Το αρχικό μεν, πλην όμως αρκούντως «ουσιαστικό» βήμα για την παρουσία – συμμετοχή τους σε έναν ιδιαίτερο όσο και πρωτοποριακό, για τα εγχώρια δεδομένα, κτηριακό ΣΔΙΤ, ετοιμάζονται να κάνουν σήμερα ισχυρά εγχώρια σχήματα του τομέα υποδομών – κατασκευών. Για σήμερα, και πάντα εκτός απροόπτου καθώς μέχρι χτες το απόγευμα δεν είχε διαφανεί το ενδεχόμενο παράτασης διαδικασιών, έχει προγραμματιστεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος από υποψήφιους επενδυτές, κατά βάση κατασκευαστικοί όμιλοι, ώστε να δώσουν το παρών στην α’ φάση του έργου «Μετεγκατάσταση Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού με ΣΔΙΤ», αξίας έως 765 εκατ. ευρώ, που προωθείται από το υπ. Προστασίας του Πολίτη μέσω της μονάδας ωρίμανσης έργων PPF του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον Π. Σταμπουλίδη. Πρόσφατα κυκλοφόρησε η πληροφορία ότι στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατατέθηκε για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την έγκριση του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου, τον καθορισμό των χρήσεων και των όρων δόμησης για τις νέες φυλακές στον Ασπρόπυργο.
Πρόκειται για το project της μετεγκατάστασης του Συγκροτήματος Σωφρονιστικών Καταστημάτων Κράτησης Κορυδαλλού στο πρώην στρατόπεδο Αμερικανικής Ευκολίας στον Ασπρόπυργο, σε μια έκταση σχεδόν 100 στρεμμάτων, μέσω ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας 617 εκατ. ευρώ κατ’ ανώτατο (χωρίς ΦΠΑ, με ΦΠΑ στα 765 εκατ.), το οποίο προκηρύχθηκε χτες 26 Ιουλίου, όπως είχε και τότε αναφέρει το insider.gr με τη διαδικασία στη συνέχεια να παίρνει μια παράταση για τον Οκτώβριο.
Η διάρκεια και η ιδιαιτερότητα του πρωτοποριακού διαγωνισμού
Η συνολική διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης εκτιμάται ότι θα ανέλθει κατά μέγιστο σε τριάντα (30) έτη (4 έτη κατασκευή και 26 έτη συντήρηση) από τη θέση αυτής σε ισχύ. Η ακριβής διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης και οι επιμέρους προθεσμίες θα καθορισθούν ειδικότερα κατά τη Β’ Φάση της παρούσας διαγωνιστικής διαδικασίας και θα περιληφθούν στην Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών (Β.ΙΙ Στάδιο).
Από το ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν υψηλό ενδιαφέρον, αν και συνήθως οι επιχειρηματικό όμιλοι σπεύδουν να παρουσιαστούν στην αρχική φάση των διαγωνισμών. Πάντως, το έργο έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σε αξία projects που προωθούνται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, και μάλιστα κτηριακού, τα οποία, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει και αναλύσει το insider.gr προκαλούν προβληματισμούς και επιφυλάξεις στους επενδυτές (χρηματοδοτικές ανάγκες, αυξημένα κόστη, δυσμενές περιβάλλον κ.α.). Εξάλλου, όπως κατά καιρούς έχουμε αποκαλύψει, σε πλήθος κτηριακών ΣΔΙΤ είτε οι διαγωνισμοί «ναυάγησαν» και προκηρύχθηκαν εκ νέου λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος (π.χ. ΧΡΩΠΕΙ κ.α.) είτε εν τέλει, στο βασικό στάδιο της κατάθεσης προσφορών, είχαμε μόνο μια οικονομική πρόταση (π.χ. από Intrakat κ.α.). Αλλά και το ίδιο το project είναι πρωτοποριακό καθώς μέχρι τώρα είχαμε μοντέλο ΣΔΙΤ σε οδικά έργα, σε φράγματα/αρδευτικά, για μονάδες αποβλήτων, για σιδηρόδρομο (κι ας μην έχει προχωρήσει), σε κάποια ψηφιακά αλλά και σε κτηριακά άλλου όμως χαρακτήρα (φοιτητικές εστίες, γραφεία όπως της Γ.Γ. Υποδομών, σχολεία κ.α.). Κατά συνέπεια, αποτελεί ένα νέο εγχείρημα, σε νέο περιβάλλον, με τη μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ όμως να έχει δείξει ότι κινείται με επιτυχία στους διαγωνισμούς που καλείται να ωριμάσει και προωθήσει. Όπως αναφέρθηκε, η «καθαρή» διάρκεια της ΣΔΙΤ (πλην κατασκευής) υπολογίζεται σε κάτω των 30 ετών, αν και οι περισσότερες τέτοιες συμπράξεις κάπου σε αυτά τα επίπεδα κυμαίνονται (25 -27 με 30 έτη).
Η αξία και η χρηματοδότηση
Η χρηματοδότηση του Έργου θα γίνει κατ’ αρχήν με ίδια ή / και δανειακά κεφάλαια του Υποψηφίου. Η Αναθέτουσα Αρχή εξετάζει την πιθανή συμμετοχή της στη χρηματοδότηση της κατασκευαστικής αξίας του Έργου, με την καταβολή ποσού, το όποιο εκτιμάται ότι δεν θα υπερβαίνει τα 50.000.000 ευρώ, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Στην περίπτωση αυτή, η καταβολή της χρηματοδοτικής συμβολής της Αναθέτουσας Αρχής θα γίνεται τμηματικά, ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών του Έργου. Η τυχόν Χρηματοδοτική Συμβολή της Αναθέτουσας Αρχής θα προσδιοριστεί ειδικότερα στην Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών και δεν θα πρέπει να θεωρηθεί δεδομένη. Όπως έχουμε και παλιότερα αναφέρει, οι πληροφορίες έκαναν λόγο ότι το ενδεικτικό κόστος κατασκευής προσεγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ, όταν μόλις προ ολίγων μηνών υπολογίζονταν σε 130 εκατ. ευρώ (προ ΦΠΑ). Ενδεχομένως αυτό, εφόσον ισχύουν τα εν λόγω νούμερα, να σχετίζεται με τη ραγδαία άνοδο του κόστους υλικών που «ταλαιπωρεί» το τελευταίο χρονικό διάστημα διαγωνισμούς για την κατασκευή κτηρίων, ιδίως μέσω ΣΔΙΤ, και το γεγονός ότι τα «τιμολόγια» υπολόγιζαν παλιότερες τιμές.
Η Αναθέτουσα Αρχή, κατά τη λειτουργία του Έργου και μέχρι τη λήξη της διάρκειας της Σύμβασης Σύμπραξης, θα καταβάλλει στον Ι.Φ.Σ. πληρωμές διαθεσιμότητας, που έχουν ενδεικτικά εκτιμηθεί σε καθαρά παρούσα αξία, στο ποσό των 617.187.784 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α., λαμβάνοντας υπ’ όψιν ενδεχόμενη Χρηματοδοτική Συμβολή της Αναθέτουσας Αρχής στο κόστος κατασκευής του Έργου. Γίνεται μνεία ότι, εφόσον κατά την οριστικοποίηση του φυσικού αντικειμένου του Έργου στο πλαίσιο της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού, απαιτηθεί αντίστοιχη προσαρμογή του προϋπολογισμού του Έργου, η Αναθέτουσα Αρχή διατηρεί τη δυνατότητα να μειώσει ή να αυξήσει, αναλόγως και κατά περίπτωση, την εκτιμώμενη αξία της Σύμβασης Σύμπραξης, και πάντως για ποσό που αντιστοιχεί, κατ’ ανώτατο, στο τριάντα τοις εκατό (30%) της εκτιμώμενης αξίας της Σύμβασης Σύμπραξης.
Τεχνική Περιγραφή του έργου
Σύμφωνα με το παράρτημα που συνόδευε τη σχετική διακήρυξη, η περιοχή επέμβασης χωροθετείται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ασπροπύργου Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής Περιφέρειας Αττικής. Πρόκειται για την περιοχή του Θριασίου, που οριοθετείται από τα όρη Ποικίλο, Αιγάλεω, Πάρνηθα, Πατέρας και τον κόλπο της Ελευσίνας, στην θέση του παλαιού Στρατοπέδου «Αμερικάνικης Ευκολίας», όπου θα χωροθετηθούν οι νέες κτιριακές εγκαταστάσεις και οι υποδομές για το νέο πρότυπο Δικαστικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) και τη Διεύθυνση Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής (ΔΜΔΑ), σε ακίνητο 100 στρεμμάτων, περίπου. Τα νέα κτήρια περιλαμβάνουν το κεντρικό συγκρότημα των Πτερύγων Κράτησης, καθώς και περιφερειακά κτήρια ειδικών χρήσεων που εξυπηρετούν τις ανάγκες του ΔΣΣΑ. Η συνολική επιφάνεια κάλυψης είναι περίπου 32.000 τ.μ., με συνολική επιφάνεια ανωδομής περίπου 57.700 τ.μ. και υπόγεια δόμηση περίπου 30.000 τ.μ..
Συνοπτικά η κατασκευή του Έργου περιλαμβάνει τα παρακάτω κτήρια και υποδομές:
- Κεντρική Πύλη Εισόδου
- Πτέρυγες Κράτησης o Εννέα (9) Πτέρυγες Γενικής Κράτησης, o ΚΕΘΕΑ και βοηθητικό κτήριο, o ΟΚΑΝΑ-18ΑΝΩ και βοηθητικό κτήριο, o Μια (1) Πτέρυγα Ευάλωτων Ομάδων, o Δύο (2) Πτέρυγες Σχολικής Εκπαίδευσης, o Μια (1) ημιπτέρυγα Κρατουμένων ΑΜΕΑ, o Μια (1) Πτέρυγα Εργαζομένων στις Κεντρικές Αποθήκες Φυλακών (ΚΑΥΦ), o Πειθαρχικά κελιά
- Κτήριο Διοίκησης
- Δικαστικό Μέγαρο
- Κλινικές (Γενική & Ψυχιατρική)
- Ιατρείο
- Εξωτερικά Ιατρεία
- Βιβλιοθήκη – Γραμματειακές Υπηρεσίες
- Σχολικό Συγκρότημα • Εργαστήρια Τεχνικής Εκπαίδευσης
- Χώρο Λατρείας
- Control Room - Φυλάκιο Φρουράς Σωφρονιστικού Καταστήματος
- Κέντρο Ενέργειας - Χώρο υποστηρικτικών υποδομών (δεξαμενές καυσίμων, ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, κεντρικό λεβητοστάσιο κ.λπ.)
- Δεκαοκτώ υπερυψωμένες σκοπιές ελέγχου
- Κτήριο Διεύθυνσης Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής (ΔΜΔΑ)
- Πύργος ελέγχου-εποπτείας στο κτίριο ΔΜΔΑ
- Λοιποί ισόγειοι κοινόχρηστοι χώροι (προαύλια, γήπεδα, χώροι συνάθροισης κ.λπ.).
Η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου θα περιλαμβάνει τα παρακάτω: • Προαύλια πτερύγων • Εσωτερικό οδικό δίκτυο • Χώροι πρασίνου • Υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις - Ελικοδρόμιο • Υποδομές ύδρευσης, άρδευσης, ομβρίων, πυρόσβεσης • Κέντρο Ενέργειας.
Συνοπτικά ο Ιδιώτης Φορέας Σύμπραξης θα αναλάβει:
(α) την εκπόνηση των μελετών που θα υποβληθούν κατά την εκτέλεση της Σύμβασης Σύμπραξης και είναι απαραίτητες για την κατασκευή του Έργου, με βάση τους εκδοθησομένους περιβαλλοντικούς όρους, καθώς και το σύνολο των ενεργειών και σύνταξη των εγγράφων που απαιτούνται για να διασφαλισθεί η έγκαιρη έκδοση του συνόλου των αδειοδοτήσεων και εγκρίσεων που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις για την κατασκευή, πλήρη αποπεράτωση, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του Έργου,
β) το σύνολο των εργασιών κατασκευής των κτηριακών υποδομών και εγκαταστάσεων του Έργου και εν γένει την πλήρη ολοκλήρωση του συνόλου του τεχνικού αντικειμένου του Έργου, καθώς και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου αυτού, προκειμένου οι άνω υποδομές, εγκαταστάσεις και χώροι να είναι πλήρως λειτουργικοί και διαθέσιμοι για τον σκοπό που προορίζονται,
(γ) τη χρηματοδότηση του Έργου με ίδια ή/και δανειακά κεφάλαια, (με την επιφύλαξη ενδεχόμενης χρηματοδοτικής συμβολής της Αναθέτουσας Αρχής στο κατασκευαστικό κόστος του Έργου),
(δ) την τεχνική διαχείριση και συντήρηση των υποδομών καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης, η οποία συνίσταται, ιδίως, στην επιθεώρηση, τη συνήθη, προληπτική και διορθωτική συντήρηση και τη βαριά συντήρηση (life cycle replacements), προκειμένου να διασφαλίζεται η ετοιμότητα και η λειτουργικότητα των εγκαταστάσεων και συστημάτων των κτηριακών υποδομών και του περιβάλλοντος χώρου αυτών, ούτως ώστε το Έργο να είναι κατάλληλο και διαθέσιμο προς χρήση, όπως τα ανωτέρω θα εξειδικευθούν στα τεύχη δημοπράτησης της προτεινόμενης Σύμπραξης,
(ε) την ασφάλιση των κτηριακών και λοιπών εγκαταστάσεων και συστημάτων των υποδομών που αποτελούν αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης, τόσο κατά την περίοδο μελέτης και κατασκευής του Έργου, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας του,
(στ) την επιστροφή του Έργου στο Δημόσιο σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη Σύμβαση Σύμπραξης, στο τέλος της Συμβατικής Περιόδου.
Γίνεται μνεία ότι ειδικό όρο εκτέλεσης της Σύμβασης Σύμπραξης θα αποτελεί η τήρηση των υποχρεώσεων του ΙΦΣ στους τομείς του περιβαλλοντικού, κοινωνικοασφαλιστικού και εργατικού δικαίου, που έχουν θεσπισθεί με το ενωσιακό δίκαιο, το εθνικό δίκαιο, συλλογικές συμβάσεις ή διεθνείς διατάξεις περιβαλλοντικού, κοινωνικοασφαλιστικού και εργατικού δικαίου. Επιπροσθέτως, στη Σύμβαση Σύμπραξης δύνανται να προβλεφθούν πρόσθετοι ειδικοί όροι εκτέλεσης της σύμβασης, οι οποίοι θα αναφέρονται: (α) στον αριθμό ή το ποσοστό ανά κατηγορία ειδικότητας των ανέργων ή/και προσώπων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες που προσλαμβάνονται για την εκτέλεση της Σύμβασης Σύμπραξης, ή/και (β) στις περιβαλλοντικές επιδόσεις του Έργου.