Αττική Οδός – ΤΑΙΠΕΔ: Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός – ΤΑΙΠΕΔ: Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Σύμφωνα με πληροφορίες, προ ημερών το ΤΑΙΠΕΔ υπέβαλε τον σχετικό φάκελο προς έλεγχο και έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. «Έτοιμη» η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, χρειάζεται χρόνο το Δημόσιο. Οι νυν παραχωρησιούχοι, η λήξη της υφιστάμενης σύμβασης, το αναγκαίο μεταβατικό στάδιο και το ορόσημο του Μαρτίου 2025.

Σε επόμενο στάδιο περνάει η διαδικασία για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, δηλαδή η νέα 25ετής σύμβαση που κέρδισε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με προσφορά σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ (για την ακρίβεια, 3,27 δισ. ευρώ), επικρατώντας σε σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με πληροφορίες, προ ημερών το ΤΑΙΠΕΔ υπέβαλε τον σχετικό φάκελο προς έλεγχο και έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο με τη διαδικασία επί της ουσίας να περνάει στο στάδιο του προσυμβατικού ελέγχου του διαγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση έχει «περάσει» και από το ΣτΕ παλιότερα, μη έχοντας κάποια νομικά ζητήματα. Βέβαια, η διαδικασία στο Ελεγκτικό Συνέδριο συνήθως απαιτεί μια περίοδο μερικών μηνών, κι ενώ ήδη ο χρόνος «τρέχει».

Το timing από Γ. Περιστέρη

Σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα μόλις ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025 αναμένεται να παραδοθεί στον νέο Παραχωρησιούχο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η σύμβαση της Αττικής Οδού. Ο κ. Περιστέρης σημείωσε ότι «με βάση τις δυνατότητες της Πολιτείας για την παράδοση, εκτιμούμε ότι αυτή θα γίνει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, εμείς είμαστε έτοιμοι για όλα». Επί της ουσίας ο κ. Περιστέρης, διευκρίνισε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι έτοιμη χρηματοδοτικά, οργανωτικά και τεχνικά για να παραλάβει την Αττική Οδό. Όμως η πολιτεία θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να προετοιμάσει το έδαφος και να κλείσει τις εκκρεμότητες. Για το θέμα έχει τοποθετηθεί και ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, λέγοντας ότι ο αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί στην ώρα του στο ελληνικό Δημόσιο, το οποίο θα εισπράττει τα έσοδα από τα διόδια, αλλά θα χρειαστεί ένα μεταβατικό στάδιο μέχρι να περάσει στο νέο παραχωρησιούχο.

Η μεταβατική περίοδος

Ως γνωστόν σε 3 μήνες περίπου, αρχές Οκτωβρίου, λήγει η υφιστάμενη σύμβαση που «τρέχουν» οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να περιμένει την «τελετή παράδοσης – παραλαβής», καθώς έχει κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή παραχώρηση του οδικού άξονα. Τον Οκτώβριο θα γίνει η επιστροφή του οδικού άξονα στο Δημόσιο δίχως να περάσει άμεσα στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αν και ο όμιλος έχει ολοκληρώσει τα δικά του προαπαιτούμενα, έχει «κλείσει» τη χρηματοδότηση κ.α.. Όπως είπε πρόσφατα και ο κ. Ταχιάος, η παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί χρονικά και εξετάζονται σενάρια για το μεταβατικό στάδιο. Πρόσθεσε ότι δεν εξετάζεται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου.

Προκειμένου, δηλαδή, να συνεχιστεί η λειτουργία του οδικού άξονα στο μεσοδιάστημα από τον παλιό στον νέο παραχωρησιούχο, εξετάζονται μεταβατικά σενάρια. Το επικρατέστερο σενάριο είναι η ανάθεση της λειτουργίας του άξονα από το Δημόσιο, στον σημερινό παραχωρησιούχο, που διαθέτει και τη σχετική εμπειρία αλλά και το προσωπικό, έναντι συγκεκριμένου τιμήματος. Η διαδικασία αναμένεται να κινηθεί άμεσα, αν και στην αγορά εκτιμάται ότι ήδη έχει γίνει προεργασία, ενώ συχνές είναι οι επαφές ανάμεσα σε υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΤΑΙΠΕΔ, νυν παραχωρησιούχο και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Τα οφέλη και η υποδομή

Η βαριά του συντήρηση θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο. Ταυτόχρονα, οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων του έργου (μέσω άλλων συμβάσεων) επιτρέπουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και αυξημένων εσόδων. Σε αυτό το πλαίσιο η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της.

Σύμφωνα με στελέχη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία, ενώ εκτιμούμε πως υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, για τα 25 χρόνια της σύμβασης.

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Φοιτητική Στέγη: Αυξητικές τάσεις στα ενοίκια και μικρή διαθεσιμότητα σε 15 περιοχές της Αθήνας και 7 της Θεσσαλονίκης

METLEN: «Κλείδωσε» η ΣΔΙΤ για τα 17 σχολεία στην Κ. Μακεδονία – Μεγαλώνουν χαρτοφυλάκιο/ανεκτέλεστο

Στις 8 Αυγούστου προσφορές για το αρδευτικό ΣΔΙΤ αξίας 107 εκατ. σε Λάρισα – Καρδίτσα

gazzetta
gazzetta reader insider insider