Στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων – ΕΑΔΗΣΥ μεταφέρεται, ή μάλλον επιστρέφει, το δικαστικό σίριαλ για την τύχη του διαγωνισμού πώλησης ποσοστού 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Όπως έχει αναφέρει το insider.gr, ο ΟΛΘ, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη είχε επικρατήσει στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ δίνοντας μεγάλο τίμημα, ύψους 51 εκατ. ευρώ, σχεδόν διπλάσιο από την Goldair.
Λίγους μήνες αργότερα, όπως και τότε είχαμε αποκαλύψει, η Goldair, με επικεφαλής τον Καλλίνικο Καλλίνικο, στρεφόταν νομικά κατά του διαγωνισμού, έχοντας εκκινήσει δικαστικές και νομικές ενέργειες. Αρχικά απευθύνθηκε στην ΕΑΔΗΣΥ, η οποία όμως, είχε δηλώσει αναρμόδια να εκδικάσει την ένσταση, με το σχήμα να προσφεύγει στο ΣτΕ κατά του διαγωνισμού και κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΔΥ.
Τελικά, το ΣτΕ απεφάνθη ότι η υπόθεση πρέπει να επιστρέψει στην ΕΑΔΗΣΥ που καλείται πλέον να αποφανθεί για την τύχη του διαγωνισμού, εάν δεν προκύψουν και νέα δικαστικά «επεισόδια». Ένα από τα επίμαχα ζητήματα ήταν και κατά πόσο μπορεί να εμπλακεί με συμβάσεις παραχώρησης, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι η διαδικασία του διαγωνισμού, πέραν της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού, έτσι κι αλλιώς εμπεριέχει και «σύμβαση παραχώρησης», αυτή που έχουν συνάψει οι Οργανισμοί Λιμένος με το Ελληνικό Δημόσιο, άρα και η ΟΛΒ Α.Ε.
Περιμένουν τις εξελίξεις στο ΤΑΙΠΕΔ
Πάντως, από το ΤΑΙΠΕΔ δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιος λόγος… ανησυχίας ή εμπλοκής, με το Ταμείο να περιμένει τις δικαστικές διαδικασίες που κάθε ενδιαφερόμενος έχει δικαίωμα να εκκινήσει. Οσον αφορά σε αιτιάσεις της Goldair περί συμμετοχής στελέχους του ΤΑΙΠΕΔ στο Δ.Σ. του ΟΛΒ, από παλιά διατυπωθεί η θέση ότι δεν υπήρχε εμπλοκή του στη διαδικασία, ακριβώς για να μην θεωρηθεί ότι ενεργοποιείται κάποιου είδους ασυμβίβαστο. Στο ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι ο διαγωνισμός έγινε με καθαρούς όρους, δεν υπάρχουν νομικά ερείσματα, οι δε διαδικασίες έγιναν προσεκτικά και με σύννομο τρόπο, ωστόσο, είναι δικαίωμα κάθε ενδιαφερόμενου να προχωρά σε νομικές ενέργειες εφόσον θεωρεί ότι θίγονται τα συμφέροντά του. Κατά συνέπεια, αναμένουν την εκδίκαση της ένστασης από την Αρχή, στην οποία είχε προσφύγει η Goldair.
Που «πατούσε» η ένσταση της Goldair
Όπως και παλιότερα είχε αναφέρει το insider.gr, το σχήμα των Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., που φέρονταν να είχε και τη χρηματοδοτική – επενδυτική στήριξη αμερικανικών κεφαλαίων και να αναζητούσε ένα ακόμα περιουσιακό στοιχείο, και δη λιμενικό, για να «κουμπώσει» σε logistics, μεταφορές/σιδηρόδρομο κ.α., προσέφυγε στην ΕΑΔΗΣΥ κατά της διαδικασίας, ωστόσο, η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε καθώς η Αρχή δήλωσε αναρμόδια για να εκδικάσει την ένσταση. Έτσι, το σχήμα προχώρησε σε «διπλή» προσφυγή στο ΣτΕ κατά της απόφασης της Αρχής αλλά και κατά του διαγωνισμού, για τον οποίον θεωρεί, όπως τουλάχιστον αναφέρουν κύκλοι της αγοράς, ότι υπήρχαν νομικές «γκρίζες ζώνες», όπως η μη σύννομη τη διαδικασία εξαιτίας της συμμετοχής μέλους του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, στο Δ.Σ. του προτιμητέου επενδυτή στην αποκρατικοποίηση του ΟΛΒ, το γεγονός ότι μέτοχος του ΟΛΘ παραμένει το δημόσιο με 7% εγείροντας θέμα κατά πόσο έχουν τηρηθεί διαδικασίες και έχουν ληφθεί αποφάσεις από το δημόσιο (και αν είναι θεμιτό το δημόσιο, έστω και ως μέτοχος μειοψηφίας, να συμμετέχει σε σχήμα που διεκδικεί άλλο κρατικό asset) ή και άλλα ζητήματα, που όμως μένει να φανεί αν μπορούν να ανατρέψουν την απόφαση.
Οι «δρόμοι»
Μάλιστα, στελέχη της αγοράς βάζουν και θέματα γεωπολιτικού χαρακτήρα, αλλά και ότι ίσως «στον ΟΛΘ να ξανασκέφτηκαν την προσφορά που έκαναν καθώς ήταν μεγάλη». Αλλά αυτά, τα γνωρίζουν καλύτερα στο επιτελείο Σαββίδη. Σε κάθε περίπτωση, θα φανεί αν ο διαγωνισμός προχωρήσει κανονικά, δηλαδή η Αρχή απορρίψει τις αιτιάσεις της Goldair, αν αυτή επανέλθει με άλλες ενέργειες, αν δικαιωθεί αυτή ή ο ΟΛΘ, αν ακυρωθεί ο διαγωνισμός εντελώς.
Οι πληγές από τον «Daniel» και τα έργα αποκατάστασης
Σε κάθε περίπτωση, και με τα νέα δεδομένα, ο διαγωνισμός «παγώνει» μέχρι νεοτέρας, το 2024 «χάνεται» και μένει να φανεί αν μέσα στο 2025 θα έχουμε εξελίξεις. Πάντως, έτσι κι αλλιώς, η επένδυση δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει νωρίτερα καθώς, όπως επίσης έχει αναδείξει το insider.gr, ο λιμένας του Βόλου υπέστη μεγάλες ζημιές από την περσινή κακοκαιρία «Daniel» και χρειάζονται έργα αποκατάστασης και χρόνος (στην βασική υποδομή, εκβάθυνση κ.α.).
Μάλιστα, μόλις πρόσφατα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος και Επικεφαλής της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ (PPF), Παναγιώτης Σταμπουλίδης υπέγραψαν σύμβαση για την υλοποίηση του κρίσιμου έργου της αποκατάστασης των λειτουργικών βαθών στον Λιμένα Βόλου μετά τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias». Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ (PPF) αναλαμβάνει την ωρίμανση, τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας και την παρακολούθηση της εκτέλεσης της σύμβασης, για λογαριασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σκοπός του έργου είναι να καταστεί ο Λιμένας Βόλου πλήρως λειτουργικός και να επανέλθει η εξέχουσας σημασίας δραστηριοποίησή του στην ευρύτερη περιοχή, ώστε να αναδειχθεί εκ νέου ως μια πολύ σημαντική λιμενική υποδομή της χώρας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 9.942.254,93 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και χρηματοδοτείται από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα διενεργηθεί η διαγωνιστική διαδικασία από το PPF, ώστε να επιλεγεί ο Ανάδοχος για την υλοποίηση του έργου.