Μειώσεις τιμών που ξεκινούν από 0,43% και φτάνουν μέχρι και 11,30%, επί του συνολικού κόστους του «καλαθιού» του νοικοκυριού, παρουσιάζουν έντεκα από τις 14 συνολικά αλυσίδες σούπερ μάρκετ που συμμετείχαν και την προηγούμενη εβδομάδα στο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης για την προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης. Στον αντίποδα, μόλις τρεις αλυσίδες είχαν ακριβότερα σταθμισμένα καλάθια κατά την έναρξη της τρίτης εβδομάδας εφαρμογής της πρωτοβουλίας.
Αυτό προκύπτει από τα νέα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες το απόγευμα το υπουργείο και τα οποία δείχνουν ποιες αλυσίδες και σε τι ποσοστό μείωσαν τη συνολική αξία των καλαθιών τους.
Τα ακριβά και τα φτηνά καλάθια των σούπερ μάρκετ
Ειδικότερα, σε σύνολο 14 αλυσίδων, η My Market φαίνεται πως προχώρησε στη μεγαλύτερη μείωση του κόστους του καλαθιού της κατά 11,30%, όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι ήταν και η αλυσίδα με το ακριβότερο καλάθι την περασμένη εβδομάδα, με συνολικό κόστος 180,82 ευρώ. Πλέον και όπως προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία, το καλάθι της κοστίζει περί τα 160,38 ευρώ, με το 37,03% επί του συνόλου των προϊόντων που περιλαμβάνει, να αφορούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Μείωση κατά 6,47% παρουσιάζει το καλάθι της e-food, με ένα σταθμισμένο κόστος στα 146,81 ευρώ και αποτελούμενο αποκλειστικά από επώνυμα προϊόντα, αφού η πλατφόρμα δεν διαθέτει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, το πιο φτηνό καλάθι του νοικοκυριού αυτή την εβδομάδα είναι εκείνο της αλυσίδας Χαλκιαδάκης, το οποίο δεν ξεπερνάει σε κόστος τα 116,58 ευρώ περίπου, ενώ παρουσιάζει ποσοστιαία σταθμισμένη μείωση κατά 7,25%.Το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 23,07%.
Μείωση κατά 5,91% παρουσιάζει το καλάθι της αλυσίδας Σκλαβενίτης, με το κόστος του να κυμαίνεται στα 142,73 ευρώ περίπου, από 151,70 ευρώ την προηγούμενη εβδομάδα, με το 42,64% επί του συνόλου των προϊόντων που περιλαμβάνει, να αφορούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Σε 3,31% ανέρχεται η ποσοστιαία μείωση του καλαθιού του ηλεκτρονικού καταστήματος e-fresh.gr σε σχέση με την περασμένη εβδομάδα, με ένα σταθμισμένο κόστος στα 144,94 ευρώ, ενώ στα 141,12 ευρώ περίπου ανέρχεται το κόστος του καλαθιού της αλυσίδας ΣΥΝΚΑ αυτή την εβδομάδα, παρουσιάζοντας σταθμισμένη μείωση κατά 4,06% κι ενώ το 33,84% των προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι της είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Μείωση κατά 4,39% παρουσιάζει αυτή την εβδομάδα το καλάθι της ΑΒ Βασιλόπουλος, με το κόστος του στα 132,90 ευρώ περίπου, έναντι 139 ευρώ την περασμένη εβδομάδα και με το 38% των προϊόντων να αφορούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Στα 129,24 ευρώ κυμαίνεται το κόστος του καλαθιού της αλυσίδας Market In, μειωμένο κατά 3,74% έναντι της προηγούμενης εβδομάδας και με την πλειοψηφία των προϊόντων που το απαρτίζουν - ποσοστό 77,47% - να είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Μείωση της τάξης του 1% παρουσιάζει το κόστος του καλαθιού της αλυσίδας Κρητικός, διαμορφούμενο στα 147,64 ευρώ με το 43,39% επί του συνόλου των προϊόντων να αφορά σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ σε 0,43% ανέρχεται η ποσοστιαία μείωση του σταθμισμένου καλαθιού των αλυσίδων Μασούτης και Lidl. Το κόστος του καλαθιού της Μασούτης ανέρχεται στα 119,49 ευρώ και παραμένει ένα από τα φθηνότερα, ενώ στα 130,04 ευρώ κυμαίνεται η αξία του καλαθιού της Lidl. Πρόκειται για ένα καλάθι άλλωστε με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στη συντριπτική τους πλειοψηφία (ποσοστό 90,19%).
Κατά 0,48%, 5,45% και 9,37% αυξήθηκε το σταθμισμένο κόστος των καλαθιών των αλυσίδων Bazaar, Γαλαξίας και Discount Markt αντίστοιχα συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα. Το καλάθι της Bazaar κοστίζει περί τα 133,46 ευρώ, της Γαλαξίας 172,25 ευρώ και της Discount Markt στα 143,82 ευρώ.
Να σημειωθεί ωστόσο εδώ ότι τα «καλάθια» των σούπερ μάρκετ δεν είναι απόλυτα συγκρίσιμα μεταξύ τους, καθώς οι περισσότερες αλυσίδες έχουν πρόσθεσαν πολύ περισσότερα προϊόντα από ό,τι υποχρεούνται, σεβόμενες ωστόσο τις αρχικές κατηγορίες που έχει καθορίσει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Για παράδειγμα, το «καλάθι» της Γαλαξίας περιλαμβάνει 91 προϊόντα, της Bazaar 88, της ΑΒ Βασιλόπουλος 74 προϊόντα, ενώ οι λίστες της Σκλαβενίτης και της Χαλκιαδάκης περιλαμβάνουν 68 και 65 προϊόντα αντίστοιχα. Συνολικά 58 προϊόντα περιλαμβάνει το καλάθι της αλυσίδας Κρητικός και 64 προϊόντα της ΣΥΝΚΑ, ενώ πιο κοντά στον ακριβή αριθμό των προϊόντων που προέβλεπε η αρχική λίστα του υπουργείου Ανάπτυξης κινήθηκαν οι αλυσίδες Μασούτης, My Market, Market In, Discount Markt με λίγο περισσότερα από 50 προϊόντα.
«Δεν είναι δυνατόν να συγκριθούν μεταξύ τους τα καλάθια της κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ, καθώς πρόκειται για διαφορετικά προϊόντα, ή ακόμη και διαφορετικά μεγέθη ίδιων προϊόντων», εξηγούσε άλλωστε τη Δευτέρα, μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου, ο νέος Brand President της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, που ανέλαβε καθήκοντα τον περασμένο Αύγουστο.
Σε 555 προϊόντα έμειναν σταθερές οι τιμές και σε 186 μειώθηκαν
Όπως ανέφερε άλλωστε σε χθεσινή ανάρτησή του στο Twitter o κ. Γεωργιάδης, οι μεταβολές στα καλάθια των σούπερ μάρκετ την εβδομάδα 9/11 έως 16/11 έχουν ως εξής: Σε σύνολο 816 συγκρίσιμων προϊόντων, σε 75 προϊόντα (9%) αυξήθηκαν οι τιμές, σε 186 (22%) μειώθηκαν, ενώ στα υπόλοιπα 555 προϊόντα (69%) οι τιμές παρέμειναν σταθερές.
«Όλες οι αλυσίδες είτε μείωσαν είτε διατήρησαν σταθερό το καλάθι τους με μειώσεις που έφτασαν έως το 22%», αποκάλυψε ο κ. Γεωργιάδης, ο οποίος πρόκειται να επισκεφτεί σήμερα, Πέμπτη 17 Νοεμβρίου, τα εξής καταστήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ:
08:00 - MY MARKET (Λεωφόρος Πεντέλης 120-126, Βριλήσσια 152 38)
08:30- LIDL (Λεωφόρος Δημοκρατίας 4-6, Μελίσσια 151 27)
Πίτσιας και Wolt Market οι νέοι «παίκτες» στο καλάθι
Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, στην πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού εντάχθηκαν από χθες η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πίτσιας με έδρα την Πιερία, καθώς και η Wolt Market.
Το καλάθι της αλυσίδας Πίτσιας αριθμεί συνολικά 67 προϊόντα, τα οποία είναι κυρίως επώνυμα, ενώ το ποσοστό της ιδιωτικής ετικέτας δεν ξεπερνά το 4,47%.
Το καλάθι της Wolt Market αντίστοιχα αριθμεί 56 προϊόντα τελικά - έναντι αρχικών σχεδιασμών για 57 προϊόντα - τα οποία είναι στην συντριπτική τους πλειονότητα επώνυμα προϊόντα. Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι ήδη από την 1η Οκτωβρίου 2022, η εταιρεία προχώρησε σε μειώσεις τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Αυτή η ενέργεια αφορούσε σε 1.500 κωδικούς προϊόντων όπως γαλακτοκομικά, ζυμαρικά, φρούτα, λαχανικά, απορρυπαντικά, καθώς κι άλλες κατηγορίες προϊόντων, σε όλα τα καταστήματα Wolt Market σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.
Πού είναι διαθέσιμα τα καλάθια των σούπερ μάρκετ
Πλέον στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis φιγουράρουν 16 διαφορετικά καλάθια του νοικοκυριού. Αναλυτικότερα, στο μέτρο που τέθηκε σε εφαρμογή στις 2 Νοεμβρίου συμμετέχουν πλέον οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Discount Markt, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, My Market, Market in, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, το ηλεκτρονικό κατάστημα e-fresh.gr, η e-food και από χθες η Πίτσιας και η Wolt Market.
Ο καταναλωτής μπορεί να εισέλθει στην πλατφόρμα e-katanalotis και να δει σε αυτό το link όλα τα προϊόντα που απαρτίζουν τα καλάθια, επιλέγοντας το ανάγλυφο σήμα της κάθε αλυσίδας.
Οι τιμές που αναγράφονται στα προϊόντα που συνθέτουν τα καλάθια αφορούν στην εβδομάδα 16/11 έως 22/11, καθώς την άλλη Τετάρτη, όπως και κάθε Τετάρτη, οι αλυσίδες θα ανανεώσουν εκ νέου τις λίστες τους.