Τρία μεγάλα έργα, τρεις διαγωνισμοί συνολικού ύψους περίπου 830 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αναβαθμίσουν τις μεταφορές στο Λεκανοπέδιο, να επεκτείνουν το δίκτυο του προαστιακού είτε προς κομβικά λιμάνια (Ραφήνα, Λαύριο), είτε προς τη Δυτική Αττική βελτιώνοντας τις μεταφορές, την επιχειρηματική/οικονομική ζωή, βγάζοντας επίσης από την απομόνωση ολόκληρες περιοχές. Ο λόγος για την επέκταση - αναβάθμιση της υφιστάμενης Σιδηροδρομικής Γραμμής Προαστιακούς Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, η οποία θα «τραβήξει» κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης (80 - 85 εκατ. ευρώ επί συνόλου 130 εκατ.), που πρόσφατα μόλις δημοπρατήθηκε, αλλά και τα δύο μεγάλα project της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή τα δύο έργα σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμένων Λαυρίου και Ραφήνας που προωθεί η φορέας μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ.
Αν σε αυτά συμπεριλάβουμε έναν διαγωνισμό που αναμένεται να προκηρυχθεί, όπως πολλές φορές έχει αναφέρει το insider.gr, εντός του 2022, αυτόν για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον, Αγ. Νικόλαο, ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, τότε εύλογα προκύπτει αφενός ότι ο «κουμπαράς» των έργων εκτινάσσεται σε πάνω από 1,3 δις ευρώ, αφετέρου αναβαθμίζεται περαιτέρω ο μεταφορικός - κυκλοφοριακός χάρτης της πρωτεύουσας.
Το «πακέτο» αυτών των διαγωνισμών θα δημιουργήσει ένα «πλέγμα» επεκτάσεων που θα αναβαθμίσει συνολικά τις μεταφορές (επιβατικές και όχι μόνο) στο Λεκανοπέδιο και σε περιοχές μακριά από το κέντρο, Δυτικά και Ανατολικά. Δίνοντας σύνδεση και πρόσβαση όχι μόνο στο κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και σε λιμάνια, αεροδρόμιο και βέβαια με την «καρδιά» της πρωτεύουσας, στηρίζοντας περαιτέρω την ανάπτυξη και αναβάθμιση της περιοχής και της ποιότητας ζωής.
Ο προαστιακός προς τα Δυτικά ύψους 130 εκατ. ευρώ
Αναφορικά με την επέκταση του Προαστιακού προς τη Δυτική Αττική, ως προθεσμία παραλαβής των προσφορών ορίστηκε η 24η/01/2023 και η αποσφράγιση θα γίνει, σύμφωνα με την προκήρυξη, δύο ημέρες μετά, δηλαδή στις 26/01/2023. Όπως έχει αναφέρει προ διμήνου το insider.gr, η νέα προαστιακή γραμμή θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα περνά από τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα. Ο σιδηρόδρομος θα κάνει στάση σε ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπρόπυργο, Ελευσίνα, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργος, Νέα Πέραμος, Μέγαρα (ΣΓΥΤ), ενώ στο κάδρο μπαίνει και ο Παλαιός Σ.Σ. Μεγάρων στο πλαίσιο της προαίρεσης. Αφορά στην κατασκευή νέας γραμμής προαστιακού σιδηροδρόμου μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον ΣΣ Μεγάρων της Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων. Η νέα προαστιακή γραμμή θα «πατήσει» πάνω σε υφιστάμενη γραμμή. Στο πλαίσιο του Έργου προβλέπεται και η μελέτη αποκατάστασης των κάθετων οδικών διελεύσεων που θίγονται από την αναβάθμιση της υφιστάμενης Σιδηροδρομικής Γραμμής. Επιπρόσθετα, θα εξυπηρετεί το φορτίο μεταφοράς των εμπορευμάτων για τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη για διέλευση επιβατών στις γραμμές του υφιστάμενου Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου (ΣΚΑ-Κιάτο, Α. Λιοσίων και σταθμός Μεγάρων). Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση μετά τις διασυνδέσεις με το ΣΚΑ-Κιάτο. Παράλληλα, θα συνδέει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Τα projects της ΕΡΓΟΣΕ 700 εκατ. ευρώ
Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, τα δύο έργα σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμένων Λαυρίου και Ραφήνας που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ ως επεκτάσεις προαστιακού ενισχύουν το μεταφορικό προφίλ της Αττικής. Με την υλοποίηση των νέων σιδηροδρομικών γραμμών ολοκληρώνεται ο στόχος για την ανάπτυξη προαστιακού σιδηρόδρομου στην Αττική. Η επέκταση του δικτύου του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο και τη Ραφήνα είναι κρίσιμη, όχι μόνο για την ολοκλήρωση των βασικών υποδομών μαζικής μεταφοράς και ειδικότερα του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική, αλλά και για την επίτευξη των βασικών στόχων του πολεοδομικού, χωροταξικού, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού των περιοχών από όπου διέρχονται οι γραμμές. Τα δύο αυτά έργα (όπως και τα υπόλοιπα 4 που προωθούνται με ανταγωνιστικό διάλογο) βρίσκονται στη φάση της ολοκλήρωσης του πρώτου κύκλου διαλόγου με τους υποψήφιους επενδυτές, με στόχο να υποβληθούν προσφορές σε λίγους μήνες από τώρα.
Για την επέκταση προς Λαύριο προβλέπεται η κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τη σύνδεση του λιμένα με το τρένο, ύψους σε 391 εκατ. ευρώ. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή μήκους 32 χλμ. θα είναι διπλή στο μεγαλύτερο μήκος της, ηλεκτροκινούμενη και εφοδιασμένη με σύγχρονα συστήματα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1. Στη χάραξη του Νέου Προαστιακού Σιδηρόδρομου από το Κορωπί έως το λιμάνι του Λαυρίου προβλέπονται δύο σιδ. σταθμοί, ένας στο Μαρκόπουλο και ο Τερματικός στο Λαύριο, καθώς και επτά σιδηροδρομικές στάσεις στους οικισμού ΒΙΟ.ΠΑ Καλυβίων, Καλυβίων, Κουβαρά, Κερατέας, Δασκαλειού, Καλοπήγαδου και Λαυρίου. Σε κάθε περίπτωση, η οριστική χωροθέτηση των στάσεων θα πραγματοποιηθεί κατά την διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, λαμβανομένου υπόψη των αναγκών του δικτύου μεταφορών.
Όσον αφορά στην επέκταση προς Ραφήνα, πρόκειται για την κατασκευή νέας προαστιακής γραμμής μήκους 17 χλμ. που θα συνδέει την πόλη και το λιμάνι της Ραφήνας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ύψους 309 εκατ. ευρώ. Για την σύνδεση της σιδηροδρομικής προαστιακής γραμμής με το λιμάνι της Ραφήνας έχουν εξετασθεί και μελετηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ δύο εναλλακτικές χαράξεις: η σύνδεση της προαστιακής στάσης Παλλήνης μέσω του σιδηροδρομικού διαδρόμου της οδού Σταυρού -Ραφήνας με το λιμάνι της Ραφήνας και η εναλλακτική με απευθείας σύνδεση του λιμένα της Ραφήνας με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος( Βόρεια έξοδος αεροδρομίου).
Πρόκειται για 2 μόνο από τα συνολικά 6 έργα (ύψους 4 δις ευρώ) που προωθεί ο φορέας μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου (σύνδεση λιμένων με δίκτυο) και διεκδικούνται από τους ΑΒΑΞ – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
H ολοκλήρωση της επέκτασης του Προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο και την Ραφήνα, θα προσφέρει στα δύο λιμάνια πρόσβαση υψηλού επιπέδου με μέσο μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς και σύνδεση με το Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», στηρίζοντας και ενισχύοντας σημαντικά τον τουρισμό. Σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς και στάσεις των δύο γραμμών προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται ευρύτερες ζώνες οικιστικής ανάπτυξης με δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο ή με άλλο τοπικό μέσο μαζικής μεταφοράς.
Η γραμμή του Μετρό προς Ίλιον των 500 εκατ.
Όπως πολλές φορές έχει αναφέρει το insider.gr, σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον, ύψους 500 εκατ. ευρώ (παλιές εκτιμήσεις μιλούσαν για 350 εκατ.), έργο ιδιαίτερης σημασίας, που αναμένεται με την ολοκλήρωση του να αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη του Λεκανοπεδίου, με την εκτιμώμενη απόσταση έως το Σύνταγμα να διαρκεί 20 λεπτά, ενώ η διαδρομή προς Ομόνοια περίπου 15 λεπτά. Προσεχώς, και σύντομα, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αναμένεται να γίνει η δημοπράτηση του έργου. Όπως έγραψε την περασμένη Παρασκευή η στήλη BackStory, οι διεργασίες «τρέχουν» καθώς ήδη σε ομίλους έχουν φτάσει τα χρηματοοικονομικά προαπαιτούμενα, έχει εκκινήσει διαδικασία επαφών με τράπεζες για έκδοση εγγυητικών κ.α. Πρόκειται για σημαντική επέκταση καθώς αποτελεί την πρώτη της κόκκινης, Γραμμής 2 από το 2013 οπότε και έφτασε στην Ανθούπολη και το Ελληνικό. Στόχος της Αττικό Μετρό σε επόμενο χρόνο είναι η επέκταση της γραμμής προς το Μενίδι με τρεις σταθμούς που θα διασχίζουν το Καματερό και το Ζεφύρι.
Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής θα ξεκινά από την Ανθούπολη και θα έχει συνολικό μήκος 4χλμ. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς: «ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ», «ΙΛΙΟΝ», «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ». Οι δύο από τους τρεις σταθμούς βρίσκονται επί της οδού Θηβών, ο πρώτος (σταθμός Παλατιανή) σε απόσταση περίπου 1.300 μ. βόρεια του σταθμού Ανθούπολη και ο δεύτερος (σταθμός Ίλιον) 1.000 μ. βορειότερα του πρώτου. Ο τρίτος σταθμός (Αγ. Νικόλαος) βρίσκεται επί της οδού Αγίου Νικολάου στο Ίλιον. Η επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα φτάσει συνολικά τους 51.000 επιβάτες. χρηματοδότηση του είναι προγραμματισμένο να καλυφθεί με τη συγχρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης και η κατά 20.000 τ.μ. επέκταση του Αμαξοστασίου «Ελαιώνα» με συντήρηση του τροχαίου υλικού. Η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε πέντε χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.