Με τον Αύγουστο να εκπνέει σε λίγες ώρες και τον Σεπτέμβριο θεωρητικά να είναι ο μήνας στον οποίο οι παραχωρησιούχοι που διαχειρίζονται και εκμεταλλεύονται τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους σχεδίαζαν σημαντικές ανατιμήσεις στα διόδια, είναι προφανές ότι εντείνονται οι ζυμώσεις ώστε να δοθεί λύση στο θέμα αυτό. Σύμφωνα με πληροφορίες, για αύριο Πέμπτη είχε προγραμματιστεί μια ακόμα σύσκεψη μεταξύ υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και παραχωρησιούχων (Ολυμπία Οδός, Νέα και Κεντρική Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου κ.α.) ώστε να καταλήξουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση, ώστε να μην γίνει η εφαρμογή μέχρι και 10% - 12% αυξήσεων στα διόδια από την 1η Σεπτεμβρίου, θέμα που έχει προκαλέσει κόντρα μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των κοινοπραξιών.
Οι πιέσεις για ανατιμήσεις
Ως γνωστόν, και όπως έχει αναδείξει το insider.gr, οι εταιρείες παραχώρησης πίεζαν προς την κατεύθυνση της αύξησης των τελών διέλευσης από Σεπτέμβριο, ενδεχομένως και σε διψήφιο ποσοστό, καθώς ήδη είχε «παγώσει» η ανατίμηση που ετοιμάζονταν να εφαρμόσουν από την αρχή του 2023 (βάσει του πληθωρισμού Σεπτεμβρίου 2023, στο 12%). Τότε, η κυβέρνηση δεδομένου ότι μπαίναμε σε προεκλογική και εκλογική τροχιά, πίεσε από την πλευρά της τους κατασκευαστές να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις παραπέμποντας το θέμα για μετά το καλοκαίρι. Σημειώνεται ότι οι παραχωρησιούχοι έχουν βάσει των όρων των συμβάσεων δικαίωμα αναπροσαρμογής των τελών διέλευσης στο όριο του εκάστοτε ετήσιου πληθωρισμού, που άλλοτε είναι χαμηλός (ή αρνητικός) και άλλοτε πιο «αλμυρός». Όπως συνέβη πέρυσι, κατά συνέπεια ζητούσαν σημαντικές αυξήσεις, κάτι που για ευνόητους λόγους δεν ήθελε η πολιτική ηγεσία. Να προσθέσουμε επίσης ότι θεωρητικά φτάνουμε στο χρονικό ορόσημο που θα τεθεί η βάση του πληθωρισμού για τις αυξήσεις και του 2023, δηλαδή αυτές που θα εφαρμόζονταν από αρχές 2024.
Τα μοντέλα λύσεων
Κατά συνέπεια, οδηγηθήκαμε σε ζυμώσεις - συσκέψεις μεταξύ παραχωρησιούχων και υπουργείου για να επιτευχθεί μια βιώσιμη συμφωνία στο θέμα, όπως η αυριανή που έχει προγραμματιστεί. Πολλά έχουν ακουστεί, για λύση «πακέτο» για τις αυξήσεις των 2 ετών, για κάποιου είδους επιμερισμό κόστους σε όλους τους εμπλεκόμενους (δημόσιο, εταιρείες, χρήστες), για μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13% (θα φέρει δημοσιονομικά απόνερα), για μετάθεση των αυξήσεων και σε πιο λελογισμένα επίπεδα συνολικά το 2024 και άλλα μοντέλα. Λογικά, προσεχώς θα έχουμε νεότερα για το μοντέλο και το timing, καθώς έρχονται επίσης ΔΕΘ και εκλογές για Αυτοδιοίκηση.
Όπως αναφέρθηκε, η κίνηση των παραχωρησιούχων για τις αυξήσεις είναι στα πλαίσια των όσων ορίζονται στις συμβάσεις που έχουν υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο, ανεξάρτητα αν, όπως και από πέρυσι είχαμε αποκαλύψει, «πάγωσε» η διαδικασία και ήλθε για μετά τις εκλογές. Το να επανέλθουν οι παραχωρησιούχοι ήταν… αναμενόμενο. Και θυμίζουμε ότι σε σχετικά θέματα για τις προκλήσεις και τα στοιχήματα του νέου υπουργού, Χρ. Σταϊκούρα, πέραν των έργων, των διαγωνισμών, των ελλείψεων κ.α., βάζαμε και το συγκεκριμένο θέμα των διοδίων. Ως αναμένονταν, οι κοινοπραξίες επανήλθαν ζητώντας τις σχετικές ανατιμήσεις, βάσει συμβάσεων και δανειακών συμφωνιών. Πλέον, αναζητείται μια κοινά αποδεκτή λύση.
Υπενθυμίζεται ότι στους αυτοκινητόδρομους με διόδια συμπεριλαμβάνονται οι άξονες Ελευσίνα – Κόρινθος - Πάτρα (Ολυμπία Οδός), Αντίρριο - Ιωάννινα (Ιόνια Οδός), Μεταμόρφωση - Σκάρφεια (Νέα Οδός), ο Ε 65, το τμήμα Ράχες -Κλειδί Ημαθίας (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), ο οδικός άξονας Κόρινθος – Τρίπολη - Καλαμάτα (Αυτοκινητόδρομος Μορέας).