Μια ελληνική ιστορία βιωσιμότητας που χωράει σε ένα μπουκάλι νερό

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μια ελληνική ιστορία βιωσιμότητας που χωράει σε ένα μπουκάλι νερό
ΚΟΡΠΗ
Το δικό του success story καταγράφει το νερό “ΚΟΡΠΗ” της Nestlé Ελλάς. Νέες επενδύσεις θα αυξήσουν σημαντικά την παραγωγικότητα.

Τα εμφιαλωμένα νερά, τα οποία φθάνουν από τα εργοστάσια εμφιάλωσης στα εστιατόρια, στις καφετέριες, στα καταστήματα λιανικής και τελικά στο τραπέζι μας, στην τσάντα μας ακόμη και στην τσέπη μας ή στο παγκάκι όπου έχουμε καθίσει για να ξεκουραστούμε, κάνουν ένα σύνθετο και συχνά χρονοβόρο ταξίδι μέχρι να τα χρησιμοποιήσουμε.

Ο κύκλος του νερού διαγράφει μια πορεία η οποία δεν ακολουθεί πάντα τον εύκολο ή τον σύντομο δρόμο, δεν καταλήγει πάντα στους ποταμούς ή στη θάλασσα αλλά κάποιες ποσότητες. διαπερνούν το έδαφος με τη λειτουργία της διήθησης και σχηματίζουν το υπόγειο νερό. Μέρος του νερού αυτού μπορεί να ξαναβρεί το δρόμο του προς τα επιφανειακά υδάτινα σώματα (και τους ωκεανούς) και εμφανίζεται με τη μορφή πηγών. Ένα άλλο μέρος του υπόγειου νερού πηγαίνει βαθύτερα και εμπλουτίζει τους υπόγειους υδροφορείς, οι οποίοι μπορούν να αποθηκεύσουν τεράστιες ποσότητες νερού για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τα οποία ξεπερνούν και τα 25 χρόνια. Δεδομένου όμως ότι ακόμα και το νερό αυτό συνεχίζει να κινείται, με τη πάροδο του χρόνου μέρος του ξαναμπαίνει στους ωκεανούς όπου ο κύκλος του νερού "τελειώνει" και "ξεκινάει" εκ νέου.

Όμως το ταξίδι του νερού δεν περιορίζεται στην πορεία που καταγράφει στο φυσικό περιβάλλον. Συνεχίζεται κατά την συλλογή, την εμφιάλωση και τη διάθεση του στην αγορά με τα εργοστάσια εμφιαλώσεως να αναλαμβάνουν δράση και να καλούνται να αντιμετωπίσουν τη μεγάλη πρόκληση της διατήρησης της κυκλικότητας και της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Ενδεικτικό παράδειγμα ελληνικού success story στον κλάδο της εμφιάλωσης νερού αποτελεί το νερό “ΚΟΡΠΗ” της Nestlé Ελλάς, το οποίο διατίθεται στην ελληνική και στοχευμένα σε ξένες αγορές (όπου υπάρχει έντονο ελληνικό στοιχείο). Έτσι, ένα μπουκάλι νερό ΚΟΡΠΗ, προέρχεται από ένα εργοστάσιο το οποίο λειτουργεί σε πλήρη αρμονία με το περιβάλλον natura από το οποίο περιστοιχίζεται. Όλες οι εγκαταστάσεις της εταιρίας λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές, έχουν εξαλείψει τα πλαστικά μιας χρήσης και τα απορρίμματα προς χώρους υγειονομικής ταφής. Στο ίδιο πλαίσιο, επιλέγεται η χρήση τρένων ή πλοίων ώστε να μειωθούν οι εκπομπές CO2 κατά την εισαγωγή των πρώτων υλών και των προϊόντων.

Στο επίκεντρο το ESG και η Κυκλική Οικονομία

Ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος, το εργοστάσιο Φυσικού Μεταλλικού Νερού ΚΟΡΠΗ, στο Μοναστηράκι Βόνιτσας, άνοιξε τις πόρτες του σε μια εκδήλωση αφιερωμένη στη βιωσιμότητα. Με κεντρικό θέμα τον «Βιώσιμο Κύκλο Νερού», παρουσιάστηκαν οι πρακτικές του εργοστασίου για την ορθή διαχείριση και προστασία των υδάτινων πόρων και του υδροφόρου ορίζοντα, αλλά και για τη βιώσιμη διατήρηση του ισοζυγίου νερού.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε η διοίκηση, η εταιρεία εφαρμόζει τις αρχές της κυκλικής οικονομίας και ενσωματώνει τα κριτήρια ESG στη δραστηριότητά της δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα το οποίο συνίσταται στην ορθή διαχείριση των υδάτινων πόρων, σε δεσμεύσεις για την κλιματική αλλαγή, σε τόνωση της απασχόλησης, προσφορά στις τοπικές κοινότητες και ισόρροπη αντιπροσώπευση φύλων στο ανθρώπινο δυναμικό της. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις της Nestlé Ελλάς στον τομέα της βιωσιμότητας, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, για πλήρως ανακυκλώσιμες ή επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες έως το 2025 και για μείωση της χρήσης πρωτογενούς πλαστικού κατά 1/3 έως την ίδια χρονιά.

emmanouilidis

O Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Nestlé Ελλάς, Νίκος Εμμανουηλίδης, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα για άμεση δράση και συνεργασία όλων των δυνάμεων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής: «Το ζήτημα της προστασίας του πλανήτη και των φυσικών του πόρων είναι μεγάλο, πολυδιάστατο και επείγον. Δεν υπάρχει κανένα κράτος, καμία εταιρεία και κανένας φορέας που να μπορεί να αντιμετωπίσει μόνος του την κλιματική αλλαγή. Στη Nestlé πιστεύουμε ότι έχουμε έναν πολύ σημαντικό ρόλο να παίξουμε, δεσμεύοντας πόρους, αξιοποιώντας τη δυναμική και την τεχνογνωσία μας και προτείνοντας συγκεκριμένες λύσεις τόσο μέσα από τον τρόπο λειτουργίας μας όσο και μέσα από το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο. Η προσπάθεια που κάνουμε είναι συνεχής και δομημένη διότι θέλουμε και τα αποτελέσματά της να είναι συγκεκριμένα και μετρήσιμα».

Πιο συγκεκριμένα, όπως εξήγησε ο κ. Εμμανουηλίδης, κατά την τελευταία επταετία έχουν μειωθεί τα υλικά συσκευασίας κατά 2.500 τόνους, το 92% των συσκευασιών στην ελληνική αγορά είναι ανακυκλώσιμες και στόχος είναι να φθάσει η εταιρεία το 100% μέχρι το 2025. Ομοίως, η Nestle είναι η πρώτη εταιρεία που έφερε στην αγορά μπουκάλια με ανακυκλώσιμο υλικό κατά 50% ενώ και τα άλλα προϊόντα που λανσάρει έχουν πράσινο προφίλ (όπως είναι τα plant based τρόφιμα κλπ).

«Η βιωσιμότητα κοστίζει αλλά το κόστος θα ήταν πολύ περισσότερο αν δεν κάνουμε κάτι για αυτό», σημείωσε σχετικά ο κ. Εμμανουηλίδης.

Αναλύοντας τις βιώσιμες πρακτικές που εφαρμόζονται στο εργοστάσιο για την ορθή διαχείριση των υδάτινων πόρων και την αποφυγή απωλειών και σπατάλης νερού ο Διευθυντής του εργοστασίου ΚΟΡΠΗ, Νίκος Θαλασσινός, επεσήμανε ότι η εταιρεία στοχεύει στην αναγέννηση του κύκλου του νερού, δηλαδή στην επιστροφή στη φύση των ποσοτήτων νερού που απαιτεί το εργοστάσιο σε ετήσια βάση, με στόχο το 2025 να έχουμε πετύχει θετικό ισοζύγιο. «Αυτό σημαίνει πρακτικά να επιστρέφουμε στη φύση μέσα από τις δράσεις μας, περισσότερο νερό από όσο αντλούμε ετησίως», υπογράμμισε.

Αυτή η δράση αποτελεί και μέρος της διεθνούς πιστοποίησης Alliance for Water Stewardship (AWS) που το εργοστάσιο ΚΟΡΠΗ απέκτησε το 2019, καθιστώντας το, το 1o εργοστάσιο από όλα τα εργοστάσια νερού στην Ελλάδα και από τα πρώτα της Nestlé παγκοσμίως, που έλαβε αυτή την πιστοποίηση.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία προχωρά σε νέες επενδύσεις οι οποίες αφορούν σε νέα γεώτρηση και σε νέες γραμμές παραγωγής με στόχο τη σημαντική αύξηση της παραγωγικότητας.

Η συνεργασία με την Εναλεία – Η σύνδεση του νερού με τη βιώσιμη αλιεία, τη ναυτιλία και τον τουρισμό

Μέρος των περιβαλλοντικών πρωτοβουλιών που υλοποιεί η Nestlé Ελλάς, αποτελεί και η συνεργασία με την Εναλεία για 3η χρονιά, στο πρόγραμμα “Mediterranean Cleanup” που έχει ως στόχο τον καθαρισμό της θάλασσας από τα πλαστικά απορρίμματα, σε συνεργασία με επαγγελματίες αλιείς. Φέτος, η Εναλεία με την υποστήριξη της Nestlé από το Μάρτιο εφαρμόζει το πρόγραμμα στον Αμβρακικό και πιο συγκεκριμένα στις περιοχές της Βόνιτσας, της Πρέβεζας και του Αστακού και στόχος είναι μέχρι το Νοέμβριο όπου λήγει το πρόγραμμα να έχουν συλλεχθεί περίπου 8 τόνοι. Η ιδέα βασίζεται στον καθαρισμό των θαλασσών και των παραλιών από την πλαστική ρύπανση (το 80% των πλαστικών που καταλήγουν στη θάλασσα προέρχονται από την στεριά) και η συλλογή/διαλογή των υλικών με στόχο την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίησή τους (ήδη υπάρχουν συνεργασίες με επιχειρήσεις στην Ιταλία, την Ισπανία και την Ολλανδία, οι οποίες αξιοποιούν το ανακυκλωμένο υλικό και το μετατρέπουν σε ρούχα κλπ).

Τα βασικά ευρήματα των ψαράδων καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος, είναι δίχτυα αλλά και άλλα υλικά καθώς και έπιπλα και οικοσυσκευές ακόμη και μοτοσυκλέτες και μέρη αυτοκινήτων ή αεροπλάνων (έχει βρεθεί ακόμη και μπουκάλι με μήνυμα ενός στρατιώτη από τη Λιβύη προς τη μητέρα του το οποίο και εστάλη στη διεύθυνση που αναγραφόταν).

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΡΑΠΑΚΗΣ

Όπως εξήγησε ο κ. Αραπάκης, συνιδρυτής της Εναλείας, μιλώντας στη δημοσιογραφική αποστολή που βρέθηκε στις εγκαταστάσεις της Nestlé στη Βόνιτσα, ήδη στο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί 1.000 ψαράδες στην Ελλάδα και άλλοι 600 στο εξωτερικό. Η ομάδα αυτή, η οποία συνεχώς διευρύνεται, αφιερώνει πρόθυμα το χρόνο της και σπεύδει με τα καΐκια και τις βάρκες να συλλέξει πλαστικά απόβλητα από δυσπρόσιτες παραλίες ή από τον βυθό ενώ ως κίνητρο τους παρέχονται ανταποδοτικά οφέλη και κάποια επιπλέον αμοιβή.

Ο καθαρισμός των θαλασσών συνδυάζεται με το βιώσιμο τουρισμό, τη βιώσιμη αλιεία και ναυτιλία καθώς όπως εξήγησε ο κ. Αραπάκης, οι τουρίστες δεν επιθυμούν να επισκέπτονται βρώμικες παραλίες ενώ προωθείται η βιώσιμη αλιεία (και όχι η υπεραλίευση) με ενίσχυση του ελληνικού brand και ανάδειξη νέων πηγών εσόδων για τους αλιείς όπως είναι ο αλιευτικός τουρισμός (όταν για παράδειγμα ένα ψαροκάικο υποδέχεται τουρίστες, κάνει επίδειξη ψαρέματος και κατόπιν μαγειρεύει τα ψάρια και τα προσφέρει στους επισκέπτες).

«Το πιο δύσκολο ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε σε ό,τι αφορά το πλαστικό που συλλέγουμε, είναι η αξιοποίηση του. Και σε αυτόν τον τομέα είναι πολύ σημαντική η συνεργασία μας με τη Nestlé γιατί μας καθοδηγεί στους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να εντάξουμε αυτό το πλαστικό στην κυκλική οικονομία», δήλωσε σχετικά ο κ. Αραπάκης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Που κολλάει η διεθνής κυκλική διαχείριση απορριμμάτων

Κονδύλια 1,5 δισ. από την ΕΕ για τη διαχείριση αποβλήτων - Στοίχημα και ευκαιρία για την κυκλική οικονομία

Έρχεται τέλος ανακύκλωσης στα πλαστικά μπουκάλια από την 1η Ιουνίου  

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider