Ενόσω η αγορά και οι κατασκευαστικές εταιρείες ανέμεναν νεότερα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τα πρακτικά που σχετίζονται με τον διαγωνισμό της mega σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ (κοντά 2 δισ. ευρώ), στον οποίον έχει αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως και προ ημερών σημείωνε η στήλη BackStory, από το υπουργείο «έσκασε» τελικά μια άλλη εξέλιξη.
Η οποία σχετίζεται με την παροχή πρόσθετου χρόνου (έχει συμβεί και προ ολίγων μηνών αλλά προ της αποσφράγισης των προσφορών) ισχύος των προσφορών των ομίλων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, ΑΒΑΞ – Egis – Meridiam) για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου, κατά δύο επιπλέον (2) μήνες, ήτοι μέχρι και την 07-05-2024 (από 7 Μαρτίου που είχε πάει). Ως γνωστόν, πρόκειται για το έργο «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ».
Γιατί τέθηκε θέμα δίμηνης παράτασης
Η επίσημη δικαιολογία από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι ότι «για τον διαγωνισμό του έργου του θέματος υπολείπεται εισέτι από την Επιτροπή Διαγωνισμού η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των Οικονομικών Προσφορών των διαγωνιζομένων». Ως εκ τούτοι, και επειδή θεωρητικά… ο χρόνος πίεζε, το υπουργείο ζητάει από τους κατασκευαστές να δηλώσουν εγγράφως την αποδοχή τους για την παράταση του χρόνου ισχύος των προσφορών τους.
Σε περίπτωση αποδοχής, καλούνται «όπως εξασφαλίσουν και παραδώσουν έγκαιρα στην Δημοπρατούσα Αρχή, ήτοι προ της 07-03-2024, ισόχρονη παράταση της διάρκειας των αντίστοιχων Εγγυητικών τους Επιστολών Συμμετοχής, και εγασφαλίσουν και παραδώσουν έγκαιρα στην Δημοπρατούσα Αρχή, ήτοι προ της 07-03-2024, ισόχρονη παράταση της ισχύος της ισχύος της Επιστολής Δανειακής Υποστήριξης, της Επιστολής Δανειακής Υποστήριξης Προαίρεσης, της Εγγυητικής Επιστολής Χρηματοδοτικής Στήριξης και της Εγγυητικής Επιστολής Χρηματοδοτικής Στήριξης Προαίρεσης».
Τα σενάρια συμμαχιών
Πάντως, παράλληλα με όλα αυτά, ή μάλλον εδώ και καιρό, τα σενάρια περί συμμαχιών και διεύρυνσης συνεχίζονται αμείωτα. Προφανώς, υπάρχουν κάποια δεδομένα όπως και επιδιώξεις. Για παράδειγμα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «έχει το μαχαίρι και το καρπούζι», αφού αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής και έχει το 100%, δίχως να έχει «κλειστές τις πόρτες», τουλάχιστον βάσει όσων κυκλοφορούν στο περιθώριο. Από την άλλη, ο επιλαχών επενδυτής, το σχήμα Mytilineos – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, φέρεται να ήθελε σφόδρα τη σύμβαση, ενώ ουδείς θα μπορούσε να αποκλείσει προσφυγές και ενστάσεις που θα έφερναν καθυστερήσεις.
Επιπρόσθετα, όπως είχε αναφέρει η διοίκηση της Intrakat, αν το δεύτερο στη σειρά σχήμα κέρδιζε ή έμπαινε στο παιχνίδι, θα είχε ρόλο (μάλλον σε κατασκευή και παραχώρηση) συμμαχώντας με αυτό. Επιπλέον, πολλά έχουν ακουστεί για την κυβερνητική διάθεση, και μάλιστα σε πλέον κορυφαίο επίπεδο, να προχωρήσει το έργο όσο το δυνατόν «αναίμακτα» και χωρίς καθυστερήσεις νέες με προσφυγές (εννοούμε ανάμεσα σε διεκδικητές, όχι αυτές των κατοίκων ή τοπικών φορέων). Κατά πόσο όλα αυτά μπορούν να συνδυαστούν ή όχι, θα φανεί, όπως και με ποιο μοντέλο αλλά και σε ποιο timing γιατί όλα θέλουν τον χρόνο τους. Ωστόσο, σημειώνεται ότι γίνεται λόγος για σενάρια της αγοράς και όχι, προφανώς, επίσημες τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων.
Η ουσία, πάντως, είναι ότι αφενός από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν υπάρχει το επίσημο πρακτικό, αφετέρου η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «έδινε» το χαμηλότερο ποσό χρηματοδότησης από το δημόσιο και το μικρότερο ποσοστό επιδότησης διοδίων έναντι των άλλων δύο ανταγωνιστικών προσφορών.
Όπως και πρόσφατα είχε αναφέρει το insider.gr, η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Tο κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, βάσει της προσφοράς που έδωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών. Αυτά τα δύο αποτελούσαν και τις δύο κρίσιμες παραμέτρους των προσφορών που θα καλούνταν να υποβάλουν οι επενδυτές.
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων). Το κράτος θα παρεμβαίνει δίνοντας επιπλέον ποσό πάνω στην τιμή του (ηλεκτρονικού) διοδίου, δηλαδή σαν επιδότηση στο ποσό που θα πληρώνει ο χρήστης – οδηγός. Το τμήμα αυτό προβλέπονταν αν χρηματοδοτηθεί με περίπου 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (190 εκατ.) και Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ, 290 εκατ., συνδρομή 90 εκατ. του RRF) έχουν συμβασιοποιηθεί με αναδόχους τους ΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – INTRAKAT αντίστοιχα.
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.