Το καταστροφικό ξεκίνημα της Boeing για το 2024 έχει αρχίσει να επιρρεάζει τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες τους, καθώς οι καθυστερήσεις παραγωγής στην αμερικανική αεροναυτική εταιρεία επιδεινώνουν μια ήδη εκκολαπτόμενη έλλειψη αεροσκαφών μονού διαδρόμου, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των εμπορικών αεροπορικών ταξιδιών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η United Airlines, η Southwest Airlines και η Ryanair είναι μεταξύ των εταιρειών που αρχίζουν να επηρεάζονται από τις μειωμένες παραδόσεις από την Boeing, καθώς ο κατασκευαστής αεροπλάνων επικεντρώνεται στη διόρθωση των ποιοτικών ελλείψεων που αποκαλύφθηκαν ύστερα από το ατύχημα της 5ης Ιανουαρίου σε πτήση της Alaska Airlines.
Εν όψει της πολυάσχολης καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου, οι αερομεταφορείς αναφέρουν ότι περιορίζουν τα δρομολόγια τους και αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για τα 737 που έχουν ήδη παραγγείλει, ενώ αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα που αφορούν στις στενές ατράκτους των Airbus. Όμως η Boeing εμφανίζεται αβέβαιη αναφορικά με το πότε θα είναι έτοιμα τα αεροπλάνα, καθώς ένας «στρατός» Αμερικανών επιθεωρητών διεξάγει έρευνες τα εργοστάσιά της, πράγμα που σημαίνει ότι η εταιρεία δεν μπορεί να κάνει καμία σταθερή πρόβλεψη για το πότε η γραμμή παραγωγής μπορεί να επιστρέψουν στο φυσιολογικό.
«Το μόνο που λένε είναι αυτό θα περίμενες να ακούσεις: «Δουλεύουμε όσο πιο σκληρά μπορούμε. Λυπούμαστε για την αναστάτωση σας. Κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε», είπε ο John Plueger, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας μίσθωσης αεροσκαφών Air Lease Corp. «Μόλις έχουμε βεβαιότητα, θα σας ενημερώσουμε.» Αυτή είναι η απάντηση της Boeing», πρόσθεσε.
Η Airbus, ο κύριος ανταγωνιστής της Boeing, είναι σε μεγάλο βαθμό sold out μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, επομένως δεν υπάρχει προφανές μέρος για να στραφούν οι αεροπορικές εταιρείες που θέλουν να ανανεώσουν τον στόλο τους. Όπως και η Boeing, η ευρωπαϊκή εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων αγωνίζεται να αυξήσει την παραγωγή ξανά στα προ πανδημίας (του κορονοϊού) επίπεδα. Όμως ένα ζήτημα φθοράς των κινητήρων έχει καθηλώσει εκατοντάδες αεροπλάνα της Airbus, μειώνοντας περαιτέρω τη διαθεσιμότητα των αεροσκαφών σε μια εποχή που η ζήτηση από τις αεροπορικές εταιρείες είναι ιδιαίτερα υψηλή.
Η Boeing ανέφερε σε ανακοίνωση ότι η εταιρεία «είναι επικεντρωμένη στην εφαρμογή αλλαγών για την ενίσχυση της ποιότητας σε όλο το σύστημα παραγωγής μας, αφιερώνοντας τον απαραίτητο χρόνο για να παραδώσει αεροπλάνα υψηλής ποιότητας που πληρούν όλες τις κανονιστικές απαιτήσεις. Συνεχίζουμε να παραμένουμε σε στενή επαφή με τους πελάτες μας σχετικά με αυτά τα ζητήματα και τις ενέργειές μας για την αντιμετώπισή τους.»
Πάντως σύντομα με παράγοντες της αγοράς το ζήτημα θα είναι μακροπρόθεσμο. «Αυτό δεν είναι μόνο ένα φετινό πρόβλημα. Αυτό είναι ένα πολυετές ζήτημα», δήλωσε στο Bloomberg ο Στίβεν Τάουνεντ, ο οποίος είναι επικεφαλής της εκμισθώτριας αεροσκαφών BOC Aviation. «Θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να ομαλοποιηθεί ξανά η κατάσταση» πρόσθεσε.
Για τους επιβάτες, αυτό θα σημαίνει λιγότερες επιλογές πτήσεων και δυνητικά υψηλότερες τιμές σε τουλάχιστον ορισμένα δημοφιλή δρομολόγια. Οι ελλείψεις επηρεάζουν κυρίως τα αεροσκάφη μονού διαδρόμου, όπως τα Boeing 737 και τα αεροσκάφη Airbus του τύπου A320, που πετούν μικρές έως μεσαίες αποστάσεις και αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου στόλου. Ως αποτέλεσμα, οι εσωτερικές και περιφερειακές πτήσεις βιώνουν μεγαλύτερο αντίκτυπο, σε σχέση με τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.