ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πώς θα πετύχει μακροχρόνιες ροές/EBITDA «μαμούθ» – Η αξιοποίηση Παραχωρήσεων, η Αττική Οδός, το μέρισμα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πώς θα πετύχει μακροχρόνιες ροές/EBITDA «μαμούθ» – Η αξιοποίηση Παραχωρήσεων, η Αττική Οδός, το μέρισμα
Στόχος ο διπλασιασμός του EBITDA στα 1 δισ. ευρώ στην 5ετία. Τι προσφέρει η Αττική Οδός σε EBITDA, το 2024 «κλείνει» η Εγνατία. Το IRR, το αυξανόμενο μέρισμα, η χρηματοοικονομική ευρωστία, ο δανεισμός. «Όλα τα assets είναι υψηλής εμπορικότητας και εμπορευσιμότητας», ανοιχτό το μοντέλο αξιοποίησης, πιθανό το ΧΑ.

Στα υψηλά επίπεδα του 1 δισ. ευρώ αναμένεται να ανέλθει σε βάθος περίπου 5ετίας η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με «αιχμή» τα assets που συνδέονται και προσφέρουν μακροχρόνιες και σχετικά σταθερές ροές, όπως οι παραχωρήσεις και η ενέργεια (δίχως να περιλαμβάνονται projects όπως το Καστέλι, η μονάδα Κομοτηνής, το IRC Ελληνικού).

Στο ποσό αυτό θα συμπεριλαμβάνεται και η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού που αναμένεται να «περάσει» στο γκρουπ το φθινόπωρο του 2024, ενώ το ποσό αυτό θα έχει και «ποιοτικό προφίλ» καθώς μόλις το 10% εκτιμάται ότι θα έρχεται από κλάδους όπως η κατασκευή και η θερμική ενέργεια.

Μερίσματα 6 - 6,5 δισ. ευρώ σε βάθος χρόνου από τις παραχωρήσεις

Πάντως, εντυπωσιακά είναι τα νούμερα που αναμένει η εισηγμένη στη «διάρκειας της ζωής» περιουσιακών στοιχείων (15 έως 35 έτη). Όπως σημειώθηκε κατά τη διάρκεια παρουσίασης των μεγεθών και προοπτικών του ομίλου χτες σε αναλυτές στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών (στις εγκαταστάσεις του Χρηματιστηρίου Αθήνας) η ονομαστική αξία των ροών (μερίσματα) μόνο από παραχωρήσεις στον κύκλο της ζωής τους εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 6 με 6,5 δισ. ευρώ, με το 80% αυτών να σχετίζεται με assets στα οποία η ζήτηση θεωρείται ανελαστική (δεν έχει γίνει ακόμα η ένταξη της Αττικής Οδού), με τα στοιχεία αυτά και προφανώς τον όμιλο συνολικά να επωφελούνται από τις διεργασίες για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας της χώρας. Η δε Αττική Οδός, όπως και προχτές ανέφερε το insider.gr, εκτιμάται ότι θα εισφέρει στα ταμεία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσο ετήσιο EBITDA της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ για το σύνολο της διάρκειας της παραχώρησης (2025-2049), margin άνω του 80% ενώ γενικά ο τομέας θα δίνει διψήφιο IRR.

Μεγαλύτερα μερίσματα, σημαντικές επενδύσεις

Σε σχέση με το μέρισμα, ο κ. Περιστέρης σημείωσε ότι στόχος του ομίλου είναι οι χρηματικές διανομές να συνεχιστούν και να βαίνουν αυξανόμενες τα επόμενα χρόνια, υπενθυμίζοντας ότι φέτος το bonus αυξήθηκε κατά 60%, ενώ στο «πακέτο» περιλαμβάνονται και αγορές ιδίων μετοχών. «Επιχειρούμε να βρούμε την ισορροπία ανάμεσα στις επενδύσεις και τη διανομή μερισμάτων», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Γενικότερα, όπως αναφέρθηκε χτες, η διοίκηση του ομίλου εστιάζει σε τομείς (π.χ. ενέργεια, παραχωρήσεις κ.α.) που μπορούν να εξασφαλίσουν σταθερές και μακροχρόνιες ταμειακές ροές προς όφελος των λειτουργικών αποτελεσμάτων. Όπως ανέφερε ο κ. Περιστέρης, τα τελευταία έτη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επένδυσε δισεκατομμύρια ευρώ σε διάφορα projects, κρατώντας μάλιστα κεφάλαια – ταμειακά διαθέσιμα στις ελληνικές τράπεζες, δείχνοντας (αλλά και απολαμβάνοντας από αυτές) στήριξη και εμπιστοσύνη, παρά τις αντίθετες απόψεις ξένων μετόχων. Να σημειωθεί ότι προωθούνται επενδύσεις (capex) 4,5 δισ. ευρώ σε παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ (π.χ. Εγνατία οδός, Καστέλι, IRC Ελληνικό, ΣΔΙΤ ΒΟΑΚ κ.α.) και ενέργεια (π.χ. η μονάδα στην Κομοτηνή), αυτόνομα ή με συνεργασίες/κοινοπραξίες, που με την προσθήκη της Αττικής οδού μεγαλώνουν (θυμίζουμε προσφορά άνω των 3,2 δισ.) ενώ με το capex plan της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής (εφόσον παραμείνει στον όμιλο και δεν πωληθεί) που έχει στόχο τα 3,3GW σε βάθος ετών, εκτινάσσονται περαιτέρω.

Η αξιοποίηση assets, οι Παραχωρήσεις, το ΧΑ

Μένοντας στις παραχωρήσεις, καθώς και άλλες παραγωγικές δραστηριότητες του ομίλου (ενέργεια κ.α.), και αναφορικά με το ενδεχόμενο αξιοποίησή τους με οποιοδήποτε μοντέλο (πωλήσεις συμμετοχών, placements, είσοδος επενδυτή, εισαγωγή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις στο ΧΑ), η διοίκηση του ομίλου σημείωσε ότι όλα τα assets είναι υψηλής εμπορικότητας και εμπορευσιμότητας και στο πλαίσιο μετασχηματισμού του ομίλου γίνονται κινήσεις όπως η μεταφορά των μεριδίων σε παραχωρήσεις σε μια οντότητα, ώστε να αποτυπωθεί καλύτερα η αξία τους.

Πάντως, είναι ανοιχτό ακόμα το πώς θα αξιοποιηθούν – χρησιμοποιηθούν τα assets αυτά που μπορούν να αποτελέσουν «πυρομαχικά» για νέες επενδύσεις, εγγυήσεις για έκδοση ομολόγων κ.α., δίχως να αποκλείονται οι εναλλακτικές (ακόμα και ρευστοποιήσεις ή είσοδος στο ΧΑ ενός φορέα), αναλόγως συνθηκών και όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες.

Τα πλεονεκτήματα

Αναφερόμενος στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο κ. Μάνος Μουστάκας, Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, σημείωσε: «Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν είναι απλώς ένας όμιλος επιμέρους δραστηριοτήτων. Είναι ένα σχολαστικά σχεδιασμένο, καθετοποιημένο και ολοκληρωμένο σύστημα που παράγει αυτοτελή αποτελέσματα δημιουργώντας παράλληλα και συνέργειες σε κάθε πτυχή των εργασιών μας. Αυτή η προσέγγιση δεν εξορθολογίζει απλώς τις διαδικασίες μας. Διασφαλίζει ότι μπορούμε να παρακολουθούμε, να αξιολογούμε και να ελέγχουμε το ρίσκο σε κάθε ξεχωριστό επίπεδο ενός έργου. Είναι μια προσέγγιση κατά την οποία κάθε κομμάτι μας συμπληρώνει το άλλο, μετατρέποντας πιθανές απειλές σε ευκαιρίες, μειώνοντας ως τελικό αποτέλεσμα κατά πολύ το συνολικό ρίσκο των επενδύσεών μας».

Τα θετικά από την Αττική Οδό

Αναφορικά με την Αττική Οδό αναφέρθηκε ότι αποτελεί ένα περιουσιακό στοιχείο με δοκιμασμένα έσοδα και σταθερές ροές ακόμα και σε δύσκολες περιόδους (π.χ. πανδημία), με δοκιμασμένο «πίνακα κατανομής ρίσκου», μεγάλες προβλεπόμενες διανομές, ενώ σύμφωνα με τον κ. Μουστάκα, στην Ελλάδα οι συμβάσεις παραχώρησης έχουν καλύτερη κατανομή κινδύνου σε σχέση με το εξωτερικό (π.χ. κάλυψη σε πληθωρισμό, περιστατικά ανωτέρου βίας κ.α.). Επίσης, προσφέρει μεγάλες δυνατότητες υπεραξιών καθώς η σύμβαση δεν προβλέπει «ταβάνι» και ανώτατο όριο επίτευξης IRR (απόδοση).

Μάλιστα, όπως σημείωσε, στην προσφορά και στις προβολές της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν ελήφθησαν υπόψη και παράμετροι όπως οι νέες επεκτάσεις του οδικού άξονα, η πιθανή άνοδος κυκλοφορίας και χωρητικότητας, η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας κ.α. που θα μπορέσουν να δώσουν μεγαλύτερη αξία στο asset. Τα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας και την εμπειρία άλλων οδικών παραχωρήσεων (Κεντρική Οδός, Νέα Οδός, Ολυμπία) εκτιμούν ότι υπάρχει η τεχνογνωσία για να εκμεταλλευθεί το γκρουπ την Αττική Οδό, ότι έχει γίνει καλή δουλειά στο χρηματοοικονομικό σκέλος, ενώ γνωρίζουν καλά τα όποια ρίσκα.

«Ασφαλές καταφύγιο»

Μάλιστα, σημειώθηκε ότι οι τομείς ενέργειας/παραχωρήσεων θα παράγουν έσοδα/ροές για τα επόμενα 16 με 35 έτη (αναλόγως της υπολειπόμενης διάρκειας ζωής κάθε project), αποτελώντας assets χαμηλού ρίσκου, όπως τα ομόλογα, που όμως υπόσχονται καλύτερες αποδόσεις, αποτελώντας, όπως έχει φανεί, κάτι σαν «ασφαλές καταφύγιο» και «αμυντικό» περιουσιακό στοιχείο.

Πότε «κλείνει» η Εγνατία Οδός

Σε σχέση με την ολοκλήρωση του θέματος της Εγνατίας Οδού, ο κ. Περιστέρης ανέφερε ότι «ελπίζαμε ήδη να έχουμε υπογράψει, ότι καθυστερήσεις υπάρχουν είναι από πλευράς της πολιτείας, εμείς έχουμε κάνει ότι χρειαζόταν από πλευράς μας, με τα έγγραφα κ.α., έχουμε τα κεφάλαια για το τίμημα». Τα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σημείωσαν ότι έχει δοθεί το «ΟΚ» από το Ελεγκτικό Συνέδριο για διαδικασίες που σχετίζονται με τη σύμβαση, αναμένονται αποφάσεις από το κράτος για διάφορα θέματα (π.χ. ΚΥΑ για διόδια, θα αυξηθούν σε δύο δόσεις από 3 λεπτά σε 5 λεπτά ανά χλμ.), εκτιμώντας ότι θα υπογραφή η σύμβαση στο τέλος του α’ τριμήνου 2024, αν και θα χρειαστεί πρόσθετος χρόνος (κύρωση από Βουλή κ.α.) για να περάσει το asset στον όμιλο και να λειτουργήσει υπό τις νέες συνθήκες.

Ισχυρή διάρθρωση

Δεδομένου ότι στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προωθούν μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα με σημαντικές ίδιες επενδύσεις, έχοντας ως στόχο να αποτελεί ο όμιλος κάτι σαν «εθνικό ηγέτη» στον επιχειρηματικό και οικονομικό κύκλο (με αυτού την οικονομική ευρωστία και την βελτίωση του δανειακού/χρηματοοικονομικού προφίλ), σημειώθηκε ότι ο όμιλος έχει καλή σχέση δανείων προς ίδια κεφάλαια, ταμειακά διαθέσιμα 1,2 δισ. ευρώ, μπορεί να εξασφαλίσει πρόσθετη ρευστότητα, αν χρειαστεί, από ενεργητική διαχείριση assets – συμμετοχών, ενώ σημειώθηκε ότι υπάρχουν πιστωτικά όρια με διεθνείς εμπορικές τράπεζες και ασφαλιστικούς οργανισμούς αν και η χώρα δεν είχε πετύχει το investment grade. Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος αναφέρει ότι υπάρχουν τα κεφάλαια για τα έργα σε ανάπτυξη, ενώ αντίστοιχες κινήσεις γίνονται και για τα προσεχή. Από τα δάνεια των 3 δισ. ευρώ (με μέση διάρκεια άνω των 8 ετών) το 73% είναι χετζαρισμένο και fixed, ενώ ο δείκτης καθαρό χρέος προς EBITDA είναι αντίστοιχος με αυτόν ισχυρών ξένων ομίλων.

Η ηγετική θέση του ομίλου

Σύμφωνα με την παρουσίαση της διοίκησης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ:

  1. Κατέχει ηγετική θέση σε όλους τους κλάδους δραστηριοποίησής της, οι οποίοι παράλληλα είναι κλάδοι που εμφανίζουν τις μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης όχι μόνο σε εγχώριο αλλά και στο ευρύτερο ευρωπαϊκό περιβάλλον.
  2. Στις Παραχωρήσεις, είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής διαθέτοντας ένα από τα νεαρότερα (μέση συμβατική διάρκεια 25 έτη), πιο διαφοροποιημένα και χαμηλού ρίσκου χαρτοφυλάκια με έργα όπως η Αττική Οδός, η Εγνατία Οδός, το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό κ.α.
  3. Στην Ενέργεια, είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός καθαρής ενέργειας με εγκατεστημένη ισχύ από ΑΠΕ 1.225 MW, ενώ η συνολική ισχύς των έργων σε λειτουργία, υπό κατασκευή και έτοιμων προς κατασκευή ανέρχεται πλέον σε 2.500 MW. Στον τομέα της εμπορίας ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου ο Όμιλος πλέον έχει καθιερωθεί ως ένας από τους μεγαλύτερους ιδιώτες παρόχους ενέργειας, ενώ η ισχυρή παρουσία του και η καθετοποίηση στο κομμάτι της παραγωγής προσφέρει σημαντικά οφέλη. Εντός του Α’ Εξαμήνου του 2024 αναμένεται να μπει σε λειτουργία η νέα μονάδα στην Κομοτηνή ισχύος 877 MW.
  4. Στην Κατασκευή, είναι ο μεγαλύτερος και πλέον κερδοφόρος Όμιλος, με το υψηλότερο ανεκτέλεστο ύψους € 5,7 δισ. ευρώ. Επιπλέον, η ΤΕΡΝΑ διατηρεί ένα υγιές περιθώριο κερδοφορίας 7%, ενώ από το ανεκτέλεστό της ποσοστό μόλις 28% αφορά σε αμιγώς δημόσια έργα, ενώ ποσοστό μεγαλύτερο του 55% αφορά σε έργα στα οποία ο Όμιλος συμμετέχει ή εκτελεί εξ ολοκλήρου ως επενδυτής, διαθέτοντας άρα καλύτερη ορατότητα και επωφελούμενος από τις συνέργειες.

Οικονομική ευρωστία, κεφαλαιακή διάρθρωση, πιστοληπτικό προφίλ στηρίζουν επενδύσεις 10 δισ. ευρώ

Επίσης, όπως αναφέρθηκε, διαθέτει την απαραίτητη οικονομική ευρωστία, την κεφαλαιακή διάρθρωση αλλά και το πιστοληπτικό προφίλ, για να προχωρήσει το επενδυτικό πλάνο των 10 δισ. ευρώ, ενώ, μεταξύ άλλων, σημειώθηκαν τα εξής:

  • Έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση για όλες τις μεγάλες επενδύσεις της (Εγνατία, Καφηρέας, Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής, Αμφιλοχία κ.α.)
  • 67% του δανεισμού χωρίς αναγωγή στην μητρική εταιρεία
  • 73% του δανειακού χαρτοφυλακίου με σταθερά (fixed) επιτόκια ή hedged με την χρήση swaps, προσφέροντας προστασία έναντι διακυμάνσεων επιτοκίων
  • 4,10% μέσο κόστος δανεισμού (4,29% περιλαμβάνοντας το κόστος των swap)
  • Αναφορικά με την μητρική το σύνολο του δανεισμού της είναι fixed με μέσο κόστος 2,75% και χωρίς σημαντικές υποχρεώσεις έως το 2027, προσφέροντας σημαντικό ανοικτό ορίζοντα
  • Ταμειακά διαθέσιμα στην μητρική και σε 100% θυγατρικές σχεδόν 1,2 δισ. ευρώ, μη προσμετρώντας διαθέσιμες πιστοδοτικές γραμμές
  • Δείκτης net debt/EBITDA 2.1x σταθερός από την αρχή του έτους – σε πολύ χαμηλό επίπεδο σε σχέση με τον κλάδο

Αναλύοντας τη χρηματοοικονομική διάρθρωση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Γενική Διευθυντής Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, κα. Πηνελόπη Λαζαρίζου, επεσήμανε πως «η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει στον ισολογισμό της πρώτον υψηλή ρευστότητα, δεύτερον περιουσιακά στοιχεία που παράγουν σημαντικού ύψους, διαφοροποιημένες και επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές, τρίτον ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση και τέταρτον δανειακή θέση με ανταγωνιστικούς όρους διάρκειας και τελικού κόστους. Τα ανωτέρω σε συνδυασμό με πρωτοβουλίες περαιτέρω βελτιστοποίησης του ενεργητικού και του παθητικού μας, λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές κεφαλαίου (capital multipliers), παρέχοντας τα μέσα για την απρόσκοπτη υλοποίηση τόσο του υφιστάμενου επενδυτικού μας σχεδίου όσο και για την εκμετάλλευση νέων ευκαιριών, με τελικό στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της αξίας του μετόχου μας».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Κλείδωσε» χρηματοδότηση 260 εκατ. για το οδικό έργο «Μπράλος – Άμφισσα» της ΑΒΑΞ

«Κληρώνει» για Λιμένα Βόλου, ισχυρό ενδιαφέρον από Goldair και Αμερικάνους – Οι διεκδικητές και οι υπόλοιπες λιμενικές υποδομές

Τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για real estate και yachting – Η «λίστα» με ακίνητα και μαρίνες, εκ νέου η Καλαμαριά

gazzetta
gazzetta reader insider insider