«Ξαναγράφεται» ο νέος «χάρτης» στις Κατασκευές – Το deal για την ΑΚΤΩΡ, ο ανταγωνισμός και οι «ανοιχτοί» διαγωνισμοί

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Ξαναγράφεται» ο νέος «χάρτης» στις Κατασκευές – Το deal για την ΑΚΤΩΡ, ο ανταγωνισμός και οι «ανοιχτοί» διαγωνισμοί
Νέο τοπίο πλέον διαμορφώνεται στον κατασκευαστικό κλάδο με την, αναμενόμενη, επισημοποίηση της συμφωνίας INTRAKAT – ΕΛΛΑΚΤΩΡ για την αγοροπωλησία της ΑΚΤΩΡ. Τα «ντεσού» τoυ deal, τα «στοιχήματα» της επόμενης ημέρας, τα οφέλη για τους δύο ομίλους. Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίο. Τα έργα που «δένουν» τους εμπλεκόμενους, οι εκκρεμείς διαγωνισμοί και οι «καραμπόλες».

«Ξαναγράφεται», και επισήμως πλέον, ο νέο «χάρτης» των ισορροπιών και των δυνάμεων στον κατασκευαστικό κλάδο, και υπό μία έννοια και ευρύτερα στον χώρο των Υποδομών, μετά και την ανακοίνωση, και από τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές (Intrakat, Ελλάκτωρ), της υπογραφής της mega συμφωνίας συνολικής αξίας 214 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ, θυγατρικής της Ελλάκτωρ, από την Intrakat, μετά από διαπραγματεύσεις λίγων εβδομάδων.

Χτες, και οι δύο εισηγμένες επιβεβαιώσανε όσα έχει αναδείξει το insider.gr το τελευταίο χρονικό διάστημα για το λεγόμενο και «deal της χρονιάς στις κατασκευές», μέσω επίσημων ανακοινώσεών τους. Αν και μέχρι να «μπει η σφραγίδα» της Επιτροπής Ανταγωνισμού (θα απαιτηθούν κάποιοι μήνες, ενδεχομένως και λόγω εκλογών να πάμε μετά το καλοκαίρι) οι δύο εταιρείες θα συνεχίσουν να ενεργούν με αυτόνομο τρόπο και μοντέλο, εντούτοις, ήδη στην αγορά γίνεται ο γνωστός λόγος για τη δημιουργία του «δεύτερου πόλου», σε μέγεθος, ανεκτέλεστο και ισχύ, στον κα κατασκευαστικό κλάδο. Οι επόμενες ημέρες και εβδομάδες (ίσως και παραπάνω χρόνος) θα καταδείξουν και το πώς θα κινηθούν οι δύο πλευρές σε άλλα μέτωπα, όπως μεγάλοι διαγωνισμοί που είτε βρίσκονται σε προχωρημένα στάδια ωρίμανσης είτε σε πρώιμα.

Ο ανταγωνισμός

Όπως βέβαια, ο χρόνος θα αποκαλύψει τις τυχόν «καραμπόλες» σε κοινοπραξίες και διαγωνισμούς, αλλά και πώς θα αντιδράσει ο ανταγωνισμός, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που παραμένει ο νούμερο ένα «παίκτης» σε κατασκευές και παραχωρήσεις (4,5 – 5 δισ. ευρώ ανεκτέλεστο, επενδυτικό πρόγραμμα 5-6 δις ευρώ, συμμετοχή σε πλήθος παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ κ.α.), η ΑΒΑΞ (επιστροφή σε κερδοφορία, ανεκτέλεστο άνω των 2 δισ. ευρώ, συμμετοχή σε μεγάλα έργα όπως Μετρό κ.α.), και η Μυτιληναίος (ισχυροποίησε την παρουσία της στις υποδομές, προχωρά σε spin off κλάδων κατασκευών – παραχωρήσεων, αυξάνει ανεκτέλεστο και παρουσία σε διαγωνισμούς). Κατά κάποιες πηγές της αγοράς, εκτιμάται ότι προσεχώς ή έστω σε βάθος χρόνου οι ανακατατάξεις στον κλάδο θα συνεχιστούν, δεδομένης της δυναμικής που έχει αποκτήσει ο τομέας τα τελευταία χρόνια αλλά και των μεγάλων έργων που εκκρεμούν (δημόσια, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις, ιδιωτικά, Ταμείο Ανάκαμψης, ιδιωτικοποιήσεις κ.α.).

Σε κάθε περίπτωση, την ολοκλήρωση του deal και επισήμως ανέμεναν τόσο ο ανταγωνισμός όσο και οι αρμόδιες αρχές που επιθυμούσαν ένα «καθαρό τοπίο» καθώς εκκρεμούν έργα και διαγωνισμοί πολλών δις ευρώ συνολικά σε όλους τους τομείς των υποδομών. Επιπρόσθετα, η συγχώνευση των δύο ομίλων υπό μία έννοια μειώνει και τον ευρύτερο ανταγωνισμό καθώς η λεγόμενη Big 5 των κατασκευών θα χάσει ένα μέλος της, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για έργα και διαγωνισμούς.

Το deal ανάμεσα σε Ελλάκτωρ – Intrakat

Η συναλλαγή ανέρχεται στο συνολικό ποσό των 214 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 100 εκατ. θα εισπραχθεί από την Ελλάκτωρ με την ολοκλήρωσή της ως μετοχική αξία, ενώ το ποσό των 114 εκατ. θα καταβληθεί από την Intrakat σταδιακά εντός 19 μηνών από την ολοκλήρωση της συναλλαγής ως αποπληρωμή ενδοομιλικού δανεισμού. Η συμφωνία των δύο πλευρών δεν περιλαμβάνει την Άκτωρ Παραχωρήσεις και αφορά μόνο στην εξαγορά του 100% των μετοχών της ΑΚΤΩΡ. Η συναλλαγή τελεί υπό την αίρεση της έγκρισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όλων των λοιπών κατά νόμον εγκρίσεων και αδειών, καθώς και της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων της εταιρείας Ελλάκτωρ και η ολοκλήρωσή της αναμένεται έως το τέλος του τρέχοντος έτους.

Με την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ, η INTRAKAT καθίσταται ο δεύτερος ισχυρότερος πόλος στον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας, καθώς η νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί θα διαθέτει ανεκτέλεστο ύψους 4 δισ. ευρώ (2,7 δισ. η Άκτωρ και 1,3 δισ. η INTRAKAT – στοιχεία 9μήνου 2022). Οι νέες συμβάσεις έργων που υπέγραψε ο Όμιλος INTRAKAT στο πρώτο εννεάμηνο του 2022 ανέρχονται σε 406,4 εκατ., ενώ αντίστοιχα η Άκτωρ το ίδιο διάστημα εξασφάλισε έργα ύψους 723 εκατ. Και οι δύο εταιρείες κατέγραψαν θετικές επιδόσεις στο εννεάμηνο του 2022 με αύξηση εσόδων, στα 148,3 εκατ. ευρώ, η INTRAKAT και στα 380 εκατ. η ΑΚΤΩΡ. Προφανώς, στις εβδομάδες των διαπραγματεύσεων ξεκαθάρισαν και ζητήματα συνεργασιών και για την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ο όμιλος δεν θα έχει πλέον τεχνικό αντικείμενο) με την Intrakat να αποτελεί προτιμώμενο εταίρο όπου χρειάζεται και είναι εφικτό.

Τα οφέλη για Intrakat και οι στόχοι

Κατά τη διοίκηση της Intrakat, η συμφωνία εξαγοράς είναι συνεπής με την αναπτυξιακή στρατηγική των νέων βασικών μετόχων της εταιρείας (Δ. Μπάκος, Ι. Καϋμενάκης, Α. Εξάρχου) για τη διεκδίκηση πρωταγωνιστικού ρόλου σε υποδομές και έργα ΣΔΙΤ και τη διεύρυνση του επιχειρηματικού αποτυπώματος του Ομίλου στην Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη.

Ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου, δήλωσε με αφορμή την υπογραφή της συμφωνίας: «Η εξαγορά της ΑΚΤΩΡ συνάδει απόλυτα με το αναπτυξιακό πλάνο της νέα διοίκησης της Intrakat, το οποίο προβλέπει την ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου στον κλάδο, καθώς και την περαιτέρω επέκτασή μας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Για εμάς, το στοίχημα της επόμενης μέρας δεν είναι απλώς η αύξηση των έργων και του ανεκτέλεστου, αλλά η κατασκευή σύγχρονων έργων και υποδομών εθνικής εμβέλειας, με ποιοτικά χαρακτηριστικά, που αλλάζουν προς το καλύτερο την καθημερινότητα των πολιτών, προσδίδοντας οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και τις επόμενες γενιές. Η προτεραιότητά μας είναι να συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις στην αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας. Τόσο η Intrakat όσο και η ΑΚΤΩΡ διαθέτουν υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία σε απαιτητικά έργα υψηλών προδιαγραφών και η συνένωση δυνάμεων δημιουργεί νέες συναρπαστικές προοπτικές για τον Όμιλό μας».

Υπενθυμίζεται ότι η INTRAKAT ενίσχυσε περαιτέρω την κεφαλαιακή της βάση μετά την επιτυχή Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 100 εκατομμύριων ευρώ που ολοκλήρωσε στα τέλη του Ιανουαρίου, με στόχο να χρηματοδοτήσει το φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο του Ομίλου το οποίο εστιάζει σε Κατασκευές – Υποδομές, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις, Διαχείριση Απορριμμάτων και Real Estate.

Πάντως, μένει να φανεί αν τα κεφάλαια αυτά αρκούν για να στηρίξουν το νέο σχήμα ή θα χρειαστεί κάποια νέα κεφαλαιακή ενίσχυση, όπως και το αν η Intrakat θα «ψάξει» για νέες κινήσεις – έκκληση στον χώρο για να ισχυροποιηθεί περαιτέρω.

Η INTRAKAT από τον Ιούλιο του 2022 που πέρασε σε νέο μετοχικό σχήμα και υπό τη διοίκηση του Αλέξανδρου Εξάρχου, έχει εστιάσει στην απόδοση επιχειρηματικής υπεραξίας στα έργα που αναλαμβάνει, ενώ πολλές φορές έχει τονίσει ότι είναι κρίσιμο τα έργα να εκτελούνται και να παραδίδονται στην ώρα τους ώστε να στηρίζουν την υγιή ανάπτυξη της χώρας και το θετικό momentum της Ελλάδας.

Το νέο εταιρικό σχήμα θα επωφεληθεί από πολύπλευρες συνέργειες και θα διαθέτει μια ισχυρή κεφαλαιακή βάση που θα οδηγήσει την INTRAKAT να πρωταγωνιστήσει σε υποδομές και έργα ΣΔΙΤ τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

Ήδη και οι δύο εταιρείες έχουν αναπτυξιακό αποτύπωμα στην ΝΑ Ευρώπη, το οποίο θα διευρυνθεί ενισχύοντας την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα του Ομίλου INTRAKAT και εκτός συνόρων. Αντίστοιχα, θα προκύψουν άμεσες συνέργειες από την αυτόματη αύξηση των ποσοστών συμμετοχής του νέου σχήματος σε σειρά από κοινοπραξίες μεγάλων έργων. Τα μεγέθη των δύο εταιρειών σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία και την εμπειρία που διαθέτουν στον κατασκευαστικό κλάδο, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να διεκδικήσουν ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο έργων.

Τα κέρδη για την Ελλάκτωρ και η επόμενη μέρα

Οφέλη και κέρδη από το deal «βλέπει» σαφώς και η πλευρά του πωλητή, δηλαδή ο όμιλος Ελλάκτωρ και ο βασικός μέτοχος, η ολλανδική Reggeborgh. Σύμφωνα με τους ανθρώπους του ομίλου, με την ολοκλήρωση της συναλλαγή αυτής, ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ:

  • ισχυροποιεί περαιτέρω τη χρηματοοικονομική του θέση, μέσω ενίσχυσης της λειτουργικής και καθαρής του κερδοφορίας και των αντίστοιχων περιθωρίων κέρδους,
  • ενισχύει σημαντικά τη ρευστότητά του και κατά συνέπεια τη δυνατότητά του, αφενός να χρηματοδοτήσει απρόσκοπτα το επενδυτικό του σχέδιο και αφετέρου να επιστρέψει κεφάλαια στους μετόχους,
  • αποκτά ευελιξία και δυνατότητα αξιοποίησης των κεφαλαίων αυτών προκειμένου να επικεντρωθεί σε κερδοφόρες δραστηριότητες στον τομέα των υποδομών, με μεγαλύτερες αποδόσεις και χαμηλότερο κίνδυνο.

Ο όμιλος θα εστιάσει τη δραστηριότητα του στον ευρύτερο κλάδο των υποδομών στην Ελλάδα, ενισχύοντας τις επενδύσεις του στον τομέα των Παραχωρήσεων και των έργων ΣΔΙΤ, της Διαχείρισης Απορριμμάτων και της Ανάπτυξης – Διαχείρισης Ακινήτων μέσω:

  • της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, η οποία παραμένει στις κορυφαίες θέσεις στον τομέα των Παραχωρήσεων στην Ελλάδα με προβλεπόμενες ταμειακές ροές από υφιστάμενα έργα παραχωρήσεων που υπερβαίνουν τα €1,3 δισ. τα επόμενα χρόνια,
  • της ΗΛΕΚΤΩΡ, η οποία εφαρμόζει τεχνολογίες αιχμής στον κλάδο διαχείρισης απορριμμάτων και παραγωγής πράσινης ενέργειας, παρέχει καινοτόμες περιβαλλοντικές υπηρεσίες στη χώρα, με ετήσια έσοδα άνω των €120 εκ.,
  • της REDS, η οποία αναμένεται να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο ύψους €350 εκ. (Γούρνες, Καμπάς, Μαρίνα Αλίμου),
  • της ANEMOS RES, στην οποία διατηρεί ποσοστό 25% στον Κλάδο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Βέβαια, υπήρχαν σενάρια παλιότερα περί πιθανής πώλησης και της θυγατρικής ΗΛΕΚΤΩΡ (στον όμιλο Βαρδινογιάννη), ή και του υπόλοιπου 25% στις ΑΠΕ, ακόμα και για τον τομέα Παραχωρήσεων, ωστόσο, προς το παρόν η διοίκηση της εισηγμένης βάζει όλες αυτές τις δράσεις ως βασικούς τομείς υποδομών στους οποίους θα μείνει με ισχυρή παρουσία.

Όπως αναφέρουν από την Ελλάκτωρ, «το 2021, με την με την είσοδο της REGGEBORGH ως βασικού μετόχου στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ και τον ορισμό νέας Διοίκησης στον Όμιλο, τέθηκαν οι βάσεις για την επαναφορά του σε μία βιώσιμη πορεία ανάπτυξης και σταθερής κερδοφορίας μέσα από την εξυγίανση του κατασκευαστικού κλάδου και την κεφαλαιακή ισχυροποίησή του. Αυτό ήταν και το μεγαλύτερο στοίχημα/προτεραιότητα της Διοίκησης τότε, να επαναφέρει την ιστορική κατασκευαστική εταιρεία σε ανταγωνιστικό επίπεδο και να μετατρέψει τις ζημιές σε κέρδη με προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.

Μία σειρά από στρατηγικές αποφάσεις και ενέργειες όπως, η έκδοση ομολογιακού δανείου 50 εκ. ευρώ με κάλυψη -κατά το μεγαλύτερο ποσοστό- από την REGGEBORGH, η επιτυχής Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου κατά 120 εκ. ευρώ και η απόφαση σταδιακής απεμπλοκής του Ομίλου από ζημιογόνες αγορές, θα επανατοποθετήσουν στρατηγικά τον Όμιλο τόσο στην εγχώρια όσο και στις διεθνείς αγορές, αντιμετωπίζοντας αποφασιστικά τις εκκρεμότητες του παρελθόντος, και θέτοντας στέρεες βάσεις για την επαναφορά του κατασκευαστικού κλάδου.

Δύο χρόνια μετά, η Διοίκηση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, κεφαλαιοποιώντας μια επιτυχημένη στρατηγική αλλά και υλοποιώντας συστηματικά τη διαδικασία αναδιάρθρωσης του κλάδου κατάφερε να εξυγιάνει τη χρηματοοικονομική θέση της ΑΚΤΩΡ και να επαναφέρει την ανταγωνιστικότητά της με ένα ανεκτέλεστο που υπολογίζεται σήμερα στα 2,8 δισ. ευρώ (εν αναμονή και των ετήσιων αποτελεσμάτων του 2022)».

Εξάρχου, Μπάκος, Καϋμενάκης: Από την «έξοδο» από την Ελλάκτωρ, στην «είσοδο» στην Intrakat και την «επιστροφή» στην ΑΚΤΩΡ

Πάντως, έχει ενδιαφέρον να θυμίσουμε πώς φτάσαμε έως εδώ. Δεν έχει περάσει ούτε χρόνος από τότε που η πλευρά των Μπάκου, Καϋμενάκη αποχωρούσε με περίπου 183 εκατ. ευρώ (και με κέρδος 50 εκατ.) από την Ελλάκτωρ πουλώντας το σχεδόν 30% των μετοχών που κατείχε στον όμιλο Motor Oil (γκρουπ Βαρδινογιάννη). Μαζί με τον στενό τους συνεργάτη, Αλ. Εξάρχου, πρώην επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ σε παλιότερες (όχι και τόσο) εποχές, εισήλθαν μετοχικά (μέσω της Winex) στην Intrakat, βάζοντας συνολικά πάνω από 100-120 εκατ. ευρώ (για το αρχικό 31,7% της Intracom, μαζί με τη συμμετοχή τους στην ΑΜΚ των 100 εκατ. ευρώ, συν κάποια αδιάθετα).

Και μέσα σε λίγους μήνες, κάνουν το colpo grosso με πρόταση αξίας 214 εκατ. ευρώ για την απόκτηση και της ΑΚΤΩΡ, έστω και αν την πρώτη φορά η προσφορά απορρίφθηκε και χρειάστηκε να επανέλθουν (μετά το «ναυάγιο» επαφών Ελλάκτωρ – Δ. Κούτρα, Wade Adams). Ετσι, ο Αλ. Εξάρχου επιστρέφει πλέον με αυτό τον τρόπο στην ΑΚΤΩΡ, μέσω δηλαδή εξαγοράς της από την Intrakat και συγχώνευσης των δύο ομίλων. Ο Αλέξανδρος Εξάρχου γνωρίζει την κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ και είναι σε θέση να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ένταξή της στον όμιλο Intrakat.

Οι συνεργασίες και οι διαγωνισμοί – «καραμπόλες»

Όπως έχουμε πει, τα δύο σχήματα ήδη συνεργάζονται σε έργα, διαγωνισμούς και κοινοπραξίες, προφανώς θα έχουν διευθετήσει ζητήματα συνεργασίας με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (άλλη θυγατρική της Ελλάκτωρ), ενώ προσεχώς προφανώς θα υπάρξουν ίσως «καραμπόλες» και αλλαγές σε διαγωνισμούς για όρους ανταγωνισμού. Οι δύο εταιρείες έχουν παρουσία (ή θα έχουν από κοινού) σε έργα του ΒΟΑΚ, στο οδικό ΣΔΙΤ της Πελοποννήσου, στην επέκταση της Λ. Κύμης (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), η ΑΚΤΩΡ είχε συμμετοχή στην κοινοπραξία που θα κατασκευάσει το γήπεδο του ΠΑΟ στον Βοτανικό κ.λπ.

Επίσης, σε σχέση με τον διαγωνισμό για τη νέα 25ετή σύμβαση της Αττικής Οδού (ΤΑΙΠΕΔ) θα πρέπει να ξεκαθαρίσει και το «πως θα κάτσει η μπίλια» με τη συμμετοχή της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (με ΑΒΑΞ και Ardian, αν και ακούγονται διάφορα για την παραμονή ή όχι των Γάλλων) ή της Intrakat σε άλλη κοινοπραξία (της πορτογαλικής Brisa ή άλλου fund). Αν και σε πρώτη «ανάγνωση» δεν φαίνεται να υπάρχει ζήτημα. Αλλά και στον διαγωνισμό και την παραχώρηση του ΒΟΑΚ (2 δις ευρώ) συμμετέχει η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, έργο που έχει και μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, ενώ υπήρχαν φήμες για προσπάθεια εισόδου της Intrakat σε κάποια κοινοπραξία. Επίσης, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις συμμετείχε μαζί με την ΑΒΑΞ (από κοινού) σε ΣΔΙΤ φράγματα. Τέλος, αξίζει να αναφερθούμε και στα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4,5 δισ. ευρώ (τα 6 του ανταγωνιστικού διαλόγου) τα οποία, μέχρι πρότινος, διεκδικούνταν από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, ΑΒΑΞ – Alstom και ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ) – Μυτιληναίος. Μένει να φανεί τι θα συμβεί με τις κοινοπραξίες με τα νέο δεδομένα καθώς η ολοκλήρωση της συμφωνίας ΕΛΛΑΚΤΩΡ – INTRAKAT για την ΑΚΤΩΡ θα χρειαστεί (εγκρίσεις) αρκετούς μήνες ακόμα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider