τομέα των υποδομών, με την κατασκευαστική να απελευθερώνεται από την εσωστρέφεια και τον μετοχικό πόλεμο και να ετοιμάζεται, ενισχυμένη, να «χτυπήσει» τα μεγάλα projects όπως αυτό της Αττικής Οδού, δηλαδή τη «χρυσή» σύμβαση παραχώρησης. Επιπρόσθετα, η εξέλιξη αυτή δείχνει και ότι ο βασικός μέτοχος και η διοίκηση του ομίλου, μέσα σε διάστημα μόλις ενός έτους, «έχτισαν γερά θεμέλια» μέσω της αναδιοργάνωσης και της κεφαλαιακής ενίσχυσης, καταφέρνοντας να προσελκύσουν επιχειρηματικά ονόματα μεγάλου βεληνεκούς τόσο από το εξωτερικό όσο και από την ελληνική αγορά και μάλιστα του διαμετρήματος της οικογένειας Βαρδινογιάννη. Κάτι που πιστώνεται η διοίκηση του ομίλου.
Τη συμφωνία για την αγορά ποσοστού 29,87% (104.000.000 μετοχών), έναντι 182 εκατ. ευρώ, των εφοπλιστών – μετόχων της Ελλάκτωρ, Μπάκου-Καϋμενάκη από τον μεγάλο ενεργειακό και πετρελαϊκό όμιλο, ανακοίνωσε επισήμως χτες το απόγευμα η Motor Oil (όπως και η πλευρά των εφοπλιστών), επιβεβαιώνοντας τα σενάρια του τελευταίου χρονικού διαστήματος αλλά και όσα από το πρωί ανέφεραν η στήλη «backstory» αλλά και σχετικά θέματα του insider.gr. Η συναλλαγή για τις μετοχές κυριότητος των KILOMAN HOLDINGS LTD και GREENHILL INVESTMENTS LTD έγινε στην τιμή των 1,75 ευρώ, ήτοι περίπου premium 18% σε σχέση με την τιμή των 1,48 ευρώ στο ΧΑ προ της συναλλαγής (οι τίτλοι των Ελλάκτωρ – Motor Oil τέθηκαν σε αναστολή διαπραγμάτευσης) και την κεφαλαιοποίηση των περίπου 516 εκατ. ευρώ.
Επιπρόσθετα, η ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ ανακοίνωσε ότι έχει συν-διαμορφώσει ένα αρχικό πλαίσιο συμφωνίας με την REGGEBORGH INVEST B.V. (κατέχει περίπου 106 εκατ. μετοχές Ελλάκτωρ Α.Ε.) για την απόκτηση ποσοστού 75% του μετοχικού κεφαλαίου εταιρείας που θα συσταθεί και θα έχει ως περιουσιακό στοιχείο το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ συνολικής ισχύος 493 MW καθώς επίσης και σειρά έργων υπό κατασκευή συνολικής ισχύος άνω των 1,6 GW. Ο Όμιλος Ελλάκτωρ θα συμμετέχει με ποσοστό 25% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας. Η αξία επιχείρησης για την εν λόγω συναλλαγή (enterprise value) συμφωνήθηκε σε 1 δις ευρώ και υπόκειται σε περαιτέρω προσαρμογές συναρτώμενες με την κερδοφορία της επιχείρησης και τη δομή της συναλλαγής. Στο πλαίσιο της συμφωνίας η REGGEBORGH INVEST B.V. θα ψηφίσει υπέρ αναφορικά με την διασφάλιση των δικαιωμάτων μειοψηφίας της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε. ως μετόχου της Ελλάκτωρ Α.Ε. Η συμφωνία περιλαμβάνει επιπλέον όρο για τη δυνατότητα πιθανής μείωσης του ποσοστού της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε. στο μετοχικό κεφάλαιο της Ελλάκτωρ Α.Ε. κατά 52.000.000 μετοχές στην τιμή κτήσης των παραπάνω μετοχών μετά την παρέλευση περιόδου δύο ετών.
Να σημειωθεί ότι μετά την εξέλιξη αυτή η REGGEBORGH και η Motor Oil ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να προχωρήσουν σε προαιρετική δημόσια πρόταση προς όλους τους κατόχους μετοχών της Ελλάκτωρ έναντι 1,75 ευρώ ανά μετοχή σε μετρητά. Αθροιστικά, οι δύο όμιλοι ελέγχουν λίγο πάνω από το 60% της Ελλάκτωρ. Σημειώνεται ότι επισήμως οι Ολλανδοί ελέγχουν περί το 31%, πλέον η Motor Oil κοντά στο 30%, το Atlas Fund γύρω στο 10%, κάπου στο 4% φέρεται να έχει ο εφοπλιστής Διαμαντίδης και μικρότερα ποσοστά θεσμικά και ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες, ιδιώτες.
Οι δυο πλευρές, Motor Oil και εφοπλιστές, ήταν σε προχωρημένες επαφές για την απόκτηση του μετοχικού μεριδίου των τελευταίων. Οι διαπραγματεύσεις των προηγούμενων ημερών ήταν συνεχείς, τα σενάρια αναζωπυρώθηκαν έντονα κάνοντας λόγο για «κρίσιμη Παρασκευή» και εν τέλει βγήκε «λευκός καπνός». Ετσι, μπήκε επίσημα τέλος στη μετοχική διαμάχη μεταξύ Reggeborgh-εφοπλιστών που «κρατάει» από τις αρχές του 2021, έγινε σίριαλ με πολλά και έντονα «επεισόδια» και αναμφίβολα επηρέασε αρνητικά τον όμιλο (αλλά και ευρύτερα τον κλάδο) που νωρίτερα είχε βιώσει και άλλες εσωτερικές κόντρες.
Πρόκειται για ένα μεγάλο deal που αλλάζει τα δεδομένα στο εσωτερικό της Ελλάκτωρ αλλά και θα «ανακατέψει την τράπουλα» στον ευρύτερο τομέα των υποδομών συμπεριλαμβανομένων αυτών της ενέργειας, της διαχείρισης απορριμμάτων, του real estate κ.α.
Η έλευση ενός πανίσχυρου ομίλου με τεράστιο αποτύπωμα στον ενεργειακό και πετρελαϊκό χώρο, με «άπλωμα» των επενδυτικών του σχεδίων σε ΑΠΕ, διαχείριση απορριμμάτων και άλλες υποδομές, με μεγάλη δυνατότητα χρηματοδότησης, προφανώς και ενισχύει την Ελλάκτωρ σε μια κομβική περίοδο τόσο για την επαναφορά του κατασκευαστικού τομέα όσο και εν όψει της διεκδίκησης μεγάλων έργων (π.χ. Αττική Οδός) και της υλοποίησης επενδύσεων.
Άλλωστε, πρόσφατα η Ελλάκτωρ ανακοίνωσε υψηλά EBITDA, αυξημένο ανεκτέλεστο αλλά και σταδιακή επαναφορά του κατασκευαστικού βραχίονα ΑΚΤΩΡ. Επίσης, η Ελλάκτωρ θα συνεχίσει να κατέχει ένα μικρό μερίδιο από τα περίπου 493 MW εγκατεστημένης ισχύος σε ΑΠΕ, η κατασκευαστική θα εισπράξει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και θα μειώσει δραστικά και το χρέος της (καθαρό χρέος 578 εκατ. ευρώ), βελτιώνοντας περαιτέρω το χρηματοοικονομικό προφίλ της.
Πλέον, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για περαιτέρω κεφαλαιακή και χρηματοδοτική ενίσχυση του ομίλου, για εξελίξεις ίσως αναφορικά με την αναχρηματοδότηση ή αποπληρωμή του ευρωομολόγου (670 εκατ. ευρώ συνολικά, με 6,375%), για νέες επενδυτικές και αναπτυξιακές κινήσεις με «φόντο» την διεκδίκηση και της νέας σύμβασης της Αττικής Οδού ή/και άλλων παραχωρήσεων αλλά και με στόχο την ενδυνάμωση του κατασκευαστικού τομέα. Να σημειωθεί ότι σε βάθος διετίας η κατασκευαστική θα έχει και δυνατότητα αγοράς του μισού μεριδίου που απέκτησε η Motor Oil από τους εφοπλιστές (52 εκατ. μετοχές, περίπου 15%).
Όπως σημείωναν χτες πλευρές της κατασκευαστικής, ο όμιλος Ελλάκτωρ τα τελευταία χρόνια βρέθηκε στο επίκεντρο μιας δίνης, που αφορούσε αφενός μεν τις παρενέργειες της οικονομικής κρίσης της χώρας μας και αφετέρου αντιπαραθέσεις και αντιθέσεις που προήλθαν από ιδιότυπες και συχνά άγονες συγκρούσεις μετοχικών παραγόντων. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, παρά το γεγονός ότι δεν είχε επέλθει η απόλυτη νηνεμία στο εσωτερικό της εταιρείας, η βασική αλλαγή των μετοχών καθώς και η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου έδωσαν μία ορμή και μία νέα πνοή στον Όμιλό. Η αλλαγή του management, οι νέες μετοχικές ισορροπίες και η εμπέδωση της σταθερότητας - παρά τα επιμέρους εσωτερικά θέματα - έχουν ήδη αποτυπωθεί στα αποτελέσματα. Οι εταιρείες πρωταγωνιστούν πλέον σε όλα τα επίπεδα και τους τομείς που δραστηριοποιούνται και τα οικονομικά αποτελέσματα, όχι μόνο είναι θετικά, αλλά εμπεδώνουν και την πεποίθηση για μελλοντικές καλύτερες επιδόσεις. Οι αλλαγές στην μετοχική σύνθεση είναι βέβαιο ότι ενδυναμώνουν ακόμη περισσότερο τον Όμιλο, καθώς η είσοδος της Motor Oil, ενός ισχυρού μετόχου, με παράλληλη παρουσία της Reggeborgh Invest, ενός διεθνούς θεσμικού επενδυτή, εγγυάται τις προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη. Η παρουσία ισχυρών μετόχων στην εταιρεία, η εσωτερική νηνεμία και η ισχυροποίηση του management αποτελεί την ικανή και αναγκαία συνθήκη για ένα καλύτερο μέλλον στον Όμιλο. Οι κατευθυντήριες γραμμές που έχουν τεθεί τον τελευταίο ενάμιση χρόνο και έχουν φέρει τα τόσο θετικά αποτελέσματα αποτελούν ισχυρό εχέγγυο για την μελλοντική πορεία του Ομίλου Ελλάκτωρ.
Βέβαια, το deal αποτελεί «ισχυρό χαρτί» και για το γκρουπ της Motor Oil. Ο όμιλος εισέρχεται σε έναν από τους σημαντικότερους πόλους του τομέα των κατασκευών - Παραχωρήσεων, «βάζοντας πόδι» στο ισχυρό χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ του ομίλου Ελλάκτωρ, με αποτέλεσμα η Motor Oil να μετατρέπεται και σε γκρουπ με ευρεία παρουσία στις υποδομές. Να σημειωθεί ότι η Ελλάκτωρ πέραν της μεγάλης παρουσίας της σε κατασκευές – παραχωρήσεις, έχει σχέδια στο real estate (π.χ. μέσω της REDS), διεκδικεί λιμάνια (π.χ. Ηρακλείου), projects απορριμμάτων κ.λπ. Η ισχύς των δύο ομίλων ενδέχεται, όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, να αποτυπωθεί και σε άλλα μέτωπα προσεχώς. Μάλιστα, ίσως όλα αυτά να έχουν μεγαλύτερη σημασία εν όψει και της διεκδίκησης της Αττικής Οδού και άλλων μεγάλων έργων σε όλα τα μήκη και πλάτη των υποδομών.
Πάντως, όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, το deal αυτό και η νέα συμμαχία Ελλάκτωρ – Motor Oil «ανακατεύει την τράπουλα» γενικότερα στις υποδομές. Τα projects δισεκατομμυρίων ευρώ που προωθούνται (παραχωρήσεις, ιδιωτικές αναπτύξεις, ΣΔΙΤ, δημόσια, ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, διαγωνισμοί ΤΑΙΠΕΔ κ.α.) σε όλους τους τομείς (κατασκευές, ενέργεια, απορρίμματα – περιβάλλον, real estate, λιμάνια, ακίνητα ευρύτερα υποδομές) απαιτούν ισχυρά σχήματα σε όλα τα επίπεδα. Παράλληλα, αναμένονται (υποχρεωτικά) projects σε διάφορους τομείς της ενέργειας (από ΑΠΕ και LNG έως υπεράκτια πάρκα και αποθήκευση), τα οποία εφόσον προχωρήσουν θα απαιτήσουν κεφάλαια δισεκατομμυρίων ευρώ, που επίσης κινητοποιούν επιχειρηματικά συμφέροντα και χρηματοοικονομικές δυνάμεις. Όλα αυτά δεν αφορούν μόνο στους δύο αυτούς ομίλους, αλλά και σε μεγάλα ξένα σχήματα ή funds, στις παραδοσιακές δυνάμεις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίο, Intrakat, στον όμιλο Κοπελούζου κ.α. Αλλωστε, αυτό φάνηκε και στο τεράστιο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από ξένα γκρουπ και funds για την νέα σύμβαση της Αττικής Οδού.
Κατά πόσο το «ανακάτεμα» θα φέρει νέα deals, μετοχικού και επιχειρηματικού χαρακτήρα, νέες ΑΜΚ και είσοδο διεθνών και εγχώριων πόλων, περαιτέρω ζυμώσεις σε όλα τα επίπεδα, είναι κάτι που θα φανεί προσεχώς αν και ήδη στον κλάδο δεν αποκλείουν να δούμε «καραμπόλες» και διεργασίες στον απόηχο του deal με επίκεντρο την ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Εξάλλου, εκκρεμεί η επιβεβαίωση ή η μη ενός σεναρίου που κυκλοφορεί εσχάτως στην αγορά και έχει αναδείξει το insider.gr, για την απόκτηση μεγάλου πακέτου μετοχών της Τέρνα Ενεργειακής από το γνωστό fund Maquarie (ΔΕΔΔΗΕ, ενδιαφέρον για Αττική Οδό κ.α.). Μην ξεχνάμε, εξάλλου, τη μετοχική είσοδο πέρυσι της Μ. Λάτση και του Β. Μαρινάκη στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Τέρνα Ενεργειακή, την πρόσφατη ΑΜΚ της Intrakat με είσοδο εγχώριων κεφαλαίων, το ενδιαφέρον ξένων ομίλων και funds για τις Παραχωρήσεις (κυοφορούνται διεργασίες – εξελίξεις σε αυτές τις θυγατρικές των μεγάλων ομίλων), το δυνατό «μπάσιμο» Μυτιληναίου, κυρίως, και Κοπελούζου σε υποδομές (πέραν της ενέργειας), την παρουσάι διεθνών σχημάτων και funds σε διαγωνισμούς κ.α. Κινήσεις που δείχνουν «ανακάτεμα της τράπουλας» και ενδιαφέρον για τον τομέα.
Να αναφέρουμε ότι πηγές με γνώση των διεργασιών σημείωναν ότι εδώ και κάμποσο χρονικό διάστημα η πλευρά Μπάκου-Καϋμενάκη έχει δεχτεί προτάσεις από τρίτες πλευρές για το ποσοστό που κατέχει στον όμιλο, καταλήγοντας τελικά να αποδεχθεί αυτή της οικογένειας Βαρδινογιάννη. Εξάλλου, είχε φανεί ότι, παρά το γεγονός πως εσχάτως οι τόνοι είχαν πέσει, Ολλανδοί και εφοπλιστές δεν μπορούσαν να συνεχίσουν μαζί. Κατά κάποιες πηγές, εκτιμάται πως οι δύο εφοπλιστές είχαν αποκτήσει τις μετοχές προς περίπου 123 εκατ. ευρώ, κατά συνέπεια, δεδομένου ότι δεν ήταν προς όφελος καμίας πλευράς να διαιωνιστεί η μετοχική και δικαστική αντιπαλότητα, το δίδυμο Μπάκου-Καϋμενάκη αποχωρεί με σημαντικές υπεραξίες, σχεδόν 60 εκατ. ευρώ. Οι κ.κ. Μπάκος και Καϋμενάκης μπήκαν στο μετοχικό κεφάλαιο της Ελλάκτωρ στα τέλη του 2020 αποκτώντας μέσω της Invesco Finance ποσοστό περίπου 5%, άρχισαν να αυξάνουν τη συμμετοχή τους στην εταιρεία με την απόκτηση πακέτου μετοχών το οποίο είχε ενεχυριαστεί από το fund Farallon, για να ενισχύουν περαιτέρω το μερίδιό τους σε 30%.