Κατασκευαστές: Νέο «καμπανάκι» για στάση πληρωμών σε έργα του ΠΔΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κατασκευαστές: Νέο «καμπανάκι» για στάση πληρωμών σε έργα του ΠΔΕ
Νέο «καμπανάκι» προς τα υπουργεία Εθν. Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών «χτυπάει» ο σύνδεσμος των κατασκευαστών, κυρίως των μικρομεσαίων ομίλων, με θέμα τις πληρωμές στα δημόσια έργα. Κάνει λόγο για καθυστερήσεις έως 8 μήνες, δεινή οικονομική θέση εταιρειών και ζητάει επίλυση του προβλήματος.

Νέο «καμπανάκι» προς το υπουργείο Εθν. Οικονομίας & Οικονομικών αλλά και το υπ. Υποδομών & Μεταφορών «χτυπάει» ο σύνδεσμος των κατασκευαστών (ΣΑΤΕ), κυρίως των μικρότερων ομίλων, με θέμα τις πληρωμές για τα δημόσια έργα.

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών μέσω επιστολής που απέστειλε στις 31 Αυγούστου 2023 προς τα αρμόδια υπουργεία αναδεικνύει εκ νέου, όπως ισχυρίζεται, το πρόβλημα της στάσης πληρωμών εγκεκριμένων λογαριασμών έργων Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), κάνοντας λόγο για καθυστερήσεις ακόμα και έως 8 μήνες στη ροή των πληρωμών, για δεινή οικονομική θέση εταιρειών, αδυναμία εκπλήρωσης υποχρεώσεων, ζητώντας την άμεση και οριστική επίλυση του οξύτατου προβλήματος.

Μέχρι 8 μήνες καθυστέρηση στις πληρωμές

Ειδικότερα, στην επιστολή τους οι κατασκευαστές αναφέρουν ότι «σύμφωνα με πολυάριθμες και έντονες διαμαρτυρίες από τις εταιρείες–μέλη μας, διαπιστώνουμε τη στάση πληρωμών εγκεκριμένων λογαριασμών από εκτέλεση δημοσίων έργων, χρηματοδοτούμενων από το ΠΔΕ. Από τις διαμαρτυρίες προκύπτει ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι πληρωμές έργων χρηματοδοτούμενων από το ΠΔΕ καθυστερούν ακόμη και οκτώ μήνες.

Με δεδομένα ότι: α) οι εργοληπτικές επιχειρήσεις ήδη βρίσκονται σε δεινότατη οικονομική θέση λόγω της υπέρογκης αύξησης των τιμών των δομικών υλικών, της εργασίας και της ενέργειας, που παρατηρούνται τα τελευταία έτη, με ιδιαίτερη ένταση δε το πιο πρόσφατο διάστημα, β) ακόμη δεν έχουν καθορισθεί συντελεστές αναθεώρησης από το 1ο τρίμηνο 2022 και εντεύθεν, που θα ενσωματώνουν και αποζημιώνουν για αυτές τις πολύ μεγάλες αυξήσεις στο κόστος κατασκευής των έργων,

οι περισσότερες Τεχνικές Εταιρείες βρίσκονται (χωρίς δική τους ευθύνη) μπροστά στο ενδεχόμενο να μην μπορούν να εκπληρώσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει. Δεδομένης δε και της λειψής τραπεζικής χρηματοδότησης των εταιρειών υπάρχει μεγάλος κίνδυνος τα έργα να διακοπούν προσωρινά ή οριστικά. Σημειώνουμε ιδιαιτέρως ότι οι εταιρείες-μέλη μας ουδέποτε ενημερώθηκαν ότι δεν θα πληρωθούν σύμφωνα με τα εγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των έργων και κατά συνέπεια αδυνατούν εκ των υστέρων να ενσωματώσουν στον επιχειρηματικό τους σχεδιασμό ένα τέτοιο ενδεχόμενο».

Σύνηθες φαινόμενο οι καταγγελίες

Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που οι κατασκευαστές μέσω συνδέσμων και ενώσεων (π.χ. ΣΑΤΕ, ΠΕΣΕΔΕ που εκπροσωπούν τους μεσαίους και μικρούς εργολάβους) καταγγέλλουν στάση πληρωμών σε έργα ΠΔΕ και ΕΣΠΑ, όπως είχε συμβεί, για παράδειγμα, στα τέλη του 2022, αλλά και του 2021 ή του 2020 (για να μείνουμε στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν), με αποτέλεσμα επιχειρήσεις του κλάδου να αδυνατούν πλέον να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές και συμβατικές τους υποχρεώσεις. Οι σύνδεσμοι των κατασκευαστών συχνά αναφέρονται στο ότι οι εργοληπτικές επιχειρήσεις αδυνατούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους, τόσο έναντι των προμηθευτών και των εργαζομένων, όσο και έναντι της Πολιτείας (ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις).

Παρά το γεγονός ότι το πάγωμα πληρωμών είναι μια διαχρονική συνήθεια των κυβερνώντων, αν και συνήθως καταγράφεται τους τελευταίους μήνες του χρόνου, λόγω εξάντλησης των πιστώσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό, δεν παύει να δημιουργεί μεγάλες ταμειακές δυσκολίες στις τεχνικές εταιρείες. Αποτελούν σχεδόν… «κοινό μυστικό» στον εργοληπτικό κλάδο τόσο οι συνήθεις –δικαιολογημένες καθώς παραδοσιακά στο τέλος του έτους το Δημόσιο σταματάει πληρωμές ΠΔΕ, ΕΣΠΑ για να «σουλουπώσει την εικόνα» του προϋπολογισμού– διαμαρτυρίες και καταγγελίες των κατασκευαστικών οργανώσεων προς τους συναρμόδιους υπουργούς όσο και οι εσωτερικές «έριδες» που έχουν ανακύψει, ιδίως τα τελευταία χρόνια, όπου και καταγράφηκε πτώση του ρυθμού προώθησης νέων έργων πριν ξεκινήσει «μπαράζ» διαγωνισμών, μέρος των οποίων «βγαίνουν» σε «μεγάλα κομμάτια», ως ΣΔΙΤ ή και Παραχωρήσεις, άρα απευθύνονται κυρίως σε ισχυρούς ομίλους, εις βάρος μικρότερων σχημάτων.

Όμως, τώρα, η επιστολή δεν «φεύγει» Δεκέμβριο μήνα αλλά σαφώς νωρίτερα (έχει ημερομηνία 31 Αυγούστου 2023) και κάνει λόγο για καθυστερήσεις πολλών μηνών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σε περιβαλλοντική διαβούλευση το project «Voria» με 5άστερο ξενοδοχείο/Καζίνο στο Μαρούσι – Οι αναβαθμίσεις στην Κηφισίας

Σε «τεντωμένο σχοινί» οι διαπραγματεύσεις για τα διόδια – Προσωρινό (;) «πάγωμα» σε αυξήσεις

Ακίνητα – Γραφεία: Πού διαμορφώνονται τα ενοίκια σε prime χώρους – Νέα projects 171 εκατ. ευρώ και +350 χιλ. τ.μ. έως το 2026

gazzetta
gazzetta reader insider insider