Η απόφαση της ΡΑΕ για το εγγυημένο έσοδο του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2022-2025 είναι οριστική, ανέφερε πριν από λίγο σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Αναπληρωτής Καθηγητής Αθανάσιος Δαγούμας, αποκλείοντας με αυτό τον τρόπο οποιαδήποτε περίπτωση αναθεώρησης.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, η ΡΑΕ αποφάσισε το WACC (μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου) να οριστεί στο 6,1% για την εν λόγω ρυθμιστική περίοδο, έναντι της εισήγησης του Διαχειριστή για τον καθορισμό του στο 7,5%. Όπως είπε ο κ. Δαγούμας, για την απόφασή της η ΡΑΕ στηρίχθηκε σε συγκεκριμένη μεθοδολογία εσόδου, η οποία μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνει το κόστος δανειακών κεφαλαίων και ίδιων κεφαλαίων του ΑΔΜΗΕ.
Επισήμανε ότι καθώς ο φορολογικός συντελεστής πλέον μειώνεται στο 22%, από 29% που ήταν νωρίτερα, το WACC θα έπρεπε να μειωθεί κατά 0,5%. Σημείωσε ότι δεν είναι σωστό να συγκρίνεται το ποσοστό που αποφασίσθηκε με το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου που είχε εγκριθεί για την προηγούμενη ρυθμιστική περίοδο, καθώς ήταν υψηλότερο από όσο έπρεπε. Έτσι, αντί για 6,94%, που ήταν το WACC του ΑΔΜΗΕ στην προηγούμενη περίοδο, θα έπρεπε να είναι 5,57%.
Έκτακτη αναθεώρηση του εσόδου αν χρειαστεί
«Προστατεύουμε το δημόσιο συμφέρον. Σήμερα ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να πάρει WACC 6,1%, με βάση τα στοιχεία που έχει κοινοποιήσει», σημείωσε. Όπως συμπλήρωσε, το σταθμισμένο κόστος δανεισμού του ΑΔΜΗΕ αυτή τη στιγμή είναι 2,8%. Αν χρειαστεί στην πορεία να δανειοδοτηθεί για ένα καινούριο έργο (όπως για μία νέα ηλεκτρική διασύνδεση) και π.χ. από το 2024 που θα αρχίσει να «τρέχει» το δάνειο, το κόστος δανεισμού του Διαχειριστή αυξηθεί πάνω από 2,8%, τότε θα μπορεί να προχωρήσει σε αίτημα προς τη ΡΑΕ για έκτακτη αναθεώρηση του επιτρεπόμενου εσόδου.
- Διαβάστε επίσης: Ο ΑΔΜΗΕ ζητά από τη ΡΑΕ αύξηση των εσόδων του - Προειδοποιεί για σοβαρές συνέπειες στο σύστημα
«Είμαστε υπέρ των επενδύσεων, όμως δεν θέλουμε να χαρίζονται χρήματα», πρόσθεσε ο κ. Δαγούμας, ενώ αναφερόμενος στην αύξηση των λειτουργικών δαπανών που εισηγείται ο ΑΔΜΗΕ, σημείωσε πως ο Διαχειριστής ζητά τη δημιουργία ενός υπερβολικού αριθμού θέσεων εργασίας, οι οποίες αγγίζουν τις 1.400 θέσεις και αφορούν 912 προσλήψεις και 450 νέους εργαζόμενους με απασχόληση με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Επομένως, από 1.200 μόνιμους να πάει σε προσωπικό 2.600 ατόμων.
Σημείωσε ότι το έργο του ΑΔΜΗΕ, που ουσιαστικά αφορά την επιστασία του εκάστοτε εργολάβου που αναλαμβάνει ένα έργο, δεν δικαιολογεί τέτοια αύξηση του προσωπικού. Υπογράμμισε πως η ΡΑΕ ανάβει το «πράσινο φως» για την πρόσληψη 350 υπαλλήλων, καθώς και την απασχόληση 450 νέων εργαζομένων με δελτίο παροχής.
Αύξηση των χρεώσεων κατά 24%
Όσον αφορά τα premium στο WACC για συγκεκριμένα έργα του Διαχειριστή (πχ. διασυνδέσεις), σημείωσε πως η παροχή τους θα πρέπει να προκύπτει από την ανάλυση κόστος-οφέλους για τα συγκεκριμένα έργα, η οποία θα πιστοποιεί ότι όντως το όφελος από την ανάπτυξή τους υπερκαλύπτει την απόδοση που έχει καθορισθεί για το σύνολο της περιουσιακής βάσης του Διαχειριστή.
Αντίθετα, η ΡΑΕ προβλέπει ότι ο ΑΔΜΗΕ θα μπορέσει να πάρει premium για ένα έργο, στην περίπτωση που το εντάξει προς χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ. «Ο ΑΔΜΗΕ δεν ήθελε να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, για να μην μειώσει έτσι τη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση και, κατά συνέπεια, το εγγυημένο έσοδό του», πρόσθεσε.
Με βάση τον πρόεδρο της ΡΑΕ, οι εισηγήσεις του ΑΔΜΗΕ «μεταφράζονται» σε αύξηση 39% στις χρεώσεις χρήσεις συστήματος, ενώ με την απόφαση της Αρχής θα λάβει αύξηση 24%. «Ο Διαχειριστής ήθελε 30 εκατ. ευρώ αύξηση ετησίως στο εγγυημένο έσοδο, επομένως 120 εκατ. στην 4ετία της ρυθμιζόμενης περιόδου», συμπλήρωσε.
Ο κ. Δαγούμας δήλωσε κατηγορηματικά αντίθετος στην άποψη του ΑΔΜΗΕ, ότι με το WACC στο 6,1% υπονομεύεται η υλοποίηση έργων που ενισχύουν την ενεργειακή ασφάλεια. «Αν δεν μπορεί κάποιος να κάνει τη δουλειά του να το πει», είπε χαρακτηριστικά.
Αλλαγή του μοντέλου για τους Διαχειριστές Αερίου
Ο κ. Δαγούμας σχολίασε επίσης την τροπολογία του ΥΠΕΝ που αίρει την υποχρέωση πιστοποίησης των Εταιρειών Διανομής Αερίου από τη ΡΑΕ, κατά τη μεταβολή της μετοχικής σύνθεσης των Διαχειριστών. Όπως έγραψε νωρίτερα το Insider.gr, η συγκεκριμένη ρύθμιση ουσιαστικά καταργεί τις πιστοποιήσεις για την ΕΔΑ Αττικής, την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης και τη ΔΕΔΑ, αίροντας συγκεκριμένα «αγκάθια» που φέρεται να είχαν προκαλέσει την αντίδραση της Italgas, μπλοκάροντας έτσι την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, με την τροπολογία η πολιτειακή ηγεσία επέλεξε να καταργήσει το μοντέλο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού (στο πλαίσιο του οποίου είναι απαραίτητες οι πιστοποιήσεις), αντικαθιστώντας το με το μοντέλο του λειτουργικού-νομικού διαχωρισμού. Πρόσθεσε πως και το δεύτερο μοντέλο προβλέπεται από το κοινοτικό δίκαιο, ενώ είναι απόλυτα στη δικαιοδοσία της πολιτείας να αποφασίσει ποιο καθεστώς θα ακολουθείται στη χώρα μας.
Κατάργηση της ανεξαρτησίας της Αρχής
Ωστόσο, εξέφρασε σοβαρές αντιρρήσεις σε σχέση με την αναδρομική ισχύ της εν λόγω ρύθμισης, αφού με την τροπολογία καταργούνται και οι πιστοποιήσεις στις οποίες έχει ήδη προχωρήσει η ΡΑΕ για την ΕΔΑ Αττικής, την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης και τη ΔΕΔΑ – αλλά και για την εταιρεία Hengas, η οποία έχει προηγηθεί.
«Θα απευθύνουμε σχετικό ερώτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατάργηση αποφάσεων της ΡΑΕ», ώστε να διευκρινιστεί αν αυτό είναι σύννομο. Όπως πρόσθεσε, η κατάργηση των αποφάσεων, τις οποίες έπρεπε να λάβει η ΡΑΕ με βάση το πλαίσιο ιδιοκτησιακού διαχωρισμού που ισχύει έως αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, ισοδυναμεί με κατάργηση της ανεξαρτησίας της Αρχής.
«Η χώρα πρέπει να στηρίζει τον Ανεξάρτητο Ρυθμιστή. Σας διαβεβαιώ ότι έχει όλα τα εχέγγυα για να προστατέψει το δημόσιο συμφέρον», συμπλήρωσε. Όπως τόνισε, στην περίπτωση πιστοποίησης των ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ Θεσσαλονίκης και ΔΕΔΑ, ποτέ δεν εκφράστηκαν πολύ συγκεκριμένες αντιρρήσεις από την Italgas. Ο μόνος επιπλέον όρος που πρόσθεσε η ΡΑΕ, στην πιστοποίηση, ήταν η υποβολή από την εταιρεία ενός οργανογράμματος λειτουργίας, αφού δεν είχε πριν παρουσία στη χώρα μας. Μέχρι αυτή τη στιγμή, δεν το έχει πράξει η Italgas.